Audioset/Home cinema

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalst13
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-08-2024
Goedemiddag :)

Ik heb een vrij complexe vraag, denk ik.

Ik ben zeer slechtziend (ongeveer 10% zicht) en zit daarom vrij dicht op de televisie. +- 1 meter. Dit om het meeste 'gewoon' mee te krijgen.

Nu kunnen jullie waarschijnlijk begrijpen dat audio voor mij dus extra belangrijk is voor de beleving van het kijekn van een film of serie.

Nu wil ik graag een home cinema ervaring creëren met 2 achterspeakers. Mijn bank staat midden in de ruimte. Hoe werken jullie de kabels 'netjes' weg? En dan heb ik het over de stroomkabels.

Daarnaast twijfel ik over een serround van Sonos met een Arc - 2x Era 100 - Sub mini of een 'echte' home cinema wat ze bij HifiKlubben verkopen.

Het nadeel voor mij is dat de center speakers best fors zijn qua hoogte. Mijn TV moet op pootjes staan ipv aan de muur hangen. (Dan zou hij en hoger en verder weg van mij komen te staan.)

Ik begrijp dat een serround van Sonos nooit in de buurt kan komen van een home cinema van Argon of Dali. Is dit werkelijk zo'n verschil of is dit vergelijkbaar? Dan heb ik het dus over de combi hierboven van Sonos of bijvoorbeeld de set van Argon audio Forus 55 + center speaker + Forus 4. Komt overeen met de prijs van de Serround van Sonos.

Of zijn er andere opties voor mij waar ik aan kan denken? Is de center speaker bijvoorbeeld nodig bij het 'normaal' kijken naar tv-programma's? Of zijn 2 boxen naast de tv en 2 boxen achter de tv genoeg?

Zowel een center speaker vereist, zijn er minder hoge of is er een oplossing om dit op te kunnen lossen?

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ken je budget niet maar ik lees zeer goede zaken over de BRAVIA Theatre Quad; maar ongetwijfeld zijn er voldoende alternatieven die zowel hoogte als plaatsbaarheid voor jou beter in orde krijgen.

Zag snel dat je vergelijkbare vragen of surround al een jaartje of 2 meedraagt op Tweakers; zit misschien voor jouw opstelling de oplossing niet in (ook?) een goede receiver die door middel van metingen niet zozeer een center-speaker nodig heeft maar de frontspeakers kan afregelen voor een "center geluid"?

Er zijn overigens ook center-speakers die niet hoog zijn (tenminste, niet wat ik denk) en daarmee best onder jouw TV kunnen? Welke TV heb je eigenlijk; zou het misschien ook een optie zijn om een (modernere) Sony neer te zetten waarbij het scherm zelf ook als speaker kan fungeren?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Een center speaker mag ook boven de tv. Beetje naar beneden kantelen in jouw geval.

Ik kan me ook voorstellen dat voor jou twee compacte bookshelves of studio monitoren veel meer helderheid en directer geluid geven dan je hele kamer 7.1 volhangen. De hifi industrie is natuurlijk wel flink opgepompt met een show factor (grote speakers, dikke kabels).
Regisseurs beweren wel eens dat opvallende geluiden vanaf surround juist afleidend kunnen werken en je uit het verhaal trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalst13
MAX3400 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:24:
Ik ken je budget niet maar ik lees zeer goede zaken over de BRAVIA Theatre Quad; maar ongetwijfeld zijn er voldoende alternatieven die zowel hoogte als plaatsbaarheid voor jou beter in orde krijgen.

Zag snel dat je vergelijkbare vragen of surround al een jaartje of 2 meedraagt op Tweakers; zit misschien voor jouw opstelling de oplossing niet in (ook?) een goede receiver die door middel van metingen niet zozeer een center-speaker nodig heeft maar de frontspeakers kan afregelen voor een "center geluid"?

Er zijn overigens ook center-speakers die niet hoog zijn (tenminste, niet wat ik denk) en daarmee best onder jouw TV kunnen? Welke TV heb je eigenlijk; zou het misschien ook een optie zijn om een (modernere) Sony neer te zetten waarbij het scherm zelf ook als speaker kan fungeren?
Bedankt voor je bericht. Ik heb een Phillips met Ambilight. Voor de ene zal het een vreselijk iets zijn, maar in mijn specifieke geval is het licht rondom de TV erg prettig om naar te kijken en een TV zonder Ambilight slecht om naar te kijken. Een nieuwe TV zal dan ook altijd een Phillips worden helaas.

Mijn budget ligt zo rond e €2000,-

Ik weet dat een Soundbar-systeem meestal plug en play is. Hoe zit dit voor zo'n Home Cinema installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalst13
jnr24 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:26:
Een center speaker mag ook boven de tv. Beetje naar beneden kantelen in jouw geval.

Ik kan me ook voorstellen dat voor jou twee compacte bookshelves of studio monitoren veel meer helderheid en directer geluid geven dan je hele kamer 7.1 volhangen. De hifi industrie is natuurlijk wel flink opgepompt met een show factor (grote speakers, dikke kabels).
Regisseurs beweren wel eens dat opvallende geluiden vanaf surround juist afleidend kunnen werken en je uit het verhaal trekken.
Ik heb her en der bij vrienden/familie vaker de surround gehoord. Ik vind de achterspeakers wel echt een meerwaarde moet ik zeggen. Een subwoofer is voor mij neit eens persé van belang, maar geeft vaak wel dat net iets diepere geluid. Ik ben geen type die het hele huis op stelten wil zetten met bioscoopgeluid wat de buren 2 straten verderop ook horen. Maar goed/vol/diep geluid vind ik wel erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik zou kijken naar een tweedehands Denon en dan tweedehands speakers (Dali) en een fijne subwoofer.
Je komt echt een heel eind met €2000 dan. Heb je meteen een receiver met ruimte correctie. Dit alles is minder plug&play dan Sonos maar je kan er vaak meer mee en het scheelt geld.
En of een center speaker belangrijk is? Mijn mening is ja. Enorm belangrijk. Hier komt heel veel audio info uit, helemaal bij films.

[ Voor 19% gewijzigd door CPM op 19-08-2024 22:43 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
CPM schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:39:
Ik zou kijken naar een tweedehands Denon en dan tweedehands speakers (Dali) en een fijne subwoofer.
Je komt echt een heel eind met €2000 dan. Heb je meteen een receiver met ruimte correctie. Dit alles is minder plug&play dan Sonos maar je kan er vaak meer mee en het scheelt geld.
En of een center speaker belangrijk is? Mijn mening is ja. Enorm belangrijk. Hier komt heel veel audio info uit, helemaal bij films.
Wat @CPM zegt inderdaad.

Ik ben zelf teruggekomen van een goede soundbar met (draadloze) surrounds en subwoofer en heb nu een Dali Oberon 5 speakers met On Walls staan en ga nooit meer terug naar draadloos en/of een soundbar.

Als geluid belangrijk voor je is dan kom je met die 2k budget al een heel eind. Ik zou investeren in een (eventueel 2e hands maar moderne) reciever, twee vloerstaanders, een center en eventueel twee surrounds. Een subwoofer is wel erg fijn om je ruimte goed te vullen.

Begin met de basis (bijvoorbeeld):

1. Reciever (450 Euro -> Denon AVR1800H, leuke instapper)

2. Twee vloerstaanders (800 Euro Dali Oberon 5)

3. Center (349 Euro -> Dali Oberon vocal)

4. Subwoofer, voor het geld dat je over hebt krijg je wel wat 2e hands gevonden)

Twee surrounds hoeven niet perse meteen maar met bovenstaande heb je vrijwel een nieuwe set voor minder dan je budget. Als je 2e hands gaat kun je alles ook bij elkaar sprokkelen en houd je geld over voor je surrounds ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik zou je zelf eigenlijk aanraden om ook eens naar een goed werkende oplossing met een hoofdtelefoon of oortjes te kijken. Dan is de geluidservaring al zoveel beter zonder dat je je hele huis vol hoeft te zetten.

Een redelijk ideale oplossing, vanwege de simpele werking, is voor mij kijken via een Apple TV en dan of een Airpod Max of de Airpods Pro te gebruiken.

En Sonos heeft nu ook een oplossing met een combinatie hoofdtelefoon en de Arc.

[ Voor 10% gewijzigd door Tweaker_BE op 20-08-2024 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aalst13
Tweaker_BE schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:20:
Ik zou je zelf eigenlijk aanraden om ook eens naar een goed werkende oplossing met een hoofdtelefoon of oortjes te kijken. Dan is de geluidservaring al zoveel beter zonder dat je je hele huis vol hoeft te zetten.

Een redelijk ideale oplossing, vanwege de simpele werking, is voor mij kijken via een Apple TV en dan of een Airpod Max of de Airpods Pro te gebruiken.

En Sonos heeft nu ook een oplossing met een combinatie hoofdtelefoon en de Arc.
Op zich een goede tip hoor, maar ik vind het ook wel fijn om mijn vriendin tijdens het kijken ook te horen. Om allebei met een koptelefoon op te gaan zitten is ook weer zo wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Aalst13 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:55:
[...]
Op zich een goede tip hoor, maar ik vind het ook wel fijn om mijn vriendin tijdens het kijken ook te horen. Om allebei met een koptelefoon op te gaan zitten is ook weer zo wat
Dan zou ik ook niet voor een uitgebreide surround set gaan..... wat heb je aan spectaculair geluid als je er doorheen gaat praten :-).

Ik kom van een vrijstaande woning met dedicated ruimte met een volwaardige 5.1 set. Heb nu een goede soundbar vanwege het wonen in een appartement. En natuurlijk is er verschil, maar zo spannend is het nou ook allemaal weer niet.

En met losse speakers en een sub is plaatsing toch best een ding. Ik zou dan eerder naar iets als een Samsung 990 soundbar set kijken. Echt meer dan prima geluid voor tv/films.

Als je ook veel muziek luistert dan zijn 2 hifi waardige speakers natuurlijk een meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Aalst13 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

Ja het worden dan headsets met helikopterschakeling ;)
Pagina: 1