Beperkt mbits down via Fritzbox WireGuard VPN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 13:54
Hi,

Ik heb een thuisnetwerk met een Fritz 7590 AX met een Wireguard VPN server.

Ik heb glasvezel 1000/1000 en haal dat ook prima via mijn pc.
Als ik op mijn iphone de VPN actief heb en thuis ben (ook wifi connected) dan haal ik bij mijn speedtest een 40mbits download en upload 190 mbits.

Ik krijg het idee dat mijn downloadspeed beperkt wordt.

Weet iemand hoe ik meer mbits download krijg. (Zonder wifi uit te zetten)

Als ik met WiFi = Off op 4G zit en VPN connect kom ik op 130 mbits down en 53 mbits up.
Met WiFi = On en VPN connected ben haal ik 40 mbits down en 190 mbits up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:20
De cpu in de fritzbox kan waarschijnlijk gewoon niet harder. Zet gewoon de vpn uit als je thuis bent?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 13:21
xeoMe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 01:07:
Weet iemand hoe ik meer mbits download krijg.
Ja, een sterkere machine (router, computer oid) pakken die wel de kracht heeft om meer Mbps te doen via VPN encryptie. Daar de VPN server op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarvoor zou je een 1 Gb verbinding op een telefoon willen hebben? En inderdaad om voor zo'n hoge VPN snelheid heb je een heel ander soort router nodig met een heel ander prijskaartje. Wat zeggen de specs?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Wellicht toch kijken naar een andere oplossing dan.

Quadcoreprocessor en IPsec-­encryptie

Hoewel de quadcoreprocessor IPsec-­encryptie kan versnellen, hebben we in het road-warrior-scenario met meerdere TCP-streams een VPN-doorvoer van slechts 105 Mbit/s gemeten via de WAN-poort – wat voor een Fritzbox nog steeds een goede waarde is. AVM noemt een maximum van 112 Mbit/s voor site-to-site-VPN. Andere routers daarentegen kunnen wel supervectoring-verbindingen gebruiken, ook met VPN (252 Mbit/s met de DrayTek 2865).

Het is overbodig maar wel fijn als ik hogere snelheden kan behalen met VPN enabled of je er nu gebruik van maakt of niet :)
Opzoek naar een kleine homeserver o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
xeoMe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:13:
Het is overbodig maar wel fijn als ik hogere snelheden kan behalen met VPN enabled of je er nu gebruik van maakt of niet :)
Opzoek naar een kleine homeserver o.i.d.
Misschien omdat het allemaal extra stroom verbruikt zonder dat het enig nut dient, maar dat is mijn mening.
Misschien zou voor particulier hogere snelheden dan 500 Mb verboden moeten worden maar ja vrije markt en alle marketeers willen ons laten geloven dat we het toch echt nodig hebben.
Ieder mag gelukkig ook zijn eigen keuzes maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 15-09 09:10
Ik zou toch even met de Fritz klantenservice contact opnemen om dit na te vragen voordat je iets extra's aanschaft. Op mijn ASUS RT-AX86S (ook niet de snelste) haal ik met Wireguard ongeveer 500Mbit/s symmetrisch. Daarnaast zou je op wifi een hogere snelheid moeten halen dan op 4G. Althans dat is bij mij wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-09 15:08
"Om iets te doen alleen maar omdat het kan betekend niet dat het een goed idee is."

Met die gedachte uitgesproken te hebben: Wat is je doel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeoMe
Duke of Savage schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:53:
"Om iets te doen alleen maar omdat het kan betekend niet dat het een goed idee is."

Met die gedachte uitgesproken te hebben: Wat is je doel?
Voor de ipad en iphone van mijn bonuskind altijd mijn eigen adguard server gebruiken i.v.m. ads etc.
Binnenhuis hoeft hij geen VPN aan te hebben maar bij vrienden of zijn vader graag wel en dit uitleggen of automatiseren via "opdrachten" doe ik liever niet.
Je kan exclude certain WiFi networks aanzetten maar ik heb nergens deze optie gezien, wellicht via manual configuration in WireGuard of een andere app die via hun protocol werkt.

50mbits is vaak wel voldoende maar als het meer kan dan heb ik dit liever i.v.m. downloads, streaming etc.

EDIT:
Zojuist ook een support mail richting AVM gestuurd hierover ben benieuwd naar hun antwoorden.

[ Voor 5% gewijzigd door xeoMe op 20-08-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooyco
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 12:56
Netwerken kiezen (always on / exclude) zit gewoon heel toegankelijk in de WireGuard app die geïnstalleerd zal zijn op zijn devices. Voor dit gebruik is 100 Mbps heel veel meer dan voldoende lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Layer 7 VPN’s zoals wireguard (en ook openvpn) zijn gewoon een draak voor een CPU in de gemiddelde router om goed te verwerken, daarom bestaat IPSec nog steeds (layer 3). Veel routers hebben offloading voor IPSec en doen daarover rustig honderden Mbits per seconde (nee niet de gemiddelde huis, tuin en keuken wifirouter).

Fritzboxen zijn vooral hufterproof, maar qua waar voor je geld is het niet de snelste apparatuur. Daar komt dan echter een driehoek performance, prijs en gebruiksgemak waar je er twee van mag kiezen.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1