55" zonder (of met weinig) reflectie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:01
Ik zoek een?
55" TV ter vervanging van onze Samsung 40" UE40D6200 Max 55", dit past nog net tussen de 2 deuropeningen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u_ZBOcEtMIGKf92LzyTWVh9EH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kmunxbVKRxdHuPgmyMUnZqe.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je op de foto kan zien is er best veel reflectie (genomen bij bewolking deze morgen). Lichtdoorlatende gordijnen hangen zal ook nog gebeuren, maar ook daar zal toch nog wel best wat licht doorkomen wanneer de zon schijnt. Volledig verduisterende doen we liever niet, overdag zitten we liever niet in het donker.
De TV hangt dan ook net tegenover een raam, de slechtst mogelijke plaats. Een andere plaats was geen optie omdat er hier 4 deuren, een groot raam én een schouw zijn.
Voorheen tevreden van deze Samsung in onze vorige woning, maar nu begin ik er mij meer en meer aan te storen.
Bij voorkeur ook een TV die niet om de haverklap om een internetverbinding gaat vragen met irritante popups ofzo. Ik denk niet dat ik deze zal verbinden met het internet vermits alles via Kodi en Chromecast loopt.

Wat is je budget?
Liefst niet meer dan +- 1000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het enige belangrijke van de TV is het beeld, om hoofdzakelijk films te kijken/ streamen, geen gaming. Alles passeert hier via een Onkyo receiver dus de luidsprekers, apps, etc zijn van geen belang. De TV apps staan op een Google Chromecast with Google TV en er is ook een Raspberry Pi met Kodi.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb geen merkvoorkeur. OLED heeft meer last van reflecties las ik al, dus misschien neem ik dit type dan beter niet. Via de BBG had ik al de Samsung Neo Qled QN90C gevonden.
Edit: LG 55QNED866RE lijkt ook een optie, en heeft meteen ook Dolby Vision IQ

Welke vragen heb je hier nog over?
Zal een nieuwe TV überhaupt veel verbetering geven inzake reflectie tov onze >10 jaar oude?

Beste antwoord (via wittmann1982 op 21-08-2024 18:45)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:39
Zolang je relatief recht voor de TV zit zullen de meeste midrange of high end TV's een verbetering geven vergeleken met jouw huidige Samsung TV.

In het prijssegment waarin jij opzoek bent zul je bepaald concessies moeten doen. De QN9xC heeft een class leading reflectiefilter en kan een hoge helderheid behalen, hierdoor zul je er flink op vooruit gaan wanneer je overdag TV kijkt. Nadeel is dat de QC van Samsung matig is en je Dolby Vision support mist (wordt deels opgevangen door de hoge (piek)helderheid). Andere opties met DV ondersteuning zijn de TCL C80x en de Sony X90L (met onderhandelen voor rond de € 1000 te koop), waarbij de TCL veel bang for the buck biedt en de Sony over all de beste bouwkwaliteit en processing heeft. De door jouw genoemde LG zou ik links laten liggen door het IPS paneel.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Zolang je relatief recht voor de TV zit zullen de meeste midrange of high end TV's een verbetering geven vergeleken met jouw huidige Samsung TV.

In het prijssegment waarin jij opzoek bent zul je bepaald concessies moeten doen. De QN9xC heeft een class leading reflectiefilter en kan een hoge helderheid behalen, hierdoor zul je er flink op vooruit gaan wanneer je overdag TV kijkt. Nadeel is dat de QC van Samsung matig is en je Dolby Vision support mist (wordt deels opgevangen door de hoge (piek)helderheid). Andere opties met DV ondersteuning zijn de TCL C80x en de Sony X90L (met onderhandelen voor rond de € 1000 te koop), waarbij de TCL veel bang for the buck biedt en de Sony over all de beste bouwkwaliteit en processing heeft. De door jouw genoemde LG zou ik links laten liggen door het IPS paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Die dolby vision die mist bij de samsung doet me idd zeer sterk twijfelen om hem te kopen.
Kijkhoek valt zeer goed mee, quasi recht erop, dus dat is geen issue.
TCL is een merk dat me niet bekend was :/
Jij zou dus eerder uit de TCL en Sony kiezen, en de samsung, net als de LG links laten liggen?
edit: ff link naar de specs toegevoegd van de Sony en TCL.Beiden zich er goed uit. Bij de TCL krijg je idd veel waar voor je geld, is 800 tov 1000 voor de Sony. De TCL is voor verschillende kenmerken nog beter dan de Sony, zoals de refreh rate (is wel niet zo veel van belang zonder te gamen), miniled, snellere reactietijd, ondersteunt meerdere audio formaten (ook niet van belang gezien de Onkyo receiver), en o ja, is nog bijna 4kg lichter ook :+ Daartegenover staat dat Sony een gekender merk is waar ik dan toch kwaliteit zou van verwachten.
Alhoewel een merk ook niet per sé iets wil zeggen, bij de huidige Samsung begon de voeding na 2,5 jaar een pieptoon te maken. Gelukkig zelf kunnen vervangen door een 2dehands voeding die ik had gevonden op ebay.
Sony
TCL C80X

[ Voor 67% gewijzigd door wittmann1982 op 19-08-2024 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Merk zegt inderdaad niet per se iets, echter is het geen publiek geheim dat de quality control en technische design bij Samsung matig is. Dat de TCL vier kilo lichter is heeft ermee te maken dat de bouwkwaliteit en componentkeuze matiger is dan bij Sony.

Bij Samsung en TCL krijg je meer hardware/ specs (niet alles zeggend) voor je geld echter speelt software/ aansturing ook een belangrijke rol, de Sony weet een behoorlijk plaatje neer te zetten gelet op de gebruikte hardware. Het is veel accurater op het gebied van local dimming, kleuren, schaduwdetails en tone mapping. Wanneer je hier waardering aan hecht is de X90L de beter keuze.

Mocht je voornamelijk in de avonden TV kijken zou ik eerder naar de LG B4 kijken wanneer er geen directe zonlicht op de TV valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
Ik kijk in het weekend regelmatig overdag films, dus de lg is jammer genoeg geen optie.
Ik heb ff een prijsalert ingesteld voor de Sony, die zal het waarschijnlijk wel worden. Liever iets meer betalen en dan degelijker. Jammer dat black friday nog zover af is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Inmiddels ff geinformeerd bij de lokale tv zaak. Stelden eveneens de lg b4 en samsung mini led voor, maar ook de philips 55pml9009 voor.
Was zeer beknopt via mail, gezien de vakantieperiode, dus ik heb het nog niet gehad over de problematiek van invallend licht. Stelt zich dat ook bij die Philips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Deze twee sites behandelen reflecties van het paneel in hun reviews (met bijbehorende plaatjes, al lijkt dat Flatpanels daar wat lakser in tegenwoordig en wordt het in schrift afgedaan bij veel reviews):Maar als het gaat om reflecties overdag is er echt niets beter dan Samsung met de tegenwoordig inspiratieloze term Anti Reflectie O-) . Al geven ze bij Flatpanels (OLED fan als de reviewer is) nog steeds de voorkeur aan een OLED: "In a brightly lit room, the TV's [Samsung QN95A] high brightness and effective anti-reflection filter help maintain intensity and saturation in the pictures better than on an OLED TV, although the latter is still our preference in bright living rooms."
Uit de QN95B review: "Samsung's anti-reflective filter is the most effective in any current TV and most of the time it effectively manages to suppress reflections in brightly lit environments although it can sometimes produce rainbow effects, mainly if you have a window or lamp directly opposite the TV. These rainbow effects can be quite distracting. No glossy TV is reflection-free."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYVCO3nAuP5MEkt_3e-9a74iJlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0BEzzj5dbWFQp6LiiOIPmS4b.png?f=fotoalbum_large

Hier een review van de Philips 8909 en die geeft niet hoog op van de anti-reflectie: 'Reflecties vermijd je best, de 65PUS8909 (PUS8909-serie) heeft geen uitzonderlijke prestaties op dat vlak.'
https://fwd.nl/beeld/revi...5pus8909-pus8909-the-one/ Grote kans dat het op de 9009 niet veel beter is, waarschijnlijk enkel aangeraden voor de hoge helderheid.

Maar van wat ik herinner van de oudere reviews van Flatpanels doen OLED tv's het idd vrij goed op dit vlak (o.a. omdat de pixels vrij dicht tegen het oppervlak van het paneel liggen vergeleken bij de LCD technologie)

[ Voor 93% gewijzigd door apis29 op 25-08-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Wanneer Ambilight geen harde eis is dien je imo Philips LCD TV’s te vermijden, zowel de MiniLED modellen van vorig jaar als van dit jaar hebben issues.

De LG B4 heeft een semi-glossy toplaag vandaar dat ik deze ter sprake bracht, in jouw situatie dien je OLED TV’s zoals bijv. de LG C serie te vermijden door de glossy toplaag. Dan heb je nl een 55” spiegel in de woonkamer hangen ;).

MiniLED, evenals FALD TV’s hebben een veel hogere helderheid en minder last van ABL, wat het de geschiktere TV maakt wanneer je ook vaak overdag TV kijkt. Hierbij zul je altijd concessies moeten doen en zal de kijkervaring overdag matig zijn in jouw kamerindeling, lees: niet zoals de maker/ regisseur het bedoelt heeft.

In deze video wordt het een en ander goed uitgelegd, de aansturing is belangrijker dan de hoeveelheid zones. Niet de meest betrouwbare bron echter is deze video en de conclusie correct.

Rtings maakt voortaan ook foto’s van de hoeveelheid reflectie in dagsituaties, persoonlijk zou ik de semi-glossy toplaag prefereren waarbij de reflectie iets uitgesmeerd wordt, zoals bij de X90L en de B4, boven de glossy toplaag zoals bij de Samsung QN9xC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Het is duidelijk dat we nu een glossy toplaag hebben. De zon valt zelfs niet rechtstreeks door het raam binnen op de tv en zelfs dan is het zeer storend. Zelfs gewoon daglicht is al te veel.
Een volledige glossy wil ik hier dus zeker niet meer, zelfs indien de tv's dan inmiddels al verbeterd zijn komt dat er niet meer in :)
Ambilight is zeker niet nodig. Dat kan steeds nog als zelfbouwproject heb ik hier al gelezen. Dus die philips zal het ook niet worden.
Op rtings zie ik de lg b4 oled met een score van 9.1. De fotos zien er echt extreem goed uit vind ik. Wel staat hij daar als "glossy" aangemerkt?
De sony krijgt dan weer maar een magere 7.2. voor de reflectie.
Ik heb nog ff doorgeklikt naar de specifieke testen en ik begin nu toch naar de LG te neigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De cijfers die je bij Rtings ziet staan zijn op bepaalde onderdelen niet veelzeggend. Wanneer je de B4 tegenover een C3 zet, zie je dat de B4 semi-glossy is.

Laatste generatie standaard WOLED panelen zitten qua helderheid in SDR bijna op het dubbele vergeleken met jouw huidige Samsung TV. Probeer het uit zou ik zeggen, mocht de B4 toch niet bevallen kun je altijd nog omruilen en terugvallen op een LCD TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:53
Geen enkele T gaat invallend licht van een raam er tegenover oplossen. Wat voor paneel je ook neemt. Wil je een goed TV voor weinig, dan ga je voor een C4. En daar komt voldoende lichtopbrengst uit om overdag te kijken. En wellicht eens nadenken over een gordijntje..

En dan zeer offoptic; waarom is die vloer zo vreemd gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Eronder ligt de originele vloer, spuuglelijk in geel en bruin. Vanaf de blauwe tegels is hij weer ok. Ik wou de parket doorleggen tot net onder de deur zoals gebruikelijk is. Vrouw wou liever een accent van die blauwe tegels. The rest is history ...
Ff de C4 aan het lijstje toegevoegd ook, wel 300 euro duurder natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door wittmann1982 op 26-08-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Sinds gisteren hangt hier een B4. Was op voorraad en te zien in de toonzaal bij de lokale tv zaak.
Na het ophangen een oh shit moment: nog steeds vervelende reflectie, ff simulatie met tafellaken voor het raam gedaan, maar nog steeds te erg. Zelfs nog gevraag om om te ruilen voor die matte samsung S95D, maar dat wou men niet doen. Kreeg wel een hele scherpe prijs, maar moest de LG dan zelf zien kwijt te raken. Toch maar niet. :S

Erna als bij toeval mij niet meer pal voor de tv gezet, maar onder een hoek van 30 graden ofzo en alle reflectie was volledig weg. Onvoorstelbaar. _/-\o_
Moraal van het verhaal: door lokaal te kopen en een kleine winkel te steunen heb ik mezelf in een lastig parket gebracht. Kostte 60 euro duurder wat niet gaf, maar bij een online handel had ik die wel probleemloos kunnen terug sturen.
Pagina: 1