Advies aankoop auto met schadegeschiedenis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansiepol
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-08-2024
Dag allen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een Golf 8 GTI (Clubsport). Onlangs kwam ik een Golf 8 GTI Clubsport tegen voor een scherpe prijs. De eigenaar lijkt een prima gozer en beantwoordt al mijn vragen, zoals het VIN-nummer, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

De auto ziet er ook goed uit en het onderhoud is netjes op tijd gedaan. Eigenlijk lijkt alles in orde.

Toch besloot ik voor de zekerheid een Carfax rapport op basis van het VIN nummer te genereren en toen kwam ik dit tegen….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMp6gC6ylhDf9C5WEZvTiPKr_Wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJpeZJncYwwz2jlMT8KdLC5j.jpg?f=fotoalbum_large

[/list]

Ik heb de eigenaar hierover geïnformeerd hij leek ook geschrokken te zijn. Wist er zelf ook niks van. De auto is gekocht van een vriend die wist er ook niks van. Die vriend kocht de auto van een Duitse dealer, en de BPM is door hem betaald ruim (€12.000). Het lijkt erop dat ze er niet van op de hoogte waren. Als ik kijk naar de schade indicatie van €750-1000, lijkt het in ieder geval geen grote schade te zijn, misschien de voor- of achterbumper, of een koplamp?

Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:49
Absoluut proberen te achterhalen wat de schade was! Ik blijk net een schadeauto gekocht te hebben bij een gerespecteerd bedrijf in Nederland, die hem ook uit Duitsland gehaald heeft. Bedrijf wist ook niet van de schade (zeggen ze). Mijn Carfax rapport zegt exact hetzelfde als de jouwe: €750-1000 zonder verdere details. Ik heb ondertussen contact gehad met de dealer in Duitsland (adres uit onderhoudsboekje gehaald) die hem hersteld heeft. Schade was > €5700 en de zijkant heeft in elkaar gezeten. Dat is andere koek en had ik van tevoren zeker willen/moeten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:22
Gerapporteerd december 2021.

Auto is van Duitsland naar een vriend van de verkoper in NL geïmporteerd.
Vervolgens heeft de verkoper 'm overgenomen van die ene vriend.
En staat nu weer te koop.

Wanneer is de auto geïmporteerd, dat ze er beide weer zo snel van af willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansiepol
Stiggy schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:48:
Absoluut proberen te achterhalen wat de schade was! Ik blijk net een schadeauto gekocht te hebben bij een gerespecteerd bedrijf in Nederland, die hem ook uit Duitsland gehaald heeft. Bedrijf wist ook niet van de schade (zeggen ze). Mijn Carfax rapport zegt exact hetzelfde als de jouwe: €750-1000 zonder verdere details. Ik heb ondertussen contact gehad met de dealer in Duitsland (adres uit onderhoudsboekje gehaald) die hem hersteld heeft. Schade was > €5700 en de zijkant heeft in elkaar gezeten. Dat is andere koek en had ik van tevoren zeker willen/moeten weten!
Wauw! Ik dacht dat de indicatie wel specifiek over dit voertuig ging en niet een algemene/placeholder indicatie. Erg bedankt dit wist ik niet!

Over je aankoop, dat is idd wel zuur vooral met die kosten als schade. Kun je geen verhaal halen bij de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansiepol
c-nan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:56:
Gerapporteerd december 2021.

Auto is van Duitsland naar een vriend van de verkoper in NL geïmporteerd.
Vervolgens heeft de verkoper 'm overgenomen van die ene vriend.
En staat nu weer te koop.

Wanneer is de auto geïmporteerd, dat ze er beide weer zo snel van af willen?
Duitse eigenaar
25-03-2021 - 19-04-2022

De vriend
19-04-2022 - 08-11-2022

Huidige eigenaar
08-11-2022 - Heden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hansiepol schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:41:
Dag allen,
Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Alvast dank!
Geen Golf 8 GTI kopen, je weet gewoon dat daar niet normaal mee gereden is. En als je inderdaad een advertentie treft die wat scherper is, kan het goed een auto zijn met gebreken of cosmetisch opgeloste schade. In dit geval ook een geïmporteerde auto uit DE. Hoeveel rode vlaggen heb je nodig voor een auto?

Edit: ik gok dat je nu zit te kijken naar die auto van 33k t.o.v. andere auto's die rond de 38-42k hangen? Voor deze prijzen zal ik eerder overwegen zelf een auto te importeren (maar dan wel zonder schade).

Sowieso zo'n auto van een particulier terwijl je tegenwoordig heel heldere garantie hebt bij een zakelijke verkoper.

[ Voor 25% gewijzigd door True op 19-08-2024 16:13 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De ene schade is ook de andere weer niet natuurlijk. Het kan best zijn dat er een paneeltje is overgespoten omdat de buurjongen er tegenaan fietste. Of, een eigenaar die heel zuinig was op de auto en de neus heeft laten overspuiten vanwege wat steenslag. Het zegt allemaal niet zoveel zonder context :-)

Waarmee ik niet wil zeggen dat je goedgelovig moet zijn, maar soms denken mensen ook dat iedereen slechte bedoelingen heeft.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Hansiepol schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Wauw! Ik dacht dat de indicatie wel specifiek over dit voertuig ging en niet een algemene/placeholder indicatie. Erg bedankt dit wist ik niet!

Over je aankoop, dat is idd wel zuur vooral met die kosten als schade. Kun je geen verhaal halen bij de dealer?
Wist ik dus ook niet. Ik dacht in 1e instantie dus ook: €750-€1000 schade, dat kan dus nooit iets serieus geweest zijn. Was dus nog een 2e keer schrikken toen ik de Duitse dealer sprak.
Maar mijn verkopende partij lijkt vooralsnog wel ter goeder trouw en werkt mee. Kan de auto zelfs teruggeven als ik wil. Maar laat hem eerst checken: als het destijds technisch goed gemaakt is, dan is er ook weer niet zo veel aan de hand.

Maar nogmaals: ik zou dus echt de historie van de auto proberen te achterhalen. Vraag een kopie van het onderhoudsboekje en ga gewoon de bedrijven die erin staan mailen / bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Stiggy op 19-08-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Bertus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:06:
De ene schade is ook de andere weer niet natuurlijk. Het kan best zijn dat er een paneeltje is overgespoten omdat de buurjongen er tegenaan fietste. Of, een eigenaar die heel zuinig was op de auto en de neus heeft laten overspuiten vanwege wat steenslag. Het zegt allemaal niet zoveel zonder context :-)

Waarmee ik niet wil zeggen dat je goedgelovig moet zijn, maar soms denken mensen ook dat iedereen slechte bedoelingen heeft.
Mee eens, een kleine cosmetische reparatie is niet zo spannend. Maar het feit dat de auto in 3 jaar 3 eigenaren gehad heeft, en nu onderweg naar de 4e, zou wat mij betreft genoeg reden zijn om ‘m te laten staan. Maar goed, kan natuurlijk ook zijn dat de eigenaren de brandstof niet meer konden betalen :+

TS zou nog een aankoopkeuring kunnen doen bij een (goede) officieel dealer. Ook dat zegt niet alles over de staat van het voertuig, maar een beetje monteur kan in ieder geval zien of de auto een grote schade heeft gehad.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
Denman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Mee eens, een kleine cosmetische reparatie is niet zo spannend. Maar het feit dat de auto in 3 jaar 3 eigenaren gehad heeft, en nu onderweg naar de 4e, zou wat mij betreft genoeg reden zijn om ‘m te laten staan. Maar goed, kan natuurlijk ook zijn dat de eigenaren de brandstof niet meer konden betalen :+

TS zou nog een aankoopkeuring kunnen doen bij een (goede) officieel dealer. Ook dat zegt niet alles over de staat van het voertuig, maar een beetje monteur kan in ieder geval zien of de auto een grote schade heeft gehad.
Mwah, het is wel een liefhebbersauto lijkt me. Dat soort mensen zitten vaak al snel te kijken naar het volgende leuks (ik ken die gasten, ene Stiggy ruilde na 4 maanden zijn Giulia alweer in op een volgende :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:15
[...]

Maar het feit dat de auto in 3 jaar 3 eigenaren gehad heeft, en nu onderweg naar de 4e, zou wat mij betreft genoeg reden zijn om ‘m te laten staan.
Dit. En bij twijfel, niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[...]

Nog belangrijker dan het feit of een auto al dan niet schade heeft gehad, is of die schade goed gerepareerd is. Ik heb liever een auto die in de kreukels heeft gelegen maar vanaf het chassis opnieuw is opgebouwd dan eentje waarbij alleen de bumper eraf lag maar met ducttape en kauwgom is hersteld (bij wijze van spreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:09

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Titelfix doorgevoerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:03
Icephase schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:24:
[...]

Nog belangrijker dan het feit of een auto al dan niet schade heeft gehad, is of die schade goed gerepareerd is.
Dit! als de schade netjes en goed is hersteld dan is dat geen probleem lijkt me
Pagina: 1