Stotterende pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 21:23
Hi all,

Mijn pc:
Ryzen 5800X3D
Rog strix 4090
32gb 3200 MHz ddr4
Nvme hdd

Oftewel, uitstekende hardware.

Sinds een paar dagen stottert mijn pc echter enorm als ik in een game zit. Na een minuut ongeveer begint het en het is net of hij echt even blijft hangen. Met horten en stoten blijft hij dan haperen. Zodra ik de game afsluit, is hij meteen weer super responsive, niks aan de hand. Dit gebeurt in een aantal games (Borderlands 3, FC24, Far Cry 6) maar ook in een aantal games niet (Rocket League, Rome Total War). Dit lijkt erop te wijzen dat het alleen gebeurt in wat zwaardere games, maar dat lijkt niet logisch gezien onderstaande bevindingen.

Ik heb zelf hwmonitor op m'n tweede scherm en alles draait normaal. Temps zijn keurig, usage van alle componenten zijn onder de 50%, niks aan de hand op hardware gebied voor zover ik kan zien. Dus ik heb een volledig schone install van Windows gedaan, alle drivers geüpdatet die ik maar kan updaten en zelfs geüpdatet naar de nieuwste bios versie. Helaas allemaal zonder resultaat, want hij blijft stotteren.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb geen andere hardware liggen om individuele onderdelen te testen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:45
Misschien de voeding? Volgens mij heb je met msi afterburner op 1 van de geleverde grafiekjes staan of het aangeleverde voltage stabiel is.

Anders misschien een oudere driver proberen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
haarbal schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:20:
Misschien de voeding? Volgens mij heb je met msi afterburner op 1 van de geleverde grafiekjes staan of het aangeleverde voltage stabiel is.

Anders misschien een oudere driver proberen.
Ik weet niet welke grafiek in afterburner ik precies moet hebben, maar hij lijkt bij voltage limit zie ik niks vreemds.

Als ik de pc langer laat draaien, begint hij ook te stotteren in windows, niet alleen meer als ik een game heb draaien. Zelfs het lcd scherm van m'n aio begint dan te stotteren, dus echt het hele systeem. Wijst dat op een probleem met de voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

Mediokas schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:54:
[...]

Ik weet niet welke grafiek in afterburner ik precies moet hebben, maar hij lijkt bij voltage limit zie ik niks vreemds.

Als ik de pc langer laat draaien, begint hij ook te stotteren in windows, niet alleen meer als ik een game heb draaien. Zelfs het lcd scherm van m'n aio begint dan te stotteren, dus echt het hele systeem. Wijst dat op een probleem met de voeding?
Wat voor voeding is het überhaupt? Een merkexemplaar of een of andere StarUltraTech ? Ik zet mijn geld ook in op je voeding.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
silverball schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

Wat voor voeding is het überhaupt? Een merkexemplaar of een of andere StarUltraTech ? Ik zet mijn geld ook in op je voeding.
Het is een EVGA Supernova 1200W P3

Ik heb geen andere voedingen liggen. Wat zou een manier kunnen zijn om dit vast te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Mediokas schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:54:
[...]
Volgens mij heette het anders. Stond dacht ik bij die grafiekjes die zeggen of je boost beperkt wordt door temperatuur, power target, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:30

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Ander Nvme disk geprobeerd?

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Nog niet, ik zou kunnen proberen een game op een andere disk te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:30

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Yep, maar ik zou 120gb ssd pakken desnoods via SATA kabel aansluiten (dan sluit je meteen je NVMe poort) op die manier kan je troubleshooten of het niet aan disk / poorten ligt....

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediokas
haarbal schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:04:
[...]

Volgens mij heette het anders. Stond dacht ik bij die grafiekjes die zeggen of je boost beperkt wordt door temperatuur, power target, etc.
Ik probeer het te monitoren nu, maar om 1 of andere reden loopt hij nu al 10 minuten zonder stotteren.... Ik zie niks anders en heb nog niks gedaan behalve afterburner installeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediokas
Noob_Saibot schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:13:
Yep, maar ik zou 120gb ssd pakken desnoods via SATA kabel aansluiten (dan sluit je meteen je NVMe poort) op die manier kan je troubleshooten of het niet aan disk / poorten ligt....
Ik heb nog een sata ssd in de pc zitten, nu ongebruikt. Ik ga daar een game op installeren en kijken wat er gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
haarbal schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:04:
[...]

Opeens lijkt mijn probleem verholpen vreemd genoeg, maar ik vertrouw het nog niet. Zie wel bijgevoegde grafiek in afterburner, waarbij voltage limit beweging laat zien. Betekent dit dat de voltage limit af en toe wordt aangetikt? En is dat een probleem, of mag hij die gewoon aantikken als je bijvoorbeeld in een game zit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPCNo27lyPkwZUjsFWd3dGjINWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dc5TXsKQBABGnCEV3033ea6i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Mediokas schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Opeens lijkt mijn probleem verholpen vreemd genoeg, maar ik vertrouw het nog niet. Zie wel bijgevoegde grafiek in afterburner, waarbij voltage limit beweging laat zien. Betekent dit dat de voltage limit af en toe wordt aangetikt? En is dat een probleem, of mag hij die gewoon aantikken als je bijvoorbeeld in een game zit?[Afbeelding]
Voltage limit is alleen dat de boost niet omhoog mag omdat het maximale voltage al op de chip staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
haarbal schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Voltage limit is alleen dat de boost niet omhoog mag omdat het maximale voltage al op de chip staat.
Ja dus dat zou geen probleem moeten zijn. Hij loop nu al ruim een half uur zonder problemen. Snap er niks van. Wel meerdere mensen hier die naar de PSU verwijzen, heb je tips voor hoe ik die kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Mediokas schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Ja dus dat zou geen probleem moeten zijn. Hij loop nu al ruim een half uur zonder problemen. Snap er niks van. Wel meerdere mensen hier die naar de PSU verwijzen, heb je tips voor hoe ik die kan testen?
Ik denk toch dat even swappen het meeste soelaas biedt. Ken je niemand met een PSU die je kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
silverball schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:12:
[...]

Ik denk toch dat even swappen het meeste soelaas biedt. Ken je niemand met een PSU die je kan proberen?
Niet echt eigenlijk, maar ik kan natuurlijk altijd 1 bestellen en retour sturen na testen. Voor nu lijkt het probleem ineens verholpen, maar voelt niet helemaal lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

@Mediokas Heb je weleens een memory-test gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:11
Ik neem aan dat hier een 12HPWR kabel wordt gebruikt om stroom aan te leveren van de PSU naar de GPU? Is dit van een reputable merk of van een willekeurig merk?

Daarnaast als je aangeeft dat hij bij minder grafisch intensieve games niet gebeurt, kun je er eigenlijk vanuit gaan dat het iets te maken heeft met de PSU. Je zou bijvoorbeeld de kaart kunnen undervolten en dezelfde grafisch intensieve games kunnen proberen om te kijken of ze dan wel goed gaan.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
KilleBladhark schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:35:
Ik neem aan dat hier een 12HPWR kabel wordt gebruikt om stroom aan te leveren van de PSU naar de GPU? Is dit van een reputable merk of van een willekeurig merk?

Daarnaast als je aangeeft dat hij bij minder grafisch intensieve games niet gebeurt, kun je er eigenlijk vanuit gaan dat het iets te maken heeft met de PSU. Je zou bijvoorbeeld de kaart kunnen undervolten en dezelfde grafisch intensieve games kunnen proberen om te kijken of ze dan wel goed gaan.
Ja ik heb de 90 degree kabel van Cablemod. Goed merk volgens mij, en geeft geen problemen zoals die adapters. PSU zelf is ook echt een goede unit.

Het gekke is dat het probleem verholpen lijkt. Op advies hier heb ik afterburner geïnstalleerd en nu werkt de pc ineens perfect. Erg vreemd, verder heb ik niks gedaan. Maar installeren van afterburner is natuurlijk geen oplossing voor wat dan ook.

Wel bijna iedereen hier vermoedt een PSU probleem. Hoewel de pc al maanden perfect draait en eigenlijk niet aangeraakt is (hardware), zou het kunnen dat er simpelweg een connector los is geraakt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
silverball schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:30:
@Mediokas Heb je weleens een memory-test gedraaid?
Nee, ik monitor wel memory in hwinfo, maar geen test gedraaid. Wat voor test zou ik kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Mediokas schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

Nee, ik monitor wel memory in hwinfo, maar geen test gedraaid. Wat voor test zou ik kunnen doen?
memtest86

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Mediokas schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

Memtest86+ , alhoewel ik je PSU eerder verdenk kan het geen kwaad.
Mediokas schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Ja ik heb de 90 degree kabel van Cablemod. Goed merk volgens mij, en geeft geen problemen zoals die adapters. PSU zelf is ook echt een goede unit.
Hoezo ben je zo overtuigd van de kwaliteit van je PSU, het blijft een B-merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar hoe zou een PSU stotters veroorzaken? Hij kan instabiliteit geven als hij niet een voldoende constante spanning voor componenten kan leveren, maar stotters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
silverball schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

Memtest86+ , alhoewel ik je PSU eerder verdenk kan het geen kwaad.

[...]

Hoezo ben je zo overtuigd van de kwaliteit van je PSU, het blijft een B-merk.
Ik ga het geheugen testen.

Hoezo is EVGA een b-merk? Dit is toch gewoon een goede PSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Sissors schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:53:
Maar hoe zou een PSU stotters veroorzaken? Hij kan instabiliteit geven als hij niet een voldoende constante spanning voor componenten kan leveren, maar stotters?
Ja het was ook zeker niet mijn eerste gedachte. Maar meerdere mensen hier lijken dit wel te vermoeden. Misschien instabiel voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Bij een instabiel voltage krijg je crashes zoals @Sissors zegt, geen haperingen.
Viel mij ook op, heel apart.

Andere zaken op orde? Nieuwste bios, drivers, W10 of 11 neem ik aan?

Tijdens het stotteren zou ik kijken wat de CPU load en frequentie is. Idem met GPU load en frequentie, SSD belasting e.d.

Als het systeem niet vastloopt of crashed is er een onderdeel wat tegen zijn max loopt of ergens door tegengehouden word lijkt me.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:11
Volgens een vrij bekende website is het een B-merk PSU, ik denk dat hij dat bedoelt.
Is verder gewoon een prima PSU.
Zie: https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Ik doelde zelf meer op de kabel, gezien een slechte kabel raar gedrag kan geven.

Ik zou inderdaad kijken wat elk component onder load doet precies, wanneer de stutters voorkomen.
Denk dan aan load, temps, frequentie, voltage dus gewoon de hele mikmak.
Ik doe dit zelf altijd met de tool HWMonitor.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediokas
sapphire schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:21:
Bij en instabiel voltage krijg je crashed zoals @Sissors zegt, geen haperingen.
Viel mij ook op, heel apart.

Andere zaken op orde? Nieuwste bios, drivers, W10 of 11 neem ik aan?

Tijdens het stotteren zou ik kijken wat de CPU load en frequentie is. Idem met GPU load en frequentie, SSD belasting e.d.

Als het systeem niet vastloopt of crashed is er een onderdeel wat tegen zijn max loopt of ergens door tegengehouden word lijkt me.
Ja dit is ook precies hoe het voelt, alsof er een onderdeel tegen z'n limiet loopt. Ik gebruik HWInfo en monitor alles, maar de maximum waardes komen gewoon echt niet boven licht gebruik uit. CPU, GPU, geheugen, disks, alles blijft gewoon netjes binnen de limieten.

Heb versie windows 11 geïnstalleerd en daarna ook nog verse windows 10, omdat ik wel vaker wat issues gehad heb met 11. Maar beide gaven het probleem. De laatste paar uur lijkt het probleem echter voorbij, hopen dat het zo blijft. Heb ondertussen ook nog m'n CPU even schoongemaakt en nieuwe koelpasta gegeven, alles even netjes stofvrij gemaakt. Ik hoop dat het opgelost is.
Pagina: 1