Ikea Maximera lade sluit niet volledig

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijpa
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-08-2024
Mijn vraag: Is iemand bekend met het probleem dat de maximera lade van Ikea niet volledig sluit aan beide kanten? Er zit speling tussen de lade en de kast zelf. De bak gaat er niet volledig in dus het ligt niet aan het frontje. We hebben de Maximera lade met soft close systeem. Wanneer we de rails een gaatje naar achter installeren dan werkt het soft close systeem niet meer omdat de rails dan te ver naar achter zit.

Van de tweede lade staat het frontje wat scheef, die hebben we al recht gezet maar ook dan blijft er speling.

We hebben dit bij alle lades die we tot nu toe erin gezet hebben.

Ik heb al contact gehad met ikea maar zij weten het (tot nu toe) ook niet.

Iemand die weet hoe je dit kan oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TT6G77KeEGl57K9I4M_IQz4LHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6V0IuujsBc0GuSSDQZl3dgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyZHDTroh7F-r6WiTrENfWkMZH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfw762iGCU2CD3dwPkKiyUEN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door martijpa op 20-08-2024 09:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:57
Geen ervaring met deze kastjes, maar kan je de lades niet stellen aan de onderkant van de sledes?

Edit:
Nagekeken, je kan fronten op zij en in hoogte stellen aan zijkant. Diepte enkel door goed plaatsen van de sledes.
Dus je moet kijken of je niet toch een gat naar voren moet zodat de lades goed in de sledes klikken.

[ Voor 54% gewijzigd door Cyriel85 op 20-08-2024 09:31 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 11:19
Deze hebben wij ook en ik kan me herinneren dat ik ook moest vechten met die lade-rails om de lades er goed in te krijgen. Op een gegeven moment klikte de lade goed op de rails en waren de lades goed sluitend.

Kan me niet voorstellen dat je het natuurlijk niet al hebt geprobeerd, maar probeer de lade er nogmaals eens kantelend (met de achterkant eerst) in te zetten (zitten van die haakjes achterop de rails) en daarna stevig aan te duwen.

Heb je anders misschien een foto van hoe de lade in de rails zit van de onderkant? Dan kan ik het eens vergelijken met die van mij.

[ Voor 3% gewijzigd door stimmits op 20-08-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:26

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Lijkt dat probleem aan de machanisme aan de onderkant niet goed zit, heb je foto ook anderhoek ?

Hoe loopt de sluiting? Soepel? of stroef?
Is het een softclose?

Meer fotos van achterkant onderkant zou handig zijn etc

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:30
Bij die kastjes heb je meerdere mogelijkheden om het af te stellen (aan beide kanten heb je schroefjes hiervoor, in de lade zijkant):

- Naar voor/achter
- Links/rechts
- Omhoog/omlaag

Je moet alle afstelling correct doen, en de kast moet op een recht oppervlak waterpas staan of waterpas hangen. Anders blijft het scheef.

Is er iets met de afstelling verkeerd dan krijg je geen perfect resultaat.

Ook zorgen dat de lade goed in de rails is geklikt (liefst zelfde hoeveelheid tandjes aan beide kanten). Kan je van onder checken/zien.

[ Voor 33% gewijzigd door grasmanek94 op 20-08-2024 09:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Gewoon niet eigenwijs zijn en de handleiding volgen :-).

Maar je moet een duidelijke klik horen als de laden in de ladegeleiders vallen (na een tik op het frontje). En als die er goed inzitten dan schuift alles zonder veel frictie en krijg je de lade er niet meer uit. Als dat het geval is dan is het een kwestie van de frontjes netjes afstellen.

Staat allemaal in de handleiding.

Enige andere reden dat laden niet goed op de ladegeleiders vallen is dat je de kastjes/corpussen niet netjes in elkaar hebt gezet. Als die niet haaks zijn dan zitten de ladegeleiders niet op exact dezelfde hoogte en werkt het nooit lekker.

[ Voor 37% gewijzigd door Tweaker_BE op 20-08-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijpa
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-08-2024
Handleiding hebben we volledig gevolgd. Ik ga vanavond de tips uitproberen (die ik nog niet geprobeerd heb) en zal wat extra foto's maken. Thanks voor de reacties allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:13
martijpa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:54:
Handleiding hebben we volledig gevolgd. Ik ga vanavond de tips uitproberen (die ik nog niet geprobeerd heb) en zal wat extra foto's maken. Thanks voor de reacties allemaal!
Tijd terug ook Ikea kasten gezet met Maximera lades. Ondanks het braaf volgen van de handleiding ook dit probleem :+
Ik heb de ladegeleiders in de kast 1 schroefgaatje verder naar achter gezet.
Dat geeft wel het probleem dat je lades er niet makkelijk in te zetten zijn, je moet dan de ladegeleiders er even goed intrekken met een tang.
Ik vond dat niet zo'n groot probleem, het is niet dat je de lades er wekelijks uithaalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Als je de kastjes haaks hebt gemonteerd en de ladegeleiders conform instructie plaatst is er gewoon nul probleeem..... genoeg keukens/kasten ermee gemaakt.

En gaatje verder werkt met softclose ook weer niet lekker. Dus gewoon montagefout als het bij meerdere lades voorkomt. Ladegeleiders zijn van Blum, prima kwaliteit.

En de kans dat er iets met de geleiders is, is met meerdere lades niet erg aannemelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Tweaker_BE op 20-08-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59

BCC

Als je niet weet hoe de geleiders werken kun je de lade er op zetten ipv er in - laatst nog iemand mee geholpen. Trek de geleiders helemaal uit, zet de lade er op en laat iemand de geleiders er met de hand induwen tot hij klikt, dan de lade dichtdoen.

En idd ga de handleiding volgen - eerst alle kasten recht en waterpas, anders blijf je stellen.

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 20-08-2024 12:11 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 16:17
Zie dat het al eerder gemeld is, maar wat vaak voor problemen zorgt in mijn ervaring is het niet recht hebben geplaatst van de kast zelf. Als die op een iets wat scheve vloer staat (1 poot hoger dan rest bv) dan krijg je de frontjes van lades en deurtjes nooit recht. Meestal zitten de IKEA (en andere zelfbouw ) kasten vrij slap in elkaar waardoor een kleine oneffenheid zorgt voor niet haakse kast op alle hoeken.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijnh80
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-03 14:51
Ik had hetzelfde probleem, maar heb de oplossing hier niet voorbij zien komen, maar hier wel! https://www.youtube.com/watch?v=FSQFHs5mEiA Op 15.37! Het is een beetje lastig uit te leggen, dus kijk vooral het filmpje! Problem solved!!

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FSQFHs5mEiA]

Heb speciaal een tweakers-account aangemaakt om deze hier te kunnen posten, want ik vermoed dat ik niet de enige ben met dit probleem :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:35
marijnh80 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:22:
Ik had hetzelfde probleem, maar heb de oplossing hier niet voorbij zien komen, maar hier wel! https://www.youtube.com/watch?v=FSQFHs5mEiA Op 15.37! Het is een beetje lastig uit te leggen, dus kijk vooral het filmpje! Problem solved!!

[YouTube]

Heb speciaal een tweakers-account aangemaakt om deze hier te kunnen posten, want ik vermoed dat ik niet de enige ben met dit probleem :-)
Een lade bij mij sluit ook net niet, ik zal de clip eens bekijken, bedankt voor al die moeite :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1