Muziekspelen via radio, Android, Raspberry PI, Arduino, ...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-O
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-08-2024
Muziekspelen via radio, Android, Raspberry PI, Arduino, ...

Hallo Tweakers,

ik ben nieuw hier, op zoek naar een manier om mijn mp3-verzameling af te spelen in mijn woonkamer. Dat deed ik hiervoor op mijn Yamaha Rx-V4b receiver, totdat dat niet meer lukte (weet niet precies wat er mis was, maar het lukt niet meer).
Voorheen was het bijna ideaal: 's avonds via een android-app de muziek selecteren en afspelen en intussen een boek lezen. Lekkere manier om de avond af te sluiten.

Maar nu lukt dat dus niet meer. Daarom ben ik nu op zoek naar een Raspberry Pi(-achtig, mag ook Arduino ofiets anders zijn) project voor een soort muziekspeler, die met een Android-app te bedienen is, op een receiver aangesloten kan worden (denk HDMI, of optische kabel) en waar ik met een beetje moderne USB of (micro-)SD of vanaf een server, mp3 op kan spelen (voor wie het wil weten is mijn hele verzameling geript van eigen cd's danwel gekocht op een site als bandcamp. Dus legaal). De Yamaha kan geen grotere usb dan 100gb aan, vervelend, dat was erg schipperen. Die zijn nl. moeilijk te vinden. En de verzameling blijft groeien.

Kan iemand mij wijzen op een projectje?
Dus niet via de tv te bedienen, ik hoef er geen films mee af te spelen of zo. Het is onzin om de hele tv aan te zetten alleen om muziek te selecteren.

En de hw & sw moet ook nog verkrijgbaar zijn. Ik heb https://www.runeaudio.com/ gevonden, oogt net goed. Sommige forum posts zijn nog recent, maar sommige downloads zijn al jaren oud. alleen gemaakt voor oudere RPI, de 5 (de huidige) staat niet in de lijst. is de compatibiliteit afdoende om iets gemaakt voor RPI3 te gebruiken op een RPI5?

Ook gevonden: https://www.plex.tv/plexamp/
Er is ook iets als een Arduino, die kan standaard alleen wav spelen, geloof ik. (via dac op een klein, los luidsprekertje)

[ Voor 4% gewijzigd door marco-O op 19-08-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Denk dat dit beter past in Audio en Hifi, als je zelf een print gaat maken ken je vragen het topic terug naar MME te duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 12:22

iChaos

It's Lupus.

Ik heb recent verschillende opties geprobeerd op een Pi 4. Volumio, moOde en piCorePlayer geprobeerd, maar uiteindelijk kwam ik uit op een installatie van Raspberry Pi OS, met Logitech Media Server als bibliotheek/controller in een Podman-container en Squeezelite (niet in een container) op dezelfde Pi om het geluid eruit te krijgen. Voordeel is dat ik later makkelijk meer Squeezelite-instances kan opzetten in andere kamers. Nadeel is wellicht het gebruiksgemak: de webinterface voldoet ruimschoots voor mij, maar ik weet niet hoe goed mobiele apps zijn voor LMS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik gebruik al jaren een Pi3 het met hierboven genoemde Picore speler. Mijn muziek staat op de NAS en de Pi fungeert als LMS server en speler. En de Pi heeft een IQaudIO Pi-Digi+ HAT (maar je hebt ze ook van hifiberry) met toslink die is aangesloten (koptelefoon) dac die weer mijn versterker in gaat. Maar volgens mij heeft je yamaha digital inputs dus dan heb je geen aparte dac nodig. Daarnaast heb ik een Pi 3 als speler en een Pi zero als speler, allemaal met picore player. Om dit alles te bedienen/af te spelen gebruik ik de apps squeezer en squeeze player op mijn telefoon

We hebben hier op tweakers zelfs een mooi topic voor de Picore player met ervaringen van anderen:
PiCorePlayer ervaringen/discussie - het Roon alternatief

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09 16:01
Je zou ook eens kunnen zoeken op een kant-en-klaar product ipv een Raspberry Pi-achtige oplossing.
Mijn ouders hebben destijds een klein kastje van ik meen Logitech gekocht en die aan hun versterker gehangen, zodat zij via Bluetooth muziek konden streamen vanaf hun telefoon/tablet.
Apparaatje kostte de wereld niet en werkte uiteraard in 1x.

Maar als je het leuk vindt om het een Pi/Arduino aan de slag te gaan, dat kan natuurlijk ook.

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three