Roborock Q7 Max waterschade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 18:52
Hi,

Ik heb nu naar veel tevredenheid zo’n 2 jaar de Roborock Q7 Max.

Anderhalve week geleden kwam ik thuis en bleek dan de stofzuiger ruzie had gemaakt met een van de planten die in m’n woonkamer staan. Resultaat; plant op de grond, rotzooi door de woonkamer (aarde en resten goor water uit de plantenbak) en een stofzuiger die zichzelf had vastgereden en helemaal onder goor bruin water wat blijkbaar in de plantenbak had gestaan. :/

Heb daarna de stofzuiger schoongemaakt (leek enkel oppervlakkig water) en de grond wat afgenomen. Moest vrij vlot weer de deur uit, dus nieuwe dweil er onder en toen heeft de Roborock die ruimte nog onderworpen aan een intensieve dweil sessie (sessie is ook afgemaakt).

Volgende ochtend bleek toch dat er wat van het gore water in de ruimte van de dispenser zat (waar je normaal je stof- waterbak in klikt). Heb vervolgens de stof- en waterbak eruit gehaald, ruimte schoongemaakt met een doekje en daarna een nieuw doekje in de ruimte gelegd om eventueel water op te nemen.

Paar dagen later wilde ik de robot weer aan het werk zetten, maar bleek dat ‘ie de dweil niet meer herkende. Robot toen maar even een paar dagen tijdens afgelopen week met het warme op tafel gezet met de klep open zodat alles kon drogen, etc.

Nu probeer ik ‘m weer aan te krijgen, maar heb ik een probleem. Aangaan ging de afgelopen keren zonder problemen. Alleen als ik ‘m dan opdracht geef een schoonmaakcyclus te draaien, valt ‘ie direct uit. Als ik ‘m dan op het laad station zet, gaat ‘ie weer aan en heb ik weer verbinding via de app. Maar als ik vervolgens weer opdracht geef tot schoonmaken, valt ‘ie direct weer uit.

Volgens de app is de batterij 100% geladen, de robot detecteert ook als er geen stof- en waterbakje in zit (en maakt hier ook actief melding van), maar direct na het geven van een opdracht via de app valt ‘ie weer uit.

Ik heb al verschillende pogingen gedaan via internet (YouTube, Reddit, tweakers etc) uit te vinden wat het mogelijke probleem is (ik heb het vermoeden van een defect aan het moederbord aangezien de batterij het denk ik niet kan zijn), maar kan het niet echt vinden tot nu toe (misschien zoek ik op verkeerde woorden, maar ben nu een beetje uit m’n mogelijkheden :+ ) maar aangezien ik geen technische achtergrond/opleiding heb, wilde ik toch even uitvragen bij wat mensen die hier meer verstand van kunnen hebben wat nu handige stappen zijn om te ondernemen.

Lang verhaal kort; Roborock heeft waterschade, gaat nog wel aan maar valt direct uit na het geven van een opdracht via de app. Hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:00

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Waterschade aan componenten zie je pas als je de stofzuiger toch openschroeft ;)

Gezien je al over de 2 jaar consumentengarantie termijn bent, denk ik dat je nog volgende opties hebt:

1. Contact met fabrikant > situatie uitleggen & hopen dat ze coulance regeling o.i.d. hebben.
2. Een electronica / SMD monteur uit de buurt zoeken (in Utrecht ken ik paar ) en kijken of je eventueel in aanmerking komt voor "waterschade behandeling" dan.

Good luck!

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
Thanks voor de snelle reactie!

Het liefst wil ik eigenlijk kijken of het niet mogelijk is de reparatie zelf uit te voeren (voor zover mogelijk). Ik durf het wel aan om, aan de hand van filmpjes etc., het apparaat open te schroeven en bijvoorbeeld de accu of moederbord te vervangen (leer ik er ook nog iets van :)). Solderen gaat wat lastiger worden aangezien ik dat niet in huis heb en (nog) geen ervaring mee heb.

Dus mocht iemand iets soortgelijks hebben meegemaakt en tot een oplossing zijn gekomen, of guidance heeft waar ik op zou moeten letten bij het openschroeven, dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15
Sowieso opgeven bij je inboedelverzekering als je die hebt. Het kan best eens verzekerd zijn.

Daarnaast zijn de Roborock stofzuigers relatief makkelijk te repareren. Wij hebben onze S5 Max ook al een aantal keer open gehad voor kleine reparaties. Je zult zelf het batterijcircuit moeten controleren. Meestal bestaat zoiets uit sense pins (hoeveel % vol?) en daadwerkelijk stroom (+ en -). Waarschijnlijk dat het stroom gedeelte beschadigd is geraakt. Volgens mij zit dit met een connector verbonden. Schoonmaken kun je het beste doen met alcohol en/of gedemineraliseerd water.

Blijkt het dat je toch moet solderen en wil je dit zelf doen, dan zijn er voor minder dan 20 euro draadloze soldeerbouten te koop.

@Noob_Saibot De fabrikant heb ik bij onze problemen ook benaderd. Onder andere omdat de stofzuiger niet recht wilde rijden. Die willen dan dat je de robot naar ze retourneert voordat ze gaan kijken naar coulance. Aangezien het om een Chinees bedrijf gaat, gaat 'em dat niet worden. Uiteindelijk bleek het te gaan om stof in de wielkast waardoor er nét iets meer wrijving ontstond aan een kant. Maar zoals ik al zei, was dit heel eenvoudig te diagnosticeren en op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
alex3305 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:32:
Sowieso opgeven bij je inboedelverzekering als je die hebt. Het kan best eens verzekerd zijn.
Dit is wel een goeie! Direct even gecheckt, en het lijkt er in te vallen. Heb alleen wel een eigen risico, maar goed, dit zou nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Zou het alleen - als het kan - graag willen (proberen) te repareren..

Kan me niet voorstellen dat het niet kan, als ik zie wat het apparaat allemaal nog wel kan..

Gisteren de robot een harde reset gegeven. Dat werkte (qua, alles ging zoals zou moeten). Daarna was 'ie opeens een beetje van het padje, want reed uit zichzelf 20 centimeter van het doc af om er vervolgens weer op te rijden (dus het rijden werkt ook).

Daarna geprobeerd om 'm weer een prompt te geven, maar toen viel 'ie weer uit (de interne sensoren lijken ook nog te werken, want hij gaf aan dat er geen stof- en waterbak in het apparaat zat - die had ik er ook even uitgehaald).

Is er iemand met soortgelijke problemen geweest die weet wat ik zou kunnen testen of zou moeten vervangen voordat 'ie op de schroothoop terecht komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Is er geen repair cafe in de buurt voor elektronica?
Pagina: 1