Hoi allen,
Een aantal jaar terug heb ik een PC gekocht om als plex server en HTPC te gebruiken. Ik wil deze nu graag upgraden om hem als game-pc te gebruiken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, ik speel graag single-player games. Ik zou graag de nieuwste en veeleisende titels, zoals cyberpunk, alan wake 2 op high/ultra 1440p willen kunnen spelen, het liefst met ray tracing.
Daarnaast heb ik een PSVR2 headset, die sinds kort op de PC gebruikt kan worden, hier wil ik ook goed gebruik van kunnen maken op de PC. Titels als HL: Alyx, asseto corsa en eventueel microsoft flight simulator.
Daarnaast wat office werkzaamheden maar dat is secundair.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had eerder een bedrag van 500 in gedachten, maar heb het budget uitgebreid. Max 1000 euro wil ik eraan uitgeven. Ik sta daarbij ook open voor tweedehands opties.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
[\Dit is mijn huidige systeem, en vanaf hier wil ik gaan upgraden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil in ieder geval de CPU en GPU upgraden, wat ook een upgrade van de voeding noodzakelijk maakt.
Ik weet dat ik mijn BIOS moet upgraden voor de CPU upgrade.
Het volgende had ik in gedachten:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua videokaart gaat mijn voorkeur uit naar Nvidia wegens betere ray-tracing performance, features als DLSS en frame generation en volgens mij is de VR performance beter.
De RX 7900 GRE heb ik ook overwogen maar neig wegens bovenstaande toch meer naar de 4070 super.
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Meedenken of ik met de gekozen componenten de beste 'bang for buck' heb.
Zie ik nog dingen over het hoofd? Is het bijvoorbeeld nog verstandig er 2x 8gb ram bij te prikken, of de SSD te upgraden?
Ook twijfel ik nog een beetje of het wel verstandig is mijn huidige systeem te upgraden, of dat ik beter een nieuwe AM5 build kan maken. Maar volgens mij moet ik dan nog wel aardig wat bij leggen om dezelfde performance te behalen.
Een aantal jaar terug heb ik een PC gekocht om als plex server en HTPC te gebruiken. Ik wil deze nu graag upgraden om hem als game-pc te gebruiken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, ik speel graag single-player games. Ik zou graag de nieuwste en veeleisende titels, zoals cyberpunk, alan wake 2 op high/ultra 1440p willen kunnen spelen, het liefst met ray tracing.
Daarnaast heb ik een PSVR2 headset, die sinds kort op de PC gebruikt kan worden, hier wil ik ook goed gebruik van kunnen maken op de PC. Titels als HL: Alyx, asseto corsa en eventueel microsoft flight simulator.
Daarnaast wat office werkzaamheden maar dat is secundair.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had eerder een bedrag van 500 in gedachten, maar heb het budget uitgebreid. Max 1000 euro wil ik eraan uitgeven. Ik sta daarbij ook open voor tweedehands opties.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
[\Dit is mijn huidige systeem, en vanaf hier wil ik gaan upgraden.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 3 3200G Boxed | € 77,- | € 77,- |
1 | Moederborden | ASUS Prime B450M-A | € 150,60 | € 150,60 |
1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB | € 89,- | € 89,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio S400 Tempered glass | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 44,99 | € 44,99 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE 550 Bronze - V2 230V | € 65,95 | € 65,95 |
1 | Solid state drives | Kingston A400 2,5" 480GB | € 29,- | € 29,- |
Totaal | € 546,44 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil in ieder geval de CPU en GPU upgraden, wat ook een upgrade van de voeding noodzakelijk maakt.
Ik weet dat ik mijn BIOS moet upgraden voor de CPU upgrade.
Het volgende had ik in gedachten:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed | € 208,99 | € 208,99 |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2 | € 609,- | € 609,- |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 EVO V2 with LGA1700 | € 35,90 | € 35,90 |
1 | Voedingen | MSI MPG A850G PCIE5 | € 117,90 | € 117,90 |
Totaal | € 971,79 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua videokaart gaat mijn voorkeur uit naar Nvidia wegens betere ray-tracing performance, features als DLSS en frame generation en volgens mij is de VR performance beter.
De RX 7900 GRE heb ik ook overwogen maar neig wegens bovenstaande toch meer naar de 4070 super.
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Meedenken of ik met de gekozen componenten de beste 'bang for buck' heb.
Zie ik nog dingen over het hoofd? Is het bijvoorbeeld nog verstandig er 2x 8gb ram bij te prikken, of de SSD te upgraden?
Ook twijfel ik nog een beetje of het wel verstandig is mijn huidige systeem te upgraden, of dat ik beter een nieuwe AM5 build kan maken. Maar volgens mij moet ik dan nog wel aardig wat bij leggen om dezelfde performance te behalen.