Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urj3
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:11
Dag Tweakers,

Na ruim 12 jaar is m’n desktop (i5-2500K, 8GB ram, integrated graphics) wat oud aan het worden. (Hier en daar wat langzaam, gebrek aan OpenGL onder Win 10, geen support voor Win 11, schijfruimte beperkt.) Ik ben niet bepaald een poweruser dus overweeg over te stappen op een laptop of mini-pc, maar de desktop hoeft ook niet weg. Ik vind het wel fijn dat m’n computer stil is en hij hangt toch onder m’n bureau dus de ruimte is geen probleem. De kans dat ik met m’n volgende systeem weer 10 jaar kan is denk ik groter met een desktop dan met de moderne alles-in-één opties. Tegelijkertijd werkt een deel van de PC nog prima. Dus ik vraag me af in hoeverre 12 jaar oude componenten nog gewoon te gebruiken zijn met een nieuw moederbord. Is er iets veranderd aan connectoren e.d., of valt dat mee?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuiswerken via citrix, office, beetje hobbymatig foto-, muziek-, video bewerken, KiCad, Youtube, heel af en toe een spelletje (Red Alert reissue). Nu op 1440p, wellicht ooit nog eens 4k. Huis tuin en keuken dus.

Wat mag het kosten?
Ach, ik geef graag geld uit als het nuttig is. Een seconde sneller hier en daar is geen 100 euro waard. Zou fijn zijn om voor minder dan 500 eu klaar te zijn.

Merkvoorkeuren?
Geen, maar een beetje robuust/stabiel is wel wat waard. Ik heb alleen de indruk dat degelijkheid niet persé gerelateerd is aan prijs, dus ik zou niet weten wat tegenwoordig als degelijk bekend staat.

Ga je overclocken?
neen.

Verder nog iets?
Ik heb geen kabels in huis, dus ben afhankelijk van wifi. Laag energiegebruik is een pre, m’n werkkamer wordt in de zomer warm genoeg. Stil graag.

Ik denk aan ongeveer deze nieuwe onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Tray€ 118,87€ 118,87
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH WIFI€ 98,55€ 98,55
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 27,05€ 27,05
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 101,67€ 101,67
Totaal€ 369,04

(ik koop het liefst alles in één winkel, dus bij moeilijk verkrijgbare dingen zoek ik liever iets vergelijkbaars)

En hoop deze ouwe meuk te hergebruiken:
  • Behuizing: Fractal Designs Define Mini (micro-atx) (2011)
  • Voeding: Cooler Master V550 (deze is later gekocht, wanneer precies is onbekend)
  • 2x sata SSD (2015-2020?)
  • DVD-brander (2011)
  • Kaartlezertje (2011)
  • PCI-e firewire kaartje (geen man overboord als die niet mee kan, het is voor een audio interface met drivers die onder Win 10 al gammel zijn, dus ik verwacht er onder Win 11 niet veel van)
  • Windows? Geen idee of ik een nieuwe licentie nodig heb, hoe zat dat met het Schip van Theseus?
  • (ik neem aan dat de huidige Scythe Mugen 2 koeler niet mee kan naar de AM4 socket)
Integrated graphics beviel lange tijd prima, ik had in 2011 eigenlijk wel verwacht dat ik er na een paar jaar een grafische kaart zou bijkopen, maar da’s nooit gebeurd. Ik verwacht dus dat ik met deze Ryzen ook wel uit de voeten kan. Daarnaast lijkt voor mijn doel AM4 goed genoeg. Het moederbord is vrij random gekozen omdat ie wifi heeft en niet duur is; 4x Sata lijkt me genoeg. Geheugen: 16GB lijkt me genoeg en dit is de goedkoopste op 3200MT/s. Het hele gebeuren rondom hoogte van geheugenbalkjes en ruimte voor de processorkoeler vind ik wat ondoorzichtig, dus wat dat betreft doe ik maar wat...

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral geïnteresseerd in technische problemen waar ik tegenaan zou lopen als ik deze dingen zou willen combineren (zowel de nieuwe upgrade-onderdelen als deze dingen in een oude kast plaatsen). Wijze lessen over de voordelen van meer/alles vervangen mogen ook, evenals tips om heel wat anders te doen.

Dank voor het meedenken!

Beste antwoord (via urj3 op 20-08-2024 20:20)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:55

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor jouw gebruik heb ik vaker systeempjes in elkaar gezet. Zeker omdat je lang vooruit wil kunnen, zou ik idd gaan voor een AM5 systeem. Je wil in jouw geval instapvarianten (want: snelheid minder nodig) van de meest moderne chipsets (want: lang vooruit kunnen / lang driver support en firmware updates) is mijn ervaring. Om even je ouwelullenlogica van een argument te voorzien; dan kun je dus straks 2 jaar langer van support genieten en nog net wél overstappen naar windows 13 i.p.v. net níet met AM4 bijvoorbeeld. Toekomst is nooit te voorspellen, maar modernste chips = langste support :)

De DeskMini X600 die @martyw aanbeveelt zou ik dus zeker kiezen, maar wat aanvulling van mezelf + opmerkingen van hierboven verwerkt:
- neem natuurlijk de wifi 6 module van @Djarune, het 6E model van @youridv1 kan ook maar echt nodig? Nee
- Een "superstille koeler" is weggegooid geld want voor desktopgebruik draaien die fans toch al fluisterstil. Ik zeg altijd: koop die koeler láter als je last hebt van het geluid. En vervolgens koopt vrijwel niemand die stillere koeler want het geluidsverschil is minimaal.
- processor kan ook een 8500G model zijn, is meer dan voldoende voor jouw gebruik. De 9000 serie heeft helaas nog geen instapmodellen, want ik zei hierboven al: liefst een instapper van de nieuwste chipset. Maar dit voldoet prima.

Dat is dus 2x €35 bespaard.

Daarnaast
- zie ik een keus voor een PCI-e 3.0 2TB SSD, juist qua toekomstbestendigheid en deskopwerk is een supersnelle SSD lekker. PIC-e 5.0 is nu prijs/kwaliteit nog niet interesant, maar met een PCI-e 4.0 1TB SSD is nog wel 2 tientjes te besparen:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 149,89€ 149,89
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit€ 23,41€ 23,41
1BarebonesASRock DeskMini X600€ 207,65€ 207,65
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 99,90€ 99,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 78,90€ 78,90
Totaal€ 559,75

Ben je net wat sneller én wat goedkoper uit, maar idd is €500 net een iets te krap budget en zou ik het oprekken om stuk toekomstbestendiger te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-08-2024 19:53 ]

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

urj3 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:48:
Behuizing: Fractal Designs Define Mini (micro-atx) (2011)
Behuizing hergebruiken heeft weinig risico, de ATX-formfactoren zijn nog hetzelfde als toen. Let alleen wel op dat front-aansluitingen van oude behuizingen nog van oude USB-versies kunnen zijn e.d. waardoor de doorvoersnelheid niet zo hoog is.
Voeding: Cooler Master V550 (deze is later gekocht, wanneer precies is onbekend)
Ik kan zo niet direct een referentie vinden naar of deze geschikt is voor moderne hardware. Daar is wel e.e.a. veranderd aan meer power-states, dus een bevestiging hiervan lijkt me wel handig. Qua capaciteit natuurlijk geen problemen.
2x sata SSD (2015-2020?)
Kan prima, al kosten moderne SSD's niet veel. Dat zou wat sneller zijn en mogelijk wat zuiniger, maar daar merk je bij licht gebruik weinig tot niks van.
Windows? Geen idee of ik een nieuwe licentie nodig heb, hoe zat dat met het Schip van Theseus?
Ligt aan je windows-versie. Een OEM-licentie is niet overdraagbaar tussen verschillende PC's.
(ik neem aan dat de huidige Scythe Mugen 2 koeler niet mee kan naar de AM4 socket)
Klopt, de mugen 2 is niet geschikt voor moderene sockets.

Als je toch een mini-PC wil is een Asrock X300 nog een populaire optie. Maar daar kun je v.z.i.w. geen SATA-SSD's in kwijt, en natuurlijk zeker geen DVD-lezers en dergelijke. Voor stilte is een iets duurdere Noctua low-profile koeler dan ook verstandig, die zijn weer wat duurder dan gelijk presterende grotere koelers.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:13
bwerg schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:30:

Als je toch een mini-PC wil is een Asrock X300 nog een populaire optie. Maar daar kun je v.z.i.w. geen SATA-SSD's in kwijt, en natuurlijk zeker geen DVD-lezers en dergelijke. Voor stilte is een iets duurdere Noctua low-profile koeler dan ook verstandig, die zijn weer wat duurder dan gelijk presterende grotere koelers.
Deskminis zoals de ASRock DeskMini X300 heben plaats voor twee SATA SSD's. En eens, de Deskmini is een prima optie voor de doeleinden van TS, maar wel wat duurder dan wat er nu staat. @urj3 : als je er lang mee wilt doen zou ik er 32GB RAM inzetten, dat is niet heel veel duurder, nu is het nog niet nodig, maar de ervaring leert dat nieuwere releases van OS-en en software steeds hongeriger worden naar geheugen.

Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven en er een AM5 processor inbouwen, de laatste G series komen met capabele GPU's voor dat spelletje af en toe.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 177,99€ 177,99
1ProcessorkoelingThermalright AXP90-X36€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internKingston Fury Impact KF556S40IBK2-32€ 98,99€ 98,99
1SSD'sLexar NM620 2TB€ 100,61€ 100,61
1Overige componentenASRock DeskMini WiFi Kit€ 23,91€ 23,91
Totaal€ 644,05

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

martyw schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:58:
Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven en er een AM5 processor inbouwen, de laatste G series komen met capabele GPU's voor dat spelletje af en toe.
Aan de ene kant: ja, AM5 is een leuke upgrade. Aan de andere kant: nee, als een i5 2500 tot nu toe heeft voldaan dan ga je het verschil waarschijnlijk niet merken. Als je de grafische rekenkracht gewoon niet gebruikt is het verschil tussen de CPU's niet ontzettend groot.

Het is maar hoe graag je erop bespaart. Qua prijs per euro is AM4 nog steeds een uitstekende optie. AM5 ook, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urj3
Dank voor de reacties, bwerg en martiew!
bwerg schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:30:

[cooler master V550]

Ik kan zo niet direct een referentie vinden naar of deze geschikt is voor moderne hardware. Daar is wel e.e.a. veranderd aan meer power-states, dus een bevestiging hiervan lijkt me wel handig. Qua capaciteit natuurlijk geen problemen.
Het gaat volgens mij om deze: cooler master en pricewatch. waarschijnlijk gekocht in 2018. Waar zou ik naar moeten kijken om te checken of dit nog compatible is? In de specs zie ik niets over power states geloof ik.
Ah ja dat ziet er best leuk uit en hoewel het eigenlijk geen criterium is, echt klein. Ruimte voor 2x2.5" drives zie ik ook. Even nadenken over die DVD-speler. Het is de laatste in huis... ik gebruik hem zelden tot nooit, maar ik heb nog wel een berg cd's van vroegah.
martyw schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:58:@urj3 : als je er lang mee wilt doen zou ik er 32GB RAM inzetten, dat is niet heel veel duurder, nu is het nog niet nodig, maar de ervaring leert dat nieuwere releases van OS-en en software steeds hongeriger worden naar geheugen.
Ja goed punt, beetje meer geheugen is vast niet raar. Maar de sprong naar AM5 en DDR5 vind ik nog best wel prijzig. M'n ouwelullenlogica: het maakt nu niet zo veel uit of m'n oude hardware uit 2012 of 2014 komt, dus over 10 jaar valt dit ook wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

urj3 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:47:
Dank voor de reacties, bwerg en martiew!

[...]

Het gaat volgens mij om deze: cooler master en pricewatch. waarschijnlijk gekocht in 2018. Waar zou ik naar moeten kijken om te checken of dit nog compatible is? In de specs zie ik niets over power states geloof ik.
Is vaak lastig om te vinden in de specs, het kan zo flauw zijn als dat een PSU de korten stroompieken van moderne hardware niet aan kan (dat zal concreet niet het geval zijn bij een 5600G, maar om maar een beeld te geven). Misschien goed om even in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 te zoeken of na te vragen.
Ah ja dat ziet er best leuk uit en hoewel het eigenlijk geen criterium is, echt klein. Ruimte voor 2x2.5" drives zie ik ook. Even nadenken over die DVD-speler. Het is de laatste in huis... ik gebruik hem zelden tot nooit, maar ik heb nog wel een berg cd's van vroegah.
Eventueel is een externe DVD-speler via USB ook nog een alternatief. Gewoon inprikken wanneer hij nodig is, en anders kan hij in de la.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 11:51
Zonder dat ik mij in het topic verdiept heb: Mijn asus laptop is nu 13 jaar oud en voldoet nog altijd voldoende. Is wel een i7 met 12GB en 256SSD + 750HDD dus destijds een dure jongen; maar je hoeft geen desktop te nemen puur om er lang mee te kunnen doen hoor. Ben ook geen poweruser; geen vette games hier.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27
Voeding kan zeker mee. De V(anguard)series is Cooler Master’s beste serie.

Een Define Mini natuurlijk ook.

Ik zou zoiets doen.

1MoederbordenASUS TUF Gaming A620M-PLUS WIFI€ 130,99€ 130,99
1Geheugen internLexar Thor LD5U16G60C32LG-RGD€ 91,99€ 91,99
Totaal€ 400,97

Je geeft niets om enorme zware CPU’s, maar wel om wifi. Dan liever een externe bekabelde antenne, want die geeft een betere connectie dan die antennes die vast zitten aan het moederbord. Een A620 bord is prima voor een 8600G.
Geheugen toch maar 32GB gelozen. 16GB kan ook. Je bespaart er 30 euro mee.

Koeler naar de goede en ongelooflijk goedkope Amazon: Thermalright Assassin X 120 V2 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urj3
Djarune schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:06:
1MoederbordenASUS TUF Gaming A620M-PLUS WIFI€ 130,99€ 130,99
1Geheugen internLexar Thor LD5U16G60C32LG-RGD€ 91,99€ 91,99
Totaal€ 400,97

Je geeft niets om enorme zware CPU’s, maar wel om wifi. Dan liever een externe bekabelde antenne, want die geeft een betere connectie dan die antennes die vast zitten aan het moederbord. Een A620 bord is prima voor een 8600G.
Geheugen toch maar 32GB gelozen. 16GB kan ook. Je bespaart er 30 euro mee.

[/url]
Dank! Tja een externe antenne kan ik er ook los bij kopen lijkt me, maar ik zie ook dat er in deze configuratie wel een perfomance boost is, voor pak-em-beet 100 euro. AM5 is ook 6 jaar jonger zie ik nu, dus vooruit dan maar. :*)

Dan de barebones-optie: Voor dezelfde 100 eu zou ik kunnen kiezen voor een Asrock X300 voor compact en simpel. De X600 stapelt de voordelen voor dik 2x100 eu. Ik heb de indruk dat ze bijna net zo stil kunnen zijn als m'n huidige geluiddempende kast door de passief gekoelde voeding en een beetje throttling. Blijft de vraag of ik de aansluitingen/uitbreidingsopties zou missen, en in hoeverre de kleinere vormfactor voor mij echt meerwaarde heeft. Voelt een beetje als function creep, maar toch ook wel leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:56
Je moet het niet gaan zien als basis voor een 4K systeem wat in de beginpost benoemd wordt maar dat is het door je zelf geassembleerde 5600G systeem feitelijk ook niet. Ik zou zeker voor de barebone optie gaan met een AM5 erin.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27
De barebone is inderdaad een leuke optie. Neem dan wel uitvoering: Intel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit en niet de verouderde Asrock wifi kit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Ligt aan je windows-versie. Een OEM-licentie is niet overdraagbaar tussen verschillende PC's.
@bwerg jawel, dat is hij wel. Je kunt een microsoft account inloggen en hem daarin op laten nemen. Mijn windows 10 oem key zit al op zijn 3e computer. Goed een nieuwe grijze key is goedkoop te scoren.
@martyw Ik vind de performance verschillen vaak maar marginaal voor de meerprijs. Het verschil tussen de 5600G en 8600G is erg wisselvallig. review: AMD Ryzen 5 8600G en Ryzen 7 8700G - Snelle graphics in een moderne p...

Welke barebone je ook neemt, neem er de wifi kit die @Djarune aanraadt bij en niet die van ASRock in de lijst van marty. Wel kun je uitvoering: ASRock DeskMini M.2 WiFi6 Kit (AX210) overwegen omdat die weer wat nieuwer is dan de intel kit met 6GHz wifi 6E support en BT5.3. Dan is je goedkope saaie desktopje helemaal bij de tijd

[ Voor 86% gewijzigd door youridv1 op 20-08-2024 08:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor jouw gebruik heb ik vaker systeempjes in elkaar gezet. Zeker omdat je lang vooruit wil kunnen, zou ik idd gaan voor een AM5 systeem. Je wil in jouw geval instapvarianten (want: snelheid minder nodig) van de meest moderne chipsets (want: lang vooruit kunnen / lang driver support en firmware updates) is mijn ervaring. Om even je ouwelullenlogica van een argument te voorzien; dan kun je dus straks 2 jaar langer van support genieten en nog net wél overstappen naar windows 13 i.p.v. net níet met AM4 bijvoorbeeld. Toekomst is nooit te voorspellen, maar modernste chips = langste support :)

De DeskMini X600 die @martyw aanbeveelt zou ik dus zeker kiezen, maar wat aanvulling van mezelf + opmerkingen van hierboven verwerkt:
- neem natuurlijk de wifi 6 module van @Djarune, het 6E model van @youridv1 kan ook maar echt nodig? Nee
- Een "superstille koeler" is weggegooid geld want voor desktopgebruik draaien die fans toch al fluisterstil. Ik zeg altijd: koop die koeler láter als je last hebt van het geluid. En vervolgens koopt vrijwel niemand die stillere koeler want het geluidsverschil is minimaal.
- processor kan ook een 8500G model zijn, is meer dan voldoende voor jouw gebruik. De 9000 serie heeft helaas nog geen instapmodellen, want ik zei hierboven al: liefst een instapper van de nieuwste chipset. Maar dit voldoet prima.

Dat is dus 2x €35 bespaard.

Daarnaast
- zie ik een keus voor een PCI-e 3.0 2TB SSD, juist qua toekomstbestendigheid en deskopwerk is een supersnelle SSD lekker. PIC-e 5.0 is nu prijs/kwaliteit nog niet interesant, maar met een PCI-e 4.0 1TB SSD is nog wel 2 tientjes te besparen:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 149,89€ 149,89
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit€ 23,41€ 23,41
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 559,75

Ben je net wat sneller én wat goedkoper uit, maar idd is €500 net een iets te krap budget en zou ik het oprekken om stuk toekomstbestendiger te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-08-2024 19:53 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
De 8500G zou ik niet doen. Die is simpelweg niet sneller dan de 5600G en wel duurder. Dan kun je je geld beter in je zak steken en voor AM4 gaan met een deskmini x300 en ddr4

review: AMD Ryzen 5 8500G - De eerste desktop-cpu met Zen 4c-cores

[ Voor 69% gewijzigd door youridv1 op 20-08-2024 20:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• urj3
Tjee, wat een goeie tips allemaal. Volgens mij zijn we er wel zo'n beetje nu. Het wordt een X600 met 8600G. Bijkomend voordeel is dat m'n huidige systeem gewoon kan blijven draaien zolang nodig, da's minder gedoe dan een openhartoperatie.
Ook dank voor de wifi-tips, ik was me er niet van bewust dat daar veel verschil in zit. SSD ook gewoon PCI-e 4.0, de 'originele' 3.0 was gelinkt aan het AM4-plan.
Er is maar één 'beste antwoord', maar de aanloop er naartoe was teamwork. Dank iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

youridv1 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:00:
De 8500G zou ik niet doen. Die is simpelweg niet sneller dan de 5600G en wel duurder. Dan kun je je geld beter in je zak steken en voor AM4 gaan met een deskmini x300 en ddr4

review: AMD Ryzen 5 8500G - De eerste desktop-cpu met Zen 4c-cores
Ja, maar dan kom je dus uit bij waar ik in mijn reactie begon; driver support over een paar jaar. Je wil altijd de nieuwste chipsets en een X300 heeft een VIER jaar oude chipset.

Het gaat even helemaal niet om snelheid in dit geval maar om toekomstbestendigheid. Je schiet jezelf serieus in de voet door daarvoor te gaan want over een jaar of 3-4 wordt het al spannend of dat nog ondersteund gaat worden.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-08-2024 20:37 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urj3
yess, die had ik begrepen, de toekomstbestendigheid is voor mij de bump naar AM5 waard. maar als ik er dan toch ben wil ik die paar tientjes extra voor de 8600G er wel bij leggen, dus wat dat betreft snap ik youridv1 ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat is natuurlijk een prima keus, is een prima processor! Ik ging er even vanuit dat je zo dicht mogelijk bij die €500 wilde komen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
urj3 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:20:
Bijkomend voordeel is dat m'n huidige systeem gewoon kan blijven draaien zolang nodig, da's minder gedoe dan een openhartoperatie.
Inderdaad, wel zo relaxed om alles dan rustig te kunnen migreren/overzetten naar je nieuwe systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
DeNachtwacht schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Ja, maar dan kom je dus uit bij waar ik in mijn reactie begon; driver support over een paar jaar. Je wil altijd de nieuwste chipsets en een X300 heeft een VIER jaar oude chipset.

Het gaat even helemaal niet om snelheid in dit geval maar om toekomstbestendigheid. Je schiet jezelf serieus in de voet door daarvoor te gaan want over een jaar of 3-4 wordt het al spannend of dat nog ondersteund gaat worden.
Er zijn afgelopen maand (of de maand ervoor?) nog CPU's uitgekomen voor AM4. De support voor dat platform loopt nog wel even. Het is het extra geld naar mijn mening niet waard zonder de performance van de 8600G.

Overigens is de X300 chipset ZEVEN jaar oud want hij kwam bij launch van AM4 uit in 2017.

Als het prijsverschil klein was, zou ik je gelijk geven, maar een X300 met 5600G bespaart je 125 euro. Het aankoop bedrag is 22% lager voor dezelfde performance. Dan kun je hem dus ook in een 22% kortere periode afschrijven en dan ben je onderaan de streep even duur uit.

[ Voor 24% gewijzigd door youridv1 op 21-08-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@youridv1 hij geeft aan dat hij weer 10 jaar met het systeem wil doen. Dus we praten over 2034…

Er is een moderne X600 die een paar maanden uit is, dikke kans dat zelfs die in 2034 al niet meer door Windows ondersteund wordt. Ga er dus vanuit dat de kans precies 0% procent is dat je in 2034 nog chipset support hebt voor een AM4 moederbord. Dus geen geluidskaart meer, geen interne gpu, netwerk kaart gezeur. Dat soort zaken: veel plezier!

We kunnen het hier heel lang over gaan hebben maar worden het gewoon niet eens, ik vind jouw keus onverstandig, jij de mijne. Het is verder aan TS om mee te doen wat hij wil.

[ Voor 51% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-08-2024 08:55 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@DeNachtwacht jij praat over 50 euro. Het echte prijsverschil is 125 euro. Je vergeet de meerprijs van de cpu mee te rekenen en de meerprijs van DDR5 werkgeheugen.

Over 10 jaar is Windows 11 er zeer zeer waarschijnlijk nog zo niet zijn we nét over op de opvolger. Je ziet beren die er niet zijn.

En het AM4 systeem is 22% goedkoper. Dus als je er dan 7,5-8 jaar mee doet in plaats van 10, ben je net zo duur uit.

En als het dan écht om long support gaat, dan koop je geen barebone van een merk dat gerust 2 jaar zijn drivers niet update. Die barebones koop je omdat ze voordelig zijn. Als je per se op longevity focust, dan houd je de micro ATX behuizing die TS al heeft en ga je over op een moederbord dat expliciet voor long term support gemaakt wordt. uitvoering: ASUS PRO A620M-DASH-CSM of uitvoering: ASUS Prime A620M-E-CSM
Zo'n bord plus een voeding die 10 jaar mee gaat is goedkoper dan zo'n Deskmini X600 en heeft veel betere en langere support. De rest van de onderdelen zijn gelijk/voorhanden.
Er is een moderne X600 die een paar maanden uit is, dikke kans dat zelfs die in 2034 al niet meer door Windows ondersteund wordt. Ga er dus vanuit dat de kans precies 0% procent is dat je in 2034 nog chipset support hebt voor een AM4 moederbord. Dus geen geluidskaart meer, geen interne gpu, netwerk kaart gezeur. Dat soort zaken: veel plezier!
Ik vind dit geen sterk argument. Je begint ermee dat je dikke kans hebt dat je in 2034 geen ondersteuning meer hebt. Oké, dus de X600 is na 10 jaar ook afgeschreven, precies wanneer we ongeveer de volgende Windows versie verwachten kijkend naar de life cycle die MS al decennia hanteert. Tot die tijd heb je drivers voor zowel de X300 als X600 want die drivers zijn er al. Wat is dan de meerwaarde ten opzichte van de X300?

[ Voor 117% gewijzigd door youridv1 op 21-08-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@youridv1 Even een laatste voorbeeldje en dan geef ik het op. In 2014 was de R9 290 de GPU to go.

In 2021 kon je de overstap naar Windows 11 vergeten omdat er geen support vanuit microsoft voor is. Idem met de top CPU uit het linkje hierboven. De top cpu uit 2014 i7 5960x, geen support meer in Windows 11.

En het gaat niet om de fabrikant, ASRock is nota bene van ASUS maar dat terzijde. Het gaat om de moederbordchipset en die wordt wel of niet door Microsoft / Windows ondersteund en levert je dus geluid, interne gpu, netwerkkaart etc. Heeft dus helemaal niks met support van de fabrikant te maken.

En dit zijn 2 voorbeelden van hardware die in 2014 vrij nieuw waren, net zoals het X600 kastje nu. Jij raadt een 4 jaar oud AM4 systeem aan. Ik denk dat mijn eerdere schattingen nog optimistisch waren, veel plezier bij het grofvuil zo rond 2028 als je pech hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-08-2024 21:28 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
DeNachtwacht schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:10:
En het gaat niet om de fabrikant, ASRock is nota bene van ASUS maar dat terzijde. Het gaat om de moederbordchipset en die wordt wel of niet door Microsoft / Windows ondersteund en levert je dus geluid, interne gpu, netwerkkaart etc. Heeft dus helemaal niks met support van de fabrikant te maken.
Dit is bullshit. Het gaat weldegelijk om de fabrikant. Microsoft hoeft die chipset niet te ondersteunen. De fabrikant moet een Windows 11+ compatible driver leveren om hem aan de praat te krijgen.

De 5960X mist hardware mitigations voor bekende zerodays waardoor MS de AVX2 instructieset niet kan gebruiken zonder performance verminderende workarounds die ze niet in Windows 11 wilde hebben. Dat is de uitzondering en niet de regel. Zie de huidige CPU en chipset van TS, die 13 jaar vlekkeloos onder 10 supported zijn geweest.

De R9 290 is niet windows 11 compatible omdat AMD met driver support stopte, dat heeft niets met windows support te maken.

Overigens is ASRock inmiddels meer dan een decennium geleden van Asus afgesplitst en vallen ze tegenwoordig onder pegatron. Een bedrijf wiens verbinding met de rest van de Asus group alleen financieel was en sinds 2010 gescheiden is van Asus

[ Voor 9% gewijzigd door youridv1 op 21-08-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

youridv1 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:21:
[...]

Dit is bullshit. Het gaat weldegelijk om de fabrikant. Microsoft hoeft die chipset niet te ondersteunen. De fabrikant moet een Windows 11+ compatible driver leveren om hem aan de praat te krijgen.
Ja, en de fabrikant van de chipset (AMD of Intel, of NVIDIA voor GPU's) levert die driver ;). Chipset drivers hebben niks met Asus of ASRock te maken.

Je maakt een voorspelling over een "decennialange life cycle" van windows, terwijl die juist de afgelopen decennia altijd vrij onvoorspelbaar was. Bij release van windows 10 zou dat "de laatste windows ooit zijn, met jaarlijks een update", we zitten nu bij windows 11 :o .
youridv1 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:51:
Over 10 jaar is Windows 11 er zeer zeer waarschijnlijk nog zo niet zijn we nét over op de opvolger. Je ziet beren die er niet zijn.
Tot en met december 2023 ging men er vanuit dat de aankomende windows update windows 12 zou gaan heten en in 2024 werd gereleased :X

Ik heb nergens beweerd dat de X600 over 10 jaar nog support heeft, het is alleen zo dat je een fors grotere kans hebt daarop omdat dit model vers van de pers is. Alles zal staan of vallen met chipset support in windows 12-13-14 en ondanks onze "decennialange ervaring" zal de toekomst altijd met een slag om de arm gaan.

Ik ben er wel klaar mee, we gaan het gewoon niet eens worden het is nu verder aan de topicstarter te kiezen. Off-topic verdergaan kan ongetwijdeld elders, maar niet met mij :>

[ Voor 32% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-08-2024 09:43 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Je hebt het over een "decennialange life cycle" van windwos, terwijl die juist de afgelopen decennia altijd vrij onvoorspelbaar was.
@DeNachtwacht Hier klopt niets van.

W10: 2015-2025, 10 jaar
W8/8.1: 2013-2023, 12 jaar
W7: 2009-2020, 11 jaar
Vista: 2017-2017, 10 jaar
XP: 2001-2014, 13 jaar

Dit noem jij onvoorspelbaar?

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 21-08-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urj3
Om toch nog even te reageren op het staartje (mijn vraag heeft het immers veroorzaakt): Voorspellen is moeilijk, zeker als het gaat om de toekomst... Ik had niet verwacht dat ik meer dan 12 jaar met m'n huidige pc zou doen (met een ssd-upgrade en nieuwe voeding). Of het straks weer zo lang wordt, of misschien maar 7 jaar, dat zien we dan wel. Je moet iets zeggen, dan maar laten leiden door het decimale stelsel.

Wel of geen ondersteuning voor oude hardware is ook niet zwart-wit: ik draai al jaren Windows 10, maar omdat ik een nieuw programma wilde gebruiken kwam er pas recent achter dat Open GL 2.1 onder W10 niet wordt ondersteund voor de HD3000 graphics van m'n i5 2500K. Het is pas een probleem als je er tegenaan loopt.

Maargoed, wat dan nu te kiezen? Het klinkt niet meer dan logisch dat support voor AM5-architectuur (veel) langer door zal lopen dan AM4, dus dat wordt hem sowieso. En ja, ik kan me ook scenario's voorstellen waar Asrock Deskmini-support de bottleneck zou zijn, en dat een traditionele mATX-route robuuster is. Een ander voordeel van de oude behuizing is dat deze stofdicht is, dus als het alleen om levensduur gaat dan zou een AM5 mATX-systeem misschien wel beter zijn.

Aan de andere kant, in 12 jaar heeft m'n computer in 5 verschillende huizen gestaan. Soms op een werkkamer, soms in het zicht in de woonkamer. Ik heb er nu geen last van, maar ik kan genoeg scenario's verzinnen dat ik die grote kast liever kwijt dan rijk ben. Zoals gezegd is de verhuizing naar een 'schone lei' ook makkelijker, en het eenvoudige/minimalistische van zo'n klein kastje spreekt me wel aan. Het sluit in elk geval beter aan bij m'n gebruikersprofiel ;)

Dus tja, argumenten genoeg, het hoofd kan beide kanten op redeneren. Het prijsverschil kan ik wel opvangen, dus dat geeft de doorslag niet. Hart en buik mogen het zeggen. En ik zal nog even polsen of de X600 een hogere WAF heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:46
urj3 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:48:
Dag Tweakers,

Na ruim 12 jaar is m’n desktop (i5-2500K, 8GB ram, integrated graphics) wat oud aan het worden. (Hier en daar wat langzaam, gebrek aan OpenGL onder Win 10, geen support voor Win 11, schijfruimte beperkt.) Ik ben niet bepaald een poweruser dus overweeg over te stappen op een laptop of mini-pc, maar de desktop hoeft ook niet weg. Ik vind het wel fijn dat m’n computer stil is en hij hangt toch onder m’n bureau dus de ruimte is geen probleem. De kans dat ik met m’n volgende systeem weer 10 jaar kan is denk ik groter met een desktop dan met de moderne alles-in-één opties. Tegelijkertijd werkt een deel van de PC nog prima. Dus ik vraag me af in hoeverre 12 jaar oude componenten nog gewoon te gebruiken zijn met een nieuw moederbord. Is er iets veranderd aan connectoren e.d., of valt dat mee?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuiswerken via citrix, office, beetje hobbymatig foto-, muziek-, video bewerken, KiCad, Youtube, heel af en toe een spelletje (Red Alert reissue). Nu op 1440p, wellicht ooit nog eens 4k. Huis tuin en keuken dus.

Wat mag het kosten?
Ach, ik geef graag geld uit als het nuttig is. Een seconde sneller hier en daar is geen 100 euro waard. Zou fijn zijn om voor minder dan 500 eu klaar te zijn.

Merkvoorkeuren?
Geen, maar een beetje robuust/stabiel is wel wat waard. Ik heb alleen de indruk dat degelijkheid niet persé gerelateerd is aan prijs, dus ik zou niet weten wat tegenwoordig als degelijk bekend staat.

Ga je overclocken?
neen.

Verder nog iets?
Ik heb geen kabels in huis, dus ben afhankelijk van wifi. Laag energiegebruik is een pre, m’n werkkamer wordt in de zomer warm genoeg. Stil graag.

Ik denk aan ongeveer deze nieuwe onderdelen:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Tray€ 118,87€ 118,87
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH WIFI€ 98,55€ 98,55
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 27,05€ 27,05
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 101,67€ 101,67
Totaal€ 369,04

(ik koop het liefst alles in één winkel, dus bij moeilijk verkrijgbare dingen zoek ik liever iets vergelijkbaars)

En hoop deze ouwe meuk te hergebruiken:
  • Behuizing: Fractal Designs Define Mini (micro-atx) (2011)
  • Voeding: Cooler Master V550 (deze is later gekocht, wanneer precies is onbekend)
  • 2x sata SSD (2015-2020?)
  • DVD-brander (2011)
  • Kaartlezertje (2011)
  • PCI-e firewire kaartje (geen man overboord als die niet mee kan, het is voor een audio interface met drivers die onder Win 10 al gammel zijn, dus ik verwacht er onder Win 11 niet veel van)
  • Windows? Geen idee of ik een nieuwe licentie nodig heb, hoe zat dat met het Schip van Theseus?
  • (ik neem aan dat de huidige Scythe Mugen 2 koeler niet mee kan naar de AM4 socket)
Integrated graphics beviel lange tijd prima, ik had in 2011 eigenlijk wel verwacht dat ik er na een paar jaar een grafische kaart zou bijkopen, maar da’s nooit gebeurd. Ik verwacht dus dat ik met deze Ryzen ook wel uit de voeten kan. Daarnaast lijkt voor mijn doel AM4 goed genoeg. Het moederbord is vrij random gekozen omdat ie wifi heeft en niet duur is; 4x Sata lijkt me genoeg. Geheugen: 16GB lijkt me genoeg en dit is de goedkoopste op 3200MT/s. Het hele gebeuren rondom hoogte van geheugenbalkjes en ruimte voor de processorkoeler vind ik wat ondoorzichtig, dus wat dat betreft doe ik maar wat...

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral geïnteresseerd in technische problemen waar ik tegenaan zou lopen als ik deze dingen zou willen combineren (zowel de nieuwe upgrade-onderdelen als deze dingen in een oude kast plaatsen). Wijze lessen over de voordelen van meer/alles vervangen mogen ook, evenals tips om heel wat anders te doen.

Dank voor het meedenken!
interessant topic, ik bijna nagenoeg dezelfde setup..en zit met hetelfde 'probleem'. Hou ons op de hoogte als je de knoop heb doorgehakt en hoe je ervaringen zijn.

Hi Ha Hopjesvla

• youridv1
Maargoed, wat dan nu te kiezen? Het klinkt niet meer dan logisch dat support voor AM5-architectuur (veel) langer door zal lopen dan AM4, dus dat wordt hem sowieso. En ja, ik kan me ook scenario's voorstellen waar Asrock Deskmini-support de bottleneck zou zijn, en dat een traditionele mATX-route robuuster is. Een ander voordeel van de oude behuizing is dat deze stofdicht is, dus als het alleen om levensduur gaat dan zou een AM5 mATX-systeem misschien wel beter zijn.

Aan de andere kant, in 12 jaar heeft m'n computer in 5 verschillende huizen gestaan. Soms op een werkkamer, soms in het zicht in de woonkamer. Ik heb er nu geen last van, maar ik kan genoeg scenario's verzinnen dat ik die grote kast liever kwijt dan rijk ben. Zoals gezegd is de verhuizing naar een 'schone lei' ook makkelijker, en het eenvoudige/minimalistische van zo'n klein kastje spreekt me wel aan. Het sluit in elk geval beter aan bij m'n gebruikersprofiel ;)
We kunnen eventueel ook nadenken over een los, compacter systeem als dat de wens is. De prijs van de AM5 deskmini setup evenaren gaat natuurlijk lastig zijn, maar je kunt ook een compactere matx behuizing overwegen.

uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket
uitvoering: Lian Li A3-mATX Zwart

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 189,90€ 189,90
1MoederbordenASUS Prime B650M-A WiFi II€ 166,50€ 166,50
1BehuizingenLian Li A3-mATX Zwart€ 69,58€ 69,58
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 24,74€ 24,74
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 88,99€ 88,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 678,51

De Freezer 36 komt met 2 fans. Ik zou 1 van de twee hergebruiken als case fan achterin bijvoorbeeld of ergens als intake.

Dit systeem is zo'n 80 euro duurder dan een Deskmini X600 met dezelfde cpu, ram en storage. Ik heb goede ervaringen met de Prime lijn van Asus. Hun aller eerste AM4 Prime borden uit 2017 krijgen nog steeds regelmatig updates, bijvoorbeeld.
Het enige nadeel is dat dit bord geen heatsinks biedt voor m.2 SSD's. Persoonlijk denk ik niet dat dat nodig is voor jouw gebruik, maar weet dat het voor een kleine meerprijs wel kan uitvoering: Lexar NM790 (met heatsink) 1TB
Een andere, goedkopere oplossing, is om van de Asus Prime lijn af te stappen en een uitvoering: MSI B650M GAMING PLUS WIFI te kopen die wel SSD heatsinks biedt en bovendien minder kost.

En in deze behuizing kun je ook nog eens ooit een licht, tweedehands videokaartje bij prikken als je wat meer gaat gamen. Denk aan een tweedehands 3060 of 4060je ofzo.

Ik denk dat de WAF van dit kastje best okay is en misschien dat de witte variant dat nog verder verbetert. Dat moet je thuis maar even navragen ;)

[ Voor 53% gewijzigd door youridv1 op 22-08-2024 09:17 ]

Pagina: 1