Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:31
Wij hebben onder voorbehoud van financiering een vrijstaande nieuwbouw woning gekocht, onze bestaande woning is afgelopen week door te makelaar te koop gezet. Ons huidig label is een A label van 2018 (geldig tot 2028), vanwege de totaalrenovatie hebben wij een energielabel aangevraagd welke vandaag is opgenomen.

De uitvoerende ZZP’er gaf aan dat er met een programma gewerkt wordt welke inmiddels 3-4 keer gewijzigd is en bijvoorbeeld geen rekening houdt met het type paneel maar met de oppervlakte. Ook gaf hij aan dat 1 airco in de nok van de hal een voordeel oplevert t.o.v. individuele airco’s in de kamers (welke wij hebben), of de deuren moesten eruit zijn…

Hij gaf ook aan dat de energielabels welke tot voor kort afgegeven zijn vrijwel allemaal 2 gradaties te hoog zijn ingeschaald (A->C label).

Het betreft een 2 onder 1 kap van 2001 welke uitgebouwd is in 2007 en vanaf 2020 volledig vernieuwd is, de gevel ; dak en ramen zijn gebleven maar het overige is nieuw met volgende energiezuinige investeringen:

12x Sunpower 325WP met SolarEdge
8x Sunpower 325WP met SolarEdge
Daikin Alterma 3 Lucht/Water 230L Warmtepomp
Daikin Multisplit 4MXM68 4-weg met FTXM binnenunits.
Daikin Single split FTXM25 Zolder
Daikin Single split FTXM25 uitbouw
Mechanische ventilatie Vocht en CO2 gestuurd
Vloerverwarming, HR+, gasloos etc.

Wij hebben hierdoor nu een nul op de meter woning, vorig jaar 6,4MWh opgewekt en 5,6MWh verbruikt (vrouw is huismoeder en 2 jonge kinderen).

Gegevens van de woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSsM5UgVLhvkc0mSXuS5tXRzalk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiUD4r982v7gvWzVKy0CEtTl.jpg?f=fotoalbum_large

Het label aanleveren zou ~ 2 weken duren, morgen hebben wij meerdere bezichtigingen gepland staan en de makelaar vroeg of er een inschatting kon gegeven worden qua energielabel, de ZZP’er gaf aan dat we blij mogen zijn met een definitief A label…

Iemand ervaring hiermee? Het zou mij verbazen dat wij niet minstens een A++ label zouden krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nicklazzz op 19-08-2024 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Geen ervaring maar de Rc waarden zijn niet indrukwekkend als ik ze met mijn nageïsoleerde jaren '30 woning vergelijk. Even lomp gezegd; ik denk dat de koper niet op de ontbrekende plusjes zal afknappen of dat het een zwaar onderhandelings issue zal zijn. Kortom ik zou mij er niet te druk om maken hoe spannend een verkoop van een woning ook is. Succes met de verkoop en we vernemen hier graag hoe de verkoop is verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even citeren, de eisen om in aanmerking te komen voor label A m.b.t. isolatie:
De eisen aan de Rc-waarde voor nieuwbouw, aanbouw en grootschalige renovatie zijn:

Rc-waarde dak: minimaal 6,3 m2K/W
Rc-waarde vloer: minimaal 3,7 m2K/W
Rc-waarde gevel: minimaal 4,7 m2K/W

Met de oude versie van het label kon je simpelweg een berg zonnepanelen installeren en je kreeg A. Nu moet je over de hele linie energiezuinige keuzes maken.

De keuze voor airco's telt ook negatief mee, evenals het ontbreken van WTW (al staat in de screenshot wel wtw, maar je benoemt het zelf niet)

[ Voor 36% gewijzigd door pagani op 19-08-2024 22:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nicklazzz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:29:
Iemand ervaring hiermee? Het zou mij verbazen dat wij niet minstens een A++ label zouden krijgen.
Dus de zzp-er die de hele dag labels uitgeeft, die jullie woning nu beoordeelt, die denkt hooguit A, maar jij denkt A++?
Ik denk dat je je gaat verbazen :+

Volgens mij tellen de zonnepanelen minder mee, dat jij nul op de meter haalt komt meer door de panelen dan door de energie zuinige woning.

Ik denk dat je beter je oude label had kunnen houden, was immers ook al A. Had je een hoop geld, verbazing en frustratie (vermoed ik) gescheeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

Het betreft een 2 onder 1 kap van 2001 welke uitgebouwd is in 2007 en vanaf 2020 volledig vernieuwd is, de gevel ; dak en ramen zijn gebleven maar het overige is nieuw met volgende energiezuinige investeringen:
Precies de isolatiewaarden die er toe doen zijn ongewijzigd gebleven.

Een R waarde van 3 is verre van geweldig en het glas is krap aan tegen moderne standaarden.

Desalniettemin zou zo'n woning standaard B of C halen wat beter wordt met PV en warmtepomp.

Veel panelen op een woning gooien is niet voldoende om een super hoog label te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
Duidelijk, wellicht over of onderschat. Bedankt voor de input.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
De uitvoerende ZZP’er gaf aan dat er met een programma gewerkt wordt welke inmiddels 3-4 keer gewijzigd is en bijvoorbeeld geen rekening houdt met het type paneel maar met de oppervlakte. Ook gaf hij aan dat 1 airco in de nok van de hal een voordeel oplevert t.o.v. individuele airco’s in de kamers (welke wij hebben), of de deuren moesten eruit zijn…

Hij gaf ook aan dat de energielabels welke tot voor kort afgegeven zijn vrijwel allemaal 2 gradaties te hoog zijn ingeschaald (A->C label).
Disclaimer: ik ben inmidddels al anderhalf jaar niet meer werkzaam als energie advieur voor de labels maar:

bijvoorbeeld geen rekening houdt met het type paneel maar met de oppervlakte

Dit lijkt mij onzin. Als je d.m.v. de factuur en of het stickertje op (vaal onder) het paneel kan bewijzen welk type paneel er precies ligt én er voor dat paneel een kwaliteitsverklaring is, dan mag er met de werkelijke waardes gerekend worden. Kan me niet voorstellen dat die regel niet meer bestaat.

Had hij het dan over labels van voor 2021 of daarna? Van daarvoor zou ik het kunnen begrijpen, van daarna niet want dan zouden er wel heel veel variabelen ineens aangepast moeten zijn geworden. Ja ieder jaar komen er weer aanpassingen in de regels/software maar een verschil van 2 gradaties tussen labels na 2021 en nu kan ik mij niet voorstellen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
TheGhostInc schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:11:
[...]

Dus de zzp-er die de hele dag labels uitgeeft, die jullie woning nu beoordeelt, die denkt hooguit A, maar jij denkt A++?
Ik denk dat je je gaat verbazen :+

Volgens mij tellen de zonnepanelen minder mee, dat jij nul op de meter haalt komt meer door de panelen dan door de energie zuinige woning.

Ik denk dat je beter je oude label had kunnen houden, was immers ook al A. Had je een hoop geld, verbazing en frustratie (vermoed ik) gescheeld.
Dat zou uiteindelijk alsnog kunnen als er een slechter label uit komt. Kwestie van vragen aan de adviseur. Zolang je hem maar betaald voor de werkzaamheden maakt het hem niet uit of het label ook daadwerkelijk afgemeld wordt of niet.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nicklazzz
Het is een A+++ geworden, wat uiteindelijk weer gunstig is voor de kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nicklazzz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:18:
Ik vind de labelsystematiek met A, B etc. so wat van eergisteren en eigenlijk nietszeggend.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
dunklefaser schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:27:
[...]

Ik vind de labelsystematiek met A, B etc. so wat van eergisteren en eigenlijk nietszeggend.
Het blijft sowieso heel vaag, er wordt nog steeds vergeleken met andere woningen in NL.

Bij advies staat bijvoorbeeld WP, er zit een Daikin WP in…

Zonnepanelen staat 5600WP, vorig jaar 6,41MWh opgebracht…

Indicatie energiekosten €155 p/m terwijl wij niets betalen (na afrekening)…

69% hernieuwbare energie, terwijl wij een nul op de meter woning hebben…

Ach, het stelt mij gerust dat ik mijn zuur verdiende spaarcenten niet voor niets in deze technieken heb gestopt en het uiteindelijk loont. Dinsdag sluit het biedingstraject, het was belangrijk voor de makelaar en potentiële kopers dat het label bekend (en goed) was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nicklazzz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:18:
Vind dat toch wel bijzonder eigenlijk, je hebt isolatie uit 2001 (rc 3, hr+ glas, geen wtw) en de woning zou net zo zuinig zijn als een nieuwbouwwoning met rc4-6 en triple glas.

Ik krijg volgende week iemand voor ons energie label (woning bouwjaar 1999, gasloos met dak vol pv panelen) vandaar even mijn interesse in dit topic:)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:14
Sport_Life schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:11:
[...]

Vind dat toch wel bijzonder eigenlijk, je hebt isolatie uit 2001 (rc 3, hr+ glas, geen wtw) en de woning zou net zo zuinig zijn als een nieuwbouwwoning met rc4-6 en triple glas.

Ik krijg volgende week iemand voor ons energie label (woning bouwjaar 1999, gasloos met dak vol pv panelen) vandaar even mijn interesse in dit topic:)
Geheel met je eens, mijn huis uit 2019 heb ik voorzien van veel extra isolatie, 2x wtw met overal geïsoleerde luchtkanalen, 2x SWW vat met 7 cm extra pir isolatie.. dat is dan wel A++++ waard...maar dat is het 'onder de streep' echt niet.

Uiteindelijk moet je kijken wat een huis daadwerkelijk over een heel jaar gebruik van de woning aan energie verbruikt heeft, met vermelding van het aantal actieve bewoners, en ruimte temperatuur.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42

martijn v o

Certified by Enphase.

[...]

Dat is dan in ieder geval een label A.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

martijn v o schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:30:
[...]

Dat is dan in ieder geval een label A.
Dat zou mooi zijn want we hebben minimaal A nodig voor de rentekorting :')

Hoger label interesseert mij eigenlijk niet, we gaan toch niet verhuizen binnen nu en 20 jaar en de energierekening is al laag , ook na salderen..

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

natural colour schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:52:
[...]

Geheel met je eens, mijn huis uit 2019 heb ik voorzien van veel extra isolatie, 2x wtw met overal geïsoleerde luchtkanalen, 2x SWW vat met 7 cm extra pir isolatie.. dat is dan wel A++++ waard...maar dat is het 'onder de streep' echt niet.

Uiteindelijk moet je kijken wat een huis daadwerkelijk over een heel jaar gebruik van de woning aan energie verbruikt heeft, met vermelding van het aantal actieve bewoners, en ruimte temperatuur.
Het totale energieverbruik is 9000 kWh (incl koelkast ed) en daar gaat 3000kWh direct verbruik af dus 6000kWh voor een woning van 264m2.

Verwarmen/sww is ca 3000kWh = 11kWh per M2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42

martijn v o

Certified by Enphase.

natural colour schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:52:
[...]

Ik ben het met je eens hoor, maar dat geeft ook wel weer veel onduidelijkheid.
Nu is het label bedacht dat je net als auto's het energiegebruik op een standaard methode kunt vergelijken. Ik geloof overigens dat niemand dat doet, maar dat terzijde.
Als je het werkelijk energiegebruik van een woning met gebruiker gaat nemen dat ontstaat er veel verschil door gebruik. Bewoners die 3 maanden in Spanje zitten en dan bij verkoop het jaarverbruik opgeven en er niet bij zeggen dat ze in de duurste periode in Spanje zaten en dat soort gevallen.

Maar de standaard methode bepaling wijkt inderdaad wel veel af van de praktijk.
Als ik mijn eigen huis neem.
bouwjaar 1989, HR++, tonzon vloerisolatie, luchtdichtheid verbeterd (niet gemeten)
Ventilatiewarmtepompboiler, WP met vloerverwarming en zonnepanelen is geclassificeerd als label A (2021).

Doe ik dat op verbruik:
Werkelijke getallen:
- Woning 100m2
- Verwarming op jaarbasis 1050 kWh WP in
- Koeling op jaar basis 200 kWh WP in
- SCOP machine (gemeten met MID meter) 4,8 (inclusief stand by)
- Sanitair (300 liter) op jaarbasis 600 kWh machine in
- Zonnepanelen opwek 3250 kWh (eigen gebruik 2000 kWh, terug 1500 kWh)
- Overig energieverbruik 3000 kWh

Mijn berekening: (alleen energie voor verwarming, koeling en warmwater)
=(1050+200+600)/100= 18,5 kWh/m2 dat is label A++++, paris proof enz.

Rare is dat je de keuken vol kan zetten met stoomovens, coockers, frituren en grills want die tellen niet mee voor het energieverbuik van verwarming/koeling en warmwater. Voor de rest een zwembad, een sauna en een jacouzzi net als halogeenverlichting maar weer wel als de een IR paneel ophangt.

Andere berekeningsmethodieken gaan uit van het primaire warmteverlies van de woning (dus niet de secundaire electrische energie die je erin stopt om dat te compenseren)??

De nieuwste berekeningen gaan dan wel weer over het totale energieverbuik.
Dus wat dat betreft is de overheid in lijn met hun overige beleid, het wijzigt om het haverklap en er is geen chocolade meer van te maken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nicklazzz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

Indicatie energiekosten €155 p/m terwijl wij niets betalen (na afrekening)…
Salderen vervalt, in de winter gaan je zonnepanelen niet veel opleveren.. maar de warmtepomp moet flink aan het werk.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Falcon schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:18:
[...]

Salderen vervalt, in de winter gaan je zonnepanelen niet veel opleveren.. maar de warmtepomp moet flink aan het werk.
Dat valt echt reuze mee hoor. Met name grootverbruikers (> 1200m3 gas vervangen door electra) gaan echt ontzettend veel besparen met een warmtepomp tov een gasaansluiting.
Van het vastrecht op gas alleen al kan ik ruim 2 wintermaanden het huis warm houden.. De overige maanden nemen de pv panelen een groot deel voor hun rekening.

Beter is natuurlijk isoleren, maar ervan uitgaande dat dat al zoveel mogelijk aan isolatie gedaan is.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Label is inmiddels binnen, het is geworden A+++ :)
[...]

[ Voor 82% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2024 20:33 ]

Pagina: 1