Mini-ITX media & gameserver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olls
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-09 17:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een thuisserver opzetten om Plex op te kunnen draaien (media in 1080p) icm de Arr's en die tegelijkertijd ook minstens 1 gameserver kan hosten voor spellen zoals 7 days to die (vermoedelijk CPU-intensief), voor tussen de 5 tot 8 personen, zowel binnenshuis als buiten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 500 euro lijkt me redelijk, maar als er meer rekenkracht nodig is om aan bovenstaande wensen te kunnen voldoen, dan zal ik dieper in de buidel moeten tasten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een aantal WD Red Plus (3,5" 5400 rpm) schijven die ik hierin kan steken die dienst zullen doen als mediaopslag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een Intel CPU voor Quick Sync in Plex.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een zo laag mogelijk geluidsniveau, zo zuinig mogelijk en alles moet uiteraard zonder haperingen kunnen draaien, ook op maximale capaciteit (dwz: 8 personen op een server terwijl er tegelijkertijd meerdere films in 1080p kunnen worden gestreamd vanuit Plex).

Wat verwacht je van ons?[i]
- Ik wil graag weten of dit systeem voldoet aan de gestelde eisen, of dat er misschien betere (lees: zuinigere, snellere, goedkopere, stillere, kleinere, meer compatibele) componenten te vinden zijn.

- Hoe zit het met de warmteproductie als er bijvoorbeeld 5x 3,5" hdd's in zitten + de opgegeven onderdelen en de server draait op bovenstaand geschetste maximale capaciteit? Volstaat de 150 watt voeding dan nog wel?

- Is er extra koeling nodig in de vorm van meer fans voor verbeterde airflow en zou dit betekenen dat deze dan stiller kan zijn of juist niet? Volstaat deze case dan uberhaupt wel? Ik heb geen ruimtegebrek, dus als een grotere case betekent dat deze koeler of stiller kan draaien, dan heeft dat de voorkeur boven esthetiek.

- Is de meegeleverde CPU koeler voldoende en hoe stil is deze?

- Is 32gb aan werkgeheugen overkill?

- Als laatste zou ik willen weten (mits toegestaan binnen dit topic) of er relevante prestatieverschillen zijn tussen Linux en Windows als besturingssysteem voor dit specifieke serversysteem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is wat ik bijelkaar heb gezocht middels mijn beperkte kennis:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 107,99€ 107,99
1MoederbordenASUS PRIME H610I-PLUS D4-CSM€ 105,79€ 105,79
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 67,70€ 67,70
1Computer accessoiresHP 150-watt Slim Smart netadapter (4,5 mm)€ 34,-€ 34,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS€ 57,31€ 57,31
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 55,70€ 55,70
1SSD'sKingston NV2, retail, 1TB€ 51,99€ 51,99
Totaal€ 480,48

Ik wacht jullie reacties met veel nieuwsgierigheid af. Bedankt alvast voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalternator
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:32
Moederbord heeft maar 2x SATA aansluitingen en 1x M.2. Je noemt 5x HDD, dit gaat dan niet passen. Ik zou naar een ander moederbord kijken. Overigens heeft dit moederbord al een 19v aansluiting, dus een picoPSU is niet nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Aalternator op 17-08-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olls
Aalternator schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:30:
Moederbord heeft maar 2x SATA aansluitingen en 1x M.2. Je noemt 5x HDD, dit gaat dan niet passen. Ik zou naar een ander moederbord kijken. Overigens heeft dit moederbord al een 19v aansluiting, dus een picoPSU is niet nodig.
Goed punt. Ik heb nu 2 HDD's, maar met het oog op uitbreiding zou dit mobo dan idd niet volstaan. Zou ik verdere HDD's wel extern kunnen aansluiten via USB, zonder dat dit veel invloed heeft op de snelheid of iets? Ik zie dat het ASRock moederbord ook 2x SATA heeft.
Ik zag specifiek dit ASUS moederbord langskomen als een die erg zuinig is, dus vandaar de keuze. Ik kan dus gewoon het gekozen power brick direct aansluiten op het moederbord zonder een psu, zeg je? Dat scheelt weer.

[ Voor 26% gewijzigd door olls op 17-08-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalternator
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:32
Klopt, volgens mij kan je bij dit moederbord direct de adapter aansluiten. Overigens wordt bij dit moederbord een 19v adapter aangeraden. Degene die jij hebt gekozen is 12v (blijkbaar zou deze ook moeten werken, maar ik zou voor de zekerheid toch een 19v kiezen).

Overigens zou ik zelf nog steeds niet voor dit moederbord kiezen als je meer HDDs gaat aansluiten. De externe HDD optie vind ik meer een noodoplossing, niet iets waar je voor kiest als je een nieuw systeem samenstelt.

In de Pricewatch kan je met wat filters een moederbord vinden dat beter bij je wensen aansluit (bijvoorbeeld mini-ITX, socket 1700 en 4 SATA aansluitingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olls
Aalternator schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:53:
Klopt, volgens mij kan je bij dit moederbord direct de adapter aansluiten. Overigens wordt bij dit moederbord een 19v adapter aangeraden. Degene die jij hebt gekozen is 12v (blijkbaar zou deze ook moeten werken, maar ik zou voor de zekerheid toch een 19v kiezen).

Overigens zou ik zelf nog steeds niet voor dit moederbord kiezen als je meer HDDs gaat aansluiten. De externe HDD optie vind ik meer een noodoplossing, niet iets waar je voor kiest als je een nieuw systeem samenstelt.

In de Pricewatch kan je met wat filters een moederbord vinden dat beter bij je wensen aansluit (bijvoorbeeld mini-ITX, socket 1700 en 4 SATA aansluitingen).
Je hebt gelijk, ja. Het ASUS Prime bord uit die lijst ziet er ook prima uit, gelet op de prijs en functionaliteit. Ik ga dit even aanpassen, bedankt! Heeft dit bord dan ook een 19v aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:48
Waarom een mini-ITX moederbord als er een mATX bord in de behuizing past? uitvoering: ASRock H610M-HDV/M.2 R2.0

Waarom een pico PSU als er een ATX in de behuizing past? uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W

RAM naar uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS want SODIMM gaat niet passen in alle genoemde moederborden.

[ Voor 21% gewijzigd door Uszka op 17-08-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olls
Uszka schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:28:
Waarom een mini-ITX moederbord als er een mATX bord in de behuizing past? uitvoering: ASRock H610M-HDV/M.2 R2.0

Waarom een pico PSU als er een ATX in de behuizing past? uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W

RAM naar uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS want SODIMM gaat niet passen in alle genoemde moederborden.
Maakt dit nog uit ivm stroombesparing? Want dat was eigenlijk de gedachte achter die keuzes. De server zal 24/7/365 draaien nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:48
Dat houdt met een paar % wel op. Gezien de besparing in prijs ga je het met veel duurdere en nauwelijks efficiëntere hardware niet terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olls
Uszka schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:18:
Dat houdt met een paar % wel op. Gezien de besparing in prijs ga je het met veel duurdere en nauwelijks efficiëntere hardware niet terug verdienen.
Dat is waar. Ik zie dat het qua prijs wel wat scheelt. Ik ga dit ook even aanpassen, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
Wat Googelen op de requirements van deze game leert dat er een 'Cloud Server RAM XL' voor '5-16 players, large game world + mods, selectively online' aangeraden wordt, dat heeft als CPU 4 vCores, als RAM 16 GB en een 120 GB SSD, de 'VPS XL RAM' die voor '5-16 players, large game world + mods, permanently online' aangeraden wordt heeft twee keer zoveel vCoress en een grotere SSD.

Een vCore is een logische CPU - de i3-12100 heeft vier cores en acht threads - dus acht logische CPU's, en zal voldoen.

Je zou dan ook iets op basis van een Hardkernel ODROID-H4 Ultra kunnen bouwen, bijvoorbeeld deze link heeft voorraad. De Intel Core i3-N305 in deze Odroid heeft acht cores, en presteert ongeveer 75% van de i3, maar heeft maar een kwart van de energie daarvoor nodig. De N305 heeft QuickSync. In de grootste kast voor deze boards passen vier 3,5" HD's, maar er is ook een mini ITX kit beschikbaar om hem in gewone kasten te plaatsen, daar zit een plug voor een normale ATX voeding bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Ik draai plex 1080p en 4k met daarbij 40 docker containers waaronder de arr’s vlekkeloos op een Synology DS718+ uit 2017 met slechts een Intel Celeron J3455 erin. De bottleneck zijn de WD Red schijven. De stap na een Core processor hoeft je dus echt niet te maken. Je kunt prima een passief systeem samenstellen rond de N100 of N305. De N100 is nog iets zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olls
Djarune schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:55:
Ik draai plex 1080p en 4k met daarbij 40 docker containers waaronder de arr’s vlekkeloos op een Synology DS718+ uit 2017 met slechts een Intel Celeron J3455 erin. De bottleneck zijn de WD Red schijven. De stap na een Core processor hoeft je dus echt niet te maken. Je kunt prima een passief systeem samenstellen rond de N100 of N305. De N100 is nog iets zuiniger.
Hier zat ik wel over na te denken. Ik zag wat Intel n100 mini pc's voorbij komen, van oa Beelink. Die zijn idd goed genoeg voor Plex en ik vermoed een stukje zuiniger dan wat ik nu probeer te doen. Weet alleen niet wat de kwaliteit is van zoiets tov zelfbouw. Ook is een n100 wsl niet capabel genoeg om een beetje game server op te kunnen draaien.
martyw schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:23:
Wat Googelen op de requirements van deze game leert dat er een 'Cloud Server RAM XL' voor '5-16 players, large game world + mods, selectively online' aangeraden wordt, dat heeft als CPU 4 vCores, als RAM 16 GB en een 120 GB SSD, de 'VPS XL RAM' die voor '5-16 players, large game world + mods, permanently online' aangeraden wordt heeft twee keer zoveel vCoress en een grotere SSD.

Een vCore is een logische CPU - de i3-12100 heeft vier cores en acht threads - dus acht logische CPU's, en zal voldoen.

Je zou dan ook iets op basis van een Hardkernel ODROID-H4 Ultra kunnen bouwen, bijvoorbeeld deze link heeft voorraad. De Intel Core i3-N305 in deze Odroid heeft acht cores, en presteert ongeveer 75% van de i3, maar heeft maar een kwart van de energie daarvoor nodig. De N305 heeft QuickSync. In de grootste kast voor deze boards passen vier 3,5" HD's, maar er is ook een mini ITX kit beschikbaar om hem in gewone kasten te plaatsen, daar zit een plug voor een normale ATX voeding bij.
Interessant! Dit had ik nog niet gezien. Ik zie op die site 19v en 15v staan, maar ik weet dan niet welke ik nodig heb. Als ik dit zou halen, dan heb ik alleen nog een behuizing nodig?

[ Voor 46% gewijzigd door olls op 18-08-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
De 19V power brick wordt aangeraden als je een paar harde schijven van stroom wilt voorzien. Naast het bord en de kast heb je ook nog RAM en aan M2 SSD nodig. Overigens is er ook een goedkopere versie met de N100 - zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olls
martyw schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:38:
De 19V power brick wordt aangeraden als je een paar harde schijven van stroom wilt voorzien. Naast het bord en de kast heb je ook nog RAM en aan M2 SSD nodig. Overigens is er ook een goedkopere versie met de N100 - zie hier.
Aha. Ik zie dat ze RAM en SSD ook aanbieden als optie, al is het zo te zien goedkoper om die ergens anders aan te schaffen. En dit is een mini-ITX formaat denk ik, wat zou moeten passen in de behuizing die ik heb staan op m'n lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
olls schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:51:
[...]

Aha. Ik zie dat ze RAM en SSD ook aanbieden als optie, al is het zo te zien goedkoper om die ergens anders aan te schaffen. En dit is een mini-ITX formaat denk ik, wat zou moeten passen in de behuizing die ik heb staan op m'n lijst?
Als je een van deze Odroid H4's in een mini-ITX kast wilt monteren heb je de https://www.odroid.nl/H4-MINI-ITX nodig. Dan kan hij ook op een SFX/ATX voeding aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olls
martyw schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:15:
[...]

Als je een van deze Odroid H4's in een mini-ITX kast wilt monteren heb je de https://www.odroid.nl/H4-MINI-ITX nodig. Dan kan hij ook op een SFX/ATX voeding aangesloten worden.
Aha, duidelijk!
Pagina: 1