Zappi - fout verbruik gemeten door CT klemmen - HOW TO FIX?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Met m'n recent geplaatste 3 fase Zappi (ZAPPI-2H22UW) laadpaal -en gebruik van bijbehorende app- stel ik vast dat het gemeten gebruik/verbruik afwijkt van de waardes die ik meet met m'n P1 meter (slimmelezer, homeassistant, 2jaar+ monitoring).

Mijn aanname is dat de kabeltjes van de CT-klemmen fout aangesloten zijn in de Zappi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5AUdICUYwFRxhioWwJcmRW83c0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evNt7r22bSkgKi7YhO7642n7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet bang om deze open te schroeven en de draadjes te wisselen, maar hoor graag (in jip- en janneketaal) even wat de juiste volgorde is. Evt. iets zelf meten aan de CT-kabels kan ook geregeld worden; klootviolen met de (kabels van de) meterkast zelf sla ik graag over.

De Zappi handleiding spreekt alleen van 'juist aansluiten' en mompelt iets over fases, maar daar houdt mijn kennis op. De paal ziet momenteel dat ie 3 fase aangesloten zit, so far so good. Echter zie ik 0.3 kw opwek in de Zappi app, en ~3.5kw opwek op m'n p1 meter. De meting van de p1 meter klopt, no discussion there (21 panelen 330wattpiek each op zuid, op een enigszins zonnig moment)

Hoe nu verder?:
Wat mij logisch lijkt: even m'n omvormer afschakelen, zodat ik daadwerkelijk alleen verbruik heb en zie dat ik geen draadjes omwissel (en dan teruglevering meet ipv gebruikt).

Welke stap volgt? wie praat me er in bullets points even doorheen? (thanks!)

[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 19-08-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Het plaatje wat ik zie (grafiek) ziet er wel logisch uit. 's Nachts gebruik je stroom, en overdag begin je met terugleveren. Heb je ook zo'n grafiek van je P1 meter? Want "teruglever 3,469kW" zegt me niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:23
Waar zijn de ct-klemmen geplaatst?

Direct na de hoofdschakelaar? Zit er een aftakking in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
m_rick schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:07:
Het plaatje wat ik zie (grafiek) ziet er wel logisch uit. 's Nachts gebruik je stroom, en overdag begin je met terugleveren. Heb je ook zo'n grafiek van je P1 meter? Want "teruglever 3,469kW" zegt me niet zoveel.
de screenshots waren van ~12.05uur. dit is het verloop van de dag, grafiek p1 meter.
de 3.469kw teruglever is "actuele waarde op het moment dat ik kijk", ik haal gewoon de waarde op en toon deze in een domme weergave voor mijzelf om snel te zien of de boel nog werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_8ALNhGcxAoq2l12RKuwKbfExo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLnvVfXrucQHMR8gbcs2wEZX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door dyrc op 19-08-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Ricko1 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:24:
Waar zijn de ct-klemmen geplaatst?

Direct na de hoofdschakelaar? Zit er een aftakking in?
direct na de hoofdschakelaar, geen spannende zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Controleer dat de spoel die op CT1 is aangesloten ook daadwerkelijk om de draad van fase 1 hangt, en dat fase 1 bij de hoofdschakelaar ook gelijk is aan fase 1 op de voedingsconnector van de Zappi. Hetzelfde voor CT2 en fase 2 en uiteraard CT3 en fase 3.

Als je daar dingen gaat verwisselen kunnen er wel eens spannende metingen uitkomen, aangezien vermogen een product is van stroom én spanning.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Bij 3 fase CT's zijn er talloze verkeerde manieren van aansluiten en 1 goede.
Je kunt ct fases verwisselen.
Je kunt ct fases omdraaien.
Je kunt ct fases kruisen.
Je kunt de spanning verwisselen.
En combinaties van bovenstaande.

Aan het totaalvermogen is niet goed te zien wat er fout is. Enige optie is fysiek controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:16:
Bij 3 fase CT's zijn er talloze verkeerde manieren van aansluiten en 1 goede.
Je kunt ct fases verwisselen.
Je kunt ct fases omdraaien.
Je kunt ct fases kruisen.
Je kunt de spanning verwisselen.
En combinaties van bovenstaande.

Aan het totaalvermogen is niet goed te zien wat er fout is. Enige optie is fysiek controleren.
als ik dit naloop in m'n eigen woorden (en m'n vragen markeer met ?):

fases verwisselen: CT fase 1 hangen op zappi fase 2
fases omdraaien: CT klem ondersteboven (richting)?
fases kruisen: ?
spanning verwisselen:?
combinatie: zelfverklarend als ik de vraagtekens snap :)

klopt mijn omschrijving zo? (ik ben bijna bij de klepel en heb een klokje....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Voor de totale energiemeting maak het niet uit of fasen zijn verwisseld. Wel zou het kunnen dat een CT klem niet goed is aangesloten of verkeerdom is geplaatst. Dat kan je als volgt controleren:

- In het menu van de Zappi kan je de afzonderlijke waarde van de CT controleren. Kijk of op alle 3 wat binnenkomt. Stel dat op één van de klemmen een waarde van 0 verschijnt, kijk dan of het draad goed zit.
- En andres... Maak je groepenkast open (voor de veiligheid spanning uitschakelen). Op de CT klem zelf zit een sticker met aan de ene kant een symbool van een hoogspanningsmast, die moet naar je hoofdkabel toe staan. Check of alle 3 de klemmen juist zijn gemonteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
m_rick schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:54:
Voor de totale energiemeting maak het niet uit of fasen zijn verwisseld.
Ik ken de Zappi specifiek niet, maar over het algemeen kan dit zeer zeker wel uitmaken.

Vermogen is een product van stroom en spanning (P = U*I). Voor het meten van stroom maakt het niet uit om welke draad zo'n stroomtrafo hangt, maar als het wordt omgerekend naar vermogen wordt de stroom vermenigvuldigd met de spanning en dan moeten stroom en spanning toch echt wel synchroon lopen.

(Ik snap trouwens niet waarom een apparaat wat aan load-balancing doet vermogen wil weten, stroom lijkt mij genoeg informatie, maar in de grafiek zien we vermogen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:23
Xander schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:22:
[...]

(Ik snap trouwens niet waarom een apparaat wat aan load-balancing doet vermogen wil weten, stroom lijkt mij genoeg informatie, maar in de grafiek zien we vermogen...)
Het is een ecosysteem, ze hebben ook een thuisaccu en boileregelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:44
Bij mij is ook net een Zappi aangesloten en ook bij mij lijkt hij niet goed aangesloten omdat de grafieken erop duiden dat ik snachts teruglever. In mijn geval komt woensdag de electricien terug om één en ander na te gaan.

Maar net als @op lees ik ook p1 uit. Welke gegevens kunnen wij daarin vergelijken met wat Zappi registreert om te zien wat er foutief is aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Kijken of in je zappi display een 3 staat in het tekentje onder in het scherm, zo niet heb je links draaiveld ipv rechts.

Zonnepanelen uit zetten, auto laten laden op 3 fase, en dan bij readings bij ct klemmen kijken, of moeten alle e op 0.99 staan. Zo niet, alle ct klem draden los halen in de zappi en een voor een proberen aan te sluiten zodat ze 0.99 geven.

Maar dit had je installateur natuurlijk gewoon in een keer goed moeten doen. Zorgvuldig werken en dit gaat niet fout namelijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Makrolon schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:10:
Kijken of in je zappi display een 3 staat in het tekentje onder in het scherm, zo niet heb je links draaiveld ipv rechts.

Zonnepanelen uit zetten, auto laten laden op 3 fase, en dan bij readings bij ct klemmen kijken, of moeten alle e op 0.99 staan. Zo niet, alle ct klem draden los halen in de zappi en een voor een proberen aan te sluiten zodat ze 0.99 geven.

Maar dit had je installateur natuurlijk gewoon in een keer goed moeten doen. Zorgvuldig werken en dit gaat niet fout namelijk.
fair over de installateur. dat was een vriendendienst en kosten/baten kan ik 'm niet terug laten komen want iets met gegeven paard..
ik los 'm graag zelf op :) , en ben erg blij met jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
aanvullend: thanks voor alle opmerkingen dusver.
kip/ei: ik heb wel al een laadpaal maar nog geen elektrische auto (will take some weeks). ik ga van de week even aan de slag / uitzoekwerk wat ik precies op de zappi zie, en wat ik zelf met de CT klemmen kan controleren.

will be continued!

(feel free to add more comments, maar ik kan nog weinig terugkoppelen als er ook daadwerkelijk een auto aan moet hangen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Als iemand die al vrij vaak in aanraking is geweest met foute ct installaties. De enige manier is visueel draden volgen. Meten lukt eigenlijk alleen als er een vector-diagram getoond wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:07:
Als iemand die al vrij vaak in aanraking is geweest met foute ct installaties. De enige manier is visueel draden volgen. Meten lukt eigenlijk alleen als er een vector-diagram getoond wordt.
dit vliegt zo over m'n hoofd... je bedoelt met visueel draden volgen alleen CT op fase 1 ook op de CT1 van de zappi?
stel dat ik ze al door een buis getrokken heb waar een kabel in meeloopt, hoe los ik die dan netjes op? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Je hebt ze hoop ik toch op kleur of met codering gedaan?
Anders heb je een hoop combinaties te proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:42:
Je hebt ze hoop ik toch op kleur of met codering gedaan?
Anders heb je een hoop combinaties te proberen!
kan je me uitleggen welke combinaties ik dan zou moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@dyrc tot hij goed meet :). De 3 fase draden hebben 6 opties volgens mij. Eentje weet je al.
Maar dan gaan we er vanuit dat de ct’s allemaal goed om zitten. Anders heb je daar ook nog 6 opties, totaalt 36 opties. Nou sterkte hè.

Vandaar visueel checken is sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:33:
@dyrc tot hij goed meet :). De 3 fase draden hebben 6 opties volgens mij. Eentje weet je al.
Maar dan gaan we er vanuit dat de ct’s allemaal goed om zitten. Anders heb je daar ook nog 6 opties, totaalt 36 opties. Nou sterkte hè.

Vandaar visueel checken is sneller.
ik heb de CT klemmen gecontroleerd op basis van advies zoals gegeven (tekening hoogspanningsmast aan kant van de hoofdkabel), alle klemmen zitten netjes om een enkele kabel, en zitten goed vast)
De 3 fase draden hebben 6 opties volgens mij. Eentje weet je al.
even de dubbelcheck: daarmee bedoel je gewoon de aansluitvolgorde in de zappi aanpassen totdat ik een match heb? dus dan zet ik mn zonnepanelen uit en ga ik wat verbruik op alle groepen zetten, en vervolgens de CT kabel aabsluiting in de zappi op onderstaand schemaatje wisselen, en houd ik de waardes naast mn p1 meting.

1,2,3 (dit is de "eentje weet je al", die is dus fout)
1,3,2
2,1,3
2,3,1
3,1,2
3,2,1

heads up: ik heb woensdagochtend weer tijd, uitgaande van geen regen (ik haal die zappi niet open als t niet droog is). to be continued , en @jeroen3 dankjewel voor je geduld en het blijven reageren (duidelijk dat ik op mn randje comfort zit, but we got this)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Kun je wat foto's delen van de installatie? Dat helpt misschien voor een stukje begrip.

Je hebt niets gecodeerd begrijp ik? Weet je dan wel met zekerheid welke aderparen bij elkaar horen of kan dat ook nog fout gaan?

Je hebt niet toevallig een stroomtang liggen zeker?

Stel dat je een stroomtang hebt en hoofdautomaten van de netbeheerder, dan kun je heel simpel vinden wat er bij elkaar hoort.

- Zet 2 van de 3 hoofdauromaten uit. Je hebt nu maar op 1 fase spanning en kunt dus ook maar op 1 fase stroom afnemen (zorg dat je wat verbruikers inschakelt waardoor dit ook gebeurt).
- Meet met een duspol of iets anders wat spanning meet op welke van de 3 fasen je spanning hebt bij de Zappi.
- Meet met de stroomtang door welke van de CT-draden stroom loopt bij de Zappi.
- Dit setje hoort bij dezelfde fase.
- 2x herhalen voor de andere 2 fasen.

[ Voor 51% gewijzigd door Xander op 19-08-2024 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-05 20:49
dyrc schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:58:
Met m'n recent geplaatste 3 fase Zappi (ZAPPI-2H22UW) laadpaal -en gebruik van bijbehorende app- stel ik vast dat het gemeten gebruik/verbruik afwijkt van de waardes die ik meet met m'n P1 meter (slimmelezer, homeassistant, 2jaar+ monitoring).

Mijn aanname is dat de kabeltjes van de CT-klemmen fout aangesloten zijn in de Zappi.

[Afbeelding]

Ik ben niet bang om deze open te schroeven en de draadjes te wisselen, maar hoor graag (in jip- en janneketaal) even wat de juiste volgorde is. Evt. iets zelf meten aan de CT-kabels kan ook geregeld worden; klootviolen met de (kabels van de) meterkast zelf sla ik graag over.

De Zappi handleiding spreekt alleen van 'juist aansluiten' en mompelt iets over fases, maar daar houdt mijn kennis op. De paal ziet momenteel dat ie 3 fase aangesloten zit, so far so good. Echter zie ik 0.3 kw opwek in de Zappi app, en ~3.5kw opwek op m'n p1 meter. De meting van de p1 meter klopt, no discussion there (21 panelen 330wattpiek each op zuid, op een enigszins zonnig moment)

Hoe nu verder?:
Wat mij logisch lijkt: even m'n omvormer afschakelen, zodat ik daadwerkelijk alleen verbruik heb en zie dat ik geen draadjes omwissel (en dan teruglevering meet ipv gebruikt).

Welke stap volgt? wie praat me er in bullets points even doorheen? (thanks!)
toon volledige bericht
Onze installateur kreeg het ook niet voor elkaar, wel is de situatie bij ons wat ingewikkelder met twee Harvi's die de twee zonnepaneelomvormers ook meten met CT klemmen. Voor mij is alles duidelijk geworden via de filmpjes van MyEnergi. Zie hier een belangrijke. Succes: https://www.youtube.com/watch?v=1HD7uIG6RIQ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
MajaMestreech schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:27:
[...]

Onze installateur kreeg het ook niet voor elkaar, wel is de situatie bij ons wat ingewikkelder met twee Harvi's die de twee zonnepaneelomvormers ook meten met CT klemmen. Voor mij is alles duidelijk geworden via de filmpljes van MyEnergi. Zie hier een belangrijke. Succes: https://www.youtube.com/watch?v=1HD7uIG6RIQ
dankjewel voor dit filmpje, deze lijkt niet direct via de website zelf (makkelijk?) vindbaar. het kijken naar de waarde van de power factor zal het trucje zijn dat ik kan toepassen zonder meetapparatuur

de aderparen zijn niet gecodeerd (lesson learned..), maar zwart en rood zitten wel met een mantel samengevoegd, dus de kabels rood/zwart per ct klem kunnen niet onderling nog verward worden -xoals bijvoorbeeld rood ct klem 1 en zwart ct klem 2- (lees: mijn probleem is dus dat ik niet weet welk setje kabels van welke klem is).

voor woensdag dus starten met de tips uit de video van @MajaMestreech

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Opgelost! (dank aan iedereen, en in het speciaal @MajaMestreech voor de link naar het filmpje).

Om toekomstige zoekers te helpen nog een stappenplan (iets met zoekfunctie die inhoud van filmpjes natuurlijk niet kan scannen):

0. controleer je CT klemmen, het tekentje van de hoogspanningsmast moet naar de hoofdaansluiting wijzen, het huisje richting je eigen installatie.
1. schakel je omvormer af/uit
2. zorg voor verbruik over elke fase, ik heb zelf de oven, airco en droger aangegooid. (ondergrens 500w/fase)
3. zoek in je zappi naar je CT reading scherm.
4. schroef de zappi open, haal alle CT kabeltjes los
5. pak de eerste twee CT kabels (dus van 1 streng de rode en zwarte!), sluit deze aan op een willekeurige aansluiting (1,2, of 3)
6. controleer nu op je scherm of de een na onderste waarde (bijna) 0.99 is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VU0OGEgOAPUZXYv5n8VXIhSy0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCHwfuZP1aOK2oJ9wbaYw4yw.jpg?f=fotoalbum_large

* ja = deze zit goed
* nee = volgende ingang proberen
* ik heb -0.99 = rood en zwart omdraaien

Heb je 0.99 op de display? dan de draadjes laten zitten (deze zitten nu gegarandeerd goed), en de volgende streng pakken.
dit is trial and error, en 3*2*1, dus met (maximaal) 6 opties heb je alles nagelopen.

7. vergeet je zonnepanelen niet weer aan te zetten, anders is de eindafrekening schrikken ;)

thanks everybody! we fixed it!

met een seconde of 10 tussen de printscreens: nu loopt het mooi sync! (P1 slimmelezer via home assistant vs Zappi app)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNkUvb2L33xuzdbQ1MXxVqwWrdA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aIBjxSRXSnZqQDLUwG1149YQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yt2s8mMAj2F1eJF6dmGXluu12qM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PkNySiH1hh0potStPMkcMgwL.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 41% gewijzigd door dyrc op 21-08-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Goed nieuws!
Losmaken en kijken naar de PF per fase is idd ook een valide optie bij de spannings-signalen van de zappi split-kernen.

Bij echte stroomtrafos met bijv 1 of 5A secondary mag je ze nooit losmaken onder last! Dan gaan ze kapot.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-05 20:49
@dyrc Is er interesse om van dit topic een MyEnergi Zappi topic te maken? Uit ervaring weet ik dat er genoeg te configureren is aan de Zappi en ik krijg zelf na bijna 2 jaar bepaalde features niet aan het werken. Er zijn wel andere topics over Thuisladers waarin de Zappi specifiek besproken wordt maar een apart topic is misschien beter.

• dyrc
  • Niet online
MajaMestreech schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:37:
@dyrc Is er interesse om van dit topic een MyEnergi Zappi topic te maken? Uit ervaring weet ik dat er genoeg te configureren is aan de Zappi en ik krijg zelf na bijna 2 jaar bepaalde features niet aan het werken. Er zijn wel andere topics over Thuisladers waarin de Zappi specifiek besproken wordt maar een apart topic is misschien beter.
op zich ben ik hier wel voor te lenen, al vraag ik me af of er naast wat algemenere tips/tricks -zoals de conclusie op mijn vraag- de unieke thuissituatie niet leidend is voor de uiteindelijke oplossing.
ik zie bij de zonnepaneel-posts ook iedereen een losse casus aanmaken, zo zit je elkaar niet in het vaarwater met een nesting van problemen en oplossingen.
-ik neig dus naar een 'nee', maar als hier wat man zijn die samen willen beginnen, lets do it.
Pagina: 1