Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperJoo10
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-04 11:00
Goedenavond,

Mijn Iphone 11 begint het langzamerhand te begeven en ik zou graag overstappen naar een nieuwe Iphone. Mijn blik is nu gevallen op de Iphone 15: na wat research (op Tweakers en elders) blijkt deze Iphone sterk te zijn in performance en het geld ook wat meer waard te zijn dan zijn voorganger.
Nu is mijn vraag de volgende: wanneer is het beste moment om deze Iphone te kopen? Ik weet dat er online nogal snel geroepen wordt dat je het beste een nieuwe Iphone kunt kopen het moment dat de nieuwe modellen zijn aangekondigd, maar in hoeverre klopt dit ook? Ik heb de prijsveranderingen van vorige Iphones erop nageslagen en ik zie eigenlijk altijd dat de prijzen langzaam dalen met ongeveer €100,- over het gehele jaar.

Is het echt zo dat Iphones direct €100,- goedkoper worden het moment nadat de nieuwste versie op de markt staat, laten we zeggen, medio september? Is er iemand met ervaring die dit kan bevestigen of ontkrachten? Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niemand kan in de toekomst kijken. Maar er zitten 4 generaties tussen je huidige telefoon en het huidige model. Das nogal eens wat. Dus alles zal al vrij snel beter zijn dan wat je hebt.

Er zal vast geen absolute prijsdaling zijn van die dingen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 17:32
JasperJoo10 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:05:
Is het echt zo dat Iphones direct €100,- goedkoper worden het moment nadat de nieuwste versie op de markt staat, laten we zeggen, medio september? Is er iemand met ervaring die dit kan bevestigen of ontkrachten? Ik hoor het graag!
Wat zegt de grafiek met de prijsschommelingen in de Pricewatch? Volgens mij kan je dat zo van elk bestaand model nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperJoo10
Archer_VC10 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:12:
[...]

Wat zegt de grafiek met de prijsschommelingen in de Pricewatch? Volgens mij kan je dat zo van elk bestaand model nakijken.
Dat is dus een beetje het dingetje, ik vind de prijsschommelingen in Pricewatch nou niet echt overtuigend. Overal online staat dat het heel dom is om nu een Iphone te kopen, maar als ik Pricewatch van Iphone 13 en 14 erbij pak zie ik nou niet echt denderende verschillen, hoogstens een aantal tientjes, wat op een telefoon van 700 a 800 euro nou niet echt veel scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:55
Ik zou wachten op de 16 vanwege de AI mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-06 19:45
September is doorgaans de maand van de nieuwe iPhone aankondiging met vlak erna de release(1 a 2 weekjes). Als het mogelijk is zou ik dus zeker nog even dat event afwachten. Deze kan je zelf ook online meekijken.

Je kan dan voor jezelf bepalen of je de nieuwste direct wil, en zo weer een flink aantal jaren vooruit kan, of een goedkoper model pakt die ongetwijfeld iets goedkoper gaan worden na september. Ook als je een iPhone 14/15 pakt zal dit een mooie upgrade zijn van je 11.

Zelf wacht ik op de nieuwe SE en hoop dat deze in het voorjaar komt.

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:57
Wat ik persoonlijk merk is dat je juist bij nieuwe modellen vaak allerlei extras krijgt. De k aan 100 euro cashback, oortjes, of, je raadt het niet; een oplader!

Daardoor is nieuw model pre orderen beter dan 2 maanden later, want die cadeautjes gaan relatief voor hoge prijzen weg op 2e hands markt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-06 19:52
99ruud99 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:23:
Wat ik persoonlijk merk is dat je juist bij nieuwe modellen vaak allerlei extras krijgt. De k aan 100 euro cashback, oortjes, of, je raadt het niet; een oplader!

Daardoor is nieuw model pre orderen beter dan 2 maanden later, want die cadeautjes gaan relatief voor hoge prijzen weg op 2e hands markt.
Ik kan mij bij een iPhone geen enkele actie bedenken die je hier beschrijft. Hooguit de Apple Back2School acties waar soms wat leuks bijzit.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
aljooge schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:07:
Ik heb gehoord dat de 17 de béste iPhone ooit zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Apple Intelligence komt toch voorlopig niet naar de EU, want die angsthazen in Brussel moeten zich ermee bemoeien, daar hoef je hem dus niet voor te kopen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:32

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Drardollan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:27:
[...]

Ik heb gehoord dat de 17 de béste iPhone ooit zal worden.
Ik snap wat je beoogt met deze reactie, maar ik denk dat het wel een goed advies is om de 16 even af te wachten. Dat is nog maar 3 weken (max) - en je slaat jezelf voor de kop als blijkt dat je die toch liever had.

Ik heb destijds een iPhone 11 gekocht toen de iPhone 12 net uit was (ik had door omstandigheden de telefoon echt op dat moment nodig en kon niet nog een week wachten). Daar had ik wel spijt van kan ik je zeggen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Laatst online: 09:32

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

nelizmastr schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:54:
[...]

Apple Intelligence komt toch voorlopig niet naar de EU, want die angsthazen in Brussel moeten zich ermee bemoeien, daar hoef je hem dus niet voor te kopen.
offtopic:
Volgens mij is de uitleg van het uitstel van Apple vooral voor de bühne. Apple Intelligence komt namelijk ook nergens anders buiten de VS uit - ook niet in werelddelen zonder DSA-wetgeving en ook niet in de UK (waar deze wet niet geldt). Dus het lijkt mij eerder een infraschalingsprobleem dan de reden die Apple nu aangeeft, maar maakt Apple handig gebruik van deze 'gratis ammunitie'.

Ik denk dat we Apple Intelligence sneller in de EU zien dan Apple ons nu laat denken.

[ Voor 7% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 19-08-2024 08:11 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

99ruud99 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:23:

Die extra's moet je bij een iPhone niet verwachten. Hooguit een oplaadkabeltje, de adapter is al wegbezuinigd.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JasperJoo10
Bedankt iedereen, ik wacht iig de launch van de nieuwe Iphone af en ik wacht rustig af tot de eerste prijsdaling inzet! Ook al met de klantenservice van Coolblue gesproken (ben daar vaste klant, de service is top) en zij konden mij vertellen dat mocht de prijs binnen 30 dagen dalen, zij mij tegemoet zullen komen met dit prijsverschil. Gaat goedkomen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:05
JasperJoo10 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:24:
Bedankt iedereen, ik wacht iig de launch van de nieuwe Iphone af en ik wacht rustig af tot de eerste prijsdaling inzet! Ook al met de klantenservice van Coolblue gesproken (ben daar vaste klant, de service is top) en zij konden mij vertellen dat mocht de prijs binnen 30 dagen dalen, zij mij tegemoet zullen komen met dit prijsverschil. Gaat goedkomen dus!
Goed plan. Het ligt er altijd aan wat Apple doet met het vorige model na de aankondiging van de nieuwe iPhones. Zoals aangegeven hier is dat aankomende september dus.

Als je oog op een iPhone 15 is gevallen en Apple houdt het model in het assortiment, dan dalen de prijzen zeker weten.

In ieder geval iets om naar uit te kijken! :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Heroic_Nonsense schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:07:
[...]

Ik snap wat je beoogt met deze reactie, maar ik denk dat het wel een goed advies is om de 16 even af te wachten. Dat is nog maar 3 weken (max) - en je slaat jezelf voor de kop als blijkt dat je die toch liever had.

Ik heb destijds een iPhone 11 gekocht toen de iPhone 12 net uit was (ik had door omstandigheden de telefoon echt op dat moment nodig en kon niet nog een week wachten). Daar had ik wel spijt van kan ik je zeggen.
TS geeft duidelijk aan dat hij niet op het nieuwste toestel zit te wachten maar op de laagste prijs. Zoals hij beschrijft dalen de prijzen niet heel spannend bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gr4mpyC3t schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

Goed plan. Het ligt er altijd aan wat Apple doet met het vorige model na de aankondiging van de nieuwe iPhones. Zoals aangegeven hier is dat aankomende september dus.

Als je oog op een iPhone 15 is gevallen en Apple houdt het model in het assortiment, dan dalen de prijzen zeker weten.

In ieder geval iets om naar uit te kijken! :)
Er is allerminst zeker dat er nieuwe iPhone's aangekondigd worden, al is het wel vrij gebruikelijk de laatste jaren dat dit in september gebeurd. Maar zolang er geen event is geweest met aankondigingen is het giswerk.

Maar wat 100% zeker is is dat de 15 dan uit het assortiment zal gaan. Dat is de afgelopen jaren nooit anders geweest, nieuw model vervangt bij Apple praktisch altijd direct het oude model. Uiteraard is de 15 dan nog wel enige tijd verkrijgbaar via retailers, maar je moet je afvragen of dat interessant is.
Update, want ik was niet correct:
Het kan zijn dat de 15 in het assortiment blijft, maar kan ook zijn dat hij verdwijnt en er een nieuwe SE uitgebracht wordt.

Enerzijds daalt de prijs vervolgens maar minimaal en anderzijds moet je maar afwachten of het toestel net geproduceerd is of al 10 maanden op de plank ligt (van belang voor de accu). Nog los van het feit dat je je moet afvragen of je niet liever het nieuwste model hebt voor het kleine beetje extra geld wat dat kost. Op de lange termijn, en TS doet duidelijk lang met zijn iPhone, betaalt het zich wel uit om iets meer uit te geven aan het nieuwste model.

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 19-08-2024 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:05
Drardollan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Er is allerminst zeker dat er nieuwe iPhone's aangekondigd worden, al is het wel vrij gebruikelijk de laatste jaren dat dit in september gebeurd. Maar zolang er geen event is geweest met aankondigingen is het giswerk.

Maar wat 100% zeker is is dat de 15 dan uit het assortiment zal gaan. Dat is de afgelopen jaren nooit anders geweest, nieuw model vervangt bij Apple praktisch altijd direct het oude model. Uiteraard is de 15 dan nog wel enige tijd verkrijgbaar via retailers, maar je moet je afvragen of dat interessant is. Enerzijds daalt de prijs maar minimaal en anderzijds moet je dan maar afwachten of het toestel net geproduceerd is of al 10 maanden op de plank ligt (van belang voor de accu). Nog los van het feit dat je je moet afvragen of je niet liever het nieuwste model hebt voor het kleine beetje extra geld wat dat kost. Op de lange termijn, en TS doet duidelijk lang met zijn iPhone, betaalt het zich wel uit om iets meer uit te geven aan het nieuwste model.
Volgens mij niet hoor. De iPhone 14 en iPhone 14 Plus zijn nog te koop, ook bij Apple. Ik ben in de veronderstelling dat alleen de Pro-modellen uit het assortiment gaan. De normale iPhones blijven tot één generatie terug beschikbaar. Of bedoelde je dat ook?

Dus om die verduidelijking aan te brengen: De Pro's gaan er eigenlijk altijd uit. De iPhone 15 Pro en iPhone 15 Pro Max zien we dus niet meer terug. De iPhone 15 en iPhone 15 Plus (hoogstwaarschijnlijk) wel.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ontopic voor TS, nee het is niet zo dat iPhone's instant 100 euro in prijs dalen bij release van een nieuw toestel. Apple voert een behoorlijk strict prijsbeleid richting zijn retailers. Met enkele maanden zal het ongetwijfeld wel gaan gebeuren, maar de vraag is of je een toestel moet willen kopen wat straks 10 maanden of langer op de plank heeft gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gr4mpyC3t schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Volgens mij niet hoor. De iPhone 14 en iPhone 14 Plus zijn nog te koop, ook bij Apple. Ik ben in de veronderstelling dat alleen de Pro-modellen uit het assortiment gaan. De normale iPhones blijven tot één generatie terug beschikbaar. Of bedoelde je dat ook?
Dat is nu het geval inderdaad, maar dat was in 2020 en 2022 niet het geval dacht ik. Toen werden de SE modellen uitgebracht welke de specs en design hadden van eerdere modellen. Het is een beetje gokken wat er gebeurd als de 16 uitkomt, het kan zijn dat de 15 dan in assortiment blijft maar het kan gezien de leeftijd ook dat de SE vervangen wordt.

Inderdaad vallen de Pro modellen er sowieso uit, mijn focus lag daar ook op omdat ik deze altijd koop, maar daarmee ben ik de normale modellen wat uit het oog verloren en is mijn statement van eerder dus niet 100% correct.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

nelizmastr schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:54:
[...]

Apple Intelligence komt toch voorlopig niet naar de EU, want die angsthazen voorvechters van privacy in Brussel moeten zich ermee bemoeien, daar hoef je hem dus niet voor te kopen.
FTFY

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:26

Smurf

Detri

Het blijft koffiedik kijken, maar je kan de prijsgrafieken van de laatste 2-3 generaties bekijken. Dan krijg je ongeveer een beeld wat daarmee gebeurde op het moment dat een nieuwere generatie beschikbaar kwam.

Zelf even gauw naar de 14 en 13 gekeken, en daar zie je eigenlijk pas rond november/december een "dip". Mogelijk black friday en/of kerst-aanbiedingen.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKHS
  • Laatst online: 08-06 20:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-06 19:38
Nog afgezien van dat ik heel blij ben met dit de EU op dit terein:

Apple heeft ook een trackrecord van dingen pas later buiten de VS uit te brengen.
Ik denk aan die Apple sport app, bepaalde Maps functionaliteit, Siri functionaliteit, dat GPS berichten sturen, bepaalde talen niet ondersteunen, Vision Pro release, Apple creditcard, Apple Pay, Apple News, etc. etc. etc. Ook zonder EU wetgeving zijn we hier in de lage landen voor Apple een tweederangs markt. Het zou me echt niet verbazen dat we zonder de EU ook nog op dat Apple AI hadden moeten wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@JasperJoo10 Even voor de beeldvorming, ik heb afgelopen maand een iPhone 15 en een iPhone 15 pro gekocht via marktplaats. Producten waren nieuw in de verpakking met factuur en konden ter plaatsen worden gecontroleerd op iCloud, DEP/MDM etc.

Heb er respectievelijk 650 en 900 voor betaald.

Dacht zelf ook eerst te wachten maar goedkoper dan dat gaat het volgens mij echt niet worden.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 18:06
JasperJoo10 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:05:
Goedenavond,

Mijn Iphone 11 begint het langzamerhand te begeven en ik zou graag overstappen naar een nieuwe Iphone. Mijn blik is nu gevallen op de Iphone 15: na wat research (op Tweakers en elders) blijkt deze Iphone sterk te zijn in performance en het geld ook wat meer waard te zijn dan zijn voorganger.
Nu is mijn vraag de volgende: wanneer is het beste moment om deze Iphone te kopen?
Het beste moment is het moment dat je het toestel ook echt nodig hebt. Wat je vandaag koopt is morgen alweer ergens goedkoper. De laagste prijs krijg je in de regel door gewoon af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52
mijn tip is ook, wil je echt voordelig uit zijn, koop dan een tweedehands op marktplaats, zodra de nieuwe is aangekondigd worden de vorige modellen massaal aangeboden door mensen die er snel zonder al te veel gedoe vanaf willen.

Kies er eentje met nog een goede batterij en welke in hoesje en screen protector is gebruikt, dan ben je spekkoper. Even goed checken naar de marktplaats score en of je de telefoon bij iemand thuis kan ophalen in een nette buurt, dan verminder je ook nog eventuele risico's van oplichting.

edit 1:
test bij ophalen naast hoe hij eruit ziet ook
1. camera,s
2. speakers en microfoon
3. face id sensor
4. batterij %
5. scherm voor issues
6. oplaadpoort

[ Voor 14% gewijzigd door borgdaville op 19-08-2024 13:46 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:56
Zit dat niet met name in de nieuwe IOS (ingebakken chatgpt)? Of krijgt de 16 hier ook dedicated hardware voor?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:56
Ook altijd interessant om op mobiel.nl te kijken. Daar krijg je best nog wel wat korting op een iphone incl een abonnement. Een abonnement heb je toch nodig. Maar dan moet je wel nu kunnen verlengen/overstappen. Het ene moment is de telefoon incl Odido abo goedkoper, het andere moment met een KPN abo. Bij Vodafone betaal je altijd wel een premium prijs zo lijkt het.

Een nieuwe iphone 15 kost bij mobiel.nl momenteel € 672 incl 2 jarig KPN abo van € 17pm (24gb data en onbeperkt bellen). Mooie deal volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 19-08-2024 14:36 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JasperJoo10
lexuzu schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

Het beste moment is het moment dat je het toestel ook echt nodig hebt. Wat je vandaag koopt is morgen alweer ergens goedkoper. De laagste prijs krijg je in de regel door gewoon af te wachten.
Heb je inderdaad helemaal gelijk in. Ik heb echter met mezelf afgesproken om drie jaar te doen met een Iphone en die drie jaar verstrijkt volgende maand. Heel autistisch, ik weet het hahaha, maar ik vind het een mooi cadeautje voor mezelf zodra ik mn salaris weer binnen heb over een aantal weekjes en uni weer begint.

Inderdaad, het prijsverschil zal hoogstens €50,- zijn, wat het echt niet waard is op een Iphone van rustig €600 tot €800. Je moet je inderdaad niet dood kijken op 'de laagste prijs' en gewoon lekker je Iphone aanschaffen wanneer je er zin in hebt, en dat is precies wat ik ga doen in september ;)

Nogmaals dank allen voor het advies!
Pagina: 1