Vroeger had ons huis waarschijnlijk een open haard. In de woonkamer zit weliswaar geen schouw, maar op de bovenverdieping en op zolder zit een netjes afgewerkte koof en op het schuine pannendak komt precies daarboven een dikke stalen pijp naar buiten. Die pijp wil ik kwijt. Het ding roest, is lelijk en mogelijk een lekrisico. Hoe haal ik die pijp het beste weg? Gewoon afzagen, dichtpurren en pannen doorleggen, of krijg ik dan mogelijk andere problemen? En zou er nog asbest onder zo’n stalen pijp kunnen zitten?
Vraag
Beste antwoord (via JME op 21-08-2024 10:49)
Hoe dik is die pijp qua wand, en heb je het juiste gereedschap dat je op het dak kunt en wilt hanteren? Zo ja, dan is het inderdaad een kwestie van afzagen tot op dakbeschot of iets dikker, pur waar je kunt, plaatje erover, dakpannen erop en klaar.
Alle reacties
Maak er eens een foto van.
Normaal pijp weg halen, dakbeschot dichtmaken en pannen door leggen.
Oudere huizen hebben soms nog wel eens asbest dakbeschot en een hele oude stalen pijp zou iets van asbest isolatie in kunnen zitten.
Normaal pijp weg halen, dakbeschot dichtmaken en pannen door leggen.
Oudere huizen hebben soms nog wel eens asbest dakbeschot en een hele oude stalen pijp zou iets van asbest isolatie in kunnen zitten.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Kan je onder de pannen kijken? Waarschijnlijk is het gewoon hout (plaatmateriaal) met daarop aan de buitenkant pur isolatie. Als je hem er zo uit kan “trekken” tot onder het houten dakbeschot. Dan kan je zo hout dichtmaken met een zelfde stukje in het gat. Isolatie opvullen en panlatten aansluitend maken en dakpannen leggen. Hoeft niet ingewikkeld te zijn. Zou eerst even kijken wat er precies onder je dakpan zit.
Maar dit bouwjaar begonnen ze vaak met het toepassen aan de buitenkant met een aantal cm isolatie.
en zoals hierboven goed kijken of je geen asbest bv ziet in de pijp etc.
Maar dit bouwjaar begonnen ze vaak met het toepassen aan de buitenkant met een aantal cm isolatie.
en zoals hierboven goed kijken of je geen asbest bv ziet in de pijp etc.
[ Voor 6% gewijzigd door Passie-m op 19-08-2024 19:16 ]
Paar cm piepschuim onder de panlatten. Daaronder vermoedelijk houten plaatmateriaal, in ieder geval geen gekke dingen gezien toen een doorvoer voor de zonnepanelen werd geboord. Of er asbest in de pijp zit, kan ik pas zien als de zaag er eenmaal in is gegaan?
Als alles meevalt, moet de pijp dan nog volledig worden afgesloten - of juist niet - of is doortrekken van het dakbeschot plus isolatie voldoende?
Als alles meevalt, moet de pijp dan nog volledig worden afgesloten - of juist niet - of is doortrekken van het dakbeschot plus isolatie voldoende?
De pijp zit in een afgesloten koof? Als je het dakbeschot er boven op plaatst lijkt mij dat er niet nog iets in hoeft. Je sluit hem immers al af met je dakbeschot. Je kan er wat in proppen. Maar heeft niet echt een functie. Is gewoon een loze “pijp” dan.
Hoeft de pijp niet luchtdicht afgesloten? Want helemaal strak gaan we dat dakbeschot er vast niet bovenop krijgen.
Zou er juist wel zorgen dat beschot en panlatten goed aansluiten, anders liggen je pannen strak niet goed.JME schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:14:
Hoeft de pijp niet luchtdicht afgesloten? Want helemaal strak gaan we dat dakbeschot er vast niet bovenop krijgen.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Uiteraard 
Ik bedoelde het wel/niet volledig aansluiten van het dakbeschot op het (vast niet helemaal kaarsrecht) afgezaagde restant van de pijp. Dan zou je een opening kunnen krijgen tussen de bovenkant van de ongebruikte pijp en de onderkant van het dakbeschot. Geen idee of dat erg is.
Ik bedoelde het wel/niet volledig aansluiten van het dakbeschot op het (vast niet helemaal kaarsrecht) afgezaagde restant van de pijp. Dan zou je een opening kunnen krijgen tussen de bovenkant van de ongebruikte pijp en de onderkant van het dakbeschot. Geen idee of dat erg is.
[ Voor 6% gewijzigd door JME op 19-08-2024 20:31 ]
Ik zou gewoon alles weghalen, dus ook de koof, dat is een ruimte die je dan weer voor wat anders kan gebruiken. Pijp zoals al gezegd helemaal weghalen, niet in gaan lopen zagen want daar komt waarschijnlijk heel veel rommel af. Ergens gelijkende pannen opsnorren als je die niet nog hebt liggen en dan van binnenuit de boel netjes afwerken.
Als het binnen netjes is zou ik proberen m er van buitenaf af te krijgen. Dan kan je die koof aanpakken als 'ie je in de weg zit.
Dat laatste is inderdaad het plan. Voor mij blijft nu de vraag hoe je zo’n pijp verwijdert en of je het restant dat in de koof achterblijft volledig moet afdichten. Dat je het dakbeschot plus isolatie moet opvullen is helder.
En misschien een ander idee: de koof in zijn geheel incl. pijp verwijderen? Je krijgt er meer ruimte van.
Wat je niet weet, zonder de koof te verwijderen, is hoe ver de pijp binnen nog doorloopt en of hij daar nog vastzit met beugels ofzo. Als je eenmaal op het dak zit, en je probeert hem eruit te trekken, kan het best eens een uitdaging worden als er binnen og iets (te) vast zit.
Dit lijkt me op het eerste oog geen schoorsteenpijp. Kan dit van een (natuurlijke) ventilatie afvoer ofzo zijn?
Life is not about specs, it is about joy!
Dat kunnen wij vanaf ons scherm ook niet vorspellen. Klim het dak op en til die loodslab eens op. met mazzel trek je het hele ding zo omhoog, met pech moet je met je slijptol, recipro, gehoor en oogbeschermng aan de slag op het dak.JME schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:39:
Dat laatste is inderdaad het plan. Voor mij blijft nu de vraag hoe je zo’n pijp verwijdert en of je het restant dat in de koof achterblijft volledig moet afdichten. Dat je het dakbeschot plus isolatie moet opvullen is helder.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
De enige manier om die pijp netjes te verwijderen is 'm helemaal eruit halen, dus (bovenste deel van) koof slopen, kijken of daar de pijp vastzit, dan het dak op en omhoog tillen of in ieder geval het bovenste deel eraf pakken zodat je 'm van binnen naar beneden kunt laten zakken.JME schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:39:
Je maakt je druk over evt. lekkages omdat je denkt dat je 'm niet netjes vlak afgezaagd en dat stuk dak weer vlak dichtgezet krijgt, maar je moet 'm sowieso al niet afzagen, je moet de pijp helemaal verwijderen.
Dat kan natuurlijk, maar is een project van een nogal andere orde van grootte dan alleen het pijpje verwijderen.TMV schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:58:
En misschien een ander idee: de koof in zijn geheel incl. pijp verwijderen? Je krijgt er meer ruimte van.
Ja, dat is natuurlijk de meest nette manier, maar waarom MOET het? Ik geef je op een briefje dat er duizenden van dit soort pijpjes met de top eraf gezaagd nog lekker in een verder loze koof zitten, zonder voor andere problemen te zorgen dan dat het wat ruimte inneemt. En ja er zijn er vast ook velen waarbij het slecht is afgewerkt en wel voor lekkage zorgt. Maar het is aan TS of hij dat risico wil nemen of er een veel groter project van wil maken om het helemaal netjes te doen.Oon schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:08:
[...]
Je maakt je druk over evt. lekkages omdat je denkt dat je 'm niet netjes vlak afgezaagd en dat stuk dak weer vlak dichtgezet krijgt, maar je moet 'm sowieso al niet afzagen, je moet de pijp helemaal verwijderen.
Hoe dik is die pijp qua wand, en heb je het juiste gereedschap dat je op het dak kunt en wilt hanteren? Zo ja, dan is het inderdaad een kwestie van afzagen tot op dakbeschot of iets dikker, pur waar je kunt, plaatje erover, dakpannen erop en klaar.
Dank voor alle reacties. Teveel verschillende inzichten wat mij betreft, dus we gaan de pijp laten verwijderen door een klussenbedrijf. De koof blijft zitten.
Nou, da's een anticlimax 
Succes in elk geval, zal sowieso een stuk mooier staan, zonder dat ding op het dak!
Succes in elk geval, zal sowieso een stuk mooier staan, zonder dat ding op het dak!
Pagina: 1