Glasvezel SNLR - icm Edgerouter 4, Welke SFP module werkt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dortgulpener
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-09 18:29
Al jaren kom ik graag op dit forum om waardevolle info te vinden. Nu is het tijd voor mijn eerste vraag waar ik op het forum c.q. internet geen duidelijk oplossing voor kan vinden.

Sinds afgelopen week zijn we overgestapt op een glasvezel aansluiting van SNLR. Overstap soepeltjes verlopen maar ik zou graag het geleverde Huawei modem uit de keten willen verwijderen en de glasvezel rechtsreeks op mijn Edgerouter 4 willen aansluiten. Na heel wat lezen op internet wordt me niet duidelijk welke SFP module ik nu precies nodig heb. Het probleem zit hem denk ik bij de hoeveelheid afkortingen en de ene persoon schrijft dat iets werkt en de volgende dat het alleen voor bijv een AON netwerk werkt, Of de frequenties in de specs van de SFP module komen niet overeen. Al met al is het voor mij een nieuw gebied, maar misschien dat iemand me hier verder mee kan helpen?

Relevante hardware die ik gebruik
- Edgerouter 4
- Het is een GPON Class B netwerk, meer info qua specs is te vinden op https://snlr.nl/vrije-modemkeuze/
- Nu heb ik een Huawei EG8145X6, maar deze wil ik eruit halen
- Er gaat een groen kabeltje naar de Huawei

Een optie die ik gevonden heb is de Ubiquiti UFiber GPON Class B+ access point maar er zijn mensen die schrijven dat niet te gebruiken is aan de enduser kant...

[ Voor 7% gewijzigd door dortgulpener op 18-08-2024 10:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 15:13
misschien https://www.fs.com/de-en/products/133619.html
maar zelfs dan is het zeer twijfelachtig of het de juiste is en gaat werken op een edgerouter.
misschien dat iemand anders daar meer van weet.

Wat ik zou doen is: "Indien er op dit moment een gecombineerde glasvezelmodem en router van Huawei in gebruik is dan kun je bij de klantenservice een verzoek doen om deze te vervangen voor een aparte glasvezelmodem (ONT) in combinatie met Fritzbox als (draadloze) router."

Een ONT en dan je router erachter kan wel, dan heb je geen gezeur met de glasvezel, en toch je eigen router erachter. wel 2 apparaten, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe zit de boel nu aangesloten? Heb je van de FTU (waar het glas op binnenkomt in je woning) naar je Huawei nog een kastje ertussen zitten (ONT)? Zo niet dan kan het lastig worden met een eigen GPON SFP optic om hem werkend te krijgen, want als je geen serienummer kloon kunt doen moet je hem laten registreren soor SNLR.

Van wie is de glasvezelkabel (te zien aan de kleur, dus als je het niet weet, welke kleur kabel)? Dat kan ook nog uitmaken.

Volgens het Ubiquiti forum is al getest met een Huawei HPSP2120 op het Reggefiber netwerk (nu KPN). Geen ervaring of die ook werkend te maken is in jouw geval.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 20-08-2024 21:53 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dortgulpener
Dank jullie wel voor het meedenken. Ik was inmiddels de route van @nelizmastr opgegaan. Ik heb inmiddels een UFiber Loco https://tweakers.net/pric...ubiquiti-ufiber-loco.html als ONT aangesloten. Dmv een patch zoals beschreven op https://github.com/Unifi-Tools/UFiber.Configurator de gegevens van het Huwawei modem weten te klonen. Let op, dit werkt alleen met firmware 4.3.1.

code:
1
UFiber.Configurator --host 192.168.x.x --user  ubnt --pwd xxxx --vendor HWTC --serial XXXXX --mac XXXXXXXX

De vendor, serial gegevens en mac address zijn te vinden in de Huawei van SNLR. Het volgende Youtube fimpje laat alle stappen goed zien om Loco aan de praat te krijgen https://www.youtube.com/watch?v=ZI2U8wnJ4IQ&t=912s

Na een paar minuten gaf de UFiber Loco aan dat er verbinding was. Dmv UTP de Edgerouter aangesloten en de VLAN4/6 aangemaakt. De PPPoe gegevens ingevuld (username en paswoord aanvragen bij SNLR). En geheel was up and running. Als laatste moesten nog wat settings in de Edgerouter aangepast worden (port forwarding, WAN device voor NAT, ...).

Op dit moment werkt alles zover ik kan overzien. Alleen lijk ik niet de volledige bandbreedte te kunnen halen, maar volgens diverse fora is dit een probleem van de Edgerouter, Dit ga ik nog eens rustig uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

dortgulpener schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:17:
Op dit moment werkt alles zover ik kan overzien. Alleen lijk ik niet de volledige bandbreedte te kunnen halen, maar volgens diverse fora is dit een probleem van de Edgerouter, Dit ga ik nog eens rustig uitzoeken.
Als je een gigabit abonnement hebt kan 't inderdaad lastig worden, wellicht helpt dit topic bij Ubiquiti, mocht je bijv. nog geen offloading aan hebben staan:

https://community.ui.com/...46-4113-88bc-5b3a211d5d94

Anders wordt het een krachtigere router. Een van de verschillende Unifi gateways zal dan een prima upgrade zijn.
uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra

En als je klaar wilt zijn voor 2,5G:
uitvoering: Ubiquiti UniFi Gateway Max

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dortgulpener
@nelizmastr de Gateway Max staat inderdaad op het verlanglijstje 😀

Trouwens in interessante link om te testen wat het effect van MSS clamping is.

[ Voor 36% gewijzigd door dortgulpener op 23-08-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dortgulpener
MSS Clamping aanzetten geeft inderdaad een duidelijke verbetering, ben van ongeveer 70% naar 85% van het gigabit abo gegaan. Offloading had ik al aan staan.
Al met al dus tijd voor een krachtiger exemplaar. Voor nu is de belangrijkste horde genomen, overstappen op glas met de bestaande infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:12
PPPoE is vrij belastend voor je router, zeker als dit softwarematig gebeurt. Ik heb dezelfde router en haalde iets van 700Mbit/s. Mijn provider is echter overgestapt op een systeem met DHCP en ineens kwam ik met speedtests op 960Mbit/s. Je kunt ook een provider overwegen die geen PPPoE meer gebruikt zodat je goede hardware niet hoeft weg te doen.
Pagina: 1