geluidsisolatie (spraak/muziek) in plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-05 23:45

Hkray

Amber 120 si nov 24

Topicstarter
Ha allen,

Vraag over geluidsisolatie tussen plafond en vloer erboven verbeteren (zodat bovenburen niet snel overlast krijgen).

Situatie: verbouwing, huis uit 1900, houten binten, wij wonen straks op de begane grond.
Volledig gestript, tav plafond: aannemer heeft inmiddels glaswolisolatie tussen balken van bovenburen geplaatst en eronder gipsplaat 15mm.

Straks gaat hij de lagen eronder maken en ik vraag me af of we geluidsisolatie nog kunnen verbeteren of dat er weinig (betaalbare) verbeteringsmogelijkheden zijn.

Plan is nu als volgt (van boven naar beneden)
- houten vloer bovenburen
- houten balken met ertussen glaswolisolatie (5-10cm dik?)
- gipsplaat 15mm
- 10-12cm lucht
- 6cm steenwolisolatie (al aangeschaft door aannemer)
- gipsplaat 12mm = ons plafond.

Zoals jullie zien is er dus 10-12cm lucht dat evt nog anders gevuld kan worden als dit geluidsdemping bevordert.

Het gaat mij er vooral om dat de buren geen last van mij hebben als ik muziek/bas harder draai.
Nu horen de bovenburen de aannemer bij harde muziek (maar hij heeft tot nu toe alleen t/m de eerste gipsplaat geplaatst dus zal vast beter worden na afronden werk).

Denken jullie dat er winst te behalen is of is juist een goede luchtlaag misschien beter (geluids) isolerend?

Dank!

PS en evt nog tips t.a.v. standleiding geluids-isoleren (zodat wij niet iedere keer doorspoelen van boven horen)? Of gewoon accepteren ook prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 11:43

Cr3ator

1 bar is geen bar

Met een huis uit 1900 zou ik geen wonderen verwachten van een nieuw plafond. Dat geluid gaat zich ook via de muren wel naar boven verplaatsen. Uiteraard helpt het. Zorg voor goede ontkoppeling (waar hangen die onderste gipsplaten aan?) en ook belangrijk: luchtdichtheid. Kleine kieren laten veel geluid door.

Die standleiding kun je bekleden met een flinke laag steenwol: dat helpt in ieder geval iets.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt gewoon meer isolatie ertussen stoppen, dat helpt in ieder geval wel voor thermische isolatie als geluid. Maar (uit ervaring) een woning uit 1900 is lastig.

Je grote probleem zal zijn dat de vloer van de bovenburen niet ontkoppeld is. En dat betekent dus dat je contactgeluid van boven zult blijven horen. Je zou kunnen overwegen om het verlaagde plafond verend op te hangen (dus niet rechtstreeks met panlatten tegen de balken maar met een loshangend raamwerk van metalstud). Maar of dat echt verschil gaat maken durf ik niet te zeggen.
En verder geen spotjes toepassen en je plafond zo dicht mogelijk maken (kieren laten geluid door).

Standleiding gewoon zoveel mogelijk inpakken met wat je maar hebt liggen (steenwol / glaswol oid).
Het liefste die met een alu buitenzijde, die kun je namelijk goed tegen elkaar plakken met alu-tape.

[ Voor 24% gewijzigd door BlueKeenan op 20-08-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkray

Hkray

Amber 120 si nov 24

Topicstarter
geweldig beiden dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:01

paQ

Het helemaal volspuiten met papier cellulose dempt naar verwachting beter dan de glaswol.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:32

Theo

moederbord

De gipsplaten die je plafond gaat worden zul je ergens tegenaan moeten monteren. Dit zal waarschijnlijk een frame zijn van houten latten. Zorg dat deze latten niet aan de balken van het plafond zijn verbonden, dus je lattenframe moet echt zwevend worden. Dit zorgt er dus automatisch voor dat je dikke(re) balken moet gebruiken voor je eigen plafond, en dat deze balken dus stevig aan je eigen muur moet worden gemonteerd. Wanneer er ook maar één verbinding is tussen jouw plafond en de vloer van de buren dan is de gehele laag van glaswol, gips en lucht voor niks geweest...

Verder is het met geluidsisolatie dat 'massa is demping' . Puur hypothetisch zou het dus gigantisch helpen om de ruimte tussen de twee gipsen platen op te vullen met beton :P Maar dit is niet werkbaar. Maar wat wél kan is om de tussenlaag met gips dubbel of trippel uit te voeren, dus echt twee of drie lagen strak op elkaar zonder dat de naden van de ene laag de andere overlappen zodat het geheel luchtdicht wordt (door kieren komt herrie)

De luchtlaag gaat niet veel doen. Het zorgt ervoor dat er geen contact is tussen de bovenburenvloer en jouw plafond, maar deze laag kan ook 1-2 cm zijn. Vul je deze ruimte dus op met iets dat meer massa heeft dan lucht (meer gipsplaten of steenwol) dan gaat dit meer geluidsdemping geven. Ik zou daarom dus niet voor 6 cm steenwol gaan, maar voor 14 cm aan steenwol, met daarboven 2 cm aan lucht en daarboven twee lagen gipsplaten die aan de plafond/vloerbalken zijn geschroefd. Ook je eigen plafond zou ik met dubbele gipsen platen uitvoeren waarbij de balken waaraan je plafond hangt dus enkel aan je muren zijn geschroefd..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:57
Hoe ga je zorgen dat de balken /muren niet gaan meetrillen? Ga je ook voorzetwanden plaatsen?

Zoniet, dan zal het plafond extra dik isoleren niet gek veel schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:12
Met isolatie werkt het misschien goed voor normale muziek, maar als je redelijk veel bass hebt dan blijf je dat sowieso horen aangezien het contact geluiden zijn.

Kan ook soms raar gedragen want het kan b.v. lijken alsof het van beneden komt, terwijl jij boven hun bent enzovoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
meer isolatie werkt maar beperkt denk niet dat je daar echt verschil mee gaat maken.

je kan geluid op een aantal manieren tegen gaan
  • kierdichting (meer isolatie werkt daar maar heel beperkt voor)
  • meer massa (meer isolatie heeft een beperkte invloed, door zijn beperkte gewicht)
  • absorbtie (er zit al isolatie, meer isolatie heeft eigenlijk weinig nut)
  • ontkoppelen (meer isolatie heeft geen nut, bij verkeerd plaatsen (proppen) zelfs een negatief effect)
Ik zou het geld (in planning) eerst in andere oplossingen stoppen.. zoals het ontkoppelen en verzwaren van het plafond. Ik ben van mening dat die lucht opvullen met isolatie de kers op de taart is, maar zonder taart heb je alleen een kers ;)

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 16:29

hhj

Huurders van oude huurhuizen in Utrecht zijn (waren?) verplicht om zachte vloerbedekking te leggen om geluidsoverlast te beperken. Ik denk dat er ook veel winst te behalen is in het vragen over de bovenbuur een zwevende vloer wil leggen (in elk geval m.b.t. contactgeluid van boven naar beneden).

• Hkray

Hkray

Amber 120 si nov 24

Topicstarter
99ruud99 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:51:
Hoe ga je zorgen dat de balken /muren niet gaan meetrillen? Ga je ook voorzetwanden plaatsen?

Zoniet, dan zal het plafond extra dik isoleren niet gek veel schelen.
geen voorzetwanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 12:44
Zoals hierboven: jouw plafond ontkoppelen (zijn speciale haken voor) is de beste aanvullende optie.

Echter, bas blijft een zeer lastige toon - je moet niet verwachten dat je dadelijk ineens voluit kunt hakken zonder dat je buren het horen. Goede isolatie haalt vooral de scherpte uit bet geluid.
Pagina: 1