Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:22
Hallo!

Ik typ deze thread als opvolger van mijn vorige over de 2 geluidskaarten oplossing.

Daar in de ps, schreef ik dat ik ga proberen de generaties van mijn pcie lanes te verlagen, en dit heb ik ondertussen geprobeerd.

Op reddit en elders op internet las ik dat je ze alleen samen kan verlagen, en dus niet individueel.
Maar in de 3607 bios van mijn Rog strix b550 wifi-ii, zie ik bij advanced > onboard devices alle pcie lanes er apart bij staan.

Hier kan ik de 3 pcie x1 lanes (waar mijn geluidskaart zit) instellen op auto, gen1, gen 2, gen3.
Deze heb ik dus nu alle 3 naar gen 1 gezet, aangezien mijn geluidskaart gen 1 is.

Maar ik vind het apart, want elders staat dus dat je alleen de pcie gen verlagen voor allemaal tegelijkertijd.
Dus wat klopt er hier nou? Blijft mijn geluidskaart dus nu echt in gen 1 werken? Of is dit slechts een soort illusie?

En ik heb mijn videokaart verandert van auto naar gen 4? Blijft dat dus ook zo, of is er een soort verborgen setting die het slechts doet lijken alsof ze in een andere generatie werken, maar eigenlijk gewoon in hun maximale (gen 3 of gen 4 dus) werken.

Of zijn wellicht die reddit posts (en andere websites) achterhaald met hun informatie?

Alvast bedankt!

Groet van Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat probeer je hiermee te bereiken? Elke PCI-E generatie is backwards compatible met oudere generaties en de instelling op automatisch laten staan zou al moeten leiden tot het correcte resultaat.

In ieder geval belet niets je om het te testen en een benchmark te draaien voor en na de wijziging om te zien of de prestaties beïnvloed worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-08-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Admiral Freebee schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:52:
Wat probeer je hiermee te bereiken? Elke PCI-E generatie is backwards compatible met oudere generaties en de instelling op automatisch laten staan zou al moeten leiden tot het correcte resultaat.

In ieder geval belet niets je om het te testen en een benchmark te draaien voor en na de wijziging om te zien of de prestaties beïnvloed worden.
Dat dacht ik dus ook... Helaas heeft mijn geluidskaart dus de problemen dat ie, met als ik de pcie x1 op auto laat staan in die bios, het probleem dat na verloop van tijd ingame, mijn centre speaker channel geswapped wordt naar een andere channel, danwel front left of right, of rear left of right.

Dit gebeurde voorheen altijd na altijd al een minuut of 5 ingame, en moest ik de channels resetten in sound blaster command door naar koptelefoon modus te switchen en weer terug.

Daarna bleef het steeds gebeuren, en soms zelfs 2 keer binnen de minuut.

Nu net een half uurtje gegamed, met dus die aanpassingen in de bios, en het is nog geen 1 keer gebeurd, en mijn fps zijn exact hetzelfde.

Heb dus het vermoeden dat het gewoon werkt, maar erg vaag dat ik dan overal vind dat je die pcie generations alleen tegelijkertijd kan verlagen.

En ook heel apart dat creative met zo'n nieuwe en dure geluidskaart dit probleem heeft. Je zou toch zeggen dat dit voorkomen had kunnen worden door hun geluidskaart een hogere pci gen mee te geven?

Maar ja, vooralsnog lijkt het te werken, en hoef ik dus ook geen tweede usb geluidskaart erbij te kopen, zoals ik zelf eventueel suggereerde in het andere topic.

Toch bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Wat geeft GPU-Z aan voor de PCI-E versie van je videokaart? Best testen als de kaart belast wordt aangezien sommige kaarten de link vertragen bij laag gebruik om energie te besparen.

Dat je de generatie individueel kan regelen verbaast me niet. Immers moet een moederbord dat kunnen doen bij meerdere PCI-E apparaten met verschillende versies? Bovendien komen een deel van de PCI-E lanes uit de CPU en een deel uit de chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
PCIe x16 4.0 @16 x1.1 geeft ie aan.
Heb een RTX 4070 TI Super.

Maar heb uiteraard het pcie 16 slot op 4.0 laten staan.

Probleem echter wat ik heb met mn geluidskaart blijft bestaan.
Dus ik ben ondertussen even aan het kijken of ik een usb geluidskaart kan kopen. Want heb gedacht over onboard geluid, maar krijg dan via optische verbinding geen 5.1 geluid eruit zonder een app te kopen die beweert dat ie dat wel kan.

Al met al dus een flinke verspilling van geld geweest deze ae5 plus, ondanks dat als het geluid het wel doet, het echt fantastisch is.

Maar ja, ik zit al ruim over mn 30 dagen geld terug tijd heen, dus eens kijken of ik hem nog kwijt kan via marktplaats ofzo. Maar feit dat die usb 2.0 geluidskaart van creative er komt, dat staat vast.

Echt wel jammer dat zelfs met het verlagen van die pcie gen's het probleem van channel swapping blijft bestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Denk dat het meer te maken heeft met brakke drivers waar door creative niet voldoende werk van gemaakt word. Heel reddit staat vol met dit probleem en er word van alles geadviseerd (drivers updaten, bios updaten, pic-e versie downgraden, windows powee management aanpassingen, fw updaten van de kaart, enz enz.)maar heb zo niet het idee dat er echt een goede oplossing is.

Ik zou als ik jou was je verlies nemen en lekker je onboard audio gaan gebruiken. Als ik lees hoe lang dit al speelt verwacht ik niet dat er een goede oplossing voor is of dat creative dit nog gaat fixen voor t handje vol mensen die deze kaart hebben. De markt voor dedicated geluidskaarten is al een flink aantal jaar sterven na dood.

Voor de kwaliteit hoef je het niet te laten, t verschil ga je niet horen. Al helemaal niet in games met al die lossy compressed audio. Er is tenslotte een reden waarom bijna niemand die dingen meer koopt ;)

Ik zou heel graag mn verlies hierin willen nemen en mn onboard gaan gebruiken.
Maar heb dat al geprobeerd, en ik krijg gewoon simpelweg geen 5.1 geluid aan de praat daar, laat staan dolby digital.

Er is een app in de windows store die beweert dat probleem op te lossen, maar daarvoor moet ik betalen.

Zelf denk ik er dus over om dan maar dus voor de creative soundblaster x g6 te gaan. Deze werkt met usb 2.0, welke wel degelijk in ook op mn mobo zit, en die heeft ook andere drivers lijkt het t.o.v de ae5 plus.

Dus wat ik dan probeer is hem ongeveer 3 weken te gebruiken, en zien of die de channel swap ook heeft. Zo ja, dan stuur ik hem terug, en moet ik iets anders zoeken.
Zo nee, dan haal ik mn ae5 plus eruit, en ga ik die g6 gebruiken.

Btw, als je een manier weet om in ieder geval de 5.1 te laten werken in win 11, met een optische kabel, dan hoor ik dat graag.

Of wellicht moet ik gaan werken onboard dan met 3 3.5mm jack naar tulp kabels om het analoog te doen, maar dan krijg je dus alleen analoog geluid.

Ik weet het in ieder geval niet meer, en ga dus dinsdag als ik mn salaris krijg, direct een g6 halen. En uiteraard gebruik maken van de 30 dagen geld terug.

Ik dacht dat het met die ae5 plus wel mee zou vallen. Dus niet. Daarom die 30 dagen geld terug periode laten verlopen.

T is helaas niet anders, maar nogmaals, degene die weet hoe ik mn 5.1 via optisch of iets dergelijks kan laten werken ipv alleen 2.0 van mn moederbord, dan verzoek ik degene graag om contact met me op te nemen.

Ik heb het rog strix b550 wifi 2 moederbord, die blijkbaar een apart iets aan geluid heeft (geen realtek of iets dergelijks) dus als iemand dat weet, dan heel graag! Scheelt me toch weer 130 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:56
Heb je mijn reactie van een ander topic in dit topic geplaatst zonder de quote citaat te gebruiken? Niet echt duidelijk zo :P

Wat voor geluidsset hangt eraan? Ik snap nu zowiezo even niet hoe je het wenst aan te sluiten, want ik las tussen de regels door dat je op de creative wel de analoge 2.5mm jacks gebruikt?

Geluid eindigd altijd analoog (de eerste digitale speakercones moet ik nog tegenkomen :+ ). Je angst voor "dan alleen analoog geluid" is als angst voor nat water; water is altijd nat...

De vraag is meer waar je die stap van digitaal naar analoog laat maken (DAC = digital to analog converter). Vroegah waren de DAC van mobo's soms best matig maar dat is al zeker een dikke 10 jaar geen probleem meer.

Over je surround probleem: over toslink/optical S/PDIF kan pcm 2.0, dts (5.1) of ac3/dolby digital (5.1). Dts en ac3 zijn nogal verouderde standaarden en stevig lossy compressed. Pcm (bitstream, is niks anders dan digitaal rauwe audio) kan max 2 channel over toslink (dit in tegenstelling tot hdmi). Dat komt vanwege de zeer beperkte bandbreedte van toslink (voor je idee toslink bestaat sinds 1983...)

Wat de creative doet is de pcm 5.1 bitstream omzetten in dts of dolby digital en dan over toslink sturen. Hiermee verlies je juist kwaliteit en is dus eigenlijk niet handig. Dit kan je mobo ook met de juiste instellingen/software, maar de creative doet het standaard en daarom werkt die wel (vast om te voorkomen dat leken gaan klagen dat Dolby TrueHD niet werkt over toslink...)

Ik zou aanraden om die analoge jacks van je mobo te gebruiken. Tenzij je een hele dure receiver hebt (echter dan gebruik je hdmi ipv toslink) is de kwaliteit van je DAC van je mobo zeker niet slechter dan die van je speaker(set?). Zeker de DAC's van all-in-one speakerset zoals die bv van logitech (zelf nog een z906 gehad) zijn vaak erg matig (in tegenstelling tot DACs van een modern mobo).

Daarnaast; anno 2024 hebben we ook dts-x, atmos, ac3-plus en ik vergeet er vast wel wat. Die moeten, als je perse toslink wilt gebruiken, net als de eerder genoemde pcm gedownsampled worden (lossy compressie) naar dts of ac-3 vooral het pas over toslink verstuurd kan worden. Als je game een van die uitspuugd (en die kans is groot) werkt het mogelijk niet zonder tussenstap en verlies je in ook kwaliteit.

Samengevat: geluid is uiteindelijk altijd analoog.' t onzin dat toslink beter is dan analoge 2.5mm jacks, zeker in deze situatie waarbij je 5.1 geluid wil hebben. Enkel bij ouderwets stereo (2.0) en een bijzonder goede externe DAC (dus geen 5.1 all in one setje) kan het zinvol zijn om toslink te gebruiken

[ Voor 51% gewijzigd door kwibox op 19-08-2024 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Conclusie voor dit topic is dus dat je de PCI-E versie gewoon op auto kan laten staan en het moederbord het zelf laat uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
kwibox schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 00:41:
Heb je mijn reactie van een ander topic in dit topic geplaatst zonder de quote citaat te gebruiken? Niet echt duidelijk zo :P

Wat voor geluidsset hangt eraan? Ik snap nu zowiezo even niet hoe je het wenst aan te sluiten, want ik las tussen de regels door dat je op de creative wel de analoge 2.5mm jacks gebruikt?

Geluid eindigd altijd analoog (de eerste digitale speakercones moet ik nog tegenkomen :+ ). Je angst voor "dan alleen analoog geluid" is als angst voor nat water; water is altijd nat...

De vraag is meer waar je die stap van digitaal naar analoog laat maken (DAC = digital to analog converter). Vroegah waren de DAC van mobo's soms best matig maar dat is al zeker een dikke 10 jaar geen probleem meer.

Over je surround probleem: over toslink/optical S/PDIF kan pcm 2.0, dts (5.1) of ac3/dolby digital (5.1). Dts en ac3 zijn nogal verouderde standaarden en stevig lossy compressed. Pcm (bitstream, is niks anders dan digitaal rauwe audio) kan max 2 channel over toslink (dit in tegenstelling tot hdmi). Dat komt vanwege de zeer beperkte bandbreedte van toslink (voor je idee toslink bestaat sinds 1983...)

Wat de creative doet is de pcm 5.1 bitstream omzetten in dts of dolby digital en dan over toslink sturen. Hiermee verlies je juist kwaliteit en is dus eigenlijk niet handig. Dit kan je mobo ook met de juiste instellingen/software, maar de creative doet het standaard en daarom werkt die wel (vast om te voorkomen dat leken gaan klagen dat Dolby TrueHD niet werkt over toslink...)

Ik zou aanraden om die analoge jacks van je mobo te gebruiken. Tenzij je een hele dure receiver hebt (echter dan gebruik je hdmi ipv toslink) is de kwaliteit van je DAC van je mobo zeker niet slechter dan die van je speaker(set?). Zeker de DAC's van all-in-one speakerset zoals die bv van logitech (zelf nog een z906 gehad) zijn vaak erg matig (in tegenstelling tot DACs van een modern mobo).

Daarnaast; anno 2024 hebben we ook dts-x, atmos, ac3-plus en ik vergeet er vast wel wat. Die moeten, als je perse toslink wilt gebruiken, net als de eerder genoemde pcm gedownsampled worden (lossy compressie) naar dts of ac-3 vooral het pas over toslink verstuurd kan worden. Als je game een van die uitspuugd (en die kans is groot) werkt het mogelijk niet zonder tussenstap en verlies je in ook kwaliteit.

Samengevat: geluid is uiteindelijk altijd analoog.' t onzin dat toslink beter is dan analoge 2.5mm jacks, zeker in deze situatie waarbij je 5.1 geluid wil hebben. Enkel bij ouderwets stereo (2.0) en een bijzonder goede externe DAC (dus geen 5.1 all in one setje) kan het zinvol zijn om toslink te gebruiken
Volgens mij heb ik je reactie nergens anders gezien nog gequote, dus wat bedoel je hiermee?

In ieder geval, wat er aan hangt is een Edifier S760D, welke in theorie met jacks aangesloten kan worden, maar ik heb er naar gekeken, en dat gaat niet lukken. Ik heb 4 tulp aansluitingen daar blijkbaar, 1 naar front left en right, 1 naar rear left en right, 1 naar center en 1 naar sub.
Ook al zou ik dus jack naar tulp kabels er tussen hangen, gaat dit waarschijnlijk niet werken, aangezien sub en center voor zover ik weet gecombineerd is met de soundblaster kaarten, en niet aprt.

Maar heel lang verhaal, dit ga ik sowieso niet doen, maar daar kom ik zo op terug. In ieder geval, op het moment van schrijven is de S760D aangesloten met een optische kabel.

En inderdaad nu je het zegt, dat was ik even vergeten. Want idd zijn mijn speakers gewoon met normale cones, dus idd is het geluid analoog, en is dus mijn angst onterecht, maar nogmaals, die optie gaat helemaal van tafel.

Bedankt voor de opheldering van de pcm, dts en ac3. Voor zover ik kan vinden zou mijn moederbord zelf dts unbound moeten ondersteunen, maar ik ben er gister nog even voor gaan zitten (lees dik 3 uur geklooi) en ik kreeg met geen mogelijkheid 5.1 geluid uit mijn moederbord via de optische kabel. Dus die optie ook afgeschoten.

Mbt de DAC op mn mobo maak ik me niet zoveel zorgen overigens. Daar maak ik me al helemaal niet zo druk over. Ik weet dat voor audiofielen een dingetje kan zijn, maar dat ben ik niet. Ik wil gewoon goed 5.1 geluid, en thats it. Ik ben bijvoorbeeld al lang blij met dolby digital, en dan bij sound blaster zelf de surround en crystalizer optie aan, met een kleine aanpassing op de equalizer. En thats it. Dan ben ik allang blij. Dus wat dat betreft had ik prima op het moederbord kunnen blijven als ik 5.1 via optisch aan de praat kreeg.

Idd was ik ook al zelf zover dat creative in ieder geval iets om zet naar 5.1, en dat is denk ik ook wat ik zoek. Vandaar dat mijn oplossing (opnieuw, zo meteen meer want dat vereist wat meer tekst dan tussen haakjes) bij creative blijft. Maar nogmaals, ik heb 3 uur gezeten met youtube tutorials, aparte source code van iets (weet even niet meer wat, maar gevonden op reddit) eraan linken, met en zonder argumenten, zowel op mijn ae-5 plus, als mijn moederbord. Niets hielp.

Ik bleef namelijk het probleem van cut audio/channel swapping houden.

Opzich zou ik wel atmos willen proberen. Echter voor zover ik weet heeft Creative nog geen kaarten die dat aanbieden. Ik denk dus dat ik dan zelf een versterker tussen mijn boxen moet zetten die het wel heeft? Maar ja, mijn S760D is nog vrij jong, dus wat betreft speaker setup laat ik het zo. Er komt fantastisch geluid uit, beter dan dat ik ooit heb gehoord (maar ik heb nog helemaal niet zo heel veel gehoord hoor) dus wat dat betreft ben ik ook tevreden.

Maar goed, dat was het dus met reageren op je post. Helaas vond ik hier op tweakers geen optie om delen van je post te selecteren en apart te quoten, dus daarom even op deze manier. Ik kon natuurlijk zelf de bb code typen, maar heel eerlijk vind ik dat iets teveel werk met al die alineas.

Maar goed, terug naar het probleem en de oplossing.

Allereerst heb ik na lang wikken en wegen toch alle pcie lanes in mijn moederbord van auto afgehaald en ze op gen3 gezet, wat blijkbaar de enige oplossing was.
Later vond ik op reddit nog een regedit tweak die leek te helpen, maar na ik die heb geprobeerd kreeg ik alsnog de channel swap, en dus was echt de enige oplossing alles van gen4 naar gen3 te zetten.

Dit werkte wonderwaar zowaar een hele avond! Ik dus an sich vrij happy, maar....

Nu heb ik het in een paar spellen getest (cyberpunk, Alan wake 2, rdr2, gta5, planet coaster) en eigenlijk in al die spellen ging mijn fps soms zelfs wel met 20 omlaag.

Vooral in cyberpunk en alan wake 2 was het echt ongelooflijk goed merkbaar.

Ik heb namelijk een rtx 4070 ti super, welke natuurlijk pci gen 4 is, en mijn x16 pcie slot op mijn moederbord is natuurlijk ook gen 4.

Laat je die draaien in gen 3, is eigenlijk hetzelfde als een 300/400 amd chipset moederbord kopen en daar een 4000 series kaart van nvidia inzetten.

Hier kon ik echt enorm slecht tegen, want het is echt heel goed merkbaar in de zware spellen.

Dus, de oplossing: Ik heb net bij bol een nieuwe geluidskaart besteld die met usb werkt. Usb 2.0 welteverstaan. Ik had voor een 3.2 kunnen gaan, maar die was iets duurder en had iets minder mogelijkheden of toeters en bellen, en ook 24 bit geluid max ipv van 32 bit op die met usb 2.0

Ga ik hierdoor mogelijk latency issues krijgen? Ik vermoed van wel, aangezien ik wat effecten aanzet.
Maar ik zou wel moeten blijkbaar. Want dat ik elke keer, soms meerdere keren per minuut mijn output in soundblaster command software van speaker mode naar headphone mode en weer terug moet zetten (en daardoor moet alt tabben) is echt zeer vervelend.

Tel daarbij op dat na verloop van tijd (een keer of 30 a 40) de sound blaster command software ook vastloopt door deze handeling, en ik mn pc moet rebooten om het weer op te lossen.

Tja, dan moet ik wel iets toch. Zonde van die 115 euro die ik voor mn ae5 plus heb betaald, maar het is helaas niet anders.

Nog wel rest de vraag of ik de usb kabel in de 2.0 van mn moederbord moet doen, of wellicht toch in de 3.0 of 3.2, om wellicht toch iets meer speling te hebben voor latency issues.

Zelf denk ik dat het niets uitmaakt, aangezien de geluidskaart met usb 2.0 werkt, maar toch..

Anyway, heel verhaal weer, maar dit is uiteindelijk mijn enige oplossing, daar het wemelt op reddit van mensen die hetzelfde probleem hadden, en geswitched zijn naar een usb geluidskaart.

Edit: Ik zie trouwens de fout van het andere topic.

Is niet helemaal goed gegaan inderdaad, en was al helemaal niet de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:31
Creative heeft er een zootje van gemaakt helaas en dat verbeterd ook niet lijkt het. Al moet ik zeggen dat het ook mede een Microsoft probleem lijkt aangezien Creative kaarten prima werkten in oudere versies van Windows....

Mijn 2 hoofd pc's waren voorzien van een Soundblaster Z omdat ook ik het geluid toch net even mooier vond. Het klinkt net even wat voller/levendiger en bovendien kraakte de onboard soms irritant. Door soortgelijke driver gedoe heb ik ze beide vervangen voor de AE5.

Dit ging in mijn geval gelijk al veel beter. Intel z690 moederbord en Amd eerst am4 en later am5 b650 moederbord.

Enige nadelen zijn bij mij nog steeds:

hdmi geluid van mijn Amd gpu's zet ik uit. Onboard geluid zet ik uit.
Microsoft die drivers zelf update zet ik uit (deze bemoeienis is echt storend en was het grootste probleem).

Steeds als ik de Amd gpu driver update moet de hdmi geluid niet geïnstalleerd worden anders is het gelijk ellende met OF de poortjes OF zelfs helemaal geen geluid.

Verder ben ik er nu blij mee en werkt het goed.
Maar Creative is helaas niet meer zoals vroeger, mijn oude soundblasters (vanaf Isa) werken nog steeds prima in mijn retro pc's, nooit gedoe mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:56
Je hebt niet echt gelezen of begrepen wat ik bedoel: toslink (=je optical aansluiting) ondersteund alleen pcm (stereo), de basisversie van dts (5.1) en de basis versie van dolby digital (5.1).

Dus GEEN dts x (die "unbound app" gaat niet werken), geen dts-hd, geen Dolby Atmos. Alleen pcm, dts en dolby digital (zonder toevoegingen, dus de basisversies).

Dat is een limitatie van de hardware/aansluitkabel. Als je toch een niet ondersteunende audiotrack over toslink wilt wegsturen *moet* die altijd omgezet worden (downsampelen heet dat) naar pcm (echter alleen stereo) of voor 5.1 dts of dolby digital. Daar zit vaak het probleen want daar heb je software voor nodig (ivm licenties voor de encoden van audiostandaarden) die niet altijd gratis is. Daarnaast lever je kwaliteit in.

Waarom werkt het dan via optical op je creative en op je mobo niet? Omdat de (brakke) software van creative wel een aantal van die licenties aan boord heeft voor het downsampelen naar dts / dd.

Verder, als je de gebruiksaanwijzingen van je edifier en mobo bekijkt blijkt dat dit
... en dat gaat niet lukken. Ik heb 4 tulp aansluitingen daar blijkbaar, 1 naar front left en right, 1 naar rear left en right, 1 naar center en 1 naar sub...
Niet waar is. Je mobo heeft gewoon de juiste aansluitingen, enige wat je misschien mist zijn mogelijk een 3 tal "stereo rca naar 2.5mm jacks"-kabels (Edifier kennende leveren ze die meestal wel mee)

Grap is dat als je ze analoog aansluit op je pc, je ip wel atmos of dts-x kan afspelen omdat decoden van deze proprietary geluidsformaten meestal wel standaard ondersteund word zonder extra software.

Doe ermee wat je wilt met mijn welbedoelde adviezen. Lees je nog wat beter in (of probeer het gewoon uit...)

Ik ga iig je niet verder helpen. Succes :)

[ Voor 6% gewijzigd door kwibox op 21-08-2024 00:02 ]

Pagina: 1