Universele ovenrooster voor een combioven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Hallo allemaal,

Ik heb ruim 13 jaar mogen genieten van mijn (oude) siemens combioven waar ik heel erg tevreden over was. Onlangs een nieuwe keuken met een nieuwe combioven (ETNA Combioven CM450ZT) aangeschaft, maar tot mijn verbazing las ik in de handleiding dat de bijgeleverde ovenrooster NIET voor magnetronfuncties gebruikt mag worden. De glazen bakplaat mag weer wel voor zowel oven als magnetronfuncties gebruikt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQPxcTzYA72aEWYt_mMmjcO8lcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/01AoJbhDSJo3urbb4OMvgNcC.png?f=fotoalbum_large

Nou vind ik de glazen bakplaat niet fijn om te gebruiken voor ovenfuncties, omdat het toch de lucht enigszins blokkeert van onder waardoor ik het idee het dat gerechten niet dezelfde garing/knapperigheid hebben. Ik ben nu dus telkens aan het wisselen van platen (luxeprobleem). Mijn vorige combioven beschikte enkel over een ovenrooster die zowel voor magnetron als oven gebruikt kon worden, wat ideaal was vond ik zelf omdat je nooit hoeft te wisselen.

Ik heb ETNA gecontacteerd hierover en zij vertelden dat zij zelf niet over een ovenrooster beschikken die voor beide functies gebruikt kan worden, maar dat er wellicht wel universele roosters op de markt zijn maar daar mochten/konden zij verder geen uitspraak over doen of advies over geven.

Dus mijn vraag aan jullie: heeft iemand hier ook hetzelfde "probleem" met haar/zijn combioven? Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:32
Zelfde probleem ja, oplossing nee.

Magnetron functie zet ik glazen plaat onderin , oven functie zet ik rooster in midden.

Je hebt een niet geleidend materiaal nodig wil je geen vuurwerkshow...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Eerder een budgetprobleem, anders had je geen keuken met etna of beko gekocht.

Misschien kan je die Etna verkopen en een fatsoenlijke combioven aanschaffen?
Of gewoon over 4 jaar vervangen als het kapot gaat.

Laatst nog iemand gewaarschuwd die bijna een zeer onhandig ingedeelde budget keuken kocht (oven te hoog voor lengte van persoon, moet trap gebruiken 8)7 ).

[ Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 20-08-2024 14:34 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
99ruud99 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:09:
Je hebt een niet geleidend materiaal nodig wil je geen vuurwerkshow...
Kunnen wij dat niet elders bestellen? Met mijn oude combioven die uit 2001 dateert was dit geen enkel probleem. Gek dat we achteruit zijn gegaan qua technologie van 2001-2024 :o
DJMaze schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:31:
[...]
Eerder een budgetprobleem, anders had je geen keuken met etna of beko gekocht.
Dat blijkt maar weer ja...verder tevreden over de rest van mijn ETNA keukenapparatuur, enkel de combioven.
DJMaze schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:31:
[...]
Misschien kan je die Etna verkopen en een fatsoenlijke combioven aanschaffen?
Of gewoon over 4 jaar vervangen als het kapot gaat.
Denk dat een aparte magnetron een goedkopere/handigere oplossing is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
sytrusze schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:04:
Denk dat een aparte magnetron een goedkopere/handigere oplossing is 8)7
True, die haal je al voor €100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:46
Bij mijn Samsung combioven kreeg ik een rond rooster met siliconen voetjes meegeleverd. In de handleiding staat wel dat ze niet mogen worden gebruikt op de magnetron stand, maar voor zover ik mij kon herinneren gaf dat nooit problemen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
@JukeboxBill ik denk dat mijn oude samsung combioven dat dus ook had. Ik weet niet zeker of zo’n ovenrooster nou ook voor magnetronfucnties gebruikt mocht worden…maar ik had geen voetjes iig, ik had echt gewoon een rooster maar gek genoeg nooit een vuurwerk show gehad. Wat wel gek was, is als je een kopje (koffie) in de magnetron deed ZONDER lepel dan kreeg je een vuurwerkshow. MET lepel, geen probleem 😂

[ Voor 14% gewijzigd door sytrusze op 20-08-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-08 17:12

Theo

moederbord

Vroeger hier ook een Bosch combi oven gehad met een hoog en een laag rond metalen rooster. Die werkten gewoon in de magnetron, en gebruikte ik ook om bijv brood snel te ontdooien. Maar het rooster dat nu bij de combi zit, dat geeft alleen maar vuurwerk :'(
De techniek van een magnetron is in de afgelopen 30 jaar nul veranderd. Dan moet het dus het rooster zijn dat universeel lijkt te zijn veranderd in de afgelopen 20 jaar...

[ Voor 25% gewijzigd door Theo op 20-08-2024 18:42 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Wat een blamage…de technologie is zo ver ontwikkeld, maar toch zo onderontwikkeld 😅

[ Voor 5% gewijzigd door sytrusze op 20-08-2024 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Volgens deze Expert kunnen alleen metalen roosters in een magnetron als die een speciale coating hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
geëmailleerde bakplaten en ovenroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Dat wordt nog een zoektocht, een geëmailleerde ovenrooster en dan ook nog eens op maat. Onmogelijk niet, moeilijk wel.

Wellicht makkelijker om mijn huidige rooster te laten coaten (door een expert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:16

Soggy

vroemmmm

sytrusze schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 06:09:
Dat wordt nog een zoektocht, een geëmailleerde ovenrooster en dan ook nog eens op maat. Onmogelijk niet, moeilijk wel.

Wellicht makkelijker om mijn huidige rooster te laten coaten (door een expert).
Tja, je kunt natuurlijk ook gewoon met de glazen plaat gaan werken zoals aangegeven door de fabrikant, dat is de goedkoopste optie.

Dat gezegd hebbende: wij hebben net onze Pelgrim combi vervangen door een Siemens (hadden we jaren eerder moeten doen) en hebben één van de bakplaten van de Pelgrim ook in gebruik in de Siemens. Deze is net een haartje breder dan de platen die bij de Siemens werden meegeleverd.
Siemens levert wel alle onderdelen los, dus wellicht kun je kijken of je bij Siemens het rooster kunt bestellen en deze gebruiken in je nieuwe oven. Zal wellicht net 2mm smaller zijn, maar ik denk niet dat deze uit de geleiders zal vallen maar dat kun je nameten.

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Hmm goed idee. Ga ervan uit dat Siemens haar ovenroosters wel coat dan, aangezien mijn oude Siemens oven en ovenrooster nooit problemen gaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:37

Freakie1NL

Grote Baas

Hier een Siemens combi. Nu 6 jaar oud, staat ook dat het ovenrooster niet in de magnetron mag.
Eigenlijk altijd genegeerd en gaat gewoon prima die 6 jaar.

Denk dat het een garantie ding is, dat als er vlekken etc op het rooster komt ze garantie kunnen uitsluiten.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Freakie1NL schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:01:
Hier een Siemens combi. Nu 6 jaar oud, staat ook dat het ovenrooster niet in de magnetron mag.
Eigenlijk altijd genegeerd en gaat gewoon prima die 6 jaar.

Denk dat het een garantie ding is, dat als er vlekken etc op het rooster komt ze garantie kunnen uitsluiten.
Wellicht dat dat ook het geval was met mijn oude Samsung combi...dat het officieel niet mog, maar ik wist het niet en ervaarde nooit problemen. Toch vind ik het ergens wel tricky om het nu te proberen, voordat straks mijn splinternieuwe keuken in de hens staat ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zo'n vaart zal het niet lopen met brand. Brand door vonken gebeurt met name bij ontvlambare damp.
Als de vonken langdurig voortgaan kan het apparaat wel kapot gaan.

Je kan wat experimenteren met iets dat geen vette dampen maakt, b.v. een paar boterhammen ontdooien en opwarmen. En dan erbij blijven, je ziet en hoort direct als het vuurwerk geeft.

Maar je kan natuurlijk ook verder zoeken naar een vonkvrij rooster.
Ik snap die fabrikanten ook niet die vonkenroosters blijven leveren bij een magnetron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
JukeboxBill schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:21:
Ik snap die fabrikanten ook niet die vonkenroosters blijven leveren bij een magnetron.
Inderdaad, vooral anno 2024 niet...maar goed zullen vast weer een "wet" voor zijn die de fabrikanten tegenwerkt ofzo.

Maar ik zal het eens proberen indd, bedankt
Pagina: 1