Vindersloon claimen.

Pagina: 1
Acties:
  • 7.788 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06 17:23
Onlangs heb ik na een in mijn ogen verdachte situatie een gestolen motorfiets aangetroffen. Kenteken door RDW gehaald en daar bleek deze als gestolen te zijn geregistreerd.

In het kort: de politie deelde mijn conclusie en de motor is in beslaggenomen en zal uiteindelijk terugkeren naar zn eigenaar.

Nu krijg ik uiteraard geen gegevens van de eigenaar wegens privacywetgeving, maar wettelijke gezien zou ik recht moeten hebben op vindersloon. Toch snel een paar honderd euro, uitgaande van een dagwaarde van ca 3500 euro bij verkoop en de motor was gelukkig nog in puntgave conditie los van het contactslot.

Van een particulier zou dat van mij niet hoeven, maar van een verzekeraar die anders tot uitkering over zou moeten gaan zou ik een vindersloon niet weigeren, zeg maar. Alleen.. officieel weet ik niet van wie de motor is en hoe deze verzekerd was. En dus ook niet hoe ik dat vindersloon zou kunnen claimen

Hoe gaat zoiets normaal gesproken in zn werk? Moet je zoiets aangeven bij de politie als je de melding doet bij ze? Van hen krijg ik natuurlijk omwille van de privacywetgeving geen informatie en ook al weet ik wel waar de eigenaar woont, ik ga daar natuurlijk niet zomaar even aankloppen om vindersloon te eisen.

Maar als het verzekeringswerk is.. dan is het voor mij toch een ander verhaal. Zij zijn commercieel, dan mag ik dat toch ook zijn als ik hen flink wat euro's bespaar?
;)

[ Voor 7% gewijzigd door koektrommeltje op 19-08-2024 16:07 ]

Acties:
  • +70 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
De motor is toch van de eigenaar, en niet de verzekeringsmaatschappij?

Verder zou ik het als een goede daad beschouwen en het daarbij laten..

[ Voor 3% gewijzigd door wibblemoo op 19-08-2024 16:08 ]

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:34
Je bespaart de maatschappij in zijn geheel wat verzekeringspremie door het doen van jouw burgerplicht. Nog vriendelijk bedankt, vergoeding lijkt mij niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Als ik het zo lees is de hoogte niet vastgesteld, dus "eisen" word moeilijk. Wel grappig, ik wist niet dat hier een wet over was.

Als je aantoonbare kosten hebt gemaakt dienen die wel vergoed te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yj3UThcjrqy5C3F5PSUf1A_c_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3hgVJFi9Ih3jNPxjx4zvWgZ.png?f=fotoalbum_large

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR325567

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ah, weer zo'n topic wat op Tweakers vooral een hoop off-topic moraal geneuzel oplevert :P

On topic: Heb je rechtsbijstand? daar zou je het eens kunnen vragen, of het Juridisch loket. Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord dat dit wetmatig bestaat, maar het lijkt me de moeite waard om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_eLMo_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:17:
Als ik het zo lees is de hoogte niet vastgesteld, dus "eisen" word moeilijk. Wel grappig, ik wist niet dat hier een wet over was.

[Afbeelding]

Vindersloon staat in het burgerlijk wetboek.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
wibblemoo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:08:
De motor is toch van de eigenaar, en niet de verzekeringsmaatschappij?

Verder zou ik het als een goede daad beschouwen en het daarbij laten..
Klopt helemaal.

Ik weet van welk adres de motor gestolen is. Echter niet of het verzekeringswerk is dus of niet. WA- verzekering zou best een mogelijkheid kunnen zijn.

Van de eigenaar als in: privaat persoon, hoef ik geen vindersloon. Van een verzekeraar echter zeg ik daar geen nee tegen en daar zit het probleem dus eigenlijk. Je belt de politie, doet je burgerplicht en als dank zou je dus feitelijk afzien van je wettelijke recht op beloning omdat ze geen gegevens vrijgeven.

Daarom de vraag dus hoe zoiets in zn werk gaat normaalgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Dersan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:16:
Je bespaart de maatschappij in zijn geheel wat verzekeringspremie door het doen van jouw burgerplicht. Nog vriendelijk bedankt, vergoeding lijkt mij niet nodig.
Van een particulier hoef ik die idd niet en zal ik die paar honderd euro waarschijnlijk afslaan. Als het echter een commerciële verzekeraar is, dan zeg ik maar wat graag 'dankjewel!'.

Echter, je krijgt door de inmenging van de politie en privacywetgeving geen gegevens en ik zie een verzekeraar ook niet zo snel uit zichzelf zeggen 'wie heeft deze melding gedaan, want we hebben een beloning voor 'm!'. Eigenlijk zou je dus als je echt op de beloning staat een andere route moeten kiezen: politie bellen, niet vertellen waar ie staat, de eigenaar contact laten opnemen, en dan pas de zooi afwikkelen met al dan niet tussenkomst van de politie.

Voor nu ben ik vooral blij dat de eigenaar zn motor weer terug heeft, laat ik dat voorop stellen. Ik heb een teringhekel aan dieven.

Tegelijkertijd denk ik: 'kom maar op met die beloning' als het verzekeringswerk is. Hen heb ik 3k bespaard immers aan uitkering. En anders de particuliere eigenaar, waar ik niet snel om zoiets zal vragen, maar er eerder vanuit ga dat ie zelf met een bedankje komt.

[ Voor 4% gewijzigd door koektrommeltje op 19-08-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Misschien is dit er eentje voor een blog van Arnoud Engelfriet.

https://blog.iusmentis.com/?s=vindersloon 'Nothing Found' ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Fraggert schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:19:
[...]

Vindersloon staat in het burgerlijk wetboek.
Precies, dus daarom vraag ik het ook. Je hebt er recht op ;)

Ook jurisprudentie gelezen van een tandarts die naar de rechter was gestapt voor een hoger vindersloon, waarbij ie een dikke middelvinger kreeg en verloor. Het uitgekeerde bedrag van 500 euro vond de rechter meer dan billijk en was gangbaar. De tandarts diende auto vind en na een aantal weken de politie belde claimde 8,5% van de dagwaarde van de auto van 38k . Dat is echter wel een oude zaak. Die wist dus kennelijk wel wie de eigenaar van de auto was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
True schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:34:

Ik vind het een mooi onderwerp voor een blogje ;)

Online is er wel wat te vinden, maar ook weer niet zo heel veel. En als de politie jou niet kan/mag vertellen wie de eigenaar is, vis je achter het net of moet je zelf op zoek.

Ingeval van een leaseauto of bedrijfsauto is dat nog wel te doen vaak aan de hand van de bestickering of de kenteken sticker als je geluk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
koektrommeltje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:03:
wettelijke gezien zou ik recht moeten hebben op vindersloon. Toch snel een paar honderd euro, uitgaande van een dagwaarde van ca 3500 euro bij verkoop
Bedenk wel dat er geen wettelijk vastgesteld percentage bestaat waarop je recht zou hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je artikel 5:10 bw leest dan wordt daar over vindersloon gesproken. Echter, er wordt verwezen naar zaken als bedoeld in artikel 5 lid 1, waarin wordt gesproken van een ‘onbeheerde zaak’. Daar gaat je vordering denk ik falen, want en motorfiets op straat, ook al wordt deze niet bereden, is niet zomaar een onbeheerde zaak. Elke langs de weg geparkeerde auto zou dat dan ook zijn, en die mag je ook niet allemaal afslepen en naar de gemeente brengen.

Wettelijk denk ik dus dat je nergens recht op hebt, als je je beroept op vindersloon zoals beschreven in 5:10 bw.

Edit:
De hoge raad lijkt het hiermee eens zo te lezen in dit arrest:. Daarin wordt de vraag of een gestolen auto onder een onbeheerde zaak zoals in 5:5 lid 1 bw wordt geschaard, ontkennend beantwoord. Wel zijn de omstandigheden wat anders (beroepsmatige opsporing), dus het definitieve oordeel zou ik niet durven vellen.

[ Voor 26% gewijzigd door Kurkentrekker op 19-08-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het ligt er ook wel aan of jij überhaupt gezien wordt als de vinder. Deed je dat in de hoedanigheid als medewerker van een bedrijf en verrichtte je werkzaamheden voor dat bedrijf bijvoorbeeld waarbij je eea vond, dan is het bedrijf de vinder. Eventueel vindersloon wordt dan dus uitgekeerd aan het bedrijf, niet aan jou als persoon. Zie ook https://uitspraken.rechts...%3ANL%3AGHDHA%3A2017%3A33 / https://wetboekplus.nl/bu...5-vinder-onbeheerde-zaak/

De gemaakte onkosten voor het vinden van de motor kunnen dan in ieder geval wel gedeclareerd worden bij de eigenaar van de motor.

Vervolgens kun je je afvragen in hoeverre een motor een onbeheerde zaak is. Heeft de eigenaar de bedoeling gehad om afstand te doen van de motor? Lijkt me ook niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
CH4OS schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:21:
Het ligt er ook wel aan of jij überhaupt gezien wordt als de vinder. Deed je dat in de hoedanigheid als medewerker van een bedrijf en verrichtte je werkzaamheden voor dat bedrijf bijvoorbeeld waarbij je eea vond, dan is het bedrijf de vinder. Eventueel vindersloon wordt dan dus uitgekeerd aan het bedrijf, niet aan jou als persoon. Zie ook https://uitspraken.rechts...%3ANL%3AGHDHA%3A2017%3A33 / https://wetboekplus.nl/bu...5-vinder-onbeheerde-zaak/

De gemaakte onkosten voor het vinden van de motor kunnen dan in ieder geval wel gedeclareerd worden bij de eigenaar van de motor.

Vervolgens kun je je afvragen in hoeverre een motor een onbeheerde zaak is. Heeft de eigenaar de bedoeling gehad om afstand te doen van de motor? Lijkt me ook niet. ;)
Ik vind het bovengenoemde uitspraak van de Hoge Raad voor nu even te lastig lezen. Merk dat ik er echt over moet nadenken wat er nou precies staat.

De rechtbank zei: Nee, de auto is geen onbeheerde zaak.
Het Hof zegt: Ja, de auto is wel een onbeheerde zaak
En met de woorden van de Hoge Raad gaat het bij mij dus even mis.

Enfin, de motor werd ook op
spoiler:
GestolenObjectenRegister.nl
vermeld als gestolen. Daarbij werd vermeld: Beloning: in overleg en dat lijkt me een commerciele partij.

Direct na het constateren dat de motor gestolen bleek te zijn en later even te googlen kwam ik op die site uit., Heb ik daar ook het verhaal aangemeld middels een reactie, waar de motor stond, enz. Maar ook, dat ie op dat moment afgevoerd werd door de politie incl. foto's en een screenshot van mijn 112-melding.

Zo'n bedrijf/website zou dus eigenlijk best aan de haal kunnen gaan met het vindersloon als ze niet helemaal zuiver zijn en misschien wel zelf de beloning kunnen claimen als zij in verbinding staan met de verzekeringsmaatschappij. DIe toko zal ik zelf ook nog wel bellen, want iemand heeft de diefstal van de betreffende motor daarop vermeld en dus aangevinkt ΅beloning in overleg".

Motor stond overigens geparkeerd onder een hoes. De hoes heb ik een stukje moeten optillen om het kenteken te achterhalen om dat te kunnen controleren op rdw.nl . Het contactslot was uitgeboord/verwijderd/geforceerd.

Naar mijn interpretatie is een gestolen motor dus wel een onbeheerde zaak, gezien deze niet meer in het bezit was van de eigenaar en deze daar ook het beheer niet meer van had, als in: geen enkel idee waar de motor was, wie 'm onder zich had en deze eigenaar zelf ook weer het beheer van de motor onder zich zou willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Heeft weinig met IT recht te maken, waar Arnoud over schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

koektrommeltje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:53:
Naar mijn interpretatie is een gestolen motor dus wel een onbeheerde zaak, gezien deze niet meer in het bezit was van de eigenaar en deze daar ook het beheer niet meer van had, als in: geen enkel idee waar de motor was, wie 'm onder zich had en deze eigenaar zelf ook weer het beheer van de motor onder zich zou hebben.
Het gaat er om of de eigenaar ooit de intentie heeft gehad om van de motor af te willen of niet. Gezien het bedrag die je noemt dat het waard is, lijkt me dat van niet. Dat maakt het dat de motor een beheerde zaak is; er is iemand eigenaar van en die wilde er niet van af (stond immers als festolen gemeld, toch?).

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 19-08-2024 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:54
Anoniem: 36835 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:19:
Ah, weer zo'n topic wat op Tweakers vooral een hoop off-topic moraal geneuzel oplevert :P
Nou ja moraal geneuzel ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook niet wist en eerlijk gezegd als ik het wist daar geen moeite voor gedaan had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
CH4OS schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:32:
[...]
Het gaat er om of de eigenaar ooit de intentie heeft gehad om van de motor af te willen of niet. Gezien het bedrag die je noemt dat het waard is, lijkt me dat van niet. Dat maakt het dat de motor een beheerde zaak is; er is iemand eigenaar van en die wilde er niet van af (stond immers als festolen gemeld, toch?).
Dan kun je dus alle gestolen, maar ook gevonden voorwerpen automatisch uitsluiten van vinderschap en de daarmee samenhangende beloning? En dat terwijl uitloven en uitkeren van een dergelijke beloning (lees: vindersloon) in de verzekeringswereld en praktijk heel gebruikelijk is. Dat is nogal opmerklijk.

[ Voor 3% gewijzigd door koektrommeltje op 19-08-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

koektrommeltje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:46:
Dan kun je dus alle gestolen, maar ook gevonden voorwerpen automatisch uitsluiten van vinderschap en de daarmee samenhangende beloning? En dat terwijl uitloven en uitkeren van een dergelijke beloning (lees: vindersloon) in de verzekeringswereld en praktijk heel gebruikelijk is. Dat is nogal opmerklijk.
Als een beloning uitgeloofd is, staan er toch ook contactgegevens bij? :? Heb je daar dan al contact mee opgenomen? Maar nogmaals, kijk ook even goed of jij de vinder bent voor de Wet, als je eea gevonden hebt omdat je beroepsmatig bezig bent geweest, bestaat de kans dat de werkgever de vinder is en maakt het voor jou persoonlijk wellicht ook minder interessant om er tijd in te steken.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 19-08-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Je kan ‘m ook even taggen ;) @Arnoud Engelfriet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vindersloon is net zoals voorrang in het verkeer, je neemt het niet je krijgt het. Mogelijk krijg je nog een bedankje, je geeft aan onlangs dus zo lang geleden zal het niet geweest zijn. Het is vakantietijd en vrij rustig bij veel bedrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat had ik bewust niet gedaan, op z'n site staat wel hoe je iets bij 'm kunt melden en kan mij op zich wel voorstellen dat hij er helemaal geen trek in heeft bij elk juridisch dingetje op GoT een mention te krijgen ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
CH4OS schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:56:
[...]

Als een beloning uitgeloofd is, staan er toch ook contactgegevens bij? :? Heb je daar dan al contact mee opgenomen? Maar nogmaals, kijk ook even goed of jij de vinder bent voor de Wet, als je eea gevonden hebt omdat je beroepsmatig bezig bent geweest, bestaat de kans dat de werkgever de vinder is en maakt het voor jou persoonlijk wellicht ook minder interessant om er tijd in te steken.
Het is een algemene vraag. Niet specifiek gericht op de gemelde site, waar overigens wel een contactadres en telefoonnummer vermeld staan maar niet van de eigenaar. Bij uitblijven van een reacite van hun zijde, zal ik hen nog wel bellen.

Bij deze motor kwam het kenteken overeen met de motor. Een paar jaar terug stond er hier een bestelauto voor de deur met gestolen kentekenplaten die niet overeen kwamen met het model, een vernield portierslot en doorverbonden draden onder het stuur. Op zo'n zaak heeft mijn vraag dus ook betrekking. Jij vind die auto, de politie voert 'm af maar jouw recht op vindersloon is eigenlijk verdwenen omdat je niet weet hoe je de eigenaar kan benaderen daarvoor..

[ Voor 23% gewijzigd door koektrommeltje op 19-08-2024 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
koektrommeltje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Van een particulier hoef ik die idd niet en zal ik die paar honderd euro waarschijnlijk afslaan. Als het echter een commerciële verzekeraar is, dan zeg ik maar wat graag 'dankjewel!'.

Echter, je krijgt door de inmenging van de politie en privacywetgeving geen gegevens en ik zie een verzekeraar ook niet zo snel uit zichzelf zeggen 'wie heeft deze melding gedaan, want we hebben een beloning voor 'm!'. Eigenlijk zou je dus als je echt op de beloning staat een andere route moeten kiezen: politie bellen, niet vertellen waar ie staat, de eigenaar contact laten opnemen, en dan pas de zooi afwikkelen met al dan niet tussenkomst van de politie.

Voor nu ben ik vooral blij dat de eigenaar zn motor weer terug heeft, laat ik dat voorop stellen. Ik heb een teringhekel aan dieven.

Tegelijkertijd denk ik: 'kom maar op met die beloning' als het verzekeringswerk is. Hen heb ik 3k bespaard immers aan uitkering. En anders de particuliere eigenaar, waar ik niet snel om zoiets zal vragen, maar er eerder vanuit ga dat ie zelf met een bedankje komt.
Die bespaarde claim gaat terug naar een premieverlaging. Verzekeraars verdienen niet hun geld door niet uit te keren (wat ook heel logisch is als je erover nadenkt).

Je wilt geen commercieel bedrijf spekken, dat doe je niet. Je zorgt er hooguit voor dat premies (heel iets) lager worden, dus je doel om het niet bij particulieren te halen bereik je door helemaal niets te doen.

De enige reden om achter vindersloon aan te gaan, in dit geval, is je eigen portemonnee. Wat overigens een prima reden is.

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 19-08-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
ZieMaar! schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

Die bespaarde claim gaat terug naar een premieverlaging. Verzekeraars verdienen niet hun geld door niet uit te keren (wat ook heel logisch is als je erover nadenkt).

Je wilt geen commercieel bedrijf spekken, dat doe je niet. Je zorgt er hooguit voor dat premies (heel iets) lager worden, dus je doel om het niet bij particulieren te halen bereik door helemaal niets te doen.

De enige reden om achter vindersloon aan te gaan, in dit geval, is je eigen portemonnee. Wat overigens een prima reden is.
Een premieverlaging van 0,01 euro per persoon op jaarbasis? Ofwel: doe mij dat vindersloon dan maar O-) Ik betaal graag 1 cent per jaar extra premie om een vindersloon regeling in stand te houden en hen te belonen die de maatschappij mooier maken door net even wat meer dr neus uit te steken ;)

Als de eigenaar een hardwerkende student is, vind ik het zuur als ie verplicht wordt bijv 10% uit te keren. Maar als dat een verzekeringsmaatschappij is die forse winsten maakt.. ja, doe mij die euro's dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
koektrommeltje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:45:
[...]

Een premieverlaging van 0,01 euro per persoon op jaarbasis? Ofwel: doe mij dat vindersloon dan maar O-) Ik betaal graag 1 cent per jaar extra premie om een vindersloon regeling in stand te houden en hen te belonen die de maatschappij mooier maken door net even wat meer dr neus uit te steken ;)

Als de eigenaar een hardwerkende student is, vind ik het zuur als ie verplicht wordt bijv 10% uit te keren. Maar als dat een verzekeringsmaatschappij is die forse winsten maakt.. ja, doe mij die euro's dan maar.
Nee, de vindersloon regeling zorgt er al voor dat claims lager worden en de premie lager wordt.

Iets vinden en vindersloon krijgen is beter voor “iedere premiebetaler”. Iets vinden en geen vindersloon krijgen is nog iets beter voor “iedere premiebetaler”. De winst van een commerciële onderneming heeft er niets mee van doen, dat kan je niet als excuus gebruiken. Er zijn 2 valide argumenten, je eigen portemonnee en het feit dat het vrij marginaal is qua premie, maar die laatste is natuurlijk dubieus.

Kan je het geld gebruiken? Maak er werk van. Je eigen portemonnee is een prima argument.

Ik ken die vindersloon regelingen verder niet, maar zou het niet gek vinden als de verzekeraar dat dus betaalt, niet de verzekerde. Dat zijn kosten die de totale schadelast verlagen, dus ook de premie voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
ZieMaar! schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:07:
[...]

Nee, de vindersloon regeling zorgt er al voor dat claims lager worden en de premie lager wordt.

Iets vinden en vindersloon krijgen is beter voor “iedere premiebetaler”. Iets vinden en geen vindersloon krijgen is nog iets beter voor “iedere premiebetaler”. De winst van een commerciële onderneming heeft er niets mee van doen, dat kan je niet als excuus gebruiken. Er zijn 2 valide argumenten, je eigen portemonnee en het feit dat het vrij marginaal is qua premie, maar die laatste is natuurlijk dubieus.

Kan je het geld gebruiken? Maak er werk van. Je eigen portemonnee is een prima argument.

Ik ken die vindersloon regelingen verder niet, maar zou het niet gek vinden als de verzekeraar dat dus betaalt, niet de verzekerde. Dat zijn kosten die de totale schadelast verlagen, dus ook de premie voor iedereen.
Als je middels vindersloon de kans op terugvinden vergroot, is zo'n regeling inderdaad gewoon gunstig voor iedereen mits je natuurlijk ook keihard sanctioneert op het moment dat er misbruik van gemaakt wordt.

In casu scheelt het de verzekeraar -ik ga nu even uit dat de motor WA+ verzekerd was ongeacht zn leeftijd- een kleine 3k aan dagwaarde die ie nu niet hoeft uit te keren. Acht de kans namelijk groot dat de motor anders in onderdelen verkocht zou gaan worden. Het is puur mijn actie nu geweest die ertoe heeft geleid dat de motor teruggevonden is in goede staat.

Ken de diverse regelingen verder ook niet, maar las dat een beloning van 250-500 euro vrij gangbaar was voor particulueren die een tip geven waardoor een gestolen auto terug komt van behoorlijke waarde. Dat was in het arrest van de tandarts, die dat dus had uitgekeerd gekregen maar dat niet voldoende vond en een kleine 3k euro aan vindersloon eiste maar die rechtszaak verloor ;)

250 euro vind ik een mooi bedrag om een besparing van 3k uitkering te compenseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
koektrommeltje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:16:
[...]

Als je middels vindersloon de kans op terugvinden vergroot, is zo'n regeling inderdaad gewoon gunstig voor iedereen mits je natuurlijk ook keihard sanctioneert op het moment dat er misbruik van gemaakt wordt.

In casu scheelt het de verzekeraar -ik ga nu even uit dat de motor WA+ verzekerd was ongeacht zn leeftijd- een kleine 3k aan dagwaarde die ie nu niet hoeft uit te keren. Acht de kans namelijk groot dat de motor anders in onderdelen verkocht zou gaan worden. Het is puur mijn actie nu geweest die ertoe heeft geleid dat de motor teruggevonden is in goede staat.

Ken de diverse regelingen verder ook niet, maar las dat een beloning van 250-500 euro vrij gangbaar was voor particulueren die een tip geven waardoor een gestolen auto terug komt van behoorlijke waarde. Dat was in het arrest van de tandarts, die dat dus had uitgekeerd gekregen maar dat niet voldoende vond en een kleine 3k euro aan vindersloon eiste maar die rechtszaak verloor ;)

250 euro vind ik een mooi bedrag om een besparing van 3k uitkering te compenseren :)
Een besparing van 3k? Verre van..

Die dagwaarde is allang uitgekeerd aan de originele eigenaar, die vervolgens afstand heeft gedaan van de motor. Dat bedrag krijgt de verzekeraar er nooit meer voor terug effectief gezien. Want die hebben er al medewerkers op gezet die het hebben uitgezocht en het geld uitgekeerd. En nu zitten ze met een motor die geveild of verkocht moet worden, dat kost ook geld en tijd (dus geld)... dus effectief gaan ze hier echt geen 3k aan over houden op een motor met een waarde van 3500 euro.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:31

MLLL

Palm Treo 650

Wie zegt dat die motor verzekerd is tegen diefstal?
Met dagwaarde van 3500 euro lijkt mij dat niet aannemelijk?!
Dus de verzekering heeft niet hoeven uitkeren en is jou geen vindersloon verschuldigd,

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:52
Motor stond overigens geparkeerd onder een hoes. De hoes heb ik een stukje moeten optillen om het kenteken te achterhalen om dat te kunnen controleren op rdw.nl . Het contactslot was uitgeboord/verwijderd/geforceerd.
Ik heb het gevoel dat je nog niet het hele verhaal verteld hebt. Waarom tilt iemand zomaar hoesjes van motoren omhoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

ZieMaar! schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

Je wilt geen commercieel bedrijf spekken, dat doe je niet. Je zorgt er hooguit voor dat premies (heel iets) lager worden, dus je doel om het niet bij particulieren te halen bereik je door helemaal niets te doen.

Dat vind ik eigenlijk ook.

Ik heb an sich geen moeite met het feit dat TS vindersloon wil maar wel dat hij dat alleen van de evil verzekeringsmaatschappij wil.

Het is het 1 of het ander mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:03:
[...]

Ik heb an sich geen moeite met het feit dat TS vindersloon wil maar wel dat hij dat alleen van de evil verzekeringsmaatschappij wil.

Vindersloon zou je van de eigenaar moeten krijgen, en dat is de verzekeraar (zie ook ‘arrest revindicatie gestolen auto’).

Waar het hier om gaat is of je een ‘onbeheerde zaak’ hebt aangetroffen en of jij deze vervolgens als vinder hebt gemeld bij de daartoe bevoegde ambtenaar (en aan alle overige voorwaarden in 5:5 bw e.v. hebt voldaan). Dat laatste moet je wel hard kunnen maken, en zelfs dan heb je dus alleen recht op een ‘naar omstandigheden redelijke beloning’. In de rechtspraak kun je vast opzoeken, als je de juiste zoektermen gebruikt, wat hier zoal wordt toegekend als je hierover zou procederen. Maar ik denk dat het nihil zal zijn in vergelijking met de kosten die je moet maken om je gelijk te krijgen (als je dat al hebt, waar ik niet zeker van ben!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
MLLL schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:30:
Wie zegt dat die motor verzekerd is tegen diefstal?
Met dagwaarde van 3500 euro lijkt mij dat niet aannemelijk?!
Dus de verzekering heeft niet hoeven uitkeren en is jou geen vindersloon verschuldigd,
Ik weet het niet. Als het mijn motor had geweest, zou ie WA+ verzekerd zijn voor die paar euro extra per maand in ieder geval. Het was een aanname, een vermoeden, een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
cedras schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:50:
[...]
Ik heb het gevoel dat je nog niet het hele verhaal verteld hebt. Waarom tilt iemand zomaar hoesjes van motoren omhoog?
Ik vertel hier idd niet alles. Dat hoeft ook niet, want dat is niet relevant voor de vraag.

Het was de motorhoes van een enkele motor en de aanleiding daarvoor was legitiem en als je die echt wilt weten stuur je maar een privebericht. Het was zeker niet 'zomaar' dat ik een motorhoes even omhoog trek in ieder geval en ook niet meerdere motorhoezen.

[ Voor 10% gewijzigd door koektrommeltje op 19-08-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
FreakNL schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:03:
[...]

Dat is heel simpel voor mij. Het gaat om een vindersloon van een miljoenen bedrijf vs. die van een kleine man die al genoeg in zak en as zat vanwege de diefstal van zn motor.

Die eerste kan het makkelijk missen. De tweede misschien niet en als ie onverzekerd was heeft ie ook nog eens kosten om de motor weer te laten repareren.

Kan ie het wel missen of biedt ie het zelf aan moet ik er even over nadenken. Het aanbieden of zelfs een simpel bedankje is dan belangrijker voor mij dan het bedrag. Heb ook weleens een portemonnee incl inhoud gevonden en terugbezorgd. Dr kon geen bedankje af. Had ik dat geweten vantevoren dan had ik m niet terugbezorgd en had ik het geld eruit gehaald en de rest weggeflikkerd. Vieze smaak aan overgehouden toen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Beredenerend zou je kunnen zeggen dat het niet een verloren goed is maar een gestolen goed.

Maar wellicht kan je wat bij die website.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:03
koektrommeltje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:30:
[...]
Heb ook weleens een portemonnee incl inhoud gevonden en terugbezorgd. Dr kon geen bedankje af. Had ik dat geweten vantevoren dan had ik m niet terugbezorgd en had ik het geld eruit gehaald en de rest weggeflikkerd. Vieze smaak aan overgehouden toen.
Ik begrijp dat je dan ergens een vorm van dankbaarheid verwacht, maar dat je achteraf liever het geld had gestolen en de rest had weggeflikkerd: 8)7.

Iets terugbrengen is naar mijn mening meestal egoïstisch bedoeld. Weinig mensen zullen het puur voor de ander doen, de meeste mensen doen het om zelf een beter gevoel te hebben (zoals jij), om er een financieel voordeel bij te hebben (zoals jij) of omdat ze hopen in een vorm van karma dat als ze zelf ooit iets kwijt raken ze ook hopen dat het terug komt. In jouw geval van de motor zal er ook echt wel een vorm van egoïsme in zitten, maar dat achtergrondverhaal interesseert mij niet. Of die nou bij je buurman waar je een hekel aan hebt op de parkeerplaats stond of dat die ergens anders stond waar je last van had (of iemand erop rondreed die je het niet gunde).

Helemaal prima natuurlijk, maar dergelijke dingen hoor je gewoon te doen 'omdat het hoort en omdat je hoopt dat men het ook zo bij jou zou doen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:03
@koektrommeltje Je kan natuurlijk ook gewoon je zoektocht beginnen door de RDW even te benaderen. Zij kunnen de huidige eigenaar van de motor dan een berichtje sturen. Als die geen contact wilt houdt het op, maar wellicht vind die persoon dat ok en dan heb je een ingang en weet je vervolgens of het verzkeringswerk was of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32

SPT

Je hebt wel degelijk een wettelijk recht op vindersloon, alleen staat het vindersloon volgens je jurisprudentie niet in verhouding tot de waarde van het gevondene maar in verhouding tot de moeite die je als vinder hebt moeten doen om het gevonden voorwerp op te sporen en terug te krijgen bij de rechtmatige eigenaar. Je kunt hiervoor het beste je rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Je kunt het ook gewoon laten zitten. Je kunt ook een kleine investering doen en de gegeven van de kentekenhouder via het RDW opvragen. Dat kan alleen als de eigenaar een niet-natuurlijke rechtspersoon is of wanneer de eigenaar een natuurlijke persoon is die toestemming geeft voor het delen van de gegevens. Je kunt de eigenaar dan op een tactische manier schrijven dat je een vindersloon erg zou waarderen.

EDIT: ik kwam deze site nog tegen. Misschien staat het voertuig daar tussen?

[ Voor 8% gewijzigd door SPT op 19-08-2024 22:59 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:52
koektrommeltje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:22:
[...]

Ik vertel hier idd niet alles. Dat hoeft ook niet, want dat is niet relevant voor de vraag.

Het was de motorhoes van een enkele motor en de aanleiding daarvoor was legitiem en als je die echt wilt weten stuur je maar een privebericht. Het was zeker niet 'zomaar' in ieder geval.
Wat mij betreft gooi je je legitieme reden in de groep hier. Ik hoef dat niet in mijn eentje te weten. De rest deel je ook met ons.

Je loopt niet zomaar tegen deze motor aan. Daar zit duidelijk een verhaal aan vast. Door onder die hoes te kijken ben je bewust op zoek naar iets. Je weet meer van de casus. Het verhaaltje over "ik keek daarna op die en die site en zag dat hij gestolen was" gaat 'm.i. dan ook niet op.

Je wilt advies over het claimen van je "vindersloon", maar houdt informatie achter. Dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
President schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:45:
[...]

Ik begrijp dat je dan ergens een vorm van dankbaarheid verwacht, maar dat je achteraf liever het geld had gestolen en de rest had weggeflikkerd: 8)7.
Vind je dat werkelijk raar als iemand moeite doet om jou die portemonnee terug te bezorgen inclusief inhoud (150 euro aan contanten sowieso, paspoort, rijbewijs, pasjes, enz) en zelfs een 'hey, bedankt man!' kan er niet af? Sorry, maar dan ben je gewoon een eersteklas tokkie en had ik jouw achteraf die 300 euro die ik 'm bespaard heb niet gegund. Een nieuw paspoort en rijbewijs aanvragen kost geld, naast de tijd die je erin moet stoppen. Foto's die verloren zijn gegaan kunnen emotionele waarde vertegenwoordigen.

MJa, achteraf lullen is heel makkelijk. Vooralsnog behandel ik een ander zoals ik zelf ook behandeld wil worden. ALs ik wat verlies, hoop ik namelijk ook dat iemand het vind en ik het terugkrijg.
Iets terugbrengen is naar mijn mening meestal egoïstisch bedoeld. Weinig mensen zullen het puur voor de ander doen, de meeste mensen doen het om zelf een beter gevoel te hebben (zoals jij), om er een financieel voordeel bij te hebben (zoals jij) of omdat ze hopen in een vorm van karma dat als ze zelf ooit iets kwijt raken ze ook hopen dat het terug komt. In jouw geval van de motor zal er ook echt wel een vorm van egoïsme in zitten, maar dat achtergrondverhaal interesseert mij niet. Of die nou bij je buurman waar je een hekel aan hebt op de parkeerplaats stond of dat die ergens anders stond waar je last van had (of iemand erop rondreed die je het niet gunde).
Als je het zo stelt. Ja, dan is het egoisme. En is het egoisme dat de wereld regeert.
Helemaal prima natuurlijk, maar dergelijke dingen hoor je gewoon te doen 'omdat het hoort en omdat je hoopt dat men het ook zo bij jou zou doen'.
En precies dat is dus reden dat ik iets terugbezorg als ik die mogelijkheid heb. Het geeft mij een goed gevoel, de ander is blij en als iedereen dat zou doen wordt de wereld er een stukje mooier op. Maar als er dan zo'n simpel onopgevoed figuur is dat dat fijne stukje weet te verzieken door de ondankbare hond te spelen.. dan is dat fijne gevoel weg en bedenk je dus volgende keer twee keer na of je die moeite wel wil doen.

Achteraf had ik het kunnen weten. Kansenparel, petje op zn kop,figuur. overduidelijk niet het meest heldere figuur . Met zn middelvinger omhoog op zn profielfoto, foto's van een joint in zn mond. Zo'n typische gozer waarvan je je afvraagt of ie wel een bijdrage is in de maatschappij. Mja, was ook een jonge vader.. dus dat geld heeft ie misschien wel hard nodig enzo.

Nouja, laat ik het zo zeggen: de volgende keer als ik zoiets zie hou ik dat geld misschien wel en pleur ik de rest misschien wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
cedras schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

Wat mij betreft gooi je je legitieme reden in de groep hier. Ik hoef dat niet in mijn eentje te weten. De rest deel je ook met ons.

Je loopt niet zomaar tegen deze motor aan. Daar zit duidelijk een verhaal aan vast. Door onder die hoes te kijken ben je bewust op zoek naar iets. Je weet meer van de casus. Het verhaaltje over "ik keek daarna op die en die site en zag dat hij gestolen was" gaat 'm.i. dan ook niet op.

Je wilt advies over het claimen van je "vindersloon", maar houdt informatie achter. Dat gaat niet werken.
Eenieder die de reden wil weten, mag me een priverbericht sturen. Op een voorwaarde: je gooit het hier niet in het topic ivm herkenning.

Het is niet relevant mijns inziens, alleen voor jouw nieuwsgierigheid. Feit is namelijk: die motor was gestolen en die motor en kenteken was dus ogenschijnlijk opzettelijk verborgen. Zou er geen hoes overheen hebben gezeten, had ik dat kenteken ook door de kentekencheck gegooid en had de uitkomst exact hetzelfde geweest zijn: politie bellen, inbeslagname voor evt onderzoek, terug naar de eigenaar.

En dan had ik ook niet geweten wie de eigenaar was en of een verzekeraar bij niet terugvinden van de motor uit had moeten keren.

[ Voor 25% gewijzigd door koektrommeltje op 19-08-2024 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Valorian schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:52:
@koektrommeltje Je kan natuurlijk ook gewoon je zoektocht beginnen door de RDW even te benaderen. Zij kunnen de huidige eigenaar van de motor dan een berichtje sturen. Als die geen contact wilt houdt het op, maar wellicht vind die persoon dat ok en dan heb je een ingang en weet je vervolgens of het verzkeringswerk was of niet.
Ik weet waar de eigenaar woont en vanwaar de motor gestolen is. Nouja, degene die de aangifte heeft gedaan van diefstal dus. Soms vang je nog weleens wat op als je naast de agent staat die met de meldkamer in gesprek is, zoals een huisnummer ;) Maar om daarheen te gaan om me kenbaar te maken als vinder en te vragen om een vindersloon gaat me uiteraard te ver. Die persoon krijgt van de politie wel mn telefoonnummer, dus wie weet hooor ik nog wat van hem of haar.

[ Voor 24% gewijzigd door koektrommeltje op 19-08-2024 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
De wet heeft het over een vindersloon ‘naar omstandigheden redelijk’. Als je die omstandigheden niet wil delen hier, of in ieder geval in het midden laat waarom jij juist die motor aantrof en besloot het kenteken te checken (dat doe je niet bij alle gele platen die je op straat ziet lijkt me?), hoe kun je hier dan hulp verwachten? Je weet duidelijk meer dan dat het een random motor was die je ergens aantrof (laat staan dat deze onbeheerd was of je reden mocht hebben om dat aan te nemen). Juist die hoes er overheen lijkt me een reden om te zeggen dat deze beheerd was.

En wat is dat verhaal over ‘horen wat iemand zegt die de meldkamer aan de lijn heeft’? Zeg je nu dus dat je naast de eigenaar stond terwijl die belde? Dan had je dus gewoon kunnen vragen wie hij is?
Dit stinkt een beetje naar halve informatie.

Al het andere over een portemonnee en het wel of niet gunnen aan iemand, dankbaarheid en wie het vindersloon kan betalen doet er niet toe voor de juridische werkelijkheid. Die dingen zou je dus van elkaar moeten scheiden, tenzij je een bredere discussie zou willen voeren over de zin en onzin van vindersloon en hoe hoog dat dan zou moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Kurkentrekker op 20-08-2024 00:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dit is een rijkelijk bizar topic aan het worden, waar het verhaal nu al behoorlijk rammelt.

Er wordt legitiem een hoes opgetild. Aangezien de hoes niet van jou is, en de motor ook niet is daar sowieso weinig legitiems aan.

Er wordt een agent nog net niet afgeluisterd, een huisnummer opgevangen en opeens is het adres bekend.

Sowieso, als iedereen mag gaan dm-en voor de reden, is hem in member only tags posten hetzelfde :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:39

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik vind niet heel vreemd dat TS graag iets ziet als vindersloon, dit is beschreven in de wet, of het nou een envelop is met geld of een motor het heeft beide een waarde.

TS kan mogelijk een verzekering een commerciële partij geld bespaard hebben, als de motor vergoed is heeft de verzekering een bedrag betaald en daar kunnen ze nu een percentage op terughalen door de motor te verkopen, indien vergoed is deze ook eigendom van de verzekering.

Maar goed wat is een redelijk percentage aan vindersloon, dat is een discussie tussen de eigenaar van de motor en TS.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Kurkentrekker schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:17:
De wet heeft het over een vindersloon ‘naar omstandigheden redelijk’. Als je die omstandigheden niet wil delen hier, of in ieder geval in het midden laat waarom jij juist die motor aantrof en besloot het kenteken te checken (dat doe je niet bij alle gele platen die je op straat ziet lijkt me?), hoe kun je hier dan hulp verwachten? Je weet duidelijk meer dan dat het een random motor was die je ergens aantrof (laat staan dat deze onbeheerd was of je reden mocht hebben om dat aan te nemen). Juist die hoes er overheen lijkt me een reden om te zeggen dat deze beheerd was.
Is de reden waarom ik de hoes even omhoog deed om het kenteken na te trekken via het openbare RDW-kentekenregister relevant, of is het enige relevante in dit verhaal dat mn intuitie juist bleek en de motor inderdaad afkomstig bleek van diefstal?

Beheerd of onbeheerd is voor mij niet relevant. Ik wil weten hoe het proces in zn werk gaat als je een gestolen auto aantreft/opspoort/vind/hoe je het noemenwilt/ om aanspraak te maken op vindersloon, want met enige regelmaat worden deze uitgekeerd door verzekeraars/opsporingsbedrijven/vul in. Echter, als jij niet je tip via zo'n advertentie doorgeeft, maar direct aan de politie lijkt me dat je nog steeds recht erop hebt gezien vindersloon in de wet is geregeld. Waarbij ik er dus even vanuit ga dat er geen discussie hoeft worden gevoerd beheerd/onbeheerd omdat -let wel- mijn indruk is dat je ook een gestolen item kan vinden.
Via zo'n bedrijf krijg je de informatie wel, of nemen zij jouw claim in behandeling. Maar als jij een auto aantreft bijvoorbeeld die oveduidelijk wel gestolen is, maar waarvan de politie de zaak afhandelt krijg jij normaal gesproken dus niet te weten waar je moet aankloppen. Dat wil ik weten dus.
En wat is dat verhaal over ‘horen wat iemand zegt die de meldkamer aan de lijn heeft’? Zeg je nu dus dat je naast de eigenaar stond terwijl die belde? Dan had je dus gewoon kunnen vragen wie hij is?
Dit stinkt een beetje naar halve informatie.
Nee, dat ik kon meeluisteren met wat de politieagent onderling opvroeg via de portofoon/telefoon. Als je nog geen twee meter naast iemand staat en in gesprek met m bent, dan hoor je dus ook dingen die via de portofoon binnenkomen. Informatie die de politie dus niet aan jou mag verstrekken als je daarom vraagt, maar in dr uitoefening van dr taken wel onderling met elkaar bespreken. De agent stond namelijk gewoon met de meldkamer of in ieder geval collega's op kantoor in verbinding. Collega's die een en ander coordineren, opzoeken en op hun beurt ook weer doorzetten, zoals bijv het inschakelen van een bergingsbedrijf, enz.
Al het andere over een portemonnee en het wel of niet gunnen aan iemand, dankbaarheid en wie het vindersloon kan betalen doet er niet toe voor de juridische werkelijkheid. Die dingen zou je dus van elkaar moeten scheiden, tenzij je een bredere discussie zou willen voeren over de zin en onzin van vindersloon en hoe hoog dat dan zou moeten zijn.
Dat was een reactie en geeft mijn kijk weer op bepaalde dingen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door koektrommeltje op 20-08-2024 01:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koektrommeltje
42erik schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:26:
Dit is een rijkelijk bizar topic aan het worden, waar het verhaal nu al behoorlijk rammelt.

Er wordt legitiem een hoes opgetild. Aangezien de hoes niet van jou is, en de motor ook niet is daar sowieso weinig legitiems aan.

Er wordt een agent nog net niet afgeluisterd, een huisnummer opgevangen en opeens is het adres bekend.

Sowieso, als iedereen mag gaan dm-en voor de reden, is hem in member only tags posten hetzelfde :/
Ja, verschrikkelijk.

Je zal maar een gewapende overvaller zn bivakmuts aftrekken of van zn wapen ontdoen. Mag niet, zijn bivakmuts, zijn wapen! Moet je vanaf blijven, poging diefstala! Is niet legitiem want van andermans spullen blijf je af immers en als je per ongeluk zn jasje beschadigd is dat ook nog eens vernieling.

Voorts moet je natuurlijk ook 10 meter afstand houden van de agent waarmee je in gesprek bent, want anders zou je weleens wat kunnen opvangen over wat er binnekomt over de portofoon en dat is afluisteren! Ik noem het opvangen, maar er afluisteren van maken is natuurlijk veel spectaculairder om draadje een andere wending te geven.

Als je gelezen had, dan heb je gezien dat ik de naam heb genoemd van een webiste. Die staat in spoilers. Neem eens een kijkje zou ik zeggen, dan weet je wat ik bedoel en hoe makkelijk het rekensommetje 1+1 = volledige adres van degene die aangifte heeft gedaan van de diefstal van zn motor, was in dit geval.

Geen idee wat de members-only tag is. Tot nu toe 0 reacties ontvangen in mn inbox en evenmin voel ik mij verplicht mij hier openbaar te verantwoorden. Ik heb onder die hoes gekeken en het leidde naar het terugvinden van een gestolen motor. Dat ik die hoes een stukje optilden daar had ik mn redenen voor en daarmee moet je het doen hier. En als je het echt wilt weten, stuur je maar een privebericht en krijg je antwoord op voorwaarde dus dat je het hier niet publiceert.

Het enige dat rammelt hier zijn de reactie van mensen die het kennelijk vreemd vinden dat er mensen zijn die net even dr neus wat verder uitsteken op het moment dat ze wat 'vreemds' zien en alles maar riducaliseren. Die menen dat een verhaal steeds meer begint te rammelen, zonder zelf de waarheid te weten maar wel overal spoken zien.

[ Voor 15% gewijzigd door koektrommeltje op 20-08-2024 06:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

koektrommeltje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 01:43:
[...]

Ja, verschrikkelijk.

Je zal maar een gewapende overvaller zn bivakmuts aftrekken of van zn wapen ontdoen. Mag niet, zijn bivakmuts, zijn wapen! Moet je vanaf blijven, poging diefstala! Is niet legitiem want van andermans spullen blijf je af immers en als je per ongeluk zn jasje beschadigd is dat ook nog eens vernieling.
Het verschil is dat je bij een inbreker die om 2 uur 's nachts met een bivakmuts op z'n hoofd in je woonkamer staat toch wel een redelijk vermoeden hebt dat er iets niet klopt, en bij iemand die met een pistool een tankstation in loopt hetzelfde.
Een motor die gewoon voor iemand z'n huis geparkeerd staat met een hoes erover gaat dat niet voor op, dat is een doodnormale situatie zonder enige mogelijke verdenking, anders zou je alle motorhoezen waar je langsloopt op moeten tillen en de kentekens moeten checken.

Maar los van of je verhaal klopt of niet; de juiste route is contact opnemen met het politiebureau en vragen wat hun procedure hiervoor is. Ze zullen je hier geen gegevens over mogen geven, maar ze kunnen wel contact opnemen met de betreffende partij en daar jouw gegevens achterlaten.
Lijkt me in ieder geval niet de bedoeling dat je opgevangen informatie die niet voor jou bedoeld was gaat gebruiken om andere mensen lastig te vallen, de kans is groot dat die heel snel zelf de politie bellen omdat er iemand voor de deur staat die om geld vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Oon schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 02:06:
[...]

Het verschil is dat je bij een inbreker die om 2 uur 's nachts met een bivakmuts op z'n hoofd in je woonkamer staat toch wel een redelijk vermoeden hebt dat er iets niet klopt, en bij iemand die met een pistool een tankstation in loopt hetzelfde.
Een motor die gewoon voor iemand z'n huis geparkeerd staat met een hoes erover gaat dat niet voor op, dat is een doodnormale situatie zonder enige mogelijke verdenking, anders zou je alle motorhoezen waar je langsloopt op moeten tillen en de kentekens moeten checken.
We komen al ergens :) Wat een verademing! Een weldenkende tweaker _/-\o_

Trek het verhaal iets door en je snapt dat er een aanleiding was waarom ik toch even besloot onder die motorhoes te kijken ;)

Precies dat wat jij beschrijft was de reden waarom ik besloot dus wel even onder die motorhoes te kijken. Ik had een redelijk vermoeden dat er dus iets niet klopte, maar menig tweaker vind het kennelijk veel leuker om alles in twijfel te trekken en te riducaliseren. Niet mijn ding.. maar ik hoop dat zij daar wel gelukkig van worden.
Maar los van of je verhaal klopt of niet; de juiste route is contact opnemen met het politiebureau en vragen wat hun procedure hiervoor is. Ze zullen je hier geen gegevens over mogen geven, maar ze kunnen wel contact opnemen met de betreffende partij en daar jouw gegevens achterlaten.
Kijk, zo'n antwoord. U ziet, daar is helemaal geen discussie voor nodig of ik die hoes wel of niet omhoog had mogen trekken. Wederom hulde!

Ze hebben mijn gegevens opgenomen en gevraagd of ze deze mochten delen met de eigenaar. De vraag is natuurlijk of daar een reactie op komt. Een privaat persoon, zal wellicht even bellen voor een bedankje, maar een verzekeraar als die erbij betrokken is? Geen idee.. denk dat dat veel zakelijker is en dat niet doen eigenlijk.
Lijkt me in ieder geval niet de bedoeling dat je opgevangen informatie die niet voor jou bedoeld was gaat gebruiken om andere mensen lastig te vallen, de kans is groot dat die heel snel zelf de politie bellen omdat er iemand voor de deur staat die om geld vraagt.
Precies, en daarom zal ik ook echt niet daar gaan aanbellen. Adres was met het huisnummer makkelijk te achterhalen. Ik kon de agent al vertellen waar ie gestolen was, voordat ie dat had geverifieerd. Heb geen naam, maar via googlen op het kenteken kwam je al snel op een website en daarmee de straat en plaats het waar de motor gestolen was. Foto van de motor voor de deur, makkelijk herkenbaar huis. Nummer vang je op, even googlen en google maps aanslingeren et voila, het complete adres waar de eigenaar van de motor woonachtig is bevestigd.

Een minuutje op Google maps had zo'n beetje hetzelfde resultaat gehad, al was het adres dan wellicht tot 2-3 huizen te herleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15

Qwerty-273

Meukposter

Als er een verzekeraar in het spel is, dan volgt deze zo goed als zeker het Convenant Tipgelden. Daar wordt ook het verschil tussen vinder en tipgever uitgelegd en een stroomschema voor uitkering van tipgeld of vindersloon gegeven. Hoe dat werkt met een niet verzekeraar partij is een andere vraag.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Qwerty-273 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 02:53:
Als er een verzekeraar in het spel is, dan volgt deze zo goed als zeker het Convenant Tipgelden. Daar wordt ook het verschil tussen vinder en tipgever uitgelegd en een stroomschema voor uitkering van tipgeld of vindersloon gegeven. Hoe dat werkt met een niet verzekeraar partij is een andere vraag.
En wederom nuttige informatie zonder verwijten dat ik dingen achter hou. Het zal de nacht wel zijn ;)
Dank voor je reactie, zal het morgen eens doorlezen. Zulke dingen daar was ik dus benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:05

Theo

moederbord

Met een kenteken kun je bij het RWD voor een paar euro de contactgegevens van de verzekering krijgen. Dat is wat je dus uiteindelijk wil.

https://www.rdw.nl/partic...ekeringsgegevens-opvragen

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

koektrommeltje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 02:45:
[...]

Trek het verhaal iets door en je snapt dat er een aanleiding was waarom ik toch even besloot onder die motorhoes te kijken ;)

Precies dat wat jij beschrijft was de reden waarom ik besloot dus wel even onder die motorhoes te kijken. Ik had een redelijk vermoeden dat er dus iets niet klopte, maar menig tweaker vind het kennelijk veel leuker om alles in twijfel te trekken en te riducaliseren. Niet mijn ding.. maar ik hoop dat zij daar wel gelukkig van worden.

[...]

Kijk, zo'n antwoord. U ziet, daar is helemaal geen discussie voor nodig of ik die hoes wel of niet omhoog had mogen trekken. Wederom hulde!
Je vind jezelf ook wel heel interessant he?

Vertel gewoon het gehele verhaal. Als die reden gewoon legitiem was kun je dat hier ook gewoon delen.

Het feit dat je zo spastisch doet over het delen WAAROM je die hoes optrok is reden voor speculatie en (dan doe ik gelijk mee) er is gerede kans dat je zelf ook niet helemaal zuiver op de graad bent in deze casus…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:03
President schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:45:
100% mee eens! Echter is de praktijk anders: doorsnee Nederlander is tegenwoordig egoïstisch en doet alleen iets als hij er zelf beter van wordt.

Dit zie je overal terug: het verkeer, politiek als ook situaties als deze.

Ik vind het belachelijk dat TS hier vindersloon uit wil halen. Je doet dit toch gewoon voor je medemens? En het verhaal dat ie het van de verzekering wil is helemaal apart. Doen genoeg mensen dat, stijgt de premie van verzekeringen van de rest van Nederland. Kortom: egoïstisch.

Sorry als ik het zo breng, maar fatsoen is ver te vinden tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:05

Theo

moederbord

FreakNL schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:40:
[...]

Je vind jezelf ook wel heel interessant he?

Vertel gewoon het gehele verhaal. Als die reden gewoon legitiem was kun je dat hier ook gewoon delen.

Het feit dat je zo spastisch doet over het delen WAAROM je die hoes optrok is reden voor speculatie en (dan doe ik gelijk mee) er is gerede kans dat je zelf ook niet helemaal zuiver op de graad bent in deze casus…
Ik zie het anders en geef hem het voordeel van de twijfel. Stel dat hij nu komt met een verhaal dat hij hij een bekende van hem die in de schuldsanering zit vorige week dronken een opmerking heeft horen maken dat ie een motor gaat stelen want hij wil eens motor rijden want hij kan het toch nooit betalen om er één te kopen. Vervolgens ziet koektrommel deze persoon met 160 km/h door de woonwijk scheuren op een motor en ziet 's middags bij zijn woning plots een motor onder een zeiltje staan en besluit toch maar even de legitimiteit van deze fiets te controleren.. Politie komt langs, brengen de motor terug naar de eigenaar en doordat die vriend nogal stevig, aso en lomp is zijn er vier agenten nodig die hem al tazerend tegen de grond kunnen werken om het te arresteren op verdenking van diefstal, en hij daar een paar weken voor mag brommen :P Wat ook weer gevolge heeft voor z'n uitkering en reintergratietraject dat nu van tafel is en hij nog jaren extra in de schuldsanering zit...

Ik verzin dit verhaal nu, maar stel dat dit het verhaal is. En stel dat die vriend dit ooit zal lezen zo mooi openbaar op het internet. Dan zal deze verhaal halen bij koektrommeltje wat hem zijn voorruit, voortanden en vriendschap zal kosten. En doordat die vriend nogal groot, lomp en breed is, en koektrommeltje maar van dunwandig blik is gemaakt kan er ook nog een portie intimidatie en afpersing bijkomen omdat vriend vanwege koektrommel jaren extra in de schuldsanering heeft gezeten, en daarom 15K zal eisen voor de geleden schade, anders zal die vriend ook de voortanden tikken van vrouwe koektrommeltje en de kleine trommeltjes, of de prachtige motor van koektrommel ook even komen 'lenen'

We kennen het verhaal niet. Maar in bovenstaande situatie zou ik ook niet het verhaal delen. Het doet niet af aan de vraag over het te volgen proces, terwijl het delen van details koektrommel in een gevaarlijke positie kan brengen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
koektrommeltje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 02:45:
[...]

[...]

Ze hebben mijn gegevens opgenomen en gevraagd of ze deze mochten delen met de eigenaar. De vraag is natuurlijk of daar een reactie op komt. Een privaat persoon, zal wellicht even bellen voor een bedankje, maar een verzekeraar als die erbij betrokken is? Geen idee.. denk dat dat veel zakelijker is en dat niet doen eigenlijk.

[...]

Precies, en daarom zal ik ook echt niet daar gaan aanbellen. Adres was met het huisnummer makkelijk te achterhalen. Ik kon de agent al vertellen waar ie gestolen was, voordat ie dat had geverifieerd. Heb geen naam, maar via googlen op het kenteken kwam je al snel op een website en daarmee de straat en plaats het waar de motor gestolen was. Foto van de motor voor de deur, makkelijk herkenbaar huis. Nummer vang je op, even googlen en google maps aanslingeren et voila, het complete adres waar de eigenaar van de motor woonachtig is bevestigd.

Een minuutje op Google maps had zo'n beetje hetzelfde resultaat gehad, al was het adres dan wellicht tot 2-3 huizen te herleiden.
Poe poe, je vind jezelf wel erg grappig vandaag he...

Loopt hier moeilijk te doen om een verhaal te delen, terwijl delen wel kan via dm, maar niet via member only tags, wat effectief hetzelfde is. En dan verbaasd zijn dat mensen hun twijfels krijgen na zulk gek gedoe

Sowieso, op die site van je staat een knop "stuur een tip". Dan neem je toch gewoon via die knop contact op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:02
En terecht en tevens niet geheel offtopic. Het is wel een beetje een Tweakers dingetje om wet- en regelgeving tot de punten en komma's uit te willen zoeken, maar een morele discussie daarbij uit de weg te gaan. Een recht claimen is niet altijd moreel gezien het juiste.

TS heeft wettelijk gezien recht op vindersloon, maar binnen alle redelijkheid en naar omstandigheden. Volgens jurisprudentie hangt het 'naar omstandigheden' af van de moeite en zorg die de vinder heeft moeten doen om de vondst te bewaren en de eigenaar te achterhalen (ECLI:NL:RBZLY:2004:AQ8430; ik heb die uitspraak niet tot op de puntjes gelezen overigens.). Vindersloon hangt dus niet alleen af van de eventuele waarde van de vondst, wat soms onterecht wordt gedacht.

Aanvullend: Op basis van de OP heeft TS een kenteken door RDW gehaald en de politie geïnformeerd. Dan kan je niet teveel verwachten van een eventuele vindersloon (paar tientjes?).

[ Voor 23% gewijzigd door Justinn1988 op 20-08-2024 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 13:26

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Hey koektrommeltje,

Nog bedankt he! O+

(astu jou vindersloon).

[ Voor 5% gewijzigd door Noob_Saibot op 20-08-2024 08:59 ]

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Laatst online: 11:16

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Pffff.... een onderwerp om je een beetje voor te schamen, niet?

Alles moet maar weer beloond worden. Geen wonder dat ik steeds meer teleurgesteld ben in mijn medemens.

[ Voor 4% gewijzigd door RoamingZombie op 20-08-2024 09:08 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Helemaal mee eens.
Zelf had ik een keer iemand een lift gegeven. Een maand later stond ik met pech aan de weg en toen had iemand anders mij en lift gegeven. Zo mooi kan het ook in de plaats van al dat claimen. Klinkt bijna als een scam.
Wie weet was die persoon de motor wel helemaal niet kwijt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Dus TS staat in de winkelstraat tijdens een overval bij de juwelier en raapt wat gevallen sierraden op die de overvallers laten vallen op hun vlucht.

En loopt dan naar de juwelier shit joh lullig maar je krijgt ze terug voor vindersloon....daar vind ik wel wat van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:51

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Lekker dan, stel mijn nieuwe motor van € 35K wordt -helemaal buiten m'n eigen schuld om- gejat , iemand ziet 'm staan en ik mag diegene vervolgens even € 3.500 uit eigen zak gaan betalen om m'n motor terug te krijgen... lijkt me niet dat dit zo werkt, ik mag het althans hopen! Wat als ik die € 3.500 helemaal niet kan betalen dan? Krijg ik dan m'n motor niet terug?

[ Voor 25% gewijzigd door Icephase op 20-08-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

On topic: Heb je rechtsbijstand? daar zou je het eens kunnen vragen, of het Juridisch loket. Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord dat dit wetmatig bestaat, maar het lijkt me de moeite waard om uit te zoeken.
En nog steeds moraal geneuzel, zie de laatste reacties.
De vraag was hoe het in z'n werk gaat, nou zo:

https://www.plusonline.nl/geld-recht/recht-op-vindersloon

Uit dat artikel:
Als de eigenaar weigert een beloning te geven, dan kun je die wel via een gerechtelijke procedure afdwingen. Maar het is de vraag of de kosten opwegen tegen de baten. Meestal is het in zo’n geval verstandiger om de schouders op te halen en blij te zijn dat je iemand een dienst hebt verleend. Een Zwijndrechts opsporingsbureau liet het er in 1998 niet bij zitten. Het vond een gestolen auto terug, maar de verzekeraar van de wagen (TVM) weigerde een beloning uit te keren. Het bureau dwong toen via de rechter met succes een vindersloon af van 10 procent van de waarde van de auto.
Doe ermee wat je wilt TS.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

DaWizza schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

En nog steeds moraal geneuzel, zie de laatste reacties.
De vraag was hoe het in z'n werk gaat, nou zo:

https://www.plusonline.nl/geld-recht/recht-op-vindersloon

Uit dat artikel:

[...]

Doe ermee wat je wilt TS.
Vindersloon is toch wanneer de eigenaar daadwerkelijk beloning roept /oproep doet voor eerlijke "vinder" ?

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:01
Dit echt zo'n onderwerp van: "Ja, je hebt er recht op". Maar Karma heeft ook wel wat zeg maar.
Ook al weet ik dat ik er recht op heb, ik zou er nooit om vragen eigenlijk. Maar dat is omdat ik zo niet in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Noob_Saibot schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Vindersloon is toch wanneer de eigenaar daadwerkelijk beloning roept /oproep doet voor eerlijke "vinder" ?

8)7
Nee, zo simpel steekt het niet in elkaar. Doe eens een rondje google zou ik zeggen, of lees de rest van het topic eens door.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:15:
Dus TS staat in de winkelstraat tijdens een overval bij de juwelier en raapt wat gevallen sierraden op die de overvallers laten vallen op hun vlucht.

En loopt dan naar de juwelier shit joh lullig maar je krijgt ze terug voor vindersloon....daar vind ik wel wat van.
Mensen die zeggen dat ze ergens wat van vinden maar niet uiten wat ze er dan van vinden... daar vind ik wel wat van. Bijzonder ergerlijk vind ik dat, spreek je dan gewoon of zeg niets.

Uiteindelijk is je voorbeeld al niet te vergelijken met de situatie, effectief doet de TS wat moeite om men te notificeren dat er een object is gevonden dat hun toebehoort. Is die moeite iets waard? Zeker, moet je dat willen afdwingen? Wellicht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Fraggert schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Nee, zo simpel steekt het niet in elkaar. Doe eens een rondje google zou ik zeggen, of lees de rest van het topic eens door.
Gedaan, maar ik enig wat ik lees zijn de "online advocaten kantoren" &ombudsman die clickbaits, dus ze willen allemaal werk van maken ;) Maar in werkelijkheid heb je geen poot om op te staan als de eigenaar geen "vindersloon" uitspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Icephase schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:20:
Lekker dan, stel mijn nieuwe motor van € 35K wordt -helemaal buiten m'n eigen schuld om- gejat , iemand ziet 'm staan en ik mag diegene vervolgens even € 3.500 uit eigen zak gaan betalen om m'n motor terug te krijgen... lijkt me niet dat dit zo werkt, ik mag het althans hopen! Wat als ik die € 3.500 helemaal niet kan betalen dan? Krijg ik dan m'n motor niet terug?
Die iemand kan - helaas - ook niets doen en de boel de boel laten. Waarom zou hij zich moeten bekomeren om die gestolen motor? In een ideale wereld wordt er niet gestolen, in een ideale wereld is men niet induvidualistisch en helpt men hun naasten. Zelfs zonder het concept vindersloon zie je in dit soort situaties - uitgaande dat het niet naar de verzekeraar gaat maar naar de private persoon - dat men iets doet om de vinder te bedanken.

Neem daarin mee dat je die motor potentieel ook niet terug zou vinden mocht die vinder niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:10
koektrommeltje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 01:43:
[...]
Je zal maar een gewapende overvaller zn bivakmuts aftrekken of van zn wapen ontdoen.
Een overvaller is overduidelijk bezig met een misdaad. Een motor die op straat staat met een hoes is simpelweg een motor met een hoes.
Het zou nooit in mijn hoofd opkomen om zomaar een hoes van een motor of auto af te trekken. Bij jou blijkbaar wel, dus weet jij overduidelijk veel meer dan je wil vertellen. En hou op met dat DM-geneuzel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wettelijke tekst

Wat is een gevonden voorwerp:
Gevonden voorwerp: een gevonden voorwerp is in de termen van het BW een “onbeheerde zaak”. Dit wil zeggen een zaak die de eigenaar, zonder dat dit de bedoeling was, is kwijtgeraakt. Bijvoorbeeld een fiets zonder slot op de openbare weg, een losdrijvende boot of een verloren legitimatiebewijs.
Wat is een vinder:
Vinder: een vinder is iemand die een onbeheerde zaak aantreft en onder zich neemt met de bedoeling hem weer zo snel mogelijk te doen toekomen aan de eigenaar. Daarbij is niet van belang of de vinder “toevallig” vindt of beroepsmatig optreedt met het oogmerk om in aanmerking te komen voor het vindersloon.
Uit het verhaal van TS voldoen beide zaken.

Hoe zit het met vindersloon:
3.4.2 Vindersloon

Een vinder die aan de op hem rustende verplichting heeft voldaan heeft recht op een redelijke beloning. Ten aanzien van de hoogte van een eventueel vindersloon heeft de wetgever ervoor gekozen om, in tegenstelling tot de meeste omringende landen, niet voor een vast percentage te kiezen maar de beloning van de vinder af te laten hangen van de omstandigheden van het geval. Weigert de eigenaar vindersloon te betalen dan is de vinder niet bevoegd afgifte van het voorwerp op te schorten. Het retentierecht geldt dus niet ten aanzien van vindersloon. De gemeente heeft geen recht op vindersloon.
De rustende verplichting gaat over netjes bewaren, aangifte doen etc.

Let wel: een redelijke beloning is niet per sé 10%.
Als je een auto van een miljoen vind is een ton wel erg veel.
Als je 100 euro met een portemonnee vind is 10 euro weer wat weinig.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Icephase schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:20:
Nee, zo zal dat niet werken. Die motor krijg je in zo'n situatie hoe dan ook terug. Alleen kan de vinder eventueel die vindersloon bij je proberen te claimen, en blijkbaar zijn hier wetten voor als ondersteuning.

Maar aangezien er geen vast percentage voor staat kan je natuurlijk ook gewoon als eigenaar een bedrag aanbieden, lager dan die 10%. Zeker als er verder geen kosten zijn gemaakt om het product in dezelfde staat te houden dan lijkt me dit best een succesvolle manier van handelen.

Zo las ik gisteren, n.a.v. dit topic, een geval van een tandarts die een auto had 'gevonden' (nouja, stond drie weken lang voor de deur, was gestolen). Die kreeg 500 Euro aan vindersloon. Die vond dit niet genoeg, die wilde iets van 2700 Euro. Ging naar de rechter, kreeg 500 Euro toegewezen, maar mocht wel de proceskosten ala 450 Euro ophoesten.

En daar zit dan denk ik ook gewoon het euvel; wil de eigenaar niets weten van die vindersloon...dan kost het tijd, en mogelijk ook gewoon (relatief veel) geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
_eLMo_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:17:

[Afbeelding]

Dit vooral, je moet blijkbaar aantoonbare kosten hebben. En die kun je dan vergoed krijgen.
Zou er daarom niet teveel moeite in stoppen, verwacht geen hoog bedrag.

Als je al iets doet, zou ik de verzekeraar proberen te achterhalen, en je claim daar indienen. Politie en jouw verzekeraar zouden dat moeten kunnen achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb genoeg gezien dat dit wederom uitlokt tot offtopic reacties, maar als de TS al gaat sneren naar medegebruikers dan kan het topic wel dicht.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.