Advies Aanschaf 1e NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tssrct
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-03 19:30
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
(i) Cloud voor mijzelf en mijn vriendin.
(ii) Geautomatiseerde backup voor belangrijke bestanden van mijn PC (+/- 2TB).
(iii) Plex Media Server met streaming naar 1 TV op min.1080p (+ opslag 4TB aan films).
(iv) Gedeelde mappen voor bandleden om grote muziekbestanden te centraliseren (~500 GB).
(v) Downloaden via torrents zodat ik dit voortaan vanaf mijn telefoon kan regelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief HDDs zat ik te denken aan max €800. Echter als het zinvol is richting de €1000+ te gaan is dat mogelijk

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk van niet. Ik heb nu een externe 8TB HDD (Seagate backup plus hub) aan mijn desktop hangen, maar verwacht niet dat deze goed samengaat met een NAS

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
2-bay NAS + 2x 8TB HDDs. Raid modi moet ik me nog eens goed op inlezen, maar initieel denk ik aan RAID-1 voor de beste veiligheid

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik lees dat vooral QNAP en Synologie goed combineren met Plex, maar sta open voor alternatieven

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
NAS komt naar verwachting in de meterkast, dus geluidsniveau is geen issue. Laag stroomgebruik is wel gewenst, maar secundair aan prestatie

Ga je overklokken?
NA

Wat verwacht je van ons?
Dit wordt mijn eerste NAS. In het verleden heb ik wel eens een desktop in elkaar geknutseld, maar ik ben niet bekend met specs die relevant zijn voor een systeem die de hierboven beschreven taken goed aankan.

Een DIY systeem zal ongetwijfeld goedkoper zijn, maar ik vrees dat ik niet tech-savy genoeg ben om de software implementatie uit te voeren zonder halverwege te rage-quiten.

Ik ben eerder uitgekomen op de QNAP TS-264 of Synology Diskstation DS224+, maar ook hier weet ik niet goed wat de pro/cons zijn tussen de twee. Als 1 of beide van deze systemen geschikt zijn, hoor ik het graag of suggesties voor betere alternatieven binnen het opgegeven budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:24
Verdiep je in docker. Heel fijn om alle software inclusief Plex in een docker container te draaien. 2x8TB RAID 1 is een beetje mager, want slechts 8TB effectief. Uiteindelijk wil je ook grotere bestanden zoals 4k films met Plex afspelen aangezien de schijven een investering is op lange termijn. Mijn advies is grotere schijven:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 292,48€ 584,96
1NASSynology DiskStation DS224+€ 336,99€ 336,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 921,95

De huidige WD kun je prima verbinden aan de NAS via USB. Heb je nog 8TB extra mocht je het willen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Compleet eens met het advies om Docker te gebruiken. Alleen heeft de docker container van Plex geloof ik geen mogelijkheid voor hardware transcoding passthrough, maar wellicht kan dat intussen wel.

Ik zou persoonlijk wel voor een 4 bay Synology gaan. Biedt net wat meer mogelijkheden.
Denk ook meteen goed na over een offsite backup van al die data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tssrct
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-03 19:30
Djarune schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:58:

De huidige WD kun je prima verbinden aan de NAS via USB. Heb je nog 8TB extra mocht je het willen gebruiken.
Is het ook mogelijk om alleen belangrijke data op de NAS op te slaan met RAID-1 en films op de 8TB hub? Dan zou ik namelijk ruim voldoende hebben aan een 2x 8TB opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:24
Tssrct schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Is het ook mogelijk om alleen belangrijke data op de NAS op te slaan met RAID-1 en films op de 8TB hub? Dan zou ik namelijk ruim voldoende hebben aan een 2x 8TB opstelling.
De vraag is dan wel of je een NAS nodig hebt. Een N100 kastje met 4TB SSD waar je de externe schijf aan hangt is dan goedkoper, veel sneller en zuiniger.

Bedenk je dat RAID geen backup is. Bij de 3 F’s (Failure, Flood, Fire), diefstal en fysieke schade kun je alles op zo’n NAS kwijtraken. Belangrijke data zet je dus op 2 of meerdere verschillende fysieke locaties. RAID of geen RAID doet er niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1928
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09-2024
Ik heb 2 x Synology met Plex maar vanwege de matige hardware ga ik zelf een Linux Mint ITX maken met een Intel i5-12400 en 3x Toshiba 18tb schijven die ik hier heb liggen...
En via wake on lan start ik het op als ik het wil gebruiken, wat ik ook al jaren doe op de Synology.
Het voordeel is ook dat je dit als afspeel apparaat kan gebruiken
Pagina: 1