Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-06 10:20
Goedenavond,

Bij het verbouwen van onze badkamer is er vloerverwarming ingekomen. Nu zijn we overgestapt op het elektrisch verwarmen in huis (airco’s) waardoor we onze cv-installatie niet meer gebruiken. Het resultaat is dat we te maken hebben met een koude badkamer in de winter aangezien de vloerverwarming niet meer aan komt. Dit jaar ben ik voornemens om hier iets aan te doen (elektrisch). Vorig jaar had ik een convector kachel neergezet maar dit is niet volledig naar wens. Het stinkt, staat los in de badkamer en met kinderen is het niet ideaal.

Ik zat al even te zoeken naar handdoekradiator van om en nabij 2000W aangezien het een vrij grote ruimte is (3,70m x 2,90m x 2,20m) maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Of eigenlijk: er is nogal weinig keus op dit gebied en de radiatoren die ik vind zijn erg prijzig. Nu hoeft prijs niet direct de doorslaggevende factor te zijn, maar ik wil niet dat ik net zoals bij de convectorkachel van 2000W en de vloerverwarming spijt krijg van de aankoop omdat het niet goed verwarmt of omdat we het simpelweg niet gebruiken.

Zijn er meerdere (duurzame) oplossingen om de badkamer toch enigszins te verwarmen? Of ben ik beperkt tot een dergelijke radiator? Tips en ideeën zijn welkom.

Alvast bedankt.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-06 17:58

Jan2023

KISS

Al aan een infraroodpaneel gedacht?
Of het je bevalt kan ik niet beoordelen , geeft op korte afstand wel lekkere stralingswarmte.

Als je badkamer aan een buitengevel is gesitueerd met de oostenwind er op zal het alsnog zeer plaatselijk zijn die warmte , je zal nog steeds een koudeval ervaren.
Er gaat niets boven kontinu verwarming die de massa , bakstenen , betonvloer e.d ,op temperatuur houdt.

Paneel uit betekend warmte weg , hetzelfde als bij je airco,s

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Jan2023 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:38:
Al aan een infraroodpaneel gedacht?
Of het je bevalt kan ik niet beoordelen , geeft op korte afstand wel lekkere stralingswarmte.

Als je badkamer aan een buitengevel is gesitueerd met de oostenwind er op zal het alsnog zeer plaatselijk zijn die warmte , je zal nog steeds een koudeval ervaren.
Er gaat niets boven kontinu verwarming die de massa , bakstenen , betonvloer e.d ,op temperatuur houdt.

Paneel uit betekend warmte weg , hetzelfde als bij je airco,s
Kan ik daarmee de hele ruimte verwarmen denk je? Rondom de badkamer zit nog wel een knieschot van 0,5 - 1 meter voordat het de buitenmuren betreft.

Ik heb me door een installateur laten vertellen dat alleen de badkamer middels gas/vloerverwarming niet werkt aangezien de cv installatie in zijn volledigheid wordt aangesproken. Meest ideale zou zijn alleen gas te gebruiken voor de badkamer.

[ Voor 5% gewijzigd door henidde op 19-08-2024 20:47 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-06 17:58

Jan2023

KISS

henidde schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:46:
[...]

Kan ik daarmee de hele ruimte verwarmen denk je? Rondom de badkamer zit nog wel een knieschot van 0,5 - 1 meter voordat het de buitenmuren betreft.

Ik heb me door een installateur laten vertellen dat alleen de badkamer middels gas/vloerverwarming niet werkt aangezien de cv installatie in zijn volledigheid wordt aangesproken. Meest ideale zou zijn alleen gas te gebruiken voor de badkamer.
Die panelen heb je in verschillende maten , even de specificaties bekijken?

Zit je badkamer op zolder ? je hebt het over knieschotten.
Dan speelt ook de isolatie van wanden en dak mee uiteraard.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Jan2023 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Die panelen heb je in verschillende maten , even de specificaties bekijken?

Zit je badkamer op zolder ? je hebt het over knieschotten.
Dan speelt ook de isolatie van wanden en dak mee uiteraard.
Nee, deze zit niet op zolder.

Of is er toch nog een optie om gas te gebruiken puur en alleen voor de badkamer zonder dat ik me de spreekwoordelijk “P” stook?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-06 11:12
Ik zou heel kort door de bocht zeggen; Thermostaat verhuizen van de kamer naar de badkamer en gaan.....

[ Voor 13% gewijzigd door Rieverst op 20-08-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:22
De vraag is dan wel of dan alleen de badkamer wordt verwarmd, of dat de rest nog gewoon meedoet. En als de rest van het huis niet als zone dicht of uit te zetten is, zul je waarschijnlijk merken dat de CV-ketel z’n vermogen niet in dat kleine badkamervloertje kwijt kan en als een malle gaat pendelen.

Misschien kun je een elektrische voetenmat nemen voor de momenten dat je er bent, maar het blijft behelpen. Er zijn overigens ook “gewone” (handdoek)radiatoren waar je een elektrisch element in kunt doen. Hangt er nu ook een radiator in aanvulling op de vvw, of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28
henidde schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:46:
[...]

Kan ik daarmee de hele ruimte verwarmen denk je?
Ik heb een badkamer op mijn eerste verdieping van 2,5 x 2,5 met een 800 watt infraroodpaneel. Verder geen verwarming daarin. Die badkamer is in de winter binnen een half uur op 24 graden.

Mijn badkamer op de begane grond is 4 x 2,5 en heeft hetzelfde 800 watt infraroodpaneel. Daarbij ligt ook nog vloerverwarming als hoofdverwarming (op de cv).

Ik zou op basis van mijn ervaring best adviseren een badkamer te verwarmen met infrarood. Snel warm en ook "prettige" warmte door de straling van boven. In een badkamer van jouw formaat zou ik echter wel kiezen voor een zwaarder paneel, of voor 2 panelen van 800 watt, omdat het anders te lang duurt voordat het warm is. 2 panelen is ook beter voor de verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Rieverst schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:30:
Ik zou heel kort door de bocht zeggen; Thermostaat verhuizen van de kamer naar de badkamer en gaan.....
Dat was niet een oplossing heb ik me laten vertellen door een installateur. Detailniveau/kennis van zaken heb ik zelf niet op dit gebied.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Nomis schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

Ik heb een badkamer op mijn eerste verdieping van 2,5 x 2,5 met een 800 watt infraroodpaneel. Verder geen verwarming daarin. Die badkamer is in de winter binnen een half uur op 24 graden.

Mijn badkamer op de begane grond is 4 x 2,5 en heeft hetzelfde 800 watt infraroodpaneel. Daarbij ligt ook nog vloerverwarming als hoofdverwarming (op de cv).

Ik zou op basis van mijn ervaring best adviseren een badkamer te verwarmen met infrarood. Snel warm en ook "prettige" warmte door de straling van boven. In een badkamer van jouw formaat zou ik echter wel kiezen voor een zwaarder paneel, of voor 2 panelen van 800 watt, omdat het anders te lang duurt voordat het warm is. 2 panelen is ook beter voor de verdeling.
Dat klinkt hoopvol. Moet hij per aan het plafond hangen of kan het ook aan een muur?

Het plafond is namelijk door scheve wanden ‘klein’ tov de gehele oppervlakte.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Gramser schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:39:
De vraag is dan wel of dan alleen de badkamer wordt verwarmd, of dat de rest nog gewoon meedoet. En als de rest van het huis niet als zone dicht of uit te zetten is, zul je waarschijnlijk merken dat de CV-ketel z’n vermogen niet in dat kleine badkamervloertje kwijt kan en als een malle gaat pendelen.

Misschien kun je een elektrische voetenmat nemen voor de momenten dat je er bent, maar het blijft behelpen. Er zijn overigens ook “gewone” (handdoek)radiatoren waar je een elektrisch element in kunt doen. Hangt er nu ook een radiator in aanvulling op de vvw, of begrijp ik dat verkeerd?
Klopt, er is nu vloerverwarming die ik aan/uit zet met design radiator.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomis
De panelen die ik heb kunnen aan de wand of aan het plafond. Maar aangezien ze ruim 100 graden worden is het plafond de meest logische plaats. Ik geloof dat er ook infrarood spiegels bestaan, dus wellicht werkt een combinatie van een paneel aan het plafond met een spiegel er bij voor jou.

Spiegel

En dit paneel heb ik aan mijn plafonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nomis schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

Met de kennis/ervaring van nu, zou je dan niet liever op 700 watt gaan zitten ipv 850 watt (wat ik uit de link hierboven opmaak)? Of is die 'overcapaciteit' wel fijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomis
Meer is beter. Liefst zo snel mogelijk naar de gewenste temperatuur. Dan douchen etc en daarna het paneel weer uit. Een paneel met lager vermogen klinkt alleen logisch als de ruimte lange tijd op temperatuur moet blijven.

En 24 graden lijkt veel, maar is erg lekker als je uit de douche stapt. Ook geen klagende vrouw of kinderen door kou bij het afdrogen. 😅

In een grotere badkamer zou ik zeker proberen nog meer vermogen op te hangen.

[ Voor 33% gewijzigd door Nomis op 20-08-2024 19:43 ]

Pagina: 1