Bosch Home Connect wasmachine icm UniFi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Onlangs is mijn Wi-Fi (en modem/router) vervangen en nu draai ik UniFi apparatuur, specifiek een UDM-SE met U7 Pro AP's. Mijn Bosch wasmachine met Home Connect heb ik hiervoor met mijn mesh kitje netjes kunnen verbinden.

Waar ik echter tegenaan loop is dat het erop lijkt alsof er geen communicatie kan zijn tussen de Home Connect servers en de wasmachine. In eerste instantie had ik namelijk simpelweg de Wi-Fi bijgewerkt in de settings van de Home Connect app door het aanpassen van de SSID en pre-shared key. Dit leek te werken want in de UniFi console zag ik de wasmachine terugkomen. Maar ik kreeg maar geen meldingen over dat de was klaar is enzo.

Daarom zojuist geprobeerd de Wi-Fi te resetten en helemaal opnieuw te connecten. Daarbij loop ik tegen 2 dingen aan:
1. op mijn iPhone klapt de app er uit na het invoeren van de Wi-Fi credentials
2. op Android loopt hij wel goed door maar geeft hij bij de allerlaatste stap (iets van verbinding leggen tussen smartphone en appliance) een error dat hij niet kon verbinden

Ik zie de wasmachine nu ook niet meer terug in de UniFi console en heb al naar de firewall & traffic rules gekeken en zie daar ook niks wat het zou kunnen blokkeren, ik heb ook nog niks specifiek daar ingericht.

Heeft iemand met Home Connect en UniFi eenzelfde ervaring en liefst een oplossing hiervoor?

PS: Ik twijfelde of ik het in het huishoudelijke of netwerken forum moest plaatsen, hier leken mij meer Home Connect menen rond te hangen, vandaar deze keuze.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:38
Mogelijk moet je een apart ssid gebruiken zonder WPA3, en enkel op 2.4 Ghz voor dit soort IoT toestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 19-08-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@jeroen3 Excuus, dat had ik moeten vermelden: dat heb ik. Ik heb:
- hoofd-SSID = 5+6 GHz (geen 2.4 GHz) en WPA3
- IoT SSID = 2.4 GHz (geen 5/6 GHz) en WPA2

Beide komen op hetzelfde vlan uit (Default) omdat ik simpelweg geen gedoe wil met voor elk IoT apparaat regels maken.

Als toevoeging: ik zie zojuist dat de Bosch wasmachine toch wel door UniFi gezien wordt. Uptime nu 40 min (sinds ik probeerde te verbinden). Kijkend onder Traffic activity: "No identified traffic on the network".

De Bosch wasmachine heeft zowel IPv4 (DHCP) als IPv6 adressen.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-08-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is er iemand/monteur in je buurt die de iService5 app heeft?
Misschien kan die je verder helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 19-08-2024 13:56 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:04

tozzke

aka tozzert

Ik heb dit soortgelijke vreemde gedrag ook gemerkt met mijn Siemens vaatwasser icm U7-Pro.
Ik draai Home Assistant en merkte daar dat de Home Connect integratie alles behalve stabiel werkte terwijl ik nog wel meldingen van de app ontving. Na een tijd kreeg ik helemaal geen meldingen meer van de app en zag ik dat de vaatwasser helemaal niet meer verbonden was met wifi @ UniFi controller. Na een reset van de vaatwasser of reboot van de U7-Pro kwam de vaatwasser weer (even) terug online.
Na wat onderzoek bleek dat de vaatwasser regelmatig verbinding verloor zodra deze verbonden was met m'n U7-Pro (sterkste signaal op dit AP).

Ik heb hem nu een tijdje ingesteld dat hij alleen verbindt met mijn UAP-AC-Pro ('Lock to Access Point') en al is het bereik wat slechter... sindsdien geen problemen meer ervaren. Zowel de app als in Home Assisstant werkt nu alles stabiel

Ik heb er verder geen aandacht meer aan gegeven dus heb helaas geen oplossing voor het probleem icm de U7-Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@tozzke Ik heb hem op AP lock gezet, mijn werkkamer met eigen AP zit er ±2m van verwijderd dus dat signaal is 'Excellent'. Kijken of ik hem hiermee werkend kan krijgen, er draait nu even een was dus kan even niet gaan testen.

Maar zie jij wel traffic van je vaatwasser van/naar het internet gaan op de UniFi controller? Ik zie dat dus totaal niet en ik denk dus dat het daar ergens mis gaat.

Los daarvan zag ik inmiddels namelijk wel elke 10 min ongeveer een disconnect om direct daarna weer te connecten. Die disconnects duren slechts enkele seconden steeds, dat wel, maar moet imo geen issue zijn waarom het niet met de Home Connect server kan connecten, want dat lijkt nu het voornaamste issue te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:26
Wellicht dat je eens wat AP's kan omruilen van locatie om te zien of dit het probleem 'verplaatst'. Dan kan je wellicht de AP's uitsluiten en daarna misschien kijken of het een configuratie issue is of een specifiek AP probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Even wat meer info, de foutmelding die ik continu kreeg was H9208 Connection to server was interrupted - The connection to the server was interrupted (timeout problem). Start the pairing process again later on.

Zojuist kwam ik ineens de error H5020 tegen: The encrypted key exchange with the household appliance failed.

Had daarvoor BSS Transition uitgezet, met het idee dat dat wellicht een probleem opleverde. Lijkt het dus niet te zijn. Ga even kijken of ik nog meer kan testen, want nog steeds heb ik 0 traffic en gaat alles vlot, tot die laatste stap.

@jeroentjeh Ik heb de wasmachine net ook even op een andere AP gelockt, dan was de experience wel Poor/Good wisselend, maar leverde hetzelfde resultaat op helaas. Overigens zijn er 3 AP's en zijn ze identiek geconfigureerd.

[ Voor 16% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-08-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

MooDyBLueS schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:13:
@tozzke Ik heb hem op AP lock gezet, mijn werkkamer met eigen AP zit er ±2m van verwijderd dus dat signaal is 'Excellent'. Kijken of ik hem hiermee werkend kan krijgen, er draait nu even een was dus kan even niet gaan testen.

Maar zie jij wel traffic van je vaatwasser van/naar het internet gaan op de UniFi controller? Ik zie dat dus totaal niet en ik denk dus dat het daar ergens mis gaat.

Los daarvan zag ik inmiddels namelijk wel elke 10 min ongeveer een disconnect om direct daarna weer te connecten. Die disconnects duren slechts enkele seconden steeds, dat wel, maar moet imo geen issue zijn waarom het niet met de Home Connect server kan connecten, want dat lijkt nu het voornaamste issue te zijn.
Toen hij @ U7-Pro "verbonden" was, was er op een gegeven moment helemaal geen data meer want hij was na een tijd simpelweg niet meer verbonden (maar roamde ook niet naar de UAP-AC-Pro...?).
Ik denk dat het een probleem is met de U7-Pro aangezien het bij mij feilloos werkt sinds ik hem met de UAP-AC-Pro verbonden heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@tozzke Ai, dat zou vervelend zijn aangezien ik enkel U7 Pro's heb. Was voor mij een nieuwe aankoop in het geheel, dus dacht het gelijk goed te doen met 3x U7 Pro.

Ik ga nu ik dit weet eens kijken of het mogelijk is een niet-UniFi AP op het netwerk aan te sluiten en die ditzelfde SSID te laten broadcasten, kijken of dat dan wel werkt. Weet niet of ik het het waard vind om dan puur voor dit een ander AP te laten draaien, maar vervelend is het wel als het aan de U7 Pro zou liggen.

Of wachten op een firmware update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Gisteren een update van de U7-Pro (7.0.66) geïnstalleerd en direct mijn vaatwasser aan dit AP gekoppeld maar al snel werd duidelijk dat hij dit niet leuk vindt... :N
In Home Assistant kreeg ik geen updates meer van de entities en na een tijdje zag ik hem wederom niet meer in de UniFi controller in de client list

Nu de vaatwasser weer aan m'n UAP-AC-Pro gekoppeld en alles functioneert weer naar behoren

Het zou uiteraard een instelling @ U7-Pro kunnen zijn (al heb ik afaik niets bijzonders ingesteld en zal redelijk standaard staan) maar daar heb ik me verder niet in verdiept

[ Voor 7% gewijzigd door tozzke op 24-08-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-07 22:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

MooDyBLueS schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:57:
Ik ga nu ik dit weet eens kijken of het mogelijk is een niet-UniFi AP op het netwerk aan te sluiten en die ditzelfde SSID te laten broadcasten, kijken of dat dan wel werkt.
Dat gaat de controller niet leuk vinden. Je gaat waarschuwingen te zien krijgen dat iemand je netwerk probeert te hijacken omdat het netwerk wordt gerepliceerd buiten de controller om.

Anyway: het ligt niet aan jou, is een bekend probleem en er is een fix waar je mogelijk iets aan hebt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

@MooDyBLueS, ik draai nu firmware 7.0.80 (early access) op m'n U7 Pro en heb m'n Siemens vaatwasser net geforceerd omgezet van m'n UAP AC Pro naar m'n U7 Pro en vooralsnog behoudt hij zijn verbinding met zowel de app als met Home Assistant.

Ik hoop niet te vroeg te juichen maar de laatste paar firmware versies beloofden verbeteringen mbt IoT devices en mbt 2.4GHz verbindingen.

Jij al verbeteringen gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@tozzke Ik draai met de APs op 7.0.66, ik gebruik geen early access. Vooralsnog is dit mijn log dagelijks :P :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XJk6YxO-cc4h1MEN-ZubfSUrdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0miQuaJd9aRdmzzEjeAZzwXk.png?f=fotoalbum_large

Nu moet ik zeggen dat ik wel verbetering heb gemerkt sinds een update (of 2) geleden ja. Maar deze WPA auth failures blijven komen en soms is de Bosch verdwenen uit de lijst met apparaten.

Ik krijg nu in ieder geval wel de meldingen dat de was klaar is 90% van de tijd. Maar soms moet ik in de Home Connect app de optie aanzetten dat het apparaat "Verbinding met de server" mag maken want dan zie ik bij de driehoek in de app tussen telefoon, wasmachine en cloud dat de verbinding tussen wasmachine en cloud weer ineens weg is. Wel veel minder dan voorheen.

7.0.80 zal wel met enkele weken voor de rest beschikbaar gesteld worden ga ik vanuit en dan hou ik het in de gaten. Thanks voor de heads-up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Nog een kleine update: ik zie zojuist de UniFi Network update naar 8.6.9 klaarstaan en deze heeft de volgende release notes:

Improvements
Added Enhanced IoT Connectivity option in the advanced WiFi settings.
- Improved connectivity for IoT devices.
- Requires firmware version 6.6.78 and 7.0.66 or newer.

Met iemand die hiernaar linkt.
Enhanced 2.4 GHz IoT Connectivity
For the best results with your IoT devices, follow these steps:

Create a new wireless network network for IoT devices. For more information, read our article on Creating WiFi and Broadcasting VLANs.
Enable Enhanced IoT Connectivity in the 2.4 GHz network’s Settings. This feature streamlines network signals for IoT devices by:
Optimizing beacons by removing unnecessary data
Switching to WPA2 encryption for better compatibility
Disabling advanced WiFi features that IoT devices don’t use
Note that this does not mean you need to only use 2.4 GHz. Rather, it is helpful to isolate 2.4 GHz IoT devices on one SSID, and then you can put your modern clients (e.g., laptops and phones) on an SSID with 5 GHz / 6 GHz enabled. You can also include 2.4 GHz on SSIDs with modern clients, to allow for roaming at extreme ranges (such as outdoors).

By making these changes, your IoT devices will connect reliably, even in networks using the latest WiFi standards and APs.
Dat losse SSID die puur op 2.4 GHz uitzend voor IoT devices heb ik al, maar ik ga gelijk even updaten naar die netwerk versie en de Enhanced IoT Connectivity aanvinken, kijken of dat helpt.

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 11-11-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@tozzke Update van mijn kant: gisterenavond dus de Enhanced IoT Connectivity aangevinkt na de UniFi Network update gedaan te hebben. Ik merk geen verschil voor de Home Connect functionaliteit. De wasmachine is nog altijd de enige die ladingen WPA authentication failures geeft.

Wel heb ik gezien dat ik voorheen vrij veel Tx Retries had op andere apparaten, die zijn drastisch afgenomen. Vanuit het dashboard zaten er 2 op de 35%+ en 3 op de 25% balk, nu niks meer. Nu zit er 1 op 20%, 1 op 10%. De wasmachine zat ook in de 35%+, nu is dat 18% geworden, al kan het zijn dat het nog een gemiddelde over 24 uur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Hier na een dag nog steeds verbinding met Home Assistant en in de Home Connect app
@MooDyBLueS Waar heb je het screenshot uit deze post eigenlijk vandaan getoverd? Ik krijg het zo 1, 2, 3 niet gevonden in mijn UniFi controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@tozzke Dat zit inderdaad een beetje verstopt, ik heb hem via het UniFi forum als tip gekregen. Vanuit de console links op Radios en dan boven tab Performance (staat ie standaard op als het goed is) en dan direct onder de balk met AP density klikken op Connectivity. Daar zie je dan Problematic Clients.

Overigens ben ik ook niet de verbinding verloren sinds de update (HA gebruik ik nog niet, wel plannen), maar wel dus de vele WPA authentication failures, al lijkt de frequentie wel iets afgenomen te zijn. De vorige screenshot toonde van ±12-17u wel zo'n 35 failures, nu zijn dat er vandaag in hetzelfde tijdsbestek zo'n 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16

franssie

Save the albatross

Sowieso is de firmware van Home Connect van BSH ook niet de beste. Ik draai hier op Omada (TP-Link) en had een guest ioT netwerk gemaakt op 2.4 - alleen maar gezeur, terwijl ze het op mijn thuisnetwerk 2.5/5 mixwed netwerk dan wel weer doen. Ergens kunnen ze niet omgaan met client isolation lijkt het wel.

edit: en bij elke netwerkwijziging doe ik een reset van alle instellingen van mijn Siemens spullen, de app of het apparaat blijft oude instellingen onthouden onder water lijkt het.

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 12-11-2024 19:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

MooDyBLueS schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:57:
@tozzke Dat zit inderdaad een beetje verstopt, ik heb hem via het UniFi forum als tip gekregen. Vanuit de console links op Radios en dan boven tab Performance (staat ie standaard op als het goed is) en dan direct onder de balk met AP density klikken op Connectivity. Daar zie je dan Problematic Clients.

Overigens ben ik ook niet de verbinding verloren sinds de update (HA gebruik ik nog niet, wel plannen), maar wel dus de vele WPA authentication failures, al lijkt de frequentie wel iets afgenomen te zijn. De vorige screenshot toonde van ±12-17u wel zo'n 35 failures, nu zijn dat er vandaag in hetzelfde tijdsbestek zo'n 20.
Gevonden ;)

Daar heb ik 1 enkele keer een DNS timeout van de vaatwasser.... Van m'n TV 2 DHCP timeouts (weliswaar verbonden met m'n andere AP (uap-ac-pro)) maar verder niets
Pagina: 1