Heb ik mijn dimmer en stopcontact correct aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frsh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-08-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een lichtschakelaar waarop 2 bruine en 1 zwarte snoer zijn aangesloten. Op de ene bruine staat spanning en gaat richting de meterkast. De andere bruine gaat naar een stopcontact een paar meter verderop in de muur.

Nu heb ik deze lichtschakelaar vervangen met een dimmer (https://www.noxion.com/nl...-manual-dimmer-switch-rlc) . Op de dimmer zitten twee L aansluitingen. Op beide heb ik een bruine draad aangesloten. Alles werkt prima, de dimmer doet het goed en het stopcontact even verderop heeft ook weer stroom.

Nu zegt een vriend dat hij niet zeker weet of dit helemaal veilig is. Hij heeft het idee dat als je zware apparatuur op het stopcontact aansluit, dat de dimmer daar misschien niet op berekend is en er brand kan ontstaan. De dimmer is 300W, maar het lijkt mij dat dit gaat over de lampen die je ermee dimt.

Het doorlussen van de twee bruine snoeren is gewoon hetzelfde als een lasklem lijkt me? Of moet ik dit toch anders doen?

Graag jullie advies. Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Frsh op 18-08-2024 13:07)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klopt, het doorlussen is hetzelfde als een lasklem. In principe moet dat op 10/16A berekend zijn. De 300W is inderdaad het maximum van de aangesloten belasting.

Het enige waar je goed op moet letten is dat de draden gestript zijn zoals is aangegeven achterop de dimmer. Sommige willen 11mm andere 12mm. Te kort afstrippen kan voor contactproblemen zorgen waarbij je vonkvorming kunt veroorzaken met brand als gevolg.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Klopt, het doorlussen is hetzelfde als een lasklem. In principe moet dat op 10/16A berekend zijn. De 300W is inderdaad het maximum van de aangesloten belasting.

Het enige waar je goed op moet letten is dat de draden gestript zijn zoals is aangegeven achterop de dimmer. Sommige willen 11mm andere 12mm. Te kort afstrippen kan voor contactproblemen zorgen waarbij je vonkvorming kunt veroorzaken met brand als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frsh
Bedankt voor je snelle reactie! En mooi dat het zo goed zit.

Ik kon nergens instructies vinden over de striplengte in de handleiding, maar kan zijn dat ik het over het hoofd heb gezien en dat het wel achterop de dimmer staat. Ik heb zelf verschillende striplengtes geprobeerd totdat ik een lengte had waarbij ik geen koper meer kon zien. Dit heb ik daarna toegepast op de andere twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@FrshWeet je het merk en type dimmer? staat netjes gelinkt in de TS.

Vaak staat het op de achterkant maar die kan ik zo 1-2-3 niet vinden op internet.

[ Voor 67% gewijzigd door sypie op 18-08-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
Volgens mij wordt het stopcontact niet gevoed via de dimmer.
Er is een gewoon stopcontact waarvan de fase (bruine draad) is doorgelust op de aansluiting van de dimmer. Het stopcontact kan dan evenveel leveren als elk ander stopcontact (dus meer dan de 300W die eerder genoemd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frsh
Ze zitten er dus nu zo in dat je geen koper kan zien. Kan ik ervan uitgaan dat het dan goed is, of zou je aanraden om toch de striplengte te achterhalen en dimmer opnieuw aan te sluiten?

Ik moet wel zeggen dat ik diverse striplengtes heb geprobeerd en dat de laatste poging de enige was waarbij de snoertjes ook echt goed vastzaten en niet weer losschoten bij het in de wand drukken. Dus voor mijn gevoel zitten ze wel goed. Durf er niet zo goed weer aan te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frsh
MeTooPV schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:05:
Volgens mij wordt het stopcontact niet gevoed via de dimmer.
Er is een gewoon stopcontact waarvan de fase (bruine draad) is doorgelust op de aansluiting van de dimmer. Het stopcontact kan dan evenveel leveren als elk ander stopcontact (dus meer dan de 300W die eerder genoemd is)
Ja precies, de 300W gaat alleen over de lampen die je erop aansluit dus. Alleen die vriend van mij twijfelde eraan of dat doorlussen via de dimmer net zo veilig is als een lasklem.
Pagina: 1