Ledstrip monteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-03 19:32
Zouden jullie mij kunnen adviseren hoe ik het beste een led-strip kan monteren op mijn vliering?

Mijn vliering is 5 meter lang en donker. Ik kom hier hooguit vijf keer per jaar, maar het is wel prettig om het goed verlicht te krijgen, zeker nu het steeds voller wordt. Een led-strip lijkt mij het meest praktisch om over heel de vliering functioneel licht te krijgen. Momenteel is er al een enkele schakelaar en bruin, geel/groen en blauw draad met lasklemmen aanwezig. Ik ben semi-handig, maar nagenoeg geen noemenswaardige ervaring met elektra, vandaar dat ik hier jullie advies wil inwinnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qx-P_8IOIwfNtyIIfhfJnV1zkCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QCOLcWkVtRxebqf7wf24eP7.jpg?f=fotoalbum_large

Het advies van de Hornbach is om een ledstrip te kopen met adapter, de stekker eraf knippen en monteren op de drie reeds aanwezige draden. Het nadeel hiervan is dat ik de adapter moet wegwerken. Kunnen jullie je vinden in dit advies? Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? En nog tips voor het eenvoudig wegwerken van de adapter, of gewoon een simpele installatiedoos? Of hebben jullie betere ideeen?

Beste antwoord (via Jero op 06-10-2024 13:01)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:46
@Jero
Makkelijkste is om een Led-tl balk te halen:
https://www.hornbach.nl/p...utraalwit-grijs/10471457/
De meeste kan je ook doorlussen, dus makkelijk meerdere achter elkaar.
Erg simpel om te doen, kwestie van armatuur monteren, draad monteren en doorlussen naar de volgende en tenslotte aansluiten op je bestaande bedrading.

Alternatief zou een lichtslang kunnen zijn:
https://mastertools.nl/pr...-25m-20-000-lumen-03-5815
(eerste hit google, dus niet naar de prijs kijken).
Dit wordt veel op bouwplaatsen gebruikt en kan direct op 220v worden aangesloten. Dus stopcontact maken die schakelbaar is, stekker erin en klaar. Lang ophangen met wat oogjes en je hebt een bak licht.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
Een ledstrip werkt niet uit de doos op 240V, daar zit een adapter bij.
Die adapter wegwerken hoort er nu eenmaal bij.

Wat bedoel je precies met wegwerken? Je komt er 5x per jaar, dat ding kun je aan 2 tyraps aan de wand hangen naast de lasdoos.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18:12
Lijkt me een prima advies. Adapter, kabel en ledstrip kan je idd met tiewraps vastmaken.

Ook handig: lamp met bewegingsmelder. Kan je m ook niet vergeten uit te doen. https://www.hornbach.nl/p...sensor-20w-ip44/10599894/ zoiets bv.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Waarom pak je niet van die kant en klare led armaturen (zien er uit als tl balkjes)? O.a. verkrijgbaar bij hornbach voor weinig, makkelijk monteren en kost een habbekrats en geven een bak licht. Ze zijn in diverse lengtes te krijgen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
DukeBox schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:23:
Waarom pak je niet van die kant en klare led armaturen (zien er uit als tl balkjes)? O.a. verkrijgbaar bij hornbach voor weinig, makkelijk monteren en kost een habbekrats en geven een bak licht. Ze zijn in diverse lengtes te krijgen.
Dit zou inderdaad ook mij keuze zijn.

Zoiets is ook cheap: https://www.hornbach.nl/p...aalwit-ip20-wit/10510798/

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:15
Misschien een idee om aan de draden een stopcontact te monteren. Buisje dat omhoog gaat wat inkorten en de draden in het stopcontact afmonteren. Heb je gelijk iets waar je het adapter van de LED's kan inprikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:14

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Masimo schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:49:
Misschien een idee om aan de draden een stopcontact te monteren. Buisje dat omhoog gaat wat inkorten en de draden in het stopcontact afmonteren. Heb je gelijk iets waar je het adapter van de LED's kan inprikken.
Ja dat. Ik zou een opbouw stopcontact aan 't eind van dat (evt. iets ingekort) pijpje zetten. Hoef je die stekker van de adapter niet te gaan afknippen en kun je een mooi geaard (desnoods dubbel of meer) stopcontact op de wand zetten.

Alternatief koop je voor een tientje of twee zo'n LED driver:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxpDUGbFf7qlhOKDAt4u6vqqlsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XYm5HEFQsA0x9tupmOuUHXkt.png?f=fotoalbum_large

Die zijn wat makkelijker en netter weg te werken dan zo'n "wall wart". "VD" draden (die bruine en blauwe) aan de ene kant erin en andere kant LED strip er aan. Let even op 't vermogen dat je nodig hebt voor je gekozen LED strip.

Ga niet klooien met kroonsteentjes als je die adapter aan die draden gaat zetten. Gebruik daar Wago's (221-412 of 221-2411) voor. En haal de spanning er af (in je meterkast) voor je begint!

Edit: Wacht even; wat een aantal mensen hier vergeten, mezelf incluis, is dat blauw-bruin permanent spanning heeft. Ofwel: je strip blijft aan. Als er blauw-zwart had gezeten was het een geschakelde draad (naar mogelijk die schakelaar op je foto). Daar lijkt 't nu niet op, óf iemand heeft niet de juiste kleur draad getrokken. Hou er dus even rekening mee dat je mogelijk nog een schakelaar wil zetten (of een sensor of...). Of je moet inderdaad de 'adapter + stopcontact' route gaan en gewoon de stekker insteken / uittrekken.

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 18-08-2024 02:47 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTBram
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:54
RobIII schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 02:33:
[...]

Edit: Wacht even; wat een aantal mensen hier vergeten, mezelf incluis, is dat blauw-bruin permanent spanning heeft. Ofwel: je strip blijft aan. Als er blauw-zwart had gezeten was het een geschakelde draad (naar mogelijk die schakelaar op je foto). Daar lijkt 't nu niet op, óf iemand heeft niet de juiste kleur draad getrokken. Hou er dus even rekening mee dat je mogelijk nog een schakelaar wil zetten (of een sensor of...). Of je moet inderdaad de 'adapter + stopcontact' route gaan en gewoon de stekker insteken / uittrekken.
Daar keek ik ook naar. Als je de schakelaar rechts op de foto opent, kun je vast achterhalen of de loshangende bruine daar vandaan komt of niet.
Zo ja, vervangen door zwart.
Als die schakelaar ergens anders voor is, zul je een aparte schakelaar voor je nieuwe licht moeten monteren, aan de loshangende aders, en vanaf daar met zwart en blauw naar je verlichting.

Have no fear, the engineer is here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:09

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een andere oplossing is om op de bruin/blauw/geel een gewone opbouw wcd te monteren en deze er op te zetten:
https://www.hornbach.nl/p...t-schakelaar-wit/7921081/

Dan heb je altijd alle opties open wat je wilt aansluiten en hoef je geen nieuwe draden te trekken.

Heb je helaas wel je stekker er nog bij en moet de adapter ergens kwijt raken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:14

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Waterbeesje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:07:
Een andere oplossing is om op de bruin/blauw/geel een gewone opbouw wcd te monteren en deze er op te zetten:
https://www.hornbach.nl/p...t-schakelaar-wit/7921081/

Dan heb je altijd alle opties open wat je wilt aansluiten en hoef je geen nieuwe draden te trekken.

Heb je helaas wel je stekker er nog bij en moet de adapter ergens kwijt raken.
Dan zou ik eerder zoiets nemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMrJvUDTXjRRhyjCJuQPZAr6aG8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9M1XB48tdDDED1jHl00ye5le.png?f=user_large

En dan gewoon het stopcontact achter de schakelaar zetten (bruin en blauw naar de schakelaar, zwart en blauw van de schakelaar naar het stopcontact, geel op stopcontact).

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 18-08-2024 12:03 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:46
@Jero
Makkelijkste is om een Led-tl balk te halen:
https://www.hornbach.nl/p...utraalwit-grijs/10471457/
De meeste kan je ook doorlussen, dus makkelijk meerdere achter elkaar.
Erg simpel om te doen, kwestie van armatuur monteren, draad monteren en doorlussen naar de volgende en tenslotte aansluiten op je bestaande bedrading.

Alternatief zou een lichtslang kunnen zijn:
https://mastertools.nl/pr...-25m-20-000-lumen-03-5815
(eerste hit google, dus niet naar de prijs kijken).
Dit wordt veel op bouwplaatsen gebruikt en kan direct op 220v worden aangesloten. Dus stopcontact maken die schakelbaar is, stekker erin en klaar. Lang ophangen met wat oogjes en je hebt een bak licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero
Bedankt voor alle reacties! Stuk voor stuk waardevol!

Ik ga me verder verdiepen in de led-armaturen. Die was ik eerder nog niet tegengekomen, en die lijken inderdaad een stuk makkelijker te monteren aangezien ik rechtstreeks de bruine en blauwe draden kan aansluiten. Wel moet ik nog even checken welke armaturen door te lussen zijn, aangezien enkelen expliciet in de montagehandleiding de volgende tekst hebben opgenomen: "De lamp is niet geschikt om in een lus te worden verbonden." Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jero schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:44:
…en die lijken inderdaad een stuk makkelijker te monteren aangezien ik rechtstreeks de bruine en blauwe draden kan aansluiten.
Dan blijft nog steeds de vraag: hoe ga je die aan en uit zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jero
Eindelijk eens de tijd genomen hiervoor. Gelukkig was het zo makkelijk met de led-balk zoals in eerder posts gesuggereerd werd: stekker eraf en draadjes in de klemmen. Werkt als een trein. Bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwRf5p5GMcwPC0UH2wCs7g9DKdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJgYrYJ4CGiJe3EbDmxCDgCP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6J7Rm-XUrG0u1yPXXsY83gsT_Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRfCG5UjGsG5XhXdhFLnY4xB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 15:32
Jero schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:00:
Eindelijk eens de tijd genomen hiervoor. Gelukkig was het zo makkelijk met de led-balk zoals in eerder posts gesuggereerd werd: stekker eraf en draadjes in de klemmen. Werkt als een trein. Bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijn dat het gelukt is...
Let op, die las klemmen mag je niet voor flexibele draad gebruiken, dus die twee aderige witte draad mag dat niet in. Ook heb je in de rechtse lasklem de draden niet diep genoeg zitten.

Haal even een paar van de eerder gesugereerde wago klemmen. Hier mag flexibel ook in. En strip de draden lang genoeg. Je weet nu iig hoe het aangesloten moet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-05 19:59
Ik zou ook in mijn dressing een led strip willen hangen.
Er is een kabel (zwart en rood) voorzien die naar de elektriciteitskast gaat.
Ik zou deze graag willen dimmen tussen bv bepaalde uren etc.
Iemand een idee? evt met HA?

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Stef CB is dat een 230V strip of werkt die op een lagere spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
sypie schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:07:
@Stef CB is dat een 230V strip of werkt die op een lagere spanning?
Ik moet alles nog aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Stef CB Zwart en rood betekent meestal geen 230V, vandaar de vraag.

Zelf heb ik een stripje gevoed met een passende led-driver. Daarachter een Shelly Plus RGBW PM. Dat werkt prima. Dit geheel heb ik verbonden met HA zodat ik met behulp van automations de strip aan en uit kan zetten, in combinatie met een bewegingssensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
sypie schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:34:
@Stef CB Zwart en rood betekent meestal geen 230V, vandaar de vraag.

Zelf heb ik een stripje gevoed met een passende led-driver. Daarachter een Shelly Plus RGBW PM. Dat werkt prima. Dit geheel heb ik verbonden met HA zodat ik met behulp van automations de strip aan en uit kan zetten, in combinatie met een bewegingssensor.
Nee ik vermoed 24v.
Er hangt al een bewegingsmelder aan de muur van niko. Vermoedelijk is de draad hierop aangesloten. Ik moet dan enkel nog de draad aansluiten op een led strip en dan in de kast ook nog aansluiten op een driver.

Pagina: 1