Uitbreiding netwerk naar schuur dus waterdicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Voor vrienden ben ik een netwerk aan het samenstellen. De situatie is als volgt:
De schuur staat op een meter of 20 -25 van het woonhuis en er ligt al een UTP kabel (cat 5 of 6) en die is zo een meter or 30 a 35 meter lang. Op deze kabel moet het volgende aangesloten worden, het eigenlijke netwerk.
  • - Een Switch om de boel aan elkaar te knopen. Liefst met Edgar Allen PoE
  • - Minimaal 3 camera's en die 3 camera's MOETEN goed werken in het donker. Ook hier liefst met PoE.
  • - een accespoint, mogelijk twee. Ook weer met Edgar.
  • - De camera's MOETEN vanuit huis (Pc/laptop) en mobiel toegankelijk zijn. Eventueel lokaal opnemen zou mooi zijn.
Een en ander komt dus in een onverwarmde schuur. Vochtigheid is dus iets waarmee rekening gehouden moet worden. Voor de accespoints is dat niet zo heel spannend, gewoon filter instellen waterdicht, en klaar.
Wacht.. dat kan niet meer? Ik weet toch zeker dat ik dat in het verleden wel gebruikt heb...

Vraag één is dus, welke accesspoints zijn waterdicht of geschikt voor 'buiten'? Deze is leuk, geen PoE. Dat is ook geen harde eis, elektra is volop aanwezig en aan te leggen. Het is alleen een stuk makkelijker om één kabel te leggen.
Vraag twéé is dus welke switches zijn geschikt om in diezelfde omgeving te gebruiken?
Die switch zou wel een kast geplaatst kunnen worden, dat is niet het probleem (dat moet sowieso wel, want er zijn genoeg vogels die in de schuur zitten) diezelfde kast staat dus ook in de onverwarmde schuur. Die Switch moet minimaal 8 poorten hebben met PoE.

Voor de camera's heb ik opties te over.
Er moeten dus sowieso drie camera's opgehangen worden (mogelijk meer) en die moeten dus goed werken in het donker. Dit is ECHT een keiharde eis.
En met gewoon wat grasduinen in de pricewatch, kom ik er niet uit. Mogelijk dat ze allemaal goed werken in het donker en dat ik hier niet heel erg druk over hoef te maken.

Want dan kunnen we naar het volgende punt: Dat het via een pc/laptop te bekijken is en ook makkelijk via een smartphone. Dat laatste is meestal met een app, alleen welke merken zijn hier goed in?

Want alles komt voor mensen waarvoor het gewoon moet werken. die de kennis en kunde niet hebben om te troubleshooten, En vooral geen zin daar in hebben. Het is set en forget, waar hooguit zo nu en dan een reset nodig voor is. Dus analoog hieraan, welk merk, welke Wi-Fi het zal allemaal wel, Zolang ze de telefoon maar kunnen verbinden in de schuur op hetzelfde Wi-Fi netwerk als in het huis en voldoende snel internet hebben voor spotify en videobellen is het allang en breed goed genoeg. 2.4?5 ghz? maakt niet uit. Er is in huis sowieso 2.4 en 5ghz Wi-Fi aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
In mijn ervaring is een onverwarmde (ongeïsoleerde) omgeving niet zo spannend. Heb al jaren een TP Link Deco setje waarvan er 1 in een (meestal overwarmd) tuinhuisje staat en 1 in een onverwarmde garage. Gaat al jaren prima, dus zou niet per se veel meer uitgeven voor een outdoor access point zo lang hij niet onbeschut staat/hangt. Switch idem trouwens. Gewoon zelfde SSID instellen als hun netwerk van hun huis, en ze hoeven er niet naar om te kijken. Als je je toch comfortabeler voelt bij iets wat op outdoor gebruik gericht is zou je bv wel een Deco X50 Outdoor kunnen nemen, kost niet de wereld, heeft PoE en spatwaterdicht. App is ook oersimpel.

Waar willen ze die camera's voor gaan gebruiken? Om in het donker beestjes te bekijken, of voor het geval iemand onuitgenodigd hun schuur in zou komen? In dat geval zou je natuurlijk ook kunnen gaan voor een floodlight met bewegingssensor en camera's, dan is het nachtzicht van de camera's minder belangrijk.
Heb zelf wederom al een aantal jaar wat Eufy cams (want geen abo nodig) en de app werkt fijn en simpel. Nachtzicht ook prima wat mij betreft tot op een meter of 7.
Er was (is?) wel wat commotie omtrent Eufy en data en het zijn niet per se de mest profi dingen, maar voldoen voor mij prima dus heb geen behoefte ze te vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wekko306 op 17-08-2024 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voordeel van electronica die aanstaat is voor dat het ook wel warm wordt en warmer dan de omgeving hierdoor heb je geen last van condens. Ik hoop dat de schuur wel waterdicht is, dus is het eigenlijk geen probleem Ubiquiti heeft wat spul voor buiten ook camera's. Bedenk wel vooraf goed wat wil je bereiken met de camera's en waartegen wil je het beschermen. Soms is een combinatie van maatregelen het effectiefst.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor in huis een Dream Machine Pro. Daar kun je dan ook mooi de beelden op bewaren. Is één schijf niet genoeg dan kun je gaan voor een NVR. Met de Unifi app kun je daar bekijken wat je wilt, ook terugkijken etc.

In de schuur een Switch Ultra, 7 poorten zijn genoeg voor wat je beschrijft.
En dan voor in de schuur/buiten: een U6 Mesh, of desgewenst een AC Mesh (deze heeft alleen wifi 5 en geen wifi 6).

Als 3 camera's pak je de G5 Pro, om beelden te kunnen vergelijken kun je op YouTube kijken, genoeg mensen die de beelden van de G5 naast een paar andere camera's hebben gelegd zodat je een oordeel kunt vellen.

Volgens mij heb je hier een complete set mee waar alles in zit wat je zoekt. Ja, het is aan de prijs. Ja het werkt allemaal erg goed met elkaar, dus geen merken die niet lekker met elkaar gaan etc. Nee, er is geen abonnement voor nodig alleen een Unify account wat je zo aan kunt maken.

[ Voor 2% gewijzigd door sypie op 17-08-2024 22:02 . Reden: Switch aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
De buren bij mij hebben allemaal camera's van Eufy opgehangen. De meeste zijn alles behalve techneuten en toen laatst een verdacht figuur van tuin naar tuin ging kwamen er in no-time allerlei filmpjes in Whatsapp. Zelf geen ervaring met het merk, maar het lijkt wel mij geschikt voor mensen die minder technisch zijn en wel op een camera willen kijken.
Het beeld wat ze doorstuurden was kraakhelder en alles duidelijk zichtbaar, ondanks dat het midden in de nacht plaats vond.

Ik heb zelf een Ubiquity Unifi uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) in de schuur hangen. Dat werkt prima. Ik zou er wel voor zorgen dat er geen insecten etc. in kunnen kruipen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Switch in waterdicht kastje, accesspoints voor buiten (tplink eap bv.). De tplink tapo camera's hebben redelijk beeld in het donker, maar niet erg ver

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Om met @Frogmen te beginnen. Ja de schuur is waterdicht, in die zin dat het dak niet lekt :) Wel is het zo dat de schuur vrij open is, Regen komt er niet echt binnen, of het moet echt flink te keer gaan, en dan nog...
Het gaat dus vooral om de luchtvochtigheid en condensvorming. de accespoint hangt dus hoog en droog.

Dan de camera's en dan komt @Wekko306 ook in beeld (ba dum tsss).
Het is niet echt een optie om verlichting zoals floodlight te hebben. Maar laten we het er inderdaad op houden dat het om 'beestjes te kijken is'.

@sypie Leuk spul hoor, alleen zoiets als de camera is dan wel weer veel te duur voor ze. Ik geloof je gelijk dat je echt wel klaar bent voor de toekomst, en als het aan mij zou liggen zou ik daar ook voor gaan.
Maar het is niet mijn portemonnee 4k is trouwens niet nodig, evenmin zoom. Dus daar valt op te bezuinigen.
De Switch is slechts 4X PoE, en dat is wel heel minimaal, dat is één accespoint en 3 camera's. Een eventuele uitbreiding zit er op gebied van PoE niet meer in dan met deze switch. Jammer, want leuke prijs wel. hieraan gekoppeld, Ik zelf denk dat één AP meer dan zat zal zijn, de schuur is een 100M2 groot. ding komt letterlijk hoog te hangen op een meter van 4 tot 6. Dus waarschijnlijk zal in dat opzicht die switch wel voldoende zijn, Zit je alleen met uitbreiding camera's...

En op het moment dat ik wil verzenden komt @FredvZ de chat binnen.
Nou, naar zoiets ben ik dus opzoek. En inderdaad wat je zegt, insecten. En wat ik mij net ook bedacht, stof. Er is in die schuur best wel wat stof aanwezig, dat over het algemeen best vrij snel daalt, maar toch. Een doekje op zijn tijde over de camera's is het punt niet. Het moet er niet in gaan zitten. Eveneens in de switch.
3X deze zou dus prima zijn, meer dan 6 meter IR is toch niet nodig, en dat wat er in beeld komt, moet duidelijk zijn, en dat is belangrijker dan hoever de IR rijkt. Edit: ik had hier eerst een andere gelinkt staan, die 'slechts' 6 meter IR had. Deze doet 30 meter. 6 meter is dus meer dan genoeg al.

van Eufy staat me vaag iets bij dat de deurbel het alleen lokaal op hun eigen server opslaat, en niet lokaal in de deurbel zelf. zoiets. Daar was inderdaad wel wat om te doen. Ik denk alleen niet dat zij zich daar heel druk om maken... Wat wel zou moeten.

Wi-Fi 5 of 6, het zegt ze niets, zoals ik al zei, zolang ze maar spotify kunnen gebruiken en video kunnen bellen is het goed.

En wederom, wil ik versturen, komt @ChaserBoZ_ binnenvallen :)
zoals gezegd, redelijk beeld (liefst nog beter dan dat) Is belangrijker dan hoever., verder dan 6 meter komt het toch niet namelijk. IIG niet deze 3 camera's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:12
Hoe technisch zijn je vrienden?
Ik zou iets kopen wat zij zonder je hulp kunnen installeren/troubleshooten en bij hun kennis past :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
laurens0619 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:41:
Hoe technisch zijn je vrienden?
Ik zou iets kopen wat zij zonder je hulp kunnen installeren/troubleshooten en bij hun kennis past :)
NIet.
Lednov schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:18:
Want alles komt voor mensen waarvoor het gewoon moet werken. die de kennis en kunde niet hebben om te troubleshooten, En vooral geen zin daar in hebben. Het is set en forget, waar hooguit zo nu en dan een reset nodig voor is. Dus analoog hieraan, welk merk, welke Wi-Fi het zal allemaal wel, Zolang ze de telefoon maar kunnen verbinden in de schuur op hetzelfde Wi-Fi netwerk als in het huis en voldoende snel internet hebben voor spotify en videobellen is het allang en breed goed genoeg. 2.4?5 ghz? maakt niet uit. Er is in huis sowieso 2.4 en 5ghz Wi-Fi aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
[b]Lednov in "Uitbreiding netwerk naar schuur dus waterdicht!"Lednov schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:53

zoals gezegd, redelijk beeld (liefst nog beter dan dat) Is belangrijker dan hoever., verder dan 6 meter komt het toch niet namelijk. IIG niet deze 3 camera's!
6 meter haalt de tapo serie van tplink hier in het donker iig.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51
Gisteren zag ik in een zwembad dat ze gewoon Unifi access points hadden hangen (tja, dat moet mij dan weer opvallen), maar in een enclosure die zonder twijfel een strikte IP rating had.

Iets als dit: https://nl.rs-online.com/...urpose-enclosures/2805422

Kost ook best wat voor de grotere maten, en de uitdaging zal zijn de kabels er in te krijgen op een manier die de waterdichtheid niet sloopt, want dan krijg je mogelijk condens, en/of beestjes op zoek naar warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 20:43
Lednov schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:53:
Om met @Frogmen te beginnen. Ja de schuur is waterdicht, in die zin dat het dak niet lekt :) Wel is het zo dat de schuur vrij open is, Regen komt er niet echt binnen, of het moet echt flink te keer gaan, en dan nog...
Het gaat dus vooral om de luchtvochtigheid en condensvorming. de accespoint hangt dus hoog en droog.

Dan de camera's en dan komt @Wekko306 ook in beeld (ba dum tsss).
Het is niet echt een optie om verlichting zoals floodlight te hebben. Maar laten we het er inderdaad op houden dat het om 'beestjes te kijken is'.

@sypie Leuk spul hoor, alleen zoiets als de camera is dan wel weer veel te duur voor ze. Ik geloof je gelijk dat je echt wel klaar bent voor de toekomst, en als het aan mij zou liggen zou ik daar ook voor gaan.
Maar het is niet mijn portemonnee 4k is trouwens niet nodig, evenmin zoom. Dus daar valt op te bezuinigen.
De Switch is slechts 4X PoE, en dat is wel heel minimaal, dat is één accespoint en 3 camera's. Een eventuele uitbreiding zit er op gebied van PoE niet meer in dan met deze switch. Jammer, want leuke prijs wel. hieraan gekoppeld, Ik zelf denk dat één AP meer dan zat zal zijn, de schuur is een 100M2 groot. ding komt letterlijk hoog te hangen op een meter van 4 tot 6. Dus waarschijnlijk zal in dat opzicht die switch wel voldoende zijn, Zit je alleen met uitbreiding camera's...

En op het moment dat ik wil verzenden komt @FredvZ de chat binnen.
Nou, naar zoiets ben ik dus opzoek. En inderdaad wat je zegt, insecten. En wat ik mij net ook bedacht, stof. Er is in die schuur best wel wat stof aanwezig, dat over het algemeen best vrij snel daalt, maar toch. Een doekje op zijn tijde over de camera's is het punt niet. Het moet er niet in gaan zitten. Eveneens in de switch.
3X deze zou dus prima zijn, meer dan 6 meter IR is toch niet nodig, en dat wat er in beeld komt, moet duidelijk zijn, en dat is belangrijker dan hoever de IR rijkt. Edit: ik had hier eerst een andere gelinkt staan, die 'slechts' 6 meter IR had. Deze doet 30 meter. 6 meter is dus meer dan genoeg al.

van Eufy staat me vaag iets bij dat de deurbel het alleen lokaal op hun eigen server opslaat, en niet lokaal in de deurbel zelf. zoiets. Daar was inderdaad wel wat om te doen. Ik denk alleen niet dat zij zich daar heel druk om maken... Wat wel zou moeten.

Wi-Fi 5 of 6, het zegt ze niets, zoals ik al zei, zolang ze maar spotify kunnen gebruiken en video kunnen bellen is het goed.

De opzet van @sypie is wel erg mooi. Dat zou ook allemaal iets simepeler kunnen. Maar ik zou het ook bij Ubiquiti houden. Het is misschien iets duurder, maar wel stabiel, het werkt altijd.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Switch aangepast, €9 goedkoper en 7 PoE poorten (de 8e is voor de PoE/data input),

Camera's kunnen ook de veel voordeligere modellen zijn, dan moet je alleen zelf even de beeldkwaliteiten met elkaar vergelijken. Ik heb nu even heel groots uitgepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 10:42
Ben ik de enige die niet helemaal snapt waarom er een dichter/schrijver bijgehaald wordt? (Edgar Allan Poe).

Ik snap dat je switches met PoE wil, maar wat heeft dat te maken met meneer Edgar Allan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
In dat geval zou ik iets simpels kiezen als eufy met zon thuisstation.
Unifi is leuk voor de tweaker maar zou ik niet aan vrienden met nul kennis adviseren (tenzij jij de komende jaren support wilt doen :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Wilke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:39:
Gisteren zag ik in een zwembad dat ze gewoon Unifi access points hadden hangen (tja, dat moet mij dan weer opvallen), maar in een enclosure die zonder twijfel een strikte IP rating had.

Kost ook best wat voor de grotere maten, en de uitdaging zal zijn de kabels er in te krijgen op een manier die de waterdichtheid niet sloopt, want dan krijg je mogelijk condens, en/of beestjes op zoek naar warmte.
In een zwembad omgeving moet je ook rekening houden met de constante extreem hoge luchtvochtigheid en chloor. Dit kan funest zijn voor printspoortjes onbedekt koper etcetera..

In een schuurtje zijn die RS kasten al heel mooi. De simpele versie kan je maken door bijvoorbeeld zo'n plastic bak met deksel van ikea of action tegen de muur te schroeven.

Kabels doorvoeren kan met rubber tules, maar de onderkant van de kast moet sowieso een lekgaatje hebben. Je grootste zorg zijn eigenlijk kleine spinnetjes, al is dat met een snelle visuele controle van een doorzichtige kast ook wel snel afgedekt. Als je UTP met stekker door de gaten wil krijgen kan je als alles hangt met kit of ducttape de boel nog even insectendicht maken rond de kabels. Geen dingen op de bodem van de bak zetten, ga ervanuit dat er toch een plasje water in komt door welke reden dan ook.

Als je het heel professioneel doet dan neem je een dure kast, rubber tules en in plaats van enkele lekgaatjes van een mm neem je twee 'Gore' ventielen (van GoreTex). Twee of drie ivm een verdwaalde slak die er lekker op gaat zitten :-( (dat is meer voor echt buiten).

Grote kans dat kaal ophangen van wifi spullen volledig probleemloos blijft, bovenstaande zijn allemaal best overdreven. Misschien meer voor een verdwaalde waterstraal van een tuinsproeier of supersoaker. Stuifsneeuw kan ook een listige zijn als je denkt dat iets droog hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De buren hebben al jaren een Unifi schotel onder de overkapping hangen, droog maar wel in de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het voor in de schuur zou je ook nog een 360 graden camera kunnen overwegen deze eventueel verlaagd aan het plafond hangen. Gevoelsmatig zeg ik wel dat ik eerst nog eens heel goed de vraag zou onderzoeken en wat ze er voor over hebben. Voordat je het weet stop jij er veel tijd in en zijn ze teleurgesteld over het resultaat. Zeker als het voor een laag budget moet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Let met nachtzicht van camera's op dat het bewegend beeld goed is. Ik had ooit een echte Axis met prima beeld. Iemand die bij de deur wachtte was absoluut herkenbaar. Degene die echter iets vlot in de brievenbus gooide was een wazig spook of zelfs helemaal onzichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

6 meter haalt de tapo serie van tplink hier in het donker iig.
En dat is meer dan prima. Er zijn drie ruimtes van 4 bij 3 a 3.5, Geen idee in hoeverre de IR nog reflecteert. Ik ga er toch wel vanuit dat die cameraatjes dan gewoon prima moeten werken.
Wilke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:39:

En @jnr24
Ja joh zo hebben we allemaal wat, wat alleen voor ons opvallend is :) Voor mij is dat winkeldiefstal...
Je bedoelt dat die Unifietjes zelf dus waarschijnlijk niet geschikt waren voor de omgeving, En dus in een kastje geplaatst was? Ja, dat is een oplossing, alleen als ik de prijzen zie van die kastjes en dat vergelijk met een apparaat dat er sowieso al geschikt voor is... Dan is het iig géén goedkopere oplossing anders dat je inderdaad bij ikea ofzo een bak haalt. Het is wel iets om in het achterhoofd te houden gezien beestjes!
Loft schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:47:
[...]

De opzet van @sypie is wel erg mooi. Dat zou ook allemaal iets simepeler kunnen. Maar ik zou het ook bij Ubiquiti houden. Het is misschien iets duurder, maar wel stabiel, het werkt altijd.
Mijn idee. Alleen is het wel ff roeien met die riemen die ik krijg. Ik ben ook meer van de school dat jhet best mag kosten, alleen dat je het ook weer niet over de balk moet smijten. Op de langere termijn gezien is het gewoon een prima prijs. Maar ja...
sypie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:04:
[...]

Switch aangepast, €9 goedkoper en 7 PoE poorten (de 8e is voor de PoE/data input),

Camera's kunnen ook de veel voordeligere modellen zijn, dan moet je alleen zelf even de beeldkwaliteiten met elkaar vergelijken. Ik heb nu even heel groots uitgepakt.
?
waar heb je de switch aangepast, want dat zie ik zo gauw ff niet. Klinkt als inderdaad een beter alternatief!
Shinji schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:22:
Ben ik de enige die niet helemaal snapt waarom er een dichter/schrijver bijgehaald wordt? (Edgar Allan Poe).

Ik snap dat je switches met PoE wil, maar wat heeft dat te maken met meneer Edgar Allan.
Dat noemen ze nou een woordspeling, of (Cockney) rhyming slang het heeft dus niets te maken met de Dichter.
laurens0619 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:47:
[...]

In dat geval zou ik iets simpels kiezen als eufy met zon thuisstation.
Unifi is leuk voor de tweaker maar zou ik niet aan vrienden met nul kennis adviseren (tenzij jij de komende jaren support wilt doen :))
Ha, een beetje support is voor mij geen probleem. Dat is niet het punt. Alleen het moet gewoon werken en als het niet werkt, dan simpel op te lossen zijn.
Dus als dit voldoet, dus vooral met nachtzicht, zou het mijn voorkeur hebben ja! Maar op FHD 15FPS? Dat is toch wel een beetje karig... anno 2024 zou dat toch minsten 25 moeten zijn, als het al niet 30 is. Als dat al niet je van het is, hoe is dan de rest? Of valt dat wel mee?
jadjong schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:12:
De buren hebben al jaren een Unifi schotel onder de overkapping hangen, droog maar wel in de buitenlucht.
Je bedoelt dus eentje die eigenlijk voor binnen geschikt is? Ja, wellicht is het al voldoende, ik weet het alleen niet zeker...
Frogmen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:10:
Als het voor in de schuur zou je ook nog een 360 graden camera kunnen overwegen deze eventueel verlaagd aan het plafond hangen. Gevoelsmatig zeg ik wel dat ik eerst nog eens heel goed de vraag zou onderzoeken en wat ze er voor over hebben. Voordat je het weet stop jij er veel tijd in en zijn ze teleurgesteld over het resultaat. Zeker als het voor een laag budget moet.
Dat is voor deze 3 camera's momenteel niet aan de orde. Dit zou wel eventueel bij een uitbreiding een zeer goede oplossing zijn. Dan spelen andere factoren een rol.

Ja laag budget,,, Je legt ze uit wat de valkuilen zijn, en dan komt pietje om de hoek zetten dat ie gewoon bij een action een setje heeft gekocht en dat dat prima werkt. Ja, in zijn verwarmde huis. Dat zegt ie er alleen weer niet bij. Dus kan je weer uitleggen dat hun situatie toch echt een heel stuk anders ligt...
jnr24 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:15:
Let met nachtzicht van camera's op dat het bewegend beeld goed is. Ik had ooit een echte Axis met prima beeld. Iemand die bij de deur wachtte was absoluut herkenbaar. Degene die echter iets vlot in de brievenbus gooide was een wazig spook of zelfs helemaal onzichtbaar.
Dat is de vraag ja, hoewel voor 99% van de gevallen het wel zal vallen waarvoor deze gebruikt gaan worden kan het inderdaad die ene keer dat je het echt wel nodig hebt toch van belang zijn. En Ja, het is echt wel iets om rekening mee te houden. Vandaar de vraag welke camera's geven in het donker een goed beeld, altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:58

Twazerty

AVCHDCoder developer

[
Dat is de vraag ja, hoewel voor 99% van de gevallen het wel zal vallen waarvoor deze gebruikt gaan worden kan het inderdaad die ene keer dat je het echt wel nodig hebt toch van belang zijn. En Ja, het is echt wel iets om rekening mee te houden. Vandaar de vraag welke camera's geven in het donker een goed beeld, altijd.
Dat is een utopie tenzij je bereid bent 2000 euro of meer per camera uit te geven voor het beste van het beste.

Een zwak punt van de meeste camera's is het wisselen tussen IR en kleur. Zet een lamp aan en uit snachts en de camera slaat helemaal dicht. Overbelicht kan ook gebeuren.

Dus wil je echt altijd goed beeld hebben dan moet je altijd in kleur filmen met of enorm goede (en dus dure) camera's of zorgen voor veel licht in combinatie met goede camera's.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lednov schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:30:
FLIR FH-608 ID

Maar die vind je te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
[...]
?
waar heb je de switch aangepast, want dat zie ik zo gauw ff niet. Klinkt als inderdaad een beter alternatief!
In mijn post waarin ik een compleet Ubiquiti systeem uitgeschreven heb. De gelinkte switch is nu de alternatieve variant met meer PoE poorten.

EDIT: Even de artikelen uit mijn eerste bericht onder elkaar gezet, met links naar de Pricewatch. Dat maakt het wat overzichtelijker.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti Unifi Ultra€ 110,47€ 110,47
1AccesspointsUbiquiti UniFi6 Mesh€ 182,38€ 182,38
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Professional (EU-model)€ 392,56€ 392,56
1Bewakingscamera'sUbiquiti UniFi Protect G5 Bullet 1-pack€ 133,99€ 133,99
Totaal€ 819,40

Wil je het een stukje voordeliger doen dan kun je ook nog (gewoon) tweedehands kijken, zelfde product, is al getest voor je en kost een stuk minder.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti Unifi Switch 8Ports 150W PoE+€ 90,00€ 90,00
1AccesspointsUbiquiti UniFi AC Mesh Pro€ 125,00€ 125,00
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Professional (EU-model)€ 310,00€ 310,00
1Bewakingscamera'sUbiquiti UniFi Video G3 Flex€ 60,00€ 60,00
Totaal€ 585

[ Voor 80% gewijzigd door sypie op 18-08-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 10:42

[...]

Dat noemen ze nou een woordspeling, of (Cockney) rhyming slang het heeft dus niets te maken met de Dichter.
offtopic:
Bijzondere keuze om dat zo op te schrijven dan. Mij ontgaat het doel dan ook een beetje en als ik de Wikipedia een beetje volg is het ook nog slecht uitgevoerd want het laatste woord zou moeten rijmen met het oorspronkelijke woord en niet exact hetzelfde moeten zijn, waardoor de betekenis voor de niet ingewijde onbekend zou worden. En als je PoE uitspreekt als een afkorting (wat het is) rijmt het ook niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:22
Lednov schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:18:

Vraag één is dus, welke accesspoints zijn waterdicht of geschikt voor 'buiten'? Deze is leuk, geen PoE.
Jawel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 11:21

StarWing

Huh ?!?

Sidenote, hier hangt al enkele jaren een ubiquiti AP lite in de open garage. Soms luchtvochtigheid 100%, maar omdat het toestel geen directe nattigheid kent noch directe instraling van de zon, en omdat het door het feit dat het werkt warm is, heeft dit geen of bijna geen invloed op het toestel.
Ik zeg maar, je hoeft niet per se een IPxx rated toestel aan te schaffen :)

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Lednov
Je linkt wel direct de goedkoopste camera :p
Eufy heeft ook 4k cams maar die zijn wat duurder (nog steeds 15fps)

Misschien handig als je eea op rijtje zet
- budget
- lokaal/cloud opslag (en dan lokaal in sd camera of lomale nvr)
- benodigde fps/resolutie
Etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ben wat laat voor de party maar die TP-link EAP225-outdoor is wel degelijk regen dicht ;) je moet alleen verder kijken dan de eigenschappen dat tweakers geeft https://www.tp-link.com/n...i-outdoor/eap225-outdoor/ IP65

Was donderdag iets gaan eten in een oud fort en ineens zag ik een WAP hangen van Ubiquiti maar dan buiten deze was het uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
Was voornamelijk om de bestellingen enzo op te nemen, maar zelfs met een paar foons erop ging dat vrijgoed.

@Wilke die enclosures voor het zwembad is voor de chloordamp ;) je wilt niet weten wat chloordamp met pcb's doet :D hint:
spoiler:
njom njom njom

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
sypie schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

In mijn post waarin ik een compleet Ubiquiti systeem uitgeschreven heb. De gelinkte switch is nu de alternatieve variant met meer PoE poorten.

*KNIP*
Hhmmm vreemd, ik keek in je post en kreeg die 100Euro versie te zien. Nu wel naar de andere, en daar moet dan nog een losse adapter bij. tilt het bedrag aardig op dan.
StarWing schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:35:
Sidenote, hier hangt al enkele jaren een ubiquiti AP lite in de open garage. Soms luchtvochtigheid 100%, maar omdat het toestel geen directe nattigheid kent noch directe instraling van de zon, en omdat het door het feit dat het werkt warm is, heeft dit geen of bijna geen invloed op het toestel.
Ik zeg maar, je hoeft niet per se een IPxx rated toestel aan te schaffen :)
En @Damic Nee hoor, fancy late noemen ze dat :)
Als ik zou tussen de regeltjes door lees, lijkt dit toch wel meer terug te komen. Dat er "buiten" een AP hangt dat niet per se voor buiten geschikt is. Wel hangt het hoog en droog, alleen luchtvothigheid lijkt niet het probleem te zijn waar ik wel wat huiverig voor was.
laurens0619 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:26:
@Lednov
Je linkt wel direct de goedkoopste camera :p
Eufy heeft ook 4k cams maar die zijn wat duurder (nog steeds 15fps)

Misschien handig als je eea op rijtje zet
- budget
- lokaal/cloud opslag (en dan lokaal in sd camera of lomale nvr)
- benodigde fps/resolutie
Etc :)
Resolutie: FHD is minimaal en 4K is leuk als het er bij zit, totaal niet nodig. FPS is dan belangrijker zodat je niet dat houtierige beeld hebt. En dus goed in het donker werken. Opnemen is géén vereiste, alleen wel mooi als het relatief makkelijk zou kunnen.

Budget... *zucht*. Ja dat is toch wel dubbeltje eerste rang. Ik kan 100x tegen ze zeggen dat iets meer echt wel heel veel beter is, maar ja... Het moet goedkoop. En dan bedoel ik ook goedkoop, en niet voor een lage prijs. Dat het voor ze uiteindelijk vaak duurkoop is, dat is lastig uit te leggen.

Ik heb nog even naar dat Eufy zitten kijken, en ik was van mening dat de cameraatjes ook met UTP aangesloten konden worden, alleen het is alleen basisstation dat daarmee verbonden wordt? Ik ben zelf geen fan van Wi-Fi in deze situatie. Ik ben old school genoeg om te zeggen dat wanneer je een kabel kan leggen, je een kabel legt. Dus wat Eufy doet, zo een set, alleen dan dus met een draadje...

Dan kan er ook een kleinere swtich geplaatst worden en alleen nog een AP nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan ook een paar losse IR floodlights plaatsen, Unifi heeft deze ook via PoE om 's nachts de kwaliteit beter te krijgen. Je kan dan ook de interne IR uitzetten zodat er minder insecten e.d. om je camera gaan zitten waardoor je geen/slecht beeld hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Lednov
Ik heb ook nog even verder zitten kijken maar het lijkt erop dat die Eufy dingen wel via ethernet verbonden kunnen worden maar puur voor de voeding. Data blijft draadloos.

Wat een waanzin :(

Een bekende speler is ook Hikvision, die cameras al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
DukeBox schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:08:
Je kan ook een paar losse IR floodlights plaatsen, Unifi heeft deze ook via PoE om 's nachts de kwaliteit beter te krijgen. Je kan dan ook de interne IR uitzetten zodat er minder insecten e.d. om je camera gaan zitten waardoor je geen/slecht beeld hebt.
Oh dat is iets wat wellicht handig kan zijn om rekening mee te houden. Insecten in overvloed! dit knoop ik in mijn achterhoofd.
laurens0619 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:08:
@Lednov
Ik heb ook nog even verder zitten kijken maar het lijkt erop dat die Eufy dingen wel via ethernet verbonden kunnen worden maar puur voor de voeding. Data blijft draadloos.

Wat een waanzin :(

Een bekende speler is ook Hikvision, die cameras al bekeken?
Ja juist, dan is de verwarring niet geheel aan mij te wijten...

Toevallig zit er net naar te kijken, Was er niet gedoe met dit merk en omtrent Chinese overheid? Kan het ff niet vinden, maar mochten panden van de overheid geen gebruik meer maken van dit merk? Staat mij zo vaag iets bij.

EDIT: ja zie je wel, ik wist dat er iets mee was: https://nos.nl/artikel/24...rland-ook-bij-ministeries

[ Voor 6% gewijzigd door Lednov op 19-08-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt :)
https://itchannelpro.nl/a...ahua-cameras-verwijderen/

Maar dan zou ik een Eufy ook niet vertrouwen...

Veiligste is om een PoE camera lokaal aan een NVR te knopen (camera geen gateway geven) en je NVR alleen via VPN toegankelijk maken.

Maar veel mensen vinden dat onhandig en gaan liever via de chinese cloud ;)

edit:
Misschien foscam iets? Weet niet of die al negatief in het nieuws zijn geweest
https://www.cameranu.nl/n...foscam-v8ep-ip-camera-wit

[ Voor 77% gewijzigd door laurens0619 op 19-08-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
om dit topic maar eens wat leven in te blazen:

Gisteren bij iemand anders dan waar dit topic overgaat deze helpen ophangen: uitvoering: eufy S330 eufyCam (eufyCam 3) 4-Cam Kit
En wow wat is dat gemakkelijk zeg. Die camera's zijn zó verbonden met het basisstation, dat is met de app echt een eitje. Ook het monteren was zo gepiept. Met een uurtje zat het aan de muur (alle 4), en het meest lastige was nog wel de juiste hoeken bepalen. met het malletje gaatjes aftekenen, boren, vastschroeven en klaar.

Maar nou komt het, deze camera's zijn blijkbaar alleen via die homebase te koppelen? Ik begrijp het goed dat als je dat niet wilt of gaat, je dan wat Eufy solocams noemt moet hebben?
Opzich niet een heel groot probleem, onhandig is het wel. In de schuur zal er zeker voldoende bereik zijn want het bereik in het huis van de maat gisteren was meer dan prima te noemen.

Alleen, er zal wellicht een uitbreiding komen van een gebouw dat van de schuur af komt te staan. Een meter of 20 a 30. Daar zou dan ook één of twee camera's moeten komen.
Dat is allemaal te doen, alleen om nou twee homebases neer te zetten is ook weer wat. Want het klopt dat die solo's dus niet via je normale WiFi kunnen verbinden (wel met de app)?
Dat zou het gemak van de homebase een beetje onderuit halen.

Plan zou dan zijn de homebase 3 (iig waar een hardeschijf in kan) met 3-6 1080p cameraatjes. De 4k is mooi spul, alleen ver buiten het budget. En dan dus een of twee losse camera's die met andere WiFi zou worden verbonden naar de homebase, zodat er opgenomen kan worden.

Alleen dat laatste lijkt dus niet mogelijk te zijn?

PS in de schuur is momenteel WiFi al aanwezig en naar de andere schuur moet toch elektra aangelegd worden dus daar komt dan ook ethernetkabels heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:22
Vergeet niet dat bij wifi camera's, 1 simpele wifi jammer al voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:52
Wifi voor beveiliging is not done. Maar om eens om je huis huis heen te kijken: prima. Heb je al eens met wifi-analyzer in de tuin rondgelopen? En da's dan nog zonder jammer in de buurt. Denk ook aan de noodzakelijke/gebruikte bandbreedte op 1 kanaal....

• Lednov
Zoals eerder in het topic gezegd, ik heb ook liever een kabeltje, Niet omdat een WiFi Jammer roet in het eten gooit, een schaar is ook vervelend...
Of een muts verlichting Dan doen je camera's ook weinig meer.Maakt niet uit of het via WiFi gaat, of niet. Als ik mij dáár druk om moet gaan maken...

Ik heb uitgebreid WiFi getest, en zoals je uit de omschrijvingen kan opmaken is het een behoorlijke lap grond waar we het over hebben dus storingen van buren is er niet, of anders nauwelijks. Dus daar hoef ik mij ook niet druk om te maken.

De vraag blijft, zoals hierboven beschreven omtrent de solocams.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-08 08:56
jadjong schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:12:
Ik heb die ook aan het tuinhuis hangen buiten onder een afdak, Maar als je zekerheid wil heeft Unifi ook outdoor oplossingen

• Lednov
Ja WiFi is opgelost, met Black Friday hebben ze wat van TP-Link aangeschaft. Werkt prima! Geen idee precies welke meer.
Pagina: 1