Woningwaarde omhoog door buitenruimte te vergroten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lol1ishier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-01 13:06
- edit na eerste reacties met aanvullingen -

Beste tweakers,

Ik woon in een bovenwoning en mijn onderbuurman heeft besloten om een uitbouw van 12m2 te maken in zijn tuin. Door deze onverwachte uitbouwplannen, die op korte termijn gerealiseerd worden, kwam voor mij nu de keuze voorbij: meedoen of laten gaan.

De keuze is als volgt: voor circa 10.000 euro aan meerprijs wordt de uitbouw van de onderbuurman met een stevigere fundering & isolatie gemaakt, waardoor ik mijn terras kan uitbreiden met 12m2 (nu 6, dan 18m2). Dit komt dan bovenop de uitbouw van de onderbuurman.

Omdat het een onverwachte gebeurtenis is, gaat het om een groot bedrag. Ik weet zelf niet hoelang ik hier nog woon: voor mij moet de investering dus terug te zien zijn in de woningwaarde.

Is een investering van 10.000 euro voor 12m2 meer terrasoppervlak waardeverhogend? Kan dat uit?

Algemene voordelen keuze:
- in de toekomst wel de mogelijkheid om het huidige balkon/terras (6m2) dicht te bouwen en als kamer in te richten (incl wc verplaatsen = kamer van 10m2)
- vergroten van mijn eigen woonoppervlak/terras.

Nadelen:
- Groot bedrag;
- Investering met oog op de toekomst en/of voor toekomstige eigenaar;
- Nu niet doen, is in de toekomst geen extra kamer (balkon dichtbouwen) of geen groter terras.

Ik ben benieuwd wat jullie denken!

Foto's:

Buurman verderop: heeft boven en onderwoning dus heeft balkon dichtgebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1TT0zk4_xmgJuca2oPig87ILJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJcrAjtbsWZoqWO4Ap85CrgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Eigen huidige terras-> waar de schuur staat beneden komt de uitbouw. Mijn terras zou doorgetrokken worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2zdjX00MT8x4yFEN5y6p8Kqjlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gx9Houlmwq9Wbo5HlutH3zhF.jpg?f=fotoalbum_large

Buurman naast mij: heeft situatie zoals die bij ons zou onstaan/kan zijn. Er is een uitbouw beneden, oorspronkelijke balkon is dichtgebouwd en terras is groter want zit op de uitbouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lclheMtjygCCIFLnZQ_uQuWwAd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cufNxTbg87GLbqF79KyxTIa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door lol1ishier op 19-08-2024 11:41 . Reden: - edit na eerste reacties met aanvullingen - Ik heb een bovenwoning, buurman onderwoning. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:29
Volgens mij heb je het hier niet over een perceelvergroting maar over een vergroting van het bewoonbare oppervlak op hetzelfde perceel?

En als ik het goed begrijp ga je sowieso al meedoen aan het maken van een uitbouw en is de keuze nu of je hem steviger wil laten uitvoeren zodat er eventueel een verdieping op kan, ooit?

Voor mij zou dit in verhouding moeten staan tot het realiseren van de uitbouw zelf. En als dat enigszins klopt, zou ik het denk ik wel doen: je kunt de woning, als je besluit er zelf geen verdieping op te doen, wel verkopen met die mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:51

Videopac

Rommelt wat aan.

Even voor de duidelijkheid: het gaat om vloeroppervlak, niet om perceeloppervlak.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:57
Als ik het goed begrijp woont hij beneden en jij erboven? In dat geval zou ik zeggen: absoluut doen. 10.000 euro voor een terras van 6 naar 18m2 is het in mijn ogen absoluut waard.

Zeker als het de enige buitenruimte is van jouw woning is dat absoluut veel waard. Het maakt het verschil tussen met een paar stoelen buiten zitten en met vrienden om een tafel zitten. In het appartementencomplex waar ik woonde werden de appartementen met grotere buitenruimte altijd voor meer verkocht, zelfs als de binnenkant minder mooi was. Dat laatste kun je vervangen, maar meer ruimte krijg je er niet zomaar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Ik snap niet zo goed waarom een steviger fundering van de buurman jou terrasoppervlak oplevert. Gaat het om je onderbuurman en krijg jij dan een dakterras?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
10.000 euro voor 12m2 extra buitenruimte kan in de randstad wel uit denk ik. Maar dat hangt natuurlijk af van de ligging, zon etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lol1ishier
Ik had niet zo snel, zoveel reacties verwacht! Zal mijn begin post iets verduidelijken. Bedankt voor de eerste reacties! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Aaaaah... er zijn er een paar scherper dan ik... onderbuurman!

Dan eens met @Zenomyscus : doen, als je het hebt liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:19

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Doen! deze kans krijg je niet meer. 10.000 is echt peunuts in deze tijd voor meer opervlakte. Je kan er later altijd nog een serre van maken bijvoorbeeld dan heb je nog meer woonoppervlakte.

[ Voor 34% gewijzigd door TheDudez op 19-08-2024 11:43 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-05 11:33
Als je het hebt liggen, en belangrijker nog, kan missen zou ik het doen.

Maar, je koopt alleen de vierkante meters.. daarmee ben je er nog niet.
Er zal een 'vloer' inmoeten, je moet het muurtje doorhalen, en weer rondom metselen om je oude situatie terug te krijgen (maar dan groter).

Dus het is niet even 10K aftikken en je hebt er plezier van, dan kan je alleen nog maar zeggen dat het ooit functioneel kán worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
Let op: Je hebt mogelijk wel een vergunning nodig voor een groter terras

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik zou het ook doen, mits het notarieel wordt vastgelegd als een erfdienstbaarheid die inhoudt dat jouw perceel toegang krijgt tot en het exclusieve gebruiksrecht krijgt van dat dakterras op de uitbouw van het onderliggende perceel.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, doen!

Idd erfdienstbaarheid en denk ook aan montage hekwerk rondom.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:57
Waarschijnlijk is je appartement onderdeel van een VvE. Denk er aan dat de splitsingsakte moet worden aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik vraag me wel een beetje af hoe het uitgevoerd wordt zonder die 10k te betalen versus 10k neerleggen om er een terras van te kunnen maken. Je noemt zaken als betere fundering etc, is dat wel relevant? Laat de onder buurman jou niet zijn uitbouw mee financieren? Kost het echt zoveel om zijn uitbouw geschikt te maken als terras?

[ Voor 4% gewijzigd door Patox op 19-08-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lol1ishier
Dank voor alle reacties!

Vergunning voor eventuele dichtbouwen van balkon had ik door, van het eventueel nieuwe balkon nog niet @TimDJ ! Daar zal ik in duiken. Erfdienstbaarheid heb ik ook nog nooit van gehoord; daar zal ik dus ook in duiken! @Glenfiddich.

VVE is slapend, met enkel de onderbuurman. Wij kunnen goed met elkaar; ik zal onderzoeken of we deze documenten moeten wijzigen wanneer de VVE slapende is @devriesjande.

en @Patox, terechte vraag! Onderbuurman heeft de extra kosten te horen gekregen na mijn vraag. Dus dan zou het eerder de aannemer zijn die daarin iets bedacht heeft. Ik heb deze vraag meer gehad, en ook zelf afgewogen. Aannemer geeft aan dat het 750,- extra is per m2 als er een terras op moet komen. Omdat hij dan qua geluid en gewicht anders moet funderen/bouwen en isoleren. Met 12m2 en het aantal mensen wat daar op kan lopen, zonder dat de buurman er overlast van heeft vond ik dat ergens wel realistisch klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
devriesjande schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:44:
Waarschijnlijk is je appartement onderdeel van een VvE. Denk er aan dat de splitsingsakte moet worden aangepast.
Dit dus. Gaat het breukdeel van de onderbuurman bijvoorbeeld ook omhoog? (vaak gebaseerd op oppervlakte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
Glenfiddich schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:32:
Ik zou het ook doen, mits het notarieel wordt vastgelegd als een erfdienstbaarheid die inhoudt dat jouw perceel toegang krijgt tot en het exclusieve gebruiksrecht krijgt van dat dakterras op de uitbouw van het onderliggende perceel.
Hoezo erfdienstbaarheid? Dat heb je toch ook niet omdat je balkon of woonkamer boven de woning van je onderburen is? Is puur een VVE en vergunningskwestie. Zeker als je eraan meebetaald.

Persoonlijk vind ik 10k best een hoop geld om een fundering die toch al gemaakt moet worden, steviger te maken voor een dakterras. Als het voor een extra etage was geweest had ik het wel begrepen, maar voor die paar honderd kilo aan stoelen en mensen vind ik het wel fors. Ben serieus wel benieuwd wat ze dan extra voor die 10k gaan doen (of je buurman heeft er voordeel bij, of de aannemer denkt "ik heb de opdracht toch al binnen dus kan nog wat aan meerwerk verdienen).

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 19-08-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
jongetje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Hoezo erfdienstbaarheid? Dat heb je toch ook niet omdat je balkon of woonkamer boven de woning van je onderburen is? Is puur een VVE en vergunningskwestie. Zeker als je eraan meebetaald.

Persoonlijk vind ik 10k best een hoop geld om een fundering die toch al gemaakt moet worden, steviger te maken voor een dakterras. Als het voor een extra etage was geweest had ik het wel begrepen, maar voor die paar honderd kilo aan stoelen en mensen vind ik het wel fors. Ben serieus wel benieuwd wat ze dan extra voor die 10k gaan doen (of je buurman heeft er voordeel bij, of de aannemer denkt "ik heb de opdracht toch al binnen dus kan nog wat aan meerwerk verdienen).
Ik heb hier de splitsingsakte laten aanpassen dat ik exclusief gebruiksrecht heb op het dak van uitbouw benedenburen en hoofd dak (voor terras en zonnepanelen) Daarin staat ook vastgelegd dat kosten van het onderhoud van dak gesplitst zijn maar dat kosten voor (tijdelijk) verwijdering dakterras bij onderhoud voor mij zijn.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:57
lol1ishier schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:58:
vVE is slapend, met enkel de onderbuurman. Wij kunnen goed met elkaar; ik zal onderzoeken of we deze documenten moeten wijzigen wanneer de VVE slapende is.
Dat de VvE slapend is maakt niet uit De akte en de splitsingstekening moeten door een notaris worden aangepast. En ingeschreven bij het Kadaster.

Overigens en dat lijkt raar, mag je buurman, zonder toestemming van de VvE helemaal niet gaan bouwen. Kijk in je akte welk percentage van de stemmen nodig is om deze toestemming te verlenen.

[ Voor 18% gewijzigd door devriesjande op 19-08-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 12:50
lol1ishier schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:58:
Omdat hij dan qua geluid en gewicht anders moet funderen/bouwen en isoleren. Met 12m2 en het aantal mensen wat daar op kan lopen, zonder dat de buurman er overlast van heeft vond ik dat ergens wel realistisch klinken.
Als je er ervoor kiest om het niet te doen, laat de onderbuurman dan een minder goed geïsoleerde uitbouw bouwen? Anders gezegd: Als je het wel doet profiteert de onderbuurman van de betere isolatie, werd hier met de meerprijs rekening mee gehouden?

Edit: Zonder de meerprijs heb jij geen dakterras, dus weet niet of er te onderhandelen valt :+

[ Voor 7% gewijzigd door Jaer288 op 19-08-2024 14:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 20:41
10k voor 12m2 extra terrasoppervlak bij een bovenwoning is niet duur.

10k voor het "verstevigen" van een bouwwerk/fundering welke sowieso nieuw gebouwd gaat worden wel.
Ik denk dat de aannemer je hier wel een beetje naait/het ziet als een mooie extra inkomst.
Ik zou persoonlijk wel vragen wat er dan aangepast wordt 't.o.v. de oorspronkelijke offerte die de onderbuurman heeft getekend en fan afwegen of 10k daarvoor eerlijk is.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lol1ishier
@pentaw1nz @jongetje Volledig eens, ik vond de 10k extra meer ook bijzonder veel. Ik heb het op dit moment (helaas) nog niet op papier. Dan zou ik de volledige duiding beter kunnen uitleggen.

Ik kwam zelf alleen snel uit in de opmerking van @Jaer288: gezien de buurman incl. aannemer op korte termijn de uitbouw wil starten (ik haakte pas later aan in het traject, omdat ik het nog niet wist) heb ik niet zoveel mogelijkheden. Buurman is met deze aannemer in zee, dus ik kan geen alternatieven bekijken en het niet doen = geen uitbreiding van m2.

Ik neem al deze opmerkingen nogmaals mee, en probeer het goed op papier te krijgen. Misschien zijn er mogelijkheden met de andere werkzaamheden (bijv. de balustrade van het balkon er ook bij krijgen (kwestie van doormetselen) of balkon dicht laten bouwen (meerprijs)). Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borrom
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 00:11
Ik weet niet hoe de 12 vierkantemeter (extra) terras oppervlak en eventueel 6 vierkantemeter uitbouw staat in verhouding tot de rest van je woon oppervlak, maar ik zou dat zeker doen, mits je er de financiele mogelijkheden voor heb.

Ik zou ook direct onderzoeken bij de aannemer hoeveel de kosten zouden zijn om direct je balkon dicht te laten bouwen en dat deel van het project te doen.

2 (mogelijke) voordelen:
- Je zit niet 2 maal in de herrie/rommel van een verbouwing
- Wellicht dat het goedkoper kan door alles in 1 keer te laten doen. (dan bedoel ik de extra kosten van het balkon project)

Uiteraard hangt het af van of je er uberhaupt de financiele mogelijkheden voor hebt, maar het lijkt me een overweging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56
lol1ishier schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:24:
@pentaw1nz @jongetje Volledig eens, ik vond de 10k extra meer ook bijzonder veel. Ik heb het op dit moment (helaas) nog niet op papier. Dan zou ik de volledige duiding beter kunnen uitleggen.

Ik kwam zelf alleen snel uit in de opmerking van @Jaer288: gezien de buurman incl. aannemer op korte termijn de uitbouw wil starten (ik haakte pas later aan in het traject, omdat ik het nog niet wist) heb ik niet zoveel mogelijkheden. Buurman is met deze aannemer in zee, dus ik kan geen alternatieven bekijken en het niet doen = geen uitbreiding van m2.

Ik neem al deze opmerkingen nogmaals mee, en probeer het goed op papier te krijgen. Misschien zijn er mogelijkheden met de andere werkzaamheden (bijv. de balustrade van het balkon er ook bij krijgen (kwestie van doormetselen) of balkon dicht laten bouwen (meerprijs)). Dank voor het meedenken!
Even ter check: weet je of jouw buurman geen bezwaar heeft tegen een terras op zijn dak? Het zou een beetje zonde zijn als je nu extra betaalt voor die optie en vervolgens die buurman zelf bezwaar maakt tegen jouw terras...

Als ik die buurman was zou ik zelf gekozen hebben voor een variant waar je geen terras op kan zetten. Dan heb je minder inkijk in je tuin vanuit de bovenburen.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 19-08-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lol1ishier
Valorian schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Even ter check: weet je of jouw buurman geen bezwaar heeft tegen een terras op zijn dak? Het zou een beetje zonde zijn als je nu extra betaalt voor die optie en vervolgens die buurman zelf bezwaar maakt tegen jouw terras...

Als ik die buurman was zou ik zelf gekozen hebben voor een variant waar je geen terras op kan zetten. Dan heb je minder inkijk in je tuin vanuit de bovenburen.
Hij heeft geen bezwaar! Dat is inderdaad besproken! Buurman is nmi ook niet op eigen houtje, maar was voortvarend begonnen en haakte mij daardoor alleen iets later aan. Goed iig om dit allemaal te lezen want uit de opmerkingen hier komt nog wel wat huiswerk.

[ Voor 15% gewijzigd door lol1ishier op 19-08-2024 18:07 . Reden: Reactie op eronder. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 13:48
Ik vind het wel bijzonder dat de buurman op eigen houtje besluit om uit te bouwen. Ik dacht dat je daar als VVE in principe gezamenlijk over beslist. Wat zegt de splitsingsakte daarover? En als je een hypotheek hebt vindt de bank er waarschijnlijk ook wel wat van als het onderpand wijzigt. Hebben jullie dat al uitgezocht?

Los van de vraag of er wel of geen dakterras moet komen (lijkt me een prima plan overigens) en wat dat mag kosten, worden er hier wel wat stappen overgeslagen die later tot problemen kunnen leiden. Bijvoorbeeld als jij je woning wil verkopen. Een appartementsrecht is nu eenmaal wat anders dan een grondgebonden woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lol1ishier
Vistajevski schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:57:
Ik vind het wel bijzonder dat de buurman op eigen houtje besluit om uit te bouwen. Ik dacht dat je daar als VVE in principe gezamenlijk over beslist. Wat zegt de splitsingsakte daarover? En als je een hypotheek hebt vindt de bank er waarschijnlijk ook wel wat van als het onderpand wijzigt. Hebben jullie dat al uitgezocht?

Los van de vraag of er wel of geen dakterras moet komen (lijkt me een prima plan overigens) en wat dat mag kosten, worden er hier wel wat stappen overgeslagen die later tot problemen kunnen leiden. Bijvoorbeeld als jij je woning wil verkopen. Een appartementsrecht is nu eenmaal wat anders dan een grondgebonden woning.
Splitsingsakte hebben we inderdaad nog niet naar gekeken, daar komt dit topic mooi om de hoek kijken en jullie hulp. Dus dat is iets wat we inderdaad moeten gaan doen. Buurman heeft het wel aangegeven, maar mij iets later aangehaakt. Hij heeft zelf al contact met de hypotheek gehad. Dat zou voor mij nog moeten, ook met het oog op een eventueel bouwdepot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:44
jongetje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Realiseer je ook dat je voor een dak een opgelegde belasting van 1kN/m2 moet aanhouden (met nog wat andere regeltjes) en voor een dakerras 2,5kN/m2 moet aanhouden. Sowieso is een dakterras vergunningsplichtig wat nog wel eens vergeten wordt. Dus check goed of het terras vergund is (je zal niet de eerste zijn die het mag afbreken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:28
10k is behoorlijk geld idd.. heb je ook gecheckt bij een makelaar of taxateur wat dit daadwerkelijk voor de waarde doet?
Ik zou eens rond gaan bellen voordat je 10k neerlegt en het tegen gaat vallen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
ID-College schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:38:
10k is behoorlijk geld idd.. heb je ook gecheckt bij een makelaar of taxateur wat dit daadwerkelijk voor de waarde doet?
Ik zou eens rond gaan bellen voordat je 10k neerlegt en het tegen gaat vallen..
Waarom moet het de woningwaarde met 10k verhogen? Als je de muren verft of een dure keuken/badkamer (of bijv. een auto) koopt, is dat na 15jaar ook afgeschreven. Is ook stuk woongenot, dat is ook wat waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:36
Ja, sowieso er bruikbaar dakterras van laten maken. Maar inderdaad goed nagaan of 10k reëel meerwerk is. Voor dat bedrag mag de aannemer ook wel het voorzien van een muurtje voor je en de vergunning aanvraag voor je doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:09
Belangrijkste echt die vergunning en zorgen dat het notarieel en VVE technisch ook kloppend wordt bij de gewilde nieuwe situatie.

Als dat niet kloppend is heb je er niets aan namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35
jongetje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:50:
[...]

Waarom moet het de woningwaarde met 10k verhogen? Als je de muren verft of een dure keuken/badkamer (of bijv. een auto) koopt, is dat na 15jaar ook afgeschreven. Is ook stuk woongenot, dat is ook wat waard.
Omdat TS aangeeft dat hij niet weet hoelang hij er nog woont en de investering dus in woningwaarde terug wil zien.

Al lijkt het mij een no-brainer, tenzij je ergens in de middle of nowhere woont waar de huizenprijzen heel laag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-05 14:57
Ik zou dit doen.

Als je ooit wil verkopen plaats je tijdens de huisbezoeken wat plantenbakken, een tuintafeltje met wat stoeltjes en een ligstoel op dat terras, en je maakt direct het verschil met andere appartementen.
Moet je wel tijdens de zomer te koop zetten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
pentaw1nz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:10:
10k voor 12m2 extra terrasoppervlak bij een bovenwoning is niet duur.

10k voor het "verstevigen" van een bouwwerk/fundering welke sowieso nieuw gebouwd gaat worden wel.
Ik denk dat de aannemer je hier wel een beetje naait/het ziet als een mooie extra inkomst.
Ik zou persoonlijk wel vragen wat er dan aangepast wordt 't.o.v. de oorspronkelijke offerte die de onderbuurman heeft getekend en fan afwegen of 10k daarvoor eerlijk is.
De fundering moet steviger omdat het "dak" ook een vloer wordt.
De gewichtbelasting per vierkante meter is 2,5 keer zo hoog. Daar zal in de hele constructie rekening mee moeten worden gehouden.

Fundering steviger, muren dikker, dak zwaarder.

Aan alles zit extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 20:41
FRANQ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

De fundering moet steviger omdat het "dak" ook een vloer wordt.
De gewichtbelasting per vierkante meter is 2,5 keer zo hoog. Daar zal in de hele constructie rekening mee moeten worden gehouden.

Fundering steviger, muren dikker, dak zwaarder.

Aan alles zit extra kosten.
Maar is dat 10k? Kwestie van ander materiaal kiezen. Extra uren zal wel meevallen.Als daar 10k in zit prima,maar ik zou persoonlijk dan voor de volledigheid gewoon een nieuwe offerte vragen en deze naast de oorspronkelijke houden.

Blind 10k betalen is een beetje vreemd toch? Enige wat TS lijkt te weten is dat het steviger wordt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Tsja, als er door de versteviging ineens een kleine heimachine moet komen die toch een aantal (extra) palen de grond in moet heien, lopen de kosten al gauw op. Kortom: details nodig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:12
Persoonlijk zou ik deze casus altijd doen omdat het bedrag relatief klein is. Zelfs al denk ik dat het in dit geval een beetje overbetaald is maar dan toch.

10k vind ik zelf persoonlijk wel erg duur voor de werkzaamheden. Hierboven werd er al getwijfeld maar in principe is het voor de constructeur hetzelfde werk maar een andere berekening.

Beton zal iets dikker worden vermoed ik + een paar extra palen op een fundering die je toch al ging storten. Beton zelf kost niet zoveel per m3, het is vooral onder of extra lading maar storten moesten ze sowieso ook al.

Ook zal je het dak moeten verstevigen met extra balken van hout of met staal (dikker of extra balken) meer stevig bouwen maar die moest je toch al installeren.

Klinkt vooral goed betaald waarvan de buurman of aannemer wel beter wordt.

Ligt er ook een beetje aan hoe afgewerkt je dakterras wordt, ik zie in het voorbeeld al kant en klare dakterassen gemetseld of gaan ze alleen verstevigen.

Ik verwacht hooguit een paar duizend extra kosten en zeker geen 10k.

Ervaring, ik heb net zelf een uitbouw gemaakt, alles in eigen beheer dus wat de kosten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door wm1234 op 20-08-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40
Trekt de aannemer het balkon en muurtje ook meteen door? Ik zou dat ivm garantie en aansprakelijkheid direct laten meenemen. Drijft de kosten wel iets verder op als dat er nog niet bij zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lol1ishier
Ik zal jullie allemaal op de hoogte houden! Ik krijg meer informatie t.a.v. kosten, eerst in een indicatie, daarna als het goed is op papier. Ik heb daarnaast, in samenwerking met de buurman, enkele zaken opgestart om uit te zoeken.
Pagina: 1