Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Betreft de uitvoering: APC BX950MI-GR. Hierop zijn een modem, NAS (Synology DS1522+) en HDD aangesloten. Ik heb de UPS nu 3 jaar. Na 2 jaar was deze plotseling dood (uiteraard net buiten de garantie, dus APC wilde er niets mee te maken hebben). Controle via APC PowerChute liet zien dat de accu was versleten. De originele accu (Leoch DJW12-9.0) heb ik vervangen door een van EMOS (ook 12v 9Ah).

Vandaag, zo'n jaar later, is de UPS weer dood. M'n eerste ingeving was wederom een defecte accu. De software van APC laat echter geen problemen zien (zelftest is succesvol) en de UPS piept ook niet continu. Voor de grap heb ik de UPS losgekoppeld van de netstroom, en na een paar minuten gebeurt dit:

Klinkt als een relais wat stevig tekeer gaat. Volgens PowerChute was de accu voor 96% vol. Na 30 seconden begint 'ie langzamer te klikken en uiteindelijk stopt het. Als ik de stekker weer in het stopcontact steek en lostrek begint het circus opnieuw.

Dit topic op Reddit laat precies hetzelfde probleem zien: https://www.reddit.com/r/...licking_noises_sometimes/.

Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik de UPS erg heet vind worden (ook voordat 'ie kuren begon te vertonen). Er zit geen fan in, dus dat helpt ook niet mee.

Is dit een enkeltje vuilnisbelt of valt er nog iets te controleren/repareren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik gok toch die "niet originele" accu die toch niet meer kan leveren wat de APC UPS verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Kan zijn doordat de ups zo heet wordt dat een elco niet meer goed is.
Tegenwoordig zijn upsen zo low budget geworden (slechte kwaliteit, aluminium wikkelingen op de trafo) dat een nieuwe vaak makkelijker en goedkoper is, om weer een betrouwbare ups te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Vorkie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:39:
Ik gok toch die "niet originele" accu die toch niet meer kan leveren wat de APC UPS verwacht.
Dat klopt inderdaad. Ik heb de UPS weer eens geopend en de accu was mooi gescheurd. Wel knap na slechts 1 jaar.

De originele accu's van APC zijn ook van andere merken (Leoch, CSB, Long). Onder de sticker van APC staan letterlijk dezelfde nummers als de 'aftermarket' accu's.
Hell-Slave schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:35:
Kan zijn doordat de ups zo heet wordt dat een elco niet meer goed is.
Tegenwoordig zijn upsen zo low budget geworden (slechte kwaliteit, aluminium wikkelingen op de trafo) dat een nieuwe vaak makkelijker en goedkoper is, om weer een betrouwbare ups te hebben.
Vooral de hitte staat mij niet aan, en dat zal zeker niet bijdragen aan de levensduur van de accu. Helaas is dit model passief gekoeld. Ik ga eens kijken of ik op een of andere manier twee casefans kan aansluiten, dat zal zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
S_Chief schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Dat klopt inderdaad. Ik heb de UPS weer eens geopend en de accu was mooi gescheurd. Wel knap na slechts 1 jaar.

De originele accu's van APC zijn ook van andere merken (Leoch, CSB, Long). Onder de sticker van APC staan letterlijk dezelfde nummers als de 'aftermarket' accu's.
De accu moet natuurlijk wel geschikt zijn voor de grote hoeveelheid stroom dat ie moet kunnen leveren.
Juiste type accu en kwaliteit is ook belangrijk.
Voor betrouwbaarheid raden de meeste ups merken een accu wissel elke 3-5jaar aan.
S_Chief schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:54:

[...]

Vooral de hitte staat mij niet aan, en dat zal zeker niet bijdragen aan de levensduur van de accu. Helaas is dit model passief gekoeld. Ik ga eens kijken of ik op een of andere manier twee casefans kan aansluiten, dat zal zeker helpen.
Als het goed is wordt een ups alleen warm als ie moet werken. (netspanning uitgevallen)
In online mode geeft ie gewoon de 230V door en laad de accu bij, dit zou niet zo warm mogen worden.
Misschien zijn er meer problemen met jouw ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Dat het een geschikte accu moet zijn met dezelfde specs is niet meer dan logisch. Ik heb niet de eerste de beste accu besteld.

Er zit weer een nieuwe accu in en hij is een stuk minder heet (defecte accu zal niet hebben geholpen, ook al vond de UPS zelf dat het nog prima ging). Toch blijft het een slecht ontwerp om de elektronica zo dicht op de accu te plaatsen zonder actieve koeling. Bij gelijkwaardige modellen van o.a. Eaton zit er wel een fan in. Ik ga eens knutselen met wat casefans. Ergste geval gaat de UPS over een jaar richting het milieupark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:25

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik heb een paar maand geleden dezelfde ups dood gehad. De kwaliteit van APC is gewoon heel slecht geworden naar mijn mening. ik heb nu 10 jaar+ meerdere nassen in huis en heb al 5 APC UPS's gekocht. (verschillende modellen)

Nu heb ik een oude APC UPS gekocht tweedehands (oud beige model) en die draait dus al tientallen jaren probleemloos. ik koop in ieder geval geen nieuwe UPS meer want het kost nu meer dan dat gene wat ze moeten beschermen.

Vake bei te bange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
angerfist-yentl schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:58:
Ik heb een paar maand geleden dezelfde ups dood gehad. De kwaliteit van APC is gewoon heel slecht geworden naar mijn mening. ik heb nu 10 jaar+ meerdere nassen in huis en heb al 5 APC UPS's gekocht. (verschillende modellen)

Nu heb ik een oude APC UPS gekocht tweedehands (oud beige model) en die draait dus al tientallen jaren probleemloos. ik koop in ieder geval geen nieuwe UPS meer want het kost nu meer dan dat gene wat ze moeten beschermen.
Klopt vroeger waren upsen van 1500VA duur (800euro), nu 1600VA voor 160euro.
Op Youtube zijn er filmpjes te zien van mensen die er achter zijn gekomen dat de transformator van een APC ups aluminium wikkelingen heeft ipv koperen. 8)7

YouTube: UPS Electrical Failure - Teardown and Analysis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Gewetensvraag: hoe vaak heeft de UPS je al beschermd?

Heb vroeger ook een UPS tussen m’n server en NAS gehad, maar heb vaker storingen gehad dóór de UPS dan dat hij bij stroomuitval ellende heeft voorkomen.

Het stroomnetwerk is iig bij mij thuis zo stabiel dat ik in 7 jaar tijd nog nooit stroomuitval heb gehad.

Wat ik wel heb gedaan is een aparte groep aangelegd in de meterkast voor m’n IT-gear. Deze zit via een aardlekautomaat rechtstreeks op de hoofdschakelaar. Bij kortsluiting in huis blijft de infra netjes draaien. Was een vrij goedkope ingreep toen ik toch al de groepenkast aan het renoveren was. ABB heeft mooi compacte aardlekautomaten van één module breed, de DS301C.

En voor de rest hebben we backups + inboedelverzekering.

Een oude APC kopen zou ik afraden, die pakken vaak zo 30-40W idle, wat met de huidige stroomprijzen gewoon zonde geld is. Volgens mij is Eaton tegenwoordig het merk voor een UPS. Heb het idee dat de hoogtijdagen van APC over zijn van wat ik zo lees op Reddit e.d.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 25-08-2024 12:16 ]

Pagina: 1