Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:22
Hoi!

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een soundblaster x ae5-plus, maar deze heeft sinds dag 1 het probleem dat ie de kanalen wijzigt van voornamelijk mijn center speaker.

Dit is heel eenvoudig op te lossen door in sound blaster command te switchen naar hoofdtelefoon modus, en dan weer terug naar speaker modus, maar het gebeurt soms zo vaak, dat het gewoon irritant is.

Het zou opgelost kunnen worden door je moederbord te updaten naar de laatste drivers, en dit heb ik (met mijn rog strix b550 wifi-ii) natuurlijk gedaan. Ook bios draait op de laatste versie, chipset, en alle andere dingen zijn dat natuurlijk ook.

Toch heeft ie nog steeds het probleem, dus ik heb wat meer onderzoek gedaan, en het blijkt te liggen aan dat de nieuwe moederborden pcie gen 4 hebben, en de ae5 plus nog altijd gen 1.2 pcie is. Dit gaat wel samen met elkaar, met als enige nadeel het bovenstaande probleem.

Ik kan het oplossen door in de bios te switchen van pcie gen 4 naar gen 3 mode, maar a, ik weet niet hoe dat moet (kan er wel achter komen hoor) en b, weet ik niet hoeveel ik ga inleveren in combinatie met mijn videokaart (rtx 4070 ti super)

Dus dacht ik van: Mijn mobo heeft ook 2 usb 2.0 poorten. En laat creative nou ook goede soundblaster kaarten (of eigenlijk oplossingen, want een kaart is het niet lijkt me) hebben die met usb 2.0 aangesloten kunnen worden.

De G3, G6, en GC7 staan wat dat betreft op mijn verlanglijstje, maar de G3 valt denk ik al af omdat die alleen een optical in heeft, en de GC7 heeft toeters in bellen die ik toch niet ga gebruiken, en is veel te duur denk ik.

Maar goed, mijn vraag is (en sorry voor de ietwat lange inleiding):

Mijn ae5-plus heeft geweldige RGB op de kaart zelf en op een light strip. Deze wil ik graag behouden.

Kan ik dus deze in mijn pc houden, samen met de drivers zodat de verlichting blijft werken zoals ik hem heb ingesteld. Maar tegelijkertijd dus de drivers van de usb soundblaster geïnstalleerd hebben waardoor dan het geluid uitkomt door dit in te stellen in win11 als output zeg maar?

Of zouden de drivers elkaar wellicht in de weg kunnen zitten?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet van Martijn.

P.S, deze thread is ter informatie. Ik weet nog niet wat ik ga doen. Kan ook zijn dat ik alsnog ga proberen van 4.0 naar 3.0 te gaan, en dan te kijken hoeveel ik merk ingame mbt wat ik inlever aan vermogen. Maar of het het probleem van channel swapping oplost? Dat durf ik natuurlijk niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:28
Denk dat het meer te maken heeft met brakke drivers waar door creative niet voldoende werk van gemaakt word. Heel reddit staat vol met dit probleem en er word van alles geadviseerd (drivers updaten, bios updaten, pic-e versie downgraden, windows powee management aanpassingen, fw updaten van de kaart, enz enz.)maar heb zo niet het idee dat er echt een goede oplossing is.

Ik zou als ik jou was je verlies nemen en lekker je onboard audio gaan gebruiken. Als ik lees hoe lang dit al speelt verwacht ik niet dat er een goede oplossing voor is of dat creative dit nog gaat fixen voor t handje vol mensen die deze kaart hebben. De markt voor dedicated geluidskaarten is al een flink aantal jaar sterven na dood.

Voor de kwaliteit hoef je het niet te laten, t verschil ga je niet horen. Al helemaal niet in games met al die lossy compressed audio. Er is tenslotte een reden waarom bijna niemand die dingen meer koopt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door kwibox op 18-08-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-05 21:59
Zoals hierboven gezegd, helemaal mee eens.
Ik denk dat het een foutje is bij creative zelf, en dat je geen oplossing mag verwachten.

Als je studio werk doet, zijn er nog andere opties, maar dat zijn niet de geluidskaarten meer als vroeger.
Dat werkt inmiddels anders.
Kortom, gooi die kaart op marktplaats of neem je verlies indd. heeft echt 0 toegevoegde waarde nog z'n kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:22
Eskimoo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:55:
Zoals hierboven gezegd, helemaal mee eens.
Ik denk dat het een foutje is bij creative zelf, en dat je geen oplossing mag verwachten.

Als je studio werk doet, zijn er nog andere opties, maar dat zijn niet de geluidskaarten meer als vroeger.
Dat werkt inmiddels anders.
Kortom, gooi die kaart op marktplaats of neem je verlies indd. heeft echt 0 toegevoegde waarde nog z'n kaart.
Idd nog geeneens zo'n hele slechte optie om de oude kaart op marktplaats te gooien als mijn nieuwe usb kaart geen problemen geeft.

Ben er dan wel eerlijk over dat ie op pcie gen 4 problemen geeft, dus dat het het beste is op een wat ouder moederbord.

Maar wie weet, of iemand er nog 50 euro voor geeft ofzo.

Bedankt voor jullie reacties btw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-05 16:59
maramsp schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:28:
Hoi!

Toch heeft ie nog steeds het probleem, dus ik heb wat meer onderzoek gedaan, en het blijkt te liggen aan dat de nieuwe moederborden pcie gen 4 hebben, en de ae5 plus nog altijd gen 1.2 pcie is. Dit gaat wel samen met elkaar, met als enige nadeel het bovenstaande probleem.

Ik kan het oplossen door in de bios te switchen van pcie gen 4 naar gen 3 mode, maar a, ik weet niet hoe dat moet (kan er wel achter komen hoor) en b, weet ik niet hoeveel ik ga inleveren in combinatie met mijn videokaart (rtx 4070 ti super)
supersnelle google; https://www.reddit.com/r/...ch_pcie_40_to_30_in_bios/
Hi, we are happy to advise you. Please see the steps below to change your PCIE lanes.

Advanced -> System Agent (SA) Configuration -> PCI Express Configuration

Advanced -> PCH Configuration -> PCI Express Configuration.
edit: vermoeden zegt dat t niks uit zal halen, maar t is goedkoper/sneller te testen dan een nieuwe sound card :P

[ Voor 5% gewijzigd door JWL92 op 23-08-2024 14:26 ]