[Niro] PHEV, probleem met laden (granny)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
mkleinman schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:06:
Ik heb sinds vrijdag een Kia Niro PHEV, plugin hybride. Vandaag voor het eerst de auto op kunnen laden via een regulier 230V stopcontact.

Bij exact 73% laden stopt de auto met laden, geeft een, nietszeggende, foutmelding in de UVO app. Op de grannycharger buiten staat alleen:

YouTube: Kia Niro charging issue ( Granny chargeer 10A 230V )

De standaard zaken geprobeerd als stekkers er uit en er weer in, uiteraard gecontroleerd of er 230V op het stopcontact staat. Na een kort stukje elektrisch te hebben gereden de auto weer aan de lader gehangen op hetzelfde stopcontact.

Weer exact bij 73% laden stopt het laden.

Infotainmentsysteem zegt alleen:

[Afbeelding]

Ik heb laden bij een laadpaal nog niet kunnen testen.

Ik vond een fout bij de oudere modellen waarbij er iets met het vergrendelingssysteem fout gaat waardoor het laden stopt. Dat heb ik geprobeerd maar lost niets op.

Iemand enig idee?
Dag mkleinman,

Ik zie dit oude topic staan omdat ikzelf aan het kijken ben naar een Niro PHEV en ook met een granny stekker wil gaan opladen. Was jouw isue opgelost en wat zei de dealer?

Alvast bedankt voor jouw reactie.

Mvrgr Patrick

[ Voor 73% gewijzigd door Notna op 19-08-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb dit probleem 1x gehad met de Niro en de grannylader en daarna nooit weer. Overigens nu de auto ingeruild voor een 100% elektrische Niro EV, en ook daarmee nooit meer problemen met de grannylader gehad.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paterman
Misschien mag ik je nog een andere vraag stellen:

Wij hebben geen eigen oprit om de auto op te laden. Ik wil dit voorlopig doen met een grannystekker.
Heb jij die op een aparte groep in de meterkast aangesloten met 16A afgezekerd? En hoelang duurt het gemiddeld om een PHEV op te laden van 0-100% met 230V?

Wat is met maximale vermogen van een Niro PHEV? Is dat 11 kW?

[ Voor 9% gewijzigd door Paterman op 16-08-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Paterman schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:18:
Misschien mag ik je nog een andere vraag stellen:

Wij hebben geen eigen oprit om de auto op te laden. Ik wil dit voorlopig doen met een grannystekker.
Heb jij die op een aparte groep in de meterkast aangesloten met 16A afgezekerd? En hoelang duurt het gemiddeld om een PHEV op te laden van 0-100% met 230V?

Wat is met maximale vermogen van een Niro PHEV? Is dat 11 kW?
Ik heb een buitengroep op een aparte 16A aardlekautomaat. Daar zit de grannylader ook op aangesloten. Zowel de Niro PHEV als de Niro-EV kunnen maximaal met 10A (2300W) laden met de grannyladers die ik heb geprobeerd.

Ik heb nu een granny die ook 13A zou moeten kunnen maar dat accepteert de auto niet.

Maximale laadvermogen van de Niro PHEV is 16A enkelfase ( 3680W ). Van leeg naar vol duurt maximaal 2,5 tot 3 uur uit mijn hoofd. Aan de grannylader iets langer ( 4 a 5 ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik heb nu een granny die ook 13A zou moeten kunnen maar dat accepteert de auto niet.
Waarom accepteerd de auto dan geen 16A Als ie dat wel aankan? Ligt dat aan de grannylader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Paterman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:42:
[...]
Waarom accepteerd de auto dan geen 16A Als ie dat wel aankan? Ligt dat aan de grannylader?
Granny chargers doen niet boven de 10A ivm andere belasting van de groep waar ze in zitten.

Als je een laadpaal doet op eigen groep kun je die wel met 16A laten laden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

YakuzA schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:22:
[...]

Granny chargers doen niet boven de 10A ivm andere belasting van de groep waar ze in zitten.

13A kan ook met een grannylader, alleen een hoop auto's accepteren 13A niet. Mijn beide Niro's weigerden op 13A te laden met de granny, 10A en 6A gaan beide probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33

The Wizard

Moderator Mobile
YakuzA schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:22:
[...]

Nee hoor, ik heb een granny charger die van 6 t/m 16A (6, 8, 10, 13, 16) ingesteld kan worden. De andere die ik heb kan tot 13A. Op vakantie bij een vakantiehuisje laad ik niet meer dan 10A om overbelasting te voorkomen, behalve bij speciale groepen (in Zweden kom je vaak een 3 fase CEE aansluiting tegen met een aparte schuko aansluiting erop).
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRBhJCMo4qnbZ_2m0zddUzjHNRib1J_RlO32jFoWgWKqeep-0d8uNx69OnHA2KE-N-6SPVXADRecOh1_tuM8jr1SuCbfTKCNUcqoIDResmkSpHyQOHqXo0c-iRaAub45Dq-D7UduSU&usqp=CAc

Daar heb ik wel gewoon met 16A geladen (uiteraard met een regelmatige controle van evt. warmte ontwikkeling).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33

The Wizard

Moderator Mobile
mkleinman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:50:
[...]

13A kan ook met een grannylader, alleen een hoop auto's accepteren 13A niet. Mijn beide Niro's weigerden op 13A te laden met de granny, 10A en 6A gaan beide probleemloos.
De Renault Megane Electric pakt alles van 6 t/m 16A op een granny, verschilt idd heel erg per auto.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Bedankt voor je reactie.

Die granny laders gaan dus tot max 16A. Ik had nog het idee om deze te gaan gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxBYOTmGE6a9apdZYmIFdgDmXQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVRZDpzw2X7uI35XG53oJkIc.jpg?f=fotoalbum_large

Dan had ik hem op een kookgroep (2x16A) willen aansluiten. Het idee was dat je dan sneller zou kunnen laden. Maar als die Niro maar max 13A....

Maar als ik een laadpaal heb dan kan je wel tot 11kW met die Niro PHEV. Hoe zit dat dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Paterman op 19-08-2024 12:33 ]

Pagina: 1