Laptop upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNixon
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 09:55
Goedemiddag,
Onze laptop wordt qua gamen alleen gebruikt om Sims 4 te spelen. Echter laatste tijd begint game steeds meer te laggen bij het spelen. Ik dacht zelf misschien om het RAM te upgraden naar 16gb (zit nu een enkele 8gb kaart in maar is nog een slot vrij). Ik vroeg me alleen af of dit ook nut heeft. Ga ik hier profijt van hebben? Daarnaast vraag ik me af wat voor RAM ik er dan bij moet kopen. Kan ik gewoon een zelfde soort kopen die ik nu heb?

Plaatjes zijn huidige specs van laptop en een plaatje van huidige RAM

Bedankt voor je eventuele advies op deze mooie zaterdag! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqt2Z9mUeeKOCu9IAjqA2o595Zk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qc17NFeeemAKiSeGQO4w0MLo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNEPUeUVg3zJWyDmZ-L9IuV3FUE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xtv0cuYSbWaz7uuJT4eBJY3Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKCi3YR79mgTmZlm-7diCx15G44=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WqCi42HmquIe38xJqkfiQrmK.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 49% gewijzigd door SirNixon op 17-08-2024 14:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:41
Voor een laptop heeft je cpu het vrij warm.
Ja, 16 gb is nuttig, maar verwacht niet dat het nog 10 jaar meegaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09 11:12
Geheugen upgrade is een no brainer, denk dat je minimaal 25% performance wint als je 8GB bijprikt. Geheugen draait dan in dual channel, plus 2x zoveel. Kost ook geen drol 2e hands, dus voor 10 euro zeker de moeite waard.

Verder zou ik zorgen dat de temps wat naar beneden gaan. Fan schoonmaken, nieuwe pasta.

[ Voor 3% gewijzigd door InfinityG35 op 17-08-2024 16:45 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNixon
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik had nog niet eens gezien dat de temp zo hoog is! Bij het maken van de foto van het huidige ram, heb ik de fan nog schoongemaakt, zat weinig tot geen stof in.... Dan pasta vervangen? Zelf nog nooit gedaan, wel veel gezien... Zou het dan moeten lukken?
Voor het aanschaffen van nieuwe ram; maakt het nog uit welke ik aanschaf (behalve uiteraard dat het past, maar bedoel meer moet het hetzelfde merk zijn en soort?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als het spel altijd goed speelde op deze zou ik het ook zoeken in een schijf die steeds voller is, deze eens vervangen door een grotere of een verse installatie?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNixon
franssie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:30:
Als het spel altijd goed speelde op deze zou ik het ook zoeken in een schijf die steeds voller is, deze eens vervangen door een grotere of een verse installatie?
Sims 4 krijgt steeds meer uitbreidingen.. dat helpt zeer zeker niet mee.. maar ik heb een vrouw die wil en moet elke nieuwe dlc spelen 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

SirNixon schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

Sims 4 krijgt steeds meer uitbreidingen.. dat helpt zeer zeker niet mee.. maar ik heb een vrouw die wil en moet elke nieuwe dlc spelen 😬
Dan zou ik eens kijken hoe vol je huidige SSD is. Vervangen is simpel als je een externe behuising hebt voor de nieuwe, net vanmiddag gedaan, was in minder in een uur klaar. De oude gebruik je dan als externe opslag.
Ik ben van 500 GB naar 2 TB gegaan dus vier maar meer ruimte voor mijn vlieggames (die vreten ruimte)

en die SSD kan je ook meenemen naar een nieuw systeem mocht dat nodig zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirNixon
franssie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:11:
[...]

Dan zou ik eens kijken hoe vol je huidige SSD is. Vervangen is simpel als je een externe behuising hebt voor de nieuwe, net vanmiddag gedaan, was in minder in een uur klaar. De oude gebruik je dan als externe opslag.
Ik ben van 500 GB naar 2 TB gegaan dus vier maar meer ruimte voor mijn vlieggames (die vreten ruimte)

en die SSD kan je ook meenemen naar een nieuw systeem mocht dat nodig zijn.
Mee eens. Alleen gebrek aan ruimte is het probleem verder niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:05
[b]InfinityG35 in "Laptop upgraden"InfinityG35 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ Ik had nog niet eens gezien dat de temp zo hoog is! Bij het maken van de foto van het huidige ram, heb ik de fan nog schoongemaakt, zat weinig tot geen stof in.... Dan pasta vervangen? Zelf nog nooit gedaan, wel veel gezien... Zou het dan moeten lukken?
Als je daar geen ervaring ermee hebt zou ik er echt niet zomaar aan beginnen om de koelpasta te vervangen.
En of dat zoveel winst zal brengen is maar de vraag, want die processor wordt gewoon erg warm:
Google: I5-9300H Temps

Wat je wel eenvoudig eens kan proberen om de temperatuur van de CPU wat te verlagen is het aanpassen van het zgn Turbo Boost gedrag naar een wat minder agressieve instelling.
Dat kan, vooral bij laptops, vaak al behoorlijk schelen zonder veel performance verlies.

Zie dit topic hoe je dat kan doen:
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNixon
The_Doman schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Als je daar geen ervaring ermee hebt zou ik er echt niet zomaar aan beginnen om de koelpasta te vervangen.
En of dat zoveel winst zal brengen is maar de vraag, want die processor wordt gewoon erg warm:
Google: I5-9300H Temps

Wat je wel eenvoudig eens kan proberen om de temperatuur van de CPU wat te verlagen is het aanpassen van het zgn Turbo Boost gedrag naar een wat minder agressieve instelling.
Dat kan, vooral bij laptops, vaak al behoorlijk schelen zonder veel performance verlies.

Zie dit topic hoe je dat kan doen:
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)
[Afbeelding]
Interessant maar ik heb wel het idee dat dit wat afdwaalt van mijn vraag... 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

SirNixon schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Mee eens. Alleen gebrek aan ruimte is het probleem verder niet :)
je kan er eens 8GB bijplaatsen en kijken wat dat doet als je het voordelig kan kopen.

Nu ken ik sims 4 persoonlijk niet, ik dacht dat het geen intensief spel is maar wellicht is er een topic over dat spel en begint je GPU een probleem te worden. Bij games kan werkelijk alles de flessenhals zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:02

BM

Moderator Spielerij
@SirNixon Hoewel je vraag zeker raakvlakken met onze gaming fora heeft, past je vraag uiteindelijk denk ik beter in 1 van de hardware fora. Ik verplaats je topic dus ook even die kant op.

Hopelijk kies ik het goeie forum uit, anders is 1 van mijn collega mods daar vast zo vriendelijk om 'm naar de juiste plek te verplaatsen

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 12:43

Croga

The Unreasonable Man

SirNixon schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:51:
Interessant maar ik heb wel het idee dat dit wat afdwaalt van mijn vraag... 😬
Niet persé.... Als de CPU inderdaad te heet wordt dan zou hij kunnen vertragen. Mocht de geheugen upgrade niet het (volledige) gewenste resultaat geven dan kun je zeker eens hier naar kijken.

Aan de andere kant; 85 graden onder load is echt geen probleem voor een CPU, al helemaal niet voor een mobiele versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNixon
Croga schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:01:
[...]

Niet persé.... Als de CPU inderdaad te heet wordt dan zou hij kunnen vertragen. Mocht de geheugen upgrade niet het (volledige) gewenste resultaat geven dan kun je zeker eens hier naar kijken.

Aan de andere kant; 85 graden onder load is echt geen probleem voor een CPU, al helemaal niet voor een mobiele versie.
Ik zal dit iig eens in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:35

br00ky

Moderator Harde Waren
BM schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 06:53:

Hopelijk kies ik het goeie forum uit, anders is 1 van mijn collega mods daar vast zo vriendelijk om 'm naar de juiste plek te verplaatsen
CSL is geen thuishonk voor probleemtopics. Ook al is de hele PC stuk, niet in CSL. Ditzelfde geldt in mindere mate ook voor laptops. Laptops bestaan ook uit losse hardwareonderdelen, mocht daar iets aan mankeren dan hoort het topic ook thuis in het subforum wat te maken heeft met het problem onderdeel.
CSL Beleid :+

Schopje naar CAA.
Pagina: 1