Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvivio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-08-2024
Hallo,

Een paar jaar geleden het volgende systeem in werking gesteld samen met een vriend van me en het functioneerde vrij probleemloos. Zie afbeelding voor meer details:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BC9TRxbu2Uqy900keUQIbPQInSo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aaz93or4c25guZJnqvPBdD7M.png?f=user_large

RAM was ingesteld en heeft gefunctioneert op XMP 2.0 3200MHz op 1.350V

Naar aanleiding van de warme dagen, werd ik gemotiveerd om de hardware en firmware, koeling te controleren en optimaliseren. Een van die optimalisatie acties was het bios updaten. Deze update is geslaagd en functioneerde naar verwachting. In mijn optimalisatie drift ben ik ook gaan rommelen met RAM instellingen.
Het nieuwe bios gaf nieuwe functies, waaronder een DRAM profiel, wat ik volgens mij eens aangezet heb voor CORSAIR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA1FSoNTuMDVrqgws_e3We39d_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dAskYe4TF2C77ThpHxK5hXVJ.png?f=fotoalbum_large

Dit sloeg nergens op, want deze set zit niet in de computer. Wanneer exact de problemen begonnen zijn weet ik niet, maar nadat ik eens alles op AUTO heb laten staan (XMP uit) lijkt er iets ontregelt geraakt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D8C06ctR9kZxq_A1zFGhLeszoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/49bXO5Cc2m08nP5Tf4bh1XJq.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande instellingen werken niet meer. Bios komt niet meer uit post, Windows wil dan niet meer booten. Heb geprobeerd met diverse resets, CMOS clears, nogmaals bios flashen en diverse instellingen, stapje voor stapje weer terug bij het begin te komen (namelijk een stabiel systeem met XMP 2 aan op 3200MHz).

Dat lijkt niet meer te lukken. XMP staat op dit moment aan, met de clock terug op 2133 Mhz. 2400MHz lukt nog, maar alles daarboven loopt het systeem vast.

Heeft iemand nog een suggestie? Bedankt alvast voor het meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Melvivio op 18-08-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:39
Terug flashen naar een oudere BIOS.

RAM verwijderen, BIOS resetten met de jumper en RAM weer terug plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvivio
Bedankt Uszka voor de tip,

Heb je nog een advies welke bios versie ik zou moeten pakken? Tot een paar weken geleden, functioneerde het systeem op 3.10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrGeaqTG8_PzGuEikl0DBnUvjW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vdf6aqEIKzQpXmip8kdE9g3x.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik de nieuwste versie gepakt, 5.61

[ Voor 4% gewijzigd door Melvivio op 20-08-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het werkte met 3.10, dan zou ik die erin flashen. Tenzij er echt iets is in de nieuwere versies die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvivio
Het nieuwe bios heeft wel voordelen. PWM aansturing voor de fans voornamelijk, maar ook enkele dingen die goed zouden zijn voor de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvivio
Zojuist bios terug gezet naar 3.10. Helaas hetzelfde gedrag. Ik kan bijna niks anders dan concluderen dat iets van het geheugen of de geheugen controller defect geraakt is.

Het systeem wil niet uit bios post komen op 3200MHz.

Vervolgens de snelheid terug gezet naar 2133MHz met XMP aan, op 1.350V. Daarmee geen problemen en kom ik stabiel in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 22:58
Probeer eens met één RAM-module op te starten en laad het XMP-profiel opnieuw. Werkt dat ook niet, probeer dan de andere module alleen. Werkt XMP met één module wel, dan is er mogelijk een module defect geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvivio
Degrader, het heeft in ieder geval effect gehad. Ik kan het niet verklaren maar nu op Bios 3.10 werkt het weer.

Wat heb ik gedaan:
Geheugen uit A1 gehaald.
Geheugen in B1 instellingen aangepast naar XMP aan, 1.350V en 3200Mhz. Werkt tot in windows.
>
Geheugen van A1 in B1 geplaatst, zelfde instellingen, werkt tot in Windows.
>
Geheugen uit B1 gehaald.
Geheugen van oorspronkelijk B1 in A1 geplaatst, zelfde instellingen, werkt tot in Windows.
>
Geheugen van oorspronkelijk A1 in B1 geplaatst, zelfde instellingen behouden, liep vast in bios post.
Reset knop, zelfde instellingen, werkt tot in Windows.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPbUCeIa4NggurHGulY93E3juLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wgzCCQH9FcrNT4d0nR86hifJ.png?f=user_large

Zeg het maar.
Ik zou nog wel weer het bios willen flashen naar V5.61 en dan niet de fout maken om DRAM profile aan te zetten. Wat adviseren jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 22:06

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Je weet nu hoe het makkelijk te herstellen valt, take a walk on the wild side!?
Wrs had die fix ook met dat updated bios gewerkt?

Jij bent degene die er achter kan komen?! ;)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:39
Melvivio schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:14:

Wat heb ik gedaan:
Geheugen uit A1 gehaald.
Geheugen in B1 instellingen aangepast naar XMP aan, 1.350V en 3200Mhz. Werkt tot in windows.
>
Geheugen van A1 in B1 geplaatst, zelfde instellingen, werkt tot in Windows.
>
Geheugen uit B1 gehaald.
Geheugen van oorspronkelijk B1 in A1 geplaatst, zelfde instellingen, werkt tot in Windows.
>
Geheugen van oorspronkelijk A1 in B1 geplaatst, zelfde instellingen behouden, liep vast in bios post.
Reset knop, zelfde instellingen, werkt tot in Windows.
Waarom in A1 en B1 ipv A2 en B2 volgens de handleiding van het moederbord?

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-04 21:28
Voor 3600 heeft mijn geheugen, in mijn opstelling 1.36V nodig. Kijk ook of je SoC voltage niet veel te laag staat.

• Melvivio
Uszka, dit betreft een m-ITX moederbord en heeft zodoende maar twee slots, A1 en B1.

Majestici, ik blijf op 3200MHz. dus dan zou de 1.350V goed moeten zijn toch?

Ik ga het flashen denk ik proberen, ik laat wel weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Melvivio Als je een profiel hebt geselecteerd uit de rode box, dan betekent dat je buitenom het XMP profiel een overclock doet.
Het zijn gemaakte profielen door overklokkers die door de fabrikant als optie in het BIOS zijn meegeleverd, maar die eigenlijk nooit door mensen gebruikt zou moeten worden. Ze veranderen nogal wat parameters daarmee.
Kan zelfs zo zijn dat de geheugencontroller zo veel meer spanning te verduren kreeg dat het met die settings wel kan benchmarken, maar totaal verkeerd is voor normaal dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-04 21:28
Melvivio schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:31:
Uszka, dit betreft een m-ITX moederbord en heeft zodoende maar twee slots, A1 en B1.

Majestici, ik blijf op 3200MHz. dus dan zou de 1.350V goed moeten zijn toch?

Ik ga het flashen denk ik proberen, ik laat wel weten of het gelukt is.
Timings kunnen nog steeds te aggressief staan. Je kunt ook eens alleen de frequentie omhoog zetten en de timings standaard laten. Kijk eens wat er gebeurd. Dan kan het zijn dat je de timings handmatig moet invullen. Of, zoals ik zei, de DRAM en SoC voltage beetje omhoog krikken kan soms ook werken. SoC niet over 1.3V, DRAM zou ik ook niet meer dan 1.36-1.37 doen.
Pagina: 1