Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 20:06
Ik had al even gezocht maar kan het niet vinden.

Wij hebben een LG 12 kw warmtepomp die ons huis netjes verwarmd (en koelt) maar heeft wellicht te weinig capaciteit om ook het SWW te verzorgen.

Voor SWW wordt nu een (18 jr oude) combiketel gebruikt, die is dus wel aan vervanging toe. Het SWW verbruik is per jaar 500 M3 en daar betalen we dan 980 euro voor.

Hoeveel zou dit SWW verbruik kosten met een E-boiler, in kWh, stroomtarief heb ik op 0,25 ct per kWh en we hebben 16 zonnepanelen die terugleveren 2200 kWh per jaar.

Welke maat en merk boiler zou ik kunnen kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hoezo zou de warmtepomp te weinig capaciteit hebben?

Ik zou gewoon daar een vat op jassen, anders een dedicated warmtepompboiler. E-boiler loop je op leeg.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 19-08-2024 11:15 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:25

Barrycade

Through the...

500 kuub gas voor alleen warmwater, poe, maar gezien de maat van de warmtepomp zal je een kast van een huis hebben.

Als je voor een COP1 boiler gaat is het 4000 kWh minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:50

V-8

Idd is het erg kostbaar om 500m3 gas te gaan vervangen door een boiler. Warmtepompboiler is dan een stuk beter (kosten elektra t.o.v. een boiler 1/3e)

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-06 22:08
Een warmtepomp boiler met een vat van >200 liter is dan een prima alternatief. Mits je daar de ruimte voor hebt natuurlijk. Ik merk dat een warmtepompboiler onder installateurs nog een relatief onbekend product is, dus je moet je er wel een beetje in verdiepen. En met een beetje geluk krijg je er nog subsidie voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Cees-JanH schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:11:
Voor SWW wordt nu een (18 jr oude) combiketel gebruikt, die is dus wel aan vervanging toe. Het SWW verbruik is per jaar 500 M3 en daar betalen we dan 980 euro voor.

Hoeveel zou dit SWW verbruik kosten met een E-boiler, in kWh, stroomtarief heb ik op 0,25 ct per kWh en we hebben 16 zonnepanelen die terugleveren 2200 kWh per jaar.

Welke maat en merk boiler zou ik kunnen kiezen?
Kosten?
500 m3 is equivalent aan 4.885 kWh/jaar. Oude ketel, dus ongeveer 75% rendement. Betekent dat je netto 3663 kWh/jaar voor warm tapwater nodig hebt.

Elektrische boilers hebben een rendement van (bijna) 100%. Echter: boilers hebben wel warmteverlies. Afhankelijk van grootte en temperatuur, ongeveer 300 tot 600 kWh per jaar. Zit je totaal op ongeveer 4.000 kWh aan elektriciteit.

Bij 25 cent per kWh, kom je dus op ongeveer 1000 euro per jaar.
In je 980 euro zal ook wel de vaste kosten voor het contract en netwerkkosten in zitten.

Hoe groot?
Je gebruikt ruim 10 kWh per dag aan warm water. Bij 60 °C is dat 180 liter per dag. Een 200 liter vat is in principe voldoende

Goede optie Stiebel Eltron SHW 200 ACE

Maar, je zou natuurlijk ook naar een warmtepompboiler kunnen kijken! Kost iets meer in aanschaf, maar gebruikt een factor drie minder elektriciteit.
silverball schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:15:
Hoezo zou de warmtepomp te weinig capaciteit hebben?
Waarom zou dat niet het geval zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Voor cv-gascombiketels is er een oudere rendementsgrafiek
rendement vs. warmwaterproductie (GJ) (Internetconsultatie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk_A5MG9v9mS8oETqx8A_x8hYKQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WwptKQSWyp2X7gTEw92mrohc.jpg?f=user_large
Hoe zou dit voor een elektrische boiler uitzien - en hoe voor een warmtepomboiler?
Ik dacht trouwens dat wpb's een lagere sCOP van ca. 2,3 hebben,
maar dat is natuurlijk afhankelijk van diverse factoren.

P.S.: @Cees-JanH Voor een wpb krijg je € 725,- subsidie

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 19-08-2024 14:04 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
@dunklefaser Ik ben niet zo van die grafiekjes omdat de context ontbreekt. Iemand die 48 minuten onder de douche staat gebruikt net zoveel warm water als iemand die de hele dag elk half uur voor 1 minuut zijn handen wast onder warm water. Toch heeft de tweede casus een veel lager rendement dan de eerste.

Verlies van elektrische (warmte)pompboilers is vrijwel constant. Er hoeft geen stuk metaal (verbrandingskamer) opgewarmd te worden. Verlies in leidingen, als dat al in bovenstaande grafiek is opgenomen, moet wel worden meegenomen. Dat hangt weer sterk af het aantal taps en de lengte van de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Voor een beetje context: de Internetconsulatie uit 2014.
Misschien vertaalt zich een korte douchetijd naar een laag jaarverbruik?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:01:
@Skyaero Voor een beetje context: de Internetconsulatie uit 2014.
Misschien vertaalt zich een korte douchetijd naar een laag jaarverbruik?
Dank. Het rapport loopt mank op twee punten. Er is op geen enkele manier te komen van de (lineaire) grafiek in figuur 2 naar de logaritmische grafiek in figuur 3.

Men definieert stilstandverliezen als '' het energieverbruik op momenten dat er geen afname van
ruimteverwarming of warm water is. De in deze rapportage meegenomen stilstandsverliezen betreffen
hier uitsluitend het gasverbruik."

uh, het enige dat ik kan bedenken is de 'comfortmodus' die een boilertje of warmtewisselaar warm houdt. Maar die kan ook uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Rondom de 2 graden buitentemperatuur is de 12 kw precies in staat om ons huis warm te houden, mede vanwege de dip in capaciteit bij deze buitentemperatuur, is het warmer buiten dan kan ik dus wel een boilervat op de LG aansluiten.
In de zomer heb ik wat overschot ondanks de koeling via de LG.

Hier moet je dan ook al voor betalen, dan liever zelf verbruiken toch?

Ik denk dat dan de beste oplossing een gecombineerde zal zijn. Investeren in iets op gas lijkt mij niet zinvol. Simpele boiler met bijna nul onderhoud is natuurlijk veel goedkoper dan gas. Die kleine 1000 euro is inderdaad inclusief vastrecht etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:25

Barrycade

Through the...

Maar je deelt niets over je gebruik. Dus staan er 5 pubers uren onder de douche of sta jij en je vrouw kattenwasjes te doen?

Als je 5 pubers hebt en een boiler staan de laatsten onder een koude douche. Want dan is je boiler leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
We verbruiken 1,5 kuub per dag gemiddeld, paar dagen op vakantie komt dan neer op 500 kuub per jaar.

Heeft niet zoveel met kittens of pubers te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Skyaero schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:16:
[...]

Goede optie Stiebel Eltron SHW 200 ACE

Maar, je zou natuurlijk ook naar een warmtepompboiler kunnen kijken! Kost iets meer in aanschaf, maar gebruikt een factor drie minder elektriciteit.
Die boiler kost 'slechts' €1825 en dan is het nog een gewone stalen ook, daar heb je een wpb voor (minus subsidie en dan 3x minder verbruik.
Verder een onding wat de opofferanode betreft, gooi de boiler maar leeg en elke zoveel jaar dat ding checken en/of vervangen.
Misschien wel handig is dat je kan kiezen hoe zwaar het element is, ik hou niet zo van 3 of 4kW in een keer dat aan en uit staat te gaan.
Verder blijf je met die stroomvreter zitten ongeacht wat de stroomprijs gaat doen.
Zonnepanelen is leuk zolang je kan salderen maar daarna mag je in de winter die kWh's van de boiler aftikken omdat er bijna niks van je dak komt door de korte dagen.

De vraag over het waterverbruik is natuurlijk wel relevant, al kan je een gewone boiler wel tot 80C opstoken zodat je nog wat meer kan tappen.
Een wpb heeft doorgaans meer tijd nodig om te verwarmen omdat ie 1,8kW levert plus eventueel een element van nog eens 1,8kW.
Extra werk is de lucht toe- en afvoer maar onderhoud blijft bij de betere merken beperkt tot wat je met een gewone boiler ook zou hebben, daarbij heeft een wpb vaak een actieve anode die bijna niet slijt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
1,5m3 per dag is ongeveer 280l water van 40 graden wat er getapt wordt.
Als je 300l water van 10 naar 40 brengt met 8kW vermogen duurt dit net geen anderhalf uur.
Ik weet de specs van de wp niet, maar zou deze 55 graden met 8kW kunnen maken?
Dan heb je een uur per dag geen verwarming.

Voor de rest, nooit een e-boiler nemen maar een wpb of een monobloc op een vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Dan is het wellicht het beste om te gaan voor een 300 liter vat met spiraal, die kan ik heel vaak met de wp verwarmen, op het moment dat het huis teveel af zou koelen met twee E elementen.

Welk merk vat komt hier dan voor in aanmerking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Cees-JanH schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:43:
Dan is het wellicht het beste om te gaan voor een 300 liter vat met spiraal, die kan ik heel vaak met de wp verwarmen, op het moment dat het huis teveel af zou koelen met twee E elementen.

Welk merk vat komt hier dan voor in aanmerking?
Er zijn ook warmtepomp boilers met spiraal en element.
Dan kun je alle kanten op.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ronald.42 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:50:
[...]

Er zijn ook warmtepomp boilers met spiraal en element.
Dan kun je alle kanten op.
Zo heb ik het nu, de wpb had ik toen ik met airco's verwarmde en er geen wp stond.
De wpb doet het meeste werk nog zelf maar het duurt wat langer, wat hier goed te plannen is.
Heb ik onverwacht veel sww nodig dan kan de wp dat regelen.
Verder vind ik het wel fijn dat de wp uit kan blijven wanneer ik niet stook of koel, een wpb verbruikt veel minder.
De wp kan hier niet zonder lastige of onzuinige ingrepen (3kW element in monoblock) een legionellarun doen maar de wpb kan dat wel met z'n eigen wp (62C).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1