GrazendeKoe schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:51:
[...]
Dat het nu via een centrale partij gaat vind ik nu juist het nadeel. Het is ouderwets en de energieleveranciers/netbeheerders zeuren nu dat het net zo overbelast is. Plus, ze voeren nu plots terugleverkosten in, omdat ze het zo zwaar hebben. Hadden deze partijen dan ook niet wat meer visionair kunnen zijn?
Wijkkasten zou een goede oplossing zijn ja. Op die manier kan energie veel decentraler verspreid worden 'achter' de hoofdmeter van de leverancier/netbeheerder. Volgens mij kun je op die manier het energienet ook eenvoudiger in delen upgraden.
Natuurlijk juich ik het zelf prutsen met elektra niet aan, maar de wetgeving en de techniek hierop aanpassen wel.
Dus:
Huidige inrichting van het net voldoet voor de ideeën en wensen in dit topic. (via de wijkkast)
Maar:
Wetgeving en de gedachten van de beheerders en leveranciers lopen achter. (te laat met investeren in het net, extra kosten in rekening brengen, decentraal registreren en verrekenen)
Je wilt:
Een centrale wijkkast waar de woningen op aangesloten zijn.
De woningen kunnen energie leveren 'aan' die wijkkast, de wijkkast 'verdeelt' die energie naar de rest.
Verder:
Je hebt altijd ergens een energieleverancier nodig. (de grote jongens) Dat moet dan altijd via een net naar die wijkkast gaan.
Tenzij er een bijv. een bedrijf op die wijkkast staat aangesloten die de volledige energiebehoefte kan opwekken. (o wacht dat word dan automatisch een energieleverancier zoals hiervoor genoemd)
Tot zover veranderd er niks.
Dat het net overbelast is is los je alleen op door het verbruik en opwekking in balans te krijgen. Dit moet dan ofwel bij de energieleverancier worden gedaan (snel afschalen of juist opschalen bij veranderende vraag) of bij de verbruikers zelf (die tevens terug leveren). En dat laatste los je niet op door veranderingen in het net. (afgezien wat het net verzwaren en dergelijke). Alleen door het moment wanneer er energie word opgewekt of verbruikt af te stemmen met elkaar.
Zoal ik het lees is het enigste probleem nog steeds die extra kosten. Netbeheerders zijn zover ze kunnen, en ja ze lopen erg achter, al bezig met het net geschikt te maken voor de vraag en aanbod die er nu is.
[
Voor 6% gewijzigd door
thijsco19 op 15-09-2024 11:16
]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.