Tips gezocht voor op afstand uitschakelen omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Photonman
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-09 14:59
Beste medetweakers,

Sinds afgelopen donderdag hebben wij 8 panelen van 440wp op ons dak liggen, via een pakket samengesteld vanuit Stralendgroen.nl. De panelen waren erg goedkoop, namelijk net met een dipje van slechts €60 per paneel besteld.

Alles ligt klaar en de hele installatie doet het, maar ik ging er vanuit dat je middels de "Shine-Wifi" module (van GroWatt) allerlei instellingen kon regelen van de omvormer.
Deze blijken (via de ShinePhone app) allemaal geblokeerd te zijn, en vereist een installeurscode om aan te sleutelen. Deze wil StralendGroen (wellicht begrijpelijk?) niet vrijgeven. Instellingen zoals "Omvormer aan/uit schakelen installeren", "Anti-terugstroom intellingen" en zelfs LCD-taal zijn niet aan te passen.

De reden dat wij dit wel graag zouden willen, is omdat wij willen kijken of een Dynamisch energiecontract interessant kan zijn. Deze liep al een tijd, en besloten met zonnepanelen een jaar te proberen of het lucratief kan zijn. (Bij veel energiecontracten is de terugleververgoeding al -10 cent, terwijl deze dynamisch (kale prijs) het grootste gedeelte gewoon boven de €0 ligt.

Ik heb met stralendgroen gebeld, en zij kunnen de code dus niet geven, maar geven wel aan dat GroWatt in overleg is met dynamische leveranciers om de prijzen & het uitschakelen te kunnen integreren binnen hun eigen app. Is niet helemaal duidelijk wanneer dit komt en hoe goed dit werkt.
Een andere tip was óf gewoon een smartstekker gebruiken, óf een Smart Relais Din-relay gebruiken in de groepenkast: https://www.robbshop.nl/frient-smart-din-relay-2-16a-zigbee
De omvormer gaat dan in storing dat ie geen AC kan leveren, maar dat schijnt volgens hun niet erg te zijn en helpt zichzelf er weer uit.

Heeft iemand tips/ervaringen met Zonnepalen i.c.m. dynamisch contact en het uitschakelen van je panelen/omvormer? Ik sta voor alle info open :) _/-\o_

Omvormer: Growatt MIC 3300X
Monitoring: Growatt ShineWiFi-X
Panelen: 8x Jinko Solar Tiger Neo All Black N-Type 440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:50
Geen persoonlijke ervaring met Growatt, maar kijk vooral ook even in het grote dynamische energie prijzen topic. Als je daar zoekt op growatt kom je al wat mensen tegen die dingen met een extra shne module of modbus hebben gedaan om het aan homeassistant te koppelen, wellicht dat je daar wat inspiratie op kan doen.

En een smartstekker / smart relais zou ik als laatste optie doen, die inverters kunnen er tegen en zullen niet direct stuk gaan, maar het zal niet bevoordelijk zijn voor de levensduur vermoed ik zelf.
Ik heb dit wel thuis zo ook opgelost voor mijn 2 ongemanagede zonnenpaneeltjes op een microomvormer puur uit hobby. Mijn ervaring daar was dat met alleen de fase afschakelen de aardlek ook gelijk eruit schoot omdat die omvormer toch nog iets geks deed op de losse neutraal. Dus de gelinkte smartrelay gaat waarschijnlijk vergelijkbaare problemen opleveren.

En hou er rekening mee dat je ze waarschijnlijk op het zonnigste moment van de dag gaat afschakelen. 16A afschakelen zou ik alleen doen met een fatsoenlijke contactor waar je ook vertrouwen in hebt dat hij de volle 16A kan schakelen. En niet een smartstekker/smart relay. Want die zijn er vaak echt niet op gemaakt om de volle belasting te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 11:47
De installateurscode is niet noodzakelijk.

In de app (en in de web interface) kun je de instellingen veranderen.

Je gaat in de app naar het scherm met je omvormer, onderaan staat in het midden een tandwieltje met de tekst Controleren. Druk daar op, dan krijg je een lijst met parameters.

Kies de parameter die je wilt veranderen, dan krijg je een pop-up met de vraag om het wachtwoord in te voeren. Dat is growattJJJJMMDD (waarbij JJJJMMDD de actuele datum is, dus vandaag is het password 'growatt20240821').

Nu kom je op een scherm waar je de betreffende parameter kunt aanpassen.

Disclaimer: Je doet dit voor eigen risico.