Geveldoorvoer voor warmtepompboiler ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantm
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11-2024
Binnenkort ga ik een warmtepompboiler plaatsen op de eerste verdieping, waarbij ik van plan ben de lucht aan en afvoer door de gevel te trekken. Dat betekend dat er 2 gaten geboord moeten worden van 190mm (160 + isolatie), op een hartafstand van 420mm. Nu is mijn vraag, kan dit problemen opleveren voor de draagconstructie van de gevel of scheuren voorzaken? M.a.w. is het verstandig dit door te laten rekenen of te laten bekijken? De 2e etage is een kanaal platen vloer.

Het alternatief is de doorvoer door het dak te maken. Alleen gaat deze dan ook door het zolder, die ik bij voorkeur vrij wil houden van dit leiding werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9W9FbaUG_76Mi2NLsPmbFJdSPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zGWZzdvWtCeUTLWuJVqiBnmY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sie5GwzS5tj40nFO4GBwLxh9PCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B9qgP8W0idrYgHE1o5Wd160U.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou er een kleine latei boven plaatsen, is je probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loodyeeter
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-12-2024
Als je ze netjes door een betonboorder met diamantboor laat boren, zou het geen probleem moeten zijn. Hoe laag komen de gaten onder de kanaalplaatvloer? Mijn inschatting is hoe lager hoe veiliger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
daantm schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:16:
Dat betekend dat er 2 gaten geboord moeten worden van 190mm (160 + isolatie), op een hartafstand van 420mm. Nu is mijn vraag, kan dit problemen opleveren voor de draagconstructie van de gevel of scheuren voorzaken?
Voor de draagconstructie is dit te klein om echt effect te hebben. Kleine ramen hebben ook geen latei erboven.
Een constructeur kan je waarschijnlijk iets nauwkeuriger vertellen wanneer het 'spannend' wordt. Maar er is weinig te berekenen bij dit soort gaten. Het is niet meer dan een loszittende steen in je muur.
Het zit ook vrij hoog, de meeste massa zit er al onder.

Scheurvorming is een iets ander verhaal. Als er een scheur gaat ontstaan zal die de zwakste route pakken en daardoor waarschijnlijk dit gat meepakken. Maar dan moet er wel spanning in de muur zitten.
Als de muur ging scheuren, dan gaat hij dat toch wel doen. Ging hij niet scheuren dan zullen die gaten daar ook niet voor zorgen. Daarvoor moet er iets onderin de muur/fundering aan de hand zijn. De scheur is dan een gevolg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:25
Kun je de gaten niet wat verder uit elkaar zetten?
420mm hoh lijkt me erg dicht op elkaar voor zowel aanvoer als afvoer. Kan de efficiency beinvloeden als je deels uitgeblazen lucht weer terug aanzuigt. Je zou ze prima verder uit elkaar moeten kunnen zetten.

Verder zou ik ZEKER NIET de gaten inclusief de isolatiedikte naar buiten gaan boren.
Gewoon gaten van 160mm door de gevel boren dus. (of ja: dat zal dan iets van 165mm worden vanwege toleranties enzo.)
Het is nergens voor nodig om de buisisolatie óók door te trekken door de gevel heen.

Dat zal ook makkelijker zijn met naderhand een gevelrooster aan te sluiten op de buitenmuur.
Je koopt die roosters namelijk op de buisdiameter die erop komt… dat is in dit geval dus van de binnenbuis. 160mm.
Je kunt geen gevelrooster met aansluitdiameter 160mm monteren als er een gat van 190mm in je gevel zit. (sterker nog: volgens mij bestaan er niet eens roosters voor 190mm)

De buisisolatie laat je in dat geval gewoon eindigen binnen strak tegen de muur aan.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantm
Als je ze netjes door een betonboorder met diamantboor laat boren, zou het geen probleem moeten zijn. Hoe laag komen de gaten onder de kanaalplaatvloer? Mijn inschatting is hoe lager hoe veiliger.
Juist, het is wel mijn plan om dit door een betonboorder met diamantboor te laten uitvoeren. Echter zitten de gaten vlak onder de kanaalplaten, veroorzaakt door de hoogte van de warmtepomp zelf.
Verder zou ik ZEKER NIET de gaten inclusief de isolatiedikte naar buiten gaan boren.
Gewoon gaten van 160mm door de gevel boren dus. (of ja: dat zal dan iets van 165mm worden vanwege toleranties enzo.)
Het is nergens voor nodig om de buisisolatie óók door te trekken door de gevel heen.

Dat zal ook makkelijker zijn met naderhand een gevelrooster aan te sluiten op de buitenmuur.
Je koopt die roosters namelijk op de buisdiameter die erop komt… dat is in dit geval dus van de binnenbuis. 160mm.
Je kunt geen gevelrooster met aansluitdiameter 160mm monteren als er een gat van 190mm in je gevel zit. (sterker nog: volgens mij bestaan er niet eens roosters voor 190mm)
Hoe voorkom je dat er geen koude brug gevormd wordt?. Deze hebben een interne diameter van 160mm, plus 2x 9mm isolatie.(deze is net iets anders dan ik van plan ben te gebruiken.). Gaten kunnen inderdaad iets verder uit elkaar, had ze nu op gelijke afstand als de WP-boiler zelf heeft. Goede tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:39
Voor het metselwerk buitenblad doet dit niks. Het binnenblad (waarschijnlijk kalkzandsteen) kan vloer dragend zijn (dat de kanaalplaat erop draagt). Maar ook dan zou ik me geen zorgen maken over deze 2 gaten. Tenzij er er net een kanaal pasplaat van 400 breed precies op deze 2 gaten rust. Dan zou ik de doorvoer daar niet maken.

Ik dacht trouwens dat ventilatie boilers hun warmte uit de woning haalde en geen of slechts 1 afvoer naar buiten nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:36
BrainCrash schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:17:
Kun je de gaten niet wat verder uit elkaar zetten?
420mm hoh lijkt me erg dicht op elkaar voor zowel aanvoer als afvoer. Kan de efficiency beinvloeden als je deels uitgeblazen lucht weer terug aanzuigt. Je zou ze prima verder uit elkaar moeten kunnen zetten.

De buisisolatie laat je in dat geval gewoon eindigen binnen strak tegen de muur aan.
Ik heb ook met 190 naar buiten geboord, of in geval van mijn houten gevel, gezaagd. Rooster schuif je zo in je 160 buis en zit met schroeven op je gevel vast.
Maar of het echt noodzakelijk is om die isolatie door te boren naar buiten denk ik achteraf niet. Het voordeel is wel dat het stukje buis wat aan het rooster zit naadloos in die buis past.

Verder uit elkaar lijkt mij ook wenselijk maar wellicht dat de handleiding van het apparaat daar wat over zegt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:00
Gaten verder van elkaar af maken! zo zuigt de wpb de koude afvoerlucht aan.
En voor een geveldoorvoer van 160mm is dit de inwendige maat, dus de boormaat is al snel 170mm.
https://www.econox.nl/sta...er-160_12520011971398.pdf

En waarom haal je de aanvoer niet uit de woning zelf? of heb je WTW ventilatie mss?

[ Voor 70% gewijzigd door natural colour op 19-08-2024 07:54 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:22
MeTooPV schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:50:
[..]
Ik dacht trouwens dat ventilatie boilers hun warmte uit de woning haalde en geen of slechts 1 afvoer naar buiten nodig hebben
Dat vraag ik mij ook af. Voor zover ik zie moet je die dingen aansluiten op de binnenventilatie als terugwinning.
Niet warmte van buiten proberen te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zelf heb ik 200mm gaten met Ubbink Aerfoam Ø 160 mm. Dan heb je een klein beetje ruimte eromheen waar je dan kunt afpurren voor de luchtdichtheid. Met mijn PUR pistool kon ik er precies langskomen (de buis is ook wat flexibel)

Overigens was dit voor de WTW, de WPB draait op binnenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantm
In mijn geval sluit ik de uitgang van de mechanische ventilatie aan op de ingang van de warmtepomp boiler. Indien de warmtepompboiler niet aan het verwarmen is, moet de uitgaande lucht van de mechanische ventilatie wel naar buiten kunnen, vandaar dat het 2 gaten moeten worden.
Ik heb ook met 190 naar buiten geboord, of in geval van mijn houten gevel, gezaagd. Rooster schuif je zo in je 160 buis en zit met schroeven op je gevel vast.
Maar of het echt noodzakelijk is om die isolatie door te boren naar buiten denk ik achteraf niet. Het voordeel is wel dat het stukje buis wat aan het rooster zit naadloos in die buis past.
Juist, dit was ook mijn plan.
Pagina: 1