Velux en Somfy afstandsbedieningen door elkaar gehaald

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:10
In mijn poging om Velux dakramen en Somfy rolluiken te koppelen aan een Somfy Connectivity Kit ben ik van de regen in de drup beland. Situatie als volgt:
  • 1 Somfy IO rolluik
  • 2 Velux DML verduisterende gordijnen, aangesloten op een KUX bedieningseenheid met 2 3UR B01 WW afstandsbedieningen
De afstandsbediening van het Somfy rolluik is losgekoppeld en 1 Velux afstandsbediening bedient nu zowel het gordijn als het Somfy rolluik. Hoe krijg ik dit week in de originele staat? Alvast dank _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:41
Met Velux ben ik niet bekend. Onlangs wel veel met de Somfy RS100io gedaan. De programmering bij Somfy vind plaats op de afstandsbediening.

Ik denk dus dat je op de Velux afstandsbediening eerst moet ontkoppelen (van beide systemen, staat vast in de handleiding). Daarna kun je de Somfy motor in programmeer modus zetten (eventueel met behulp van dubbele stroomonderbreking) en daarna de Somfy afstandbediening toevoegen. Ik vermoed dat Velux eenzelfde methode heeft. Zorg wel dat er steeds 1 motor in de programmeer/koppel modus staat.

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Die handleiding bestond niet omdat de afstandsbediening onderdeel was van een kit (KUX 110). Heb Velux gemaild, die reageerden snel met een verkeerd antwoord (30 sec reset ingedrukt houden) maar ik kwam zo wel op het goede idee: Eerst RESET op de Velux afstandsbediening (ook wel zender genoemd) indrukken totdat het rolluik in programmeermodus gaat, dan loslaten en dan weer ingedrukt houden. Dan is de afstandsbediening verwijderd uit het rolluik. Dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-04 20:55
Even in het verlengde hiervan, ik heb een Velux elektrisch dakraam met elektrisch gordijn. Dit wordt bediend met een Velux io meerkanaals afstandsbediening met terugkoppeling.

Nu krijg ik binnenkort een nieuw zonnescherm met Somfy io bediening. Kan ik deze dan met dezelfde Velux afstandsbediening bedienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
Mad Wally schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:47:
Even in het verlengde hiervan, ik heb een Velux elektrisch dakraam met elektrisch gordijn. Dit wordt bediend met een Velux io meerkanaals afstandsbediening met terugkoppeling.

Nu krijg ik binnenkort een nieuw zonnescherm met Somfy io bediening. Kan ik deze dan met dezelfde Velux afstandsbediening bedienen?
Heb je een KLR 100 van Velux? Die kun je daar inderdaad mee koppelen maar niet alles werkt correct. Als je bijv. ook een Connectivity Kit van Somfy wil gebruiken dan valt de communicatie met dat rolluik soms weg. Dat komt omdat het onderliggende IO protocol hetzelfde is maar de data paketten per fabrikant kunnen verschillen. Ook het instellen van het rolluik kan niet met de Velux afstandsbediening (de setupprocedure is anders). Als tweede afstandsbediening werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-04 20:55
mukky schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:55:
[...]

Heb je een KLR 100 van Velux? Die kun je daar inderdaad mee koppelen maar niet alles werkt correct. Als je bijv. ook een Connectivity Kit van Somfy wil gebruiken dan valt de communicatie met dat rolluik soms weg. Dat komt omdat het onderliggende IO protocol hetzelfde is maar de data paketten per fabrikant kunnen verschillen. Ook het instellen van het rolluik kan niet met de Velux afstandsbediening (de setupprocedure is anders). Als tweede afstandsbediening werkt het wel.
Klopt, is inderdaad een KLR 100.
Nu nog geen behoefte om connectivity kit te gebruiken, wellicht in de toekomst.
Wil alleen een simpel knikarmscherm bedienen. Als het goed is is deze af fabriek al goed ingesteld en is setup niet nodig. Alleen koppelen en bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Mad Wally schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

Klopt, is inderdaad een KLR 100.
Nu nog geen behoefte om connectivity kit te gebruiken, wellicht in de toekomst.
Wil alleen een simpel knikarmscherm bedienen. Als het goed is is deze af fabriek al goed ingesteld en is setup niet nodig. Alleen koppelen en bedienen.
Proberen kan geen kwaad, in het ergste geval moet je de motor resetten 8) Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
Nog een update van mijn kant:
  • Somfy Connectivity Kit vervangen voor een Tahoma Switch, deze kan op afstand rolluiken zoeken en koppelen die eerder gekoppeld waren. Je moet wel even de Somfy helpdesk bellen want je kunt dit niet zelf
  • Het koppelen van dakramen van Velux met een KLR100 afstandsbediening (2-weg) is niet goed gedocumenteerd. Op internet slingert een handleiding rond (Frans, zie hier) maar die is verouderd en werkt niet. In plaats daarvan moet je tijdens het koppelen op de KLR 100 kiezen voor het ontvangen van een beveiligingscode. Dat klinkt tegenstrijdig maar wat er naar mijn weten gebeurt is dat de Tahoma zijn code naar de KLR 100 stuurt en die distribueert 'm dan naar alle apparaten
  • Let op: Als je een groot huis hebt krijg je een melding op de KLR 100 dat niet alle apparaten konden worden bijgewerkt (met de Tahoma code) en vraagt hij of je een lijst wil zien van producten die worden verwijderd. Doe dit niet! In plaats daarvan loop je met de KLR 100 naar de ramen die buiten bereik waren en druk je op "probeer opnieuw". Als je alle ramen hebt bijgewerkt zal er een bevestiging verschijnen op de KLR 100
Hopelijk hebben anderen hier ook wat aan, mij heeft het achter gezien teveel tijd gekost :X Dank aan ROBBshop, Somfy en Velux voor hun uitstekende support _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:05
mukky schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:51:
  • Somfy Connectivity Kit vervangen voor een Tahoma Switch, deze kan op afstand rolluiken zoeken en koppelen die eerder gekoppeld waren. Je moet wel even de Somfy helpdesk bellen want je kunt dit niet zelf
  • Het koppelen van dakramen van Velux met een KLR100 afstandsbediening (2-weg) is niet goed gedocumenteerd. Op internet slingert een handleiding rond (Frans, zie hier) maar die is verouderd en werkt niet. In plaats daarvan moet je tijdens het koppelen op de KLR 100 kiezen voor het ontvangen van een beveiligingscode. Dat klinkt tegenstrijdig maar wat er naar mijn weten gebeurt is dat de Tahoma zijn code naar de KLR 100 stuurt en die distribueert 'm dan naar alle apparaten
  • Let op: Als je een groot huis hebt krijg je een melding op de KLR 100 dat niet alle apparaten konden worden bijgewerkt (met de Tahoma code) en vraagt hij of je een lijst wil zien van producten die worden verwijderd. Doe dit niet! In plaats daarvan loop je met de KLR 100 naar de ramen die buiten bereik waren en druk je op "probeer opnieuw". Als je alle ramen hebt bijgewerkt zal er een bevestiging verschijnen op de KLR 100
Hopelijk hebben anderen hier ook wat aan, mij heeft het achter gezien teveel tijd gekost :X Dank aan ROBBshop, Somfy en Velux voor hun uitstekende support _/-\o_
Goede update.

Ik heb zelf de Somfy Tahoma Switch maar ik kan geen juiste plek vinden om dat apparaat te plaatsen waarmee ik alle 8 screens kan bedienen. Heb een vrijstaand huis en de afstanden zijn wat groter. Ik krijg dan een foutmelding dat het apparaat niet gevonden kan worden. Het lijkt erop dat het signaal te zwak is, wat ik kwalijk vind voor een duur apparaat. Eerder met de Somfy helpdesk gebeld maar toen geen concrete hulp gekregen. Weet jij of hier een oplossing voor is? Meer dan 10k uitgegeven aan die spullen en het werkt niet zoals ik het wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Mad_Manic schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:02:
[...]

Goede update.

Ik heb zelf de Somfy Tahoma Switch maar ik kan geen juiste plek vinden om dat apparaat te plaatsen waarmee ik alle 8 screens kan bedienen. Heb een vrijstaand huis en de afstanden zijn wat groter. Ik krijg dan een foutmelding dat het apparaat niet gevonden kan worden. Het lijkt erop dat het signaal te zwak is, wat ik kwalijk vind voor een duur apparaat. Eerder met de Somfy helpdesk gebeld maar toen geen concrete hulp gekregen. Weet jij of hier een oplossing voor is? Meer dan 10k uitgegeven aan die spullen en het werkt niet zoals ik het wil
Dat probleem heb ik ook maar ik zou zo geen oplossing weten anders dan een tweede Tahoma. Ik blijf toch nog even zoeken naar een betere plek in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
mukky schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

Dat probleem heb ik ook maar ik zou zo geen oplossing weten anders dan een tweede Tahoma. Ik blijf toch nog even zoeken naar een betere plek in huis.
Het is in mijn eigen slecht product ontwerp. We leven in een connected world met allerlei draadloze oplossingen die perfect functioneren. Denk aan wifi, dect, zigbee, Philips HUE en dit werkt halfbakken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
Mad_Manic schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:02:
[...]

Goede update.

Ik heb inmiddels een plek gevonden na wat gepuzzel, ter indicatie mijn woning is 240m2 en in een L-vorm (oude boerderij). De woning is 30 meter lang en op beide uiteinden bevinden zich screens. Wat ik heb gedaan:
  • Tahoma naar de eerste verdieping (een schuin dak stoort veel minder dan een stenen muur)
  • Ver weg van dikke muren
  • Het IO protocol is vergevingsgezinder dan het RTS protocol (als je een gemengde setup hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
@mukky dank voor de tip!

Mijn woning is 17 diep maar de afstand diagonaal van de twee uiterste screens is ook zeker 30 meter. Vloeroppervlakte ook ongeveer hetzelfde. Isolatie en bouw is vrij degelijk (1998) dus veel staal en steen.

Heb zojuist de Tahoma naar de zolder verplaatst onder dakplaten ipv achter muren. De eerste test is goed, alles lijkt te werken!! Nu hopen dat het zo blijft.

Heb 1 RTS apparaat en 6 IO apparaten, mijn ervaring is dat het RTS apparaat het minst kritisch is. Dus mijn ervaring is andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Ik had een aantal scenes gedefinieerd op mijn switch maar die liep halverwege de dag vast :-( Vreemd, hij zou wel 200 apparaten moeten kunnen aansturen? Morgen nog maar eens proberen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ignisdelnocte
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-04 10:25
mukky schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:51:
Stomme vraag, maar zou je de somfy connectivity kit kunnen gebruiken/instellen als repeater? In de handleidingen vond ik daar noet direct iets over terug en de helpdesk antwoord niet als ik ze de vraag stel. Ik heb 2 rolluiken die meestal reageren, maar bij bepaalde weersomstandigheden ontvangen ze hun signaal niet. De somfy-repeaterbox kost naar mijn mening teveel voor dat kleine ongemak op te lossen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Ignisdelnocte schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Stomme vraag, maar zou je de somfy connectivity kit kunnen gebruiken/instellen als repeater? In de handleidingen vond ik daar noet direct iets over terug en de helpdesk antwoord niet als ik ze de vraag stel. Ik heb 2 rolluiken die meestal reageren, maar bij bepaalde weersomstandigheden ontvangen ze hun signaal niet. De somfy-repeaterbox kost naar mijn mening teveel voor dat kleine ongemak op te lossen…
Die functionaliteit zit er naar mijn weten niet in. Ik zou een andere plek in huis gaan zoeken want je kunt ‘m in principe overal kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ignisdelnocte
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-04 10:25
mukky schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:26:
[...]

Die functionaliteit zit er naar mijn weten niet in. Ik zou een andere plek in huis gaan zoeken want je kunt ‘m in principe overal kwijt.
Ok, bedankt om te laten weten.
tja, mijn huidige connexoon io heeft wel een ethernetaansluiting nodig, en van de 3 beschikbare plekken staat hij nu op de handigste/meeste bereik. Daarom leek de connectivity mij wel handige uitbreiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:09
Ignisdelnocte schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:43:
[...]
De somfy-repeaterbox kost naar mijn mening teveel voor dat kleine ongemak op te lossen…
Kijk eens naar de VELUX KLF 200, dit is dezelfde repeater als Somfy en iets betaalbaarder.
Pagina: 1