Fundering tuinhuis met pak dak niet waterpas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:06
Eind juni is bij ons een (peperduur) tuinhuis van 8m breed x3.5m diep geplaatst waarbij een deel zitgedeelte (6m) en een deel schuur (2m).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWSUq_Pz_NJS8CS4AOBCGfccMTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0FI32v9uNmBNuoF8NWvFIGs.jpg?f=fotoalbum_large

So far so good. Met frisse moed een stratenmaker laten komen om hier eea te bestraten. Maar wat blijkt, linksachterin (bij hwa) is 2,5cm lager dan het hoekpunt linksvoor. Dat is dus over een afstand van 3.5m. De andere 2 hoeken zijn ook verre van waterpas, maar dat scheelt hooguit 1 cm op 6 m breedte.
Wat je dan dus krijgt is dan de vloer ( die wel waterpas zou worden gelegd) niet gelijk loopt met bijvoorbeeld het zij-kozijn. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Ook zei de stratenmaker dat hij het ook wel op afschot kon leggen, maar hij zou het juist precies de andere kant op afschot leggen ( het tuinhuis UIT ipv naar achteren).

Ook vind ik het tussenstuk tussen fundering (bandje) en hout wat knullig ogen. De "mooie kant" van dit profiel zit nu aan de achterkant.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOCv2ptM9n8bK_bQtntPa9OVE7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FORoDJ0CjaDdEYs2pgI0zuyF.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben uiteraard al contact opgenomen, maar aannemer stelt dat dit geen probleem is en dat het zo bedoeld is. Maar hoe de straat er dan in moet...?

Ik ben geen bouwkundige, maar het lijkt mij toch dat een fundament altijd waterpas is, en dat je alleen het dak op afschot legt? Al lees ik het en der dat ook een fundament op 0.5% afschot mag liggen.

Om te voorkomen dat het een welles/nietes spelletje wordt van mijn woord tegen het zijne probeer ik hier wat advies in te winnen.

Alvast bedankt!

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:19
Waar is het fundament van gemaakt. Opsluitbanden van 6x15/20?

Waar in Nederland? Als dat op het dikke water in het westen van het land is dan houden opsluitbanden niets. Dan moet je met flinke betonpoeren of boorpalen gaan werken.

Plaatsen van de opsluitbanden is prutswerk. Laatste stukje te kort, geen mes in groef en het mes is er aan het eind niet afgezaagd net als de groef die er dwars op staat.

[ Voor 27% gewijzigd door Uszka op 17-08-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:05
Een afgesloten veranda, zoals deze, daar hoort de vloer waterpas te liggen. Je mag er van uit gaan dat de veranda zelf ook waterpas gelegd wordt, neem aan dat dat ook is afgesproken?

Ik vind het een flinke veranda voor een fundering op betonbandjes. Zelf had ik geboord of poeren gebruikt.

Van de verbinding tussen de poer en het hout begrijp ik ook niks, ziet er heel raar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Uszka schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:43:
Waar is het fundament van gemaakt. Opsluitbanden van 6x15/20?

Waar in Nederland? Als dat op het dikke water in het westen van het land is dan houden opsluitbanden niets. Dan moet je met flinke betonpoeren of boorpalen gaan werken.
Het is in Drenthe... Zandgrond. Ons huis had ook geen heipalen nodig.
Opsluitbanden idd van 8 cm breed en 20cm diep. Op een bed van zo'n 40cm geel zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Draakje5 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:47:
Een afgesloten veranda, zoals deze, daar hoort de vloer waterpas te liggen. Je mag er van uit gaan dat de veranda zelf ook waterpas gelegd wordt, neem aan dat dat ook is afgesproken?

Ik vind het een flinke veranda voor een fundering op betonbandjes. Zelf had ik geboord of poeren gebruikt.

Van de verbinding tussen de poer en het hout begrijp ik ook niks, ziet er heel raar uit.
Over het waterpas leggen is niets afgesproken.... Ik nam aan dat je een fundament waterpas legt :(

Die hoek... Het lijkt mij dat er niet zo'n raar gat in moet zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Maar dan nu..... Hoe nu verder? Het lijkt mij dat je dit niet zo 1-2-3 herstelt? Of kan zo'n hoek "opgetild" worden en dan alsnog een net passend bandje/poer erin worden gezet?

Er is ook nog een ander probleem: het EPDM is gelegd op een regenachtige dag. Resultaat: zit nu blaasjes/vouwen en ligt er niet strak meer op. Zelf al uitgezocht dat er wordt afgeraden EPDM te leggen als de ondergrond nat is. Dat schijnt nog wel hersteld te kunnen worden (aldus aannemer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je moet helaas als opdrachtgever normen activeren dus zeggen ik wil dat er gebouwd wordt volgens die of die norm. Als je een nieuwbouwhuis laat bouwen zorgt woningborg daar doorgaans voor. Maar bij renovatie achtige dingen moet je het zelf doen of als je geluk (of juist pech) hebt doet een branche organisatie het voor je.

Zonder dit ben je aan de wil van de aannemer overgelaten en als het ver oploopt de mening van de rechter over wat je redelijkewijs mag verwachten. En soms pakt hij dan alsnog de normen erbij.
1cm per 6 meter is niet teveel afwijking die andere richting is waarschijnlijk teveel maarja volgens welke norm is er gebouwd is dan wel de eerste vraag. perfectie kan niet bij dergelijke werken, dus er is altijd een afwijking die binnen de marges valt. (tollerantie) maar als de opdracht neerkomt op " doe maar een tuinkamertje" is het lastig om op je strepen te gaan staan en ben je voor een groot deel afhankelijk van de goodwill van de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Een centimeter per meter afloop lijkt mij redelijk acceptabel indien je daarover niets hebt gespecificeerd.

Maar weet je zeker dat het tuinhuisje niet voor een deel al is verzakt? Die laatste foto laat zien dat de houten paal en het glas al niet goed aansluit. Je mag voor dat geld wel verwachten dat je tuinhuis uit de fabriek rechte materialen heeft en ook recht in elkaar wordt gezet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Onbekend schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:46:
Een centimeter per meter afloop lijkt mij redelijk acceptabel indien je daarover niets hebt gespecificeerd.

Maar weet je zeker dat het tuinhuisje niet voor een deel al is verzakt? Die laatste foto laat zien dat de houten paal en het glas al niet goed aansluit. Je mag voor dat geld wel verwachten dat je tuinhuis uit de fabriek rechte materialen heeft en ook recht in elkaar wordt gezet.
Tsja, dat zou ergens best kunnen. Het gele zand waar dit op rust is "nieuw" geel zand omdat dit huisje een stuk groter is dan onze vorige. Ik was er niet bij toen de bandjes gelegd zijn, maar dat nieuwe gele zand is niet vooraf aangetrild volgens mij.

Blijft de vraag: hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:46
Ben het met je eens dat het vreemd is dat de fundering al op het afschot van het dak ligt.
Ik maak me ook zorgen om verzakking. Zeker als dat gele zand niet is ingewaterd of aangetrilt. (en persoonlijk had ik ook een poertje op de hoeken gezet)

Anyway, ik ben geen stratenmaker, en ik kan niet goed inschatten hoe groot je tuin is, maar hij kan volgens mij prima de lijn van de aanbouw volgen met een rijtje opsuitbandjes, en vervolgens de andere kant af straten. dat ziet er niet verkeerd uit hoor, klein beetje minder afschot erin smokkelen in die eerste 3 meter.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Sandrioni schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:15:
[...]

Tsja, dat zou ergens best kunnen. Het gele zand waar dit op rust is "nieuw" geel zand omdat dit huisje een stuk groter is dan onze vorige. Ik was er niet bij toen de bandjes gelegd zijn, maar dat nieuwe gele zand is niet vooraf aangetrild volgens mij.
Mogelijk heb je hiermee al een oorzaak gevonden. De nieuwe zandgrond moet wel naar beneden doorlopen naar de onderliggende zandgrond en aangetrild worden. Anders heb je in de komende jaren zeker gewoon nog last van verzakkingen
Blijft de vraag: hoe nu verder?
Naar het bedrijf gaan die het tuinhuis heeft geplaatst, en aangeven dat het niet volgens verwachting is opgeleverd. O.a. die laatste foto tonen.
Geef ook aan dat het lijkt alsof het verzakt en dat het mogelijk verder gaat verzakken, en misschien hebben ze wel een idee hoe ze dat doorgaans bij andere mensen oplossen.

Ik neem aan dat je iets van garanties hebt op het tuinhuis e.d.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:19
Die band moet netjes hersteld worden. Als er een band van 3,5m neergezet wordt begin je met 75cm, dan 2 van 1m en eindigt weer met 75cm. Zo wordt de meest stabiele constructie verkregen. En alle verbindingen mes in groef. 2,5cm op 3,5m is teveel. Staat de achterwand waterpas? Als die 2,5m hoog is dan staat die 1,5-2cm uit het lood als de wand haaks op de voet staat.

Overigens hoort een veranda/tuinhuis waterpas te staan anders krijg je problemen met het afhangen van draaiende delen. Bij een platdak is het afschot voor de afwatering in het dak verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:09
Fundament moet recht en waterpas zijn punt. Afwateren doen we op het dak. Als de klant het vraagt kan er een licht afschot in de vloer naar buiten gemaakt worden.

Niet mee akkoord gaan en met een schrijven de aannemer in gebreke stellen. Geef hem 14 dagen de tijd om met een reactie te komen. Verstuur via mail en aangetekende post.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandrioni
Dinsdag komt de aannemer langs en zullen we het er over hebben. Bedankt voor jullie input en argumentatie. Ik zal laten weten hoe eea af is gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-05 19:20
Als dit alleen op bandjes staat dan is het zeker weten al gezakt ja. Dat is geen geschikte, stabiele en gedegen fundering. Hier moesten gewoon poeren onder, met rond elke poer snelbeton.

Die detailfoto, waar steunt die paal eigenlijk op? Ik zie ook geen draad o.i.d.?

[ Voor 18% gewijzigd door praliwi op 18-08-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:43
Puur uit interesse, wat kost zo'n project? Mag ook via PB.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sandrioni
Kleine update:

De aannemer is langs geweest en heeft wat tekst en uitleg gegeven. Lijkt toch niet zo erg als dat het lijkt.

Ten eerste is het bij de HWA niet 2.5 cm lager, maar 1.5. Dat is denk ik een meetfout geweest destijds. En dat valt wel in de marge van 0.5% per m afschot.

Bovendien kan hij de paal linksvoor nog paar mm laten zakken waardoor het verschil nog iets minder wordt.

En volgens hem was het ook niet verzakt, omdat er niets rust op dat kleine bandje. De staander steunt op de grote band eráchter schijnbaar.

Dat de fundering bewust ietsje op afschot staat klopt, omdat overal de palen even lang zijn en anders de schoren (hoe heten die dingen?) niet meer haaks op het dak zouden staan begreep ik. En dan zouden ook de glaswanden iets 'achterover' gaan hellen. Nou ja, dat geloof ik dan maar....klonk plausibel.

Als laatste gaat hij, zodra de bestrating erin ligt, die hoek nog even aanpakken. Hij was het wel met ons eens dat het er nu wat knullig uitzag.

Dus, samenvattend, wel enigszins gerust gesteld en was ook wel een prettig gesprek met die man. Had wel het idee dat het bewust zo is gedaan en dat er geen grote aanpassingen nodig lijken te zijn. Ik snap dat hij 'zijn eigen vlees keurt', maar ik ben nu eenmaal geen bouwkundige en het lijkt dus allemaal mee te vallen.

Bedankt iig voor de geleverde input. Als de hele boel klaar is, post ik nog wel een update ;)

Pagina: 1