Bijgemaakte sleutel werkt niet: aan wie ligt het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoordressing
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08-12-2024
Wellicht een rare vraag, maar Tweakers zijn vaak handige mensen, dus ik stel 'm toch maar :)

Een paar weken geleden heb ik een sleutel laten bijmaken voor een poort.

Ik heb het origineel afgeleverd:

[weggehaald]

... en daar kwam deze bijgemaakte sleutel uit:

[weggehaald]

Ik kom thuis, nieuwe sleutel in het slot: gaat er helemaal in. Maar hij draait niet. Niet stroef, niet een beetje, helemaal niet. Gek, want de sleutels lijken niet te verschillen.

Ik dus terug naar de winkel waar ik de sleutel heb laten bijmaken. Geen probleem, zeggen ze, er kan altijd iets misgaan. En ik ga naar huis met nóg een nieuwe sleutel:

[weggehaald]

Je raad het al: ook die werkt niet. Zelfde als de andere: gaat er helemaal in, maar draait niet.

Ik weer terug naar de winkel. Daar wordt de sleutel grondig gecontroleerd, en zij zien - net als ik - geen verschillen tussen het origineel en de bijgemaakte sleutels.

Volgens hen is er dan maar één mogelijkheid: het poortslot is te stroef. Wat ik best wil geloven, maar nogmaals: de originele sleutel werkt wel. En het is niet dat 'ie stroef draait, maar helemaal niet...

Gelijk neem ik de proef op de som met WD-40 slotspray. Meer dan een half busje verandert niets.

Ligt dit aan de bijmaker, of toch aan de poort?

[ Voor 34% gewijzigd door spoordressing op 17-08-2024 10:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:34
Is de sleutel lengte wel gelijk? Zeker bij de eerst nagemaakte lijken de gaten verder van het ronde deel te zitten?
Soms moet de sleutel dan net niet helemaal in het slot steken..

[ Voor 28% gewijzigd door Cyriel85 op 17-08-2024 09:42 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Stap 1: Zet nooit een foto van je sleutel online :o Deze kunnen zo nagemaakt worden, geloof me, ik heb LockPickingLawyer gezien. ;)

Stap 2: Controleer heel nauwkeurig de kentekens van de sleutels. Ik heb het ook wel eens gehad en toen was er een minimaal detail in het nummer afwijkend waardoor de sleutel nét niet (goed) werkte. Dat is de fout van de sleutelmaker.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 18:53

EvH

Fotos zijn te klein om goed te beoordelen, kan zijn dat het komt doordat ik het op een mobiel bekijk.

Ik gebruik altijd KLE10R voor de F reeks, maar jouw sleutel heeft een andere reeks. Dit zou ik moeten nakijken of dit wel correct is gebeurd.

Is de sleutel gekopieerd volgens origineel of volgens code geslepen (dus originele fysieke sleutel is niet gebruikt).

Het kan zij dat de verkeerde frees is gebruikt, het kan zij dat de sleutel niet op de juiste freeskaart is geslepen (als het digitaal is gebeurd), het kan ook zijn dat de sleutels niet correct in de spanbek hebben gezeten.

Edit: tussen foto 2 en 3, zie ik een verschil, het lijkt alsof de eerste geboorde pin afstand verder lijkt zijn tov de stootrand. Heb je een foto van beide sleutels naast elkaar?

Ps: haal de fotos weg met zichtbare codenummers.

[ Voor 16% gewijzigd door EvH op 17-08-2024 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Haal je cilinder eruit en neem hem mee naar de slotenmaker zodat je het meteen kunt testen als hij bijgemaakt wordt. Wellicht slijpt de machine niet goed meer door ouderdom of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoordressing
Cyriel85 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:40:
Is de sleutel lengte wel gelijk? Zeker bij de eerst nagemaakte lijken de gaten verder van het ronde deel te zitten?
Soms moet de sleutel dan net niet helemaal in het slot steken..
De replica's zijn inderdaad langer dan het origineel. Ik schat zo'n 3-4 mm. De ene replica is trouwens ook iets langer dan de ander, zo'n 1 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoordressing
Room42 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:52:
Stap 1: Zet nooit een foto van je sleutel online :o Deze kunnen zo nagemaakt worden, geloof me, ik heb LockPickingLawyer gezien. ;)
Done!
Stap 2: Controleer heel nauwkeurig de kentekens van de sleutels. Ik heb het ook wel eens gehad en toen was er een minimaal detail in het nummer afwijkend waardoor de sleutel nét niet (goed) werkte. Dat is de fout van de sleutelmaker.
Wat bedoel je met 'kenteken'? Zijn dat de 6 (alfanumerieke) tekens op de achterkant van de sleutel? Zo ja: die komen niet overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoordressing
EvH schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:02:
Fotos zijn te klein om goed te beoordelen, kan zijn dat het komt doordat ik het op een mobiel bekijk.

Ik gebruik altijd KLE10R voor de F reeks, maar jouw sleutel heeft een andere reeks. Dit zou ik moeten nakijken of dit wel correct is gebeurd.

Is de sleutel gekopieerd volgens origineel of volgens code geslepen (dus originele fysieke sleutel is niet gebruikt).

De replica's zijn gemaakt o.b.v. het origineel.

Het kan zij dat de verkeerde frees is gebruikt, het kan zij dat de sleutel niet op de juiste freeskaart is geslepen (als het digitaal is gebeurd), het kan ook zijn dat de sleutels niet correct in de spanbek hebben gezeten.
Edit: tussen foto 2 en 3, zie ik een verschil, het lijkt alsof de eerste geboorde pin afstand verder lijkt zijn tov de stootrand. Heb je een foto van beide sleutels naast elkaar?
Er is inderdaad best wat verschil tussen de twee replica's. Maar hierboven werd geadviseerd om ook geen foto's van de sleutels zelf (niet alleen met codenummers) te uploaden...
Ps: haal de fotos weg met zichtbare codenummers.
Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoordressing
Enforcer schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:04:
Haal je cilinder eruit en neem hem mee naar de slotenmaker zodat je het meteen kunt testen als hij bijgemaakt wordt. Wellicht slijpt de machine niet goed meer door ouderdom of iets dergelijks.
Goede! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Om welk merk cilinder gaat het?

Ik had pas geleden een probleem met mijn Mauer sleutels. 10 jaar geleden alles gelijksluitend gekocht en ik had pas een nieuwe cilinder nodig. Blijkt dat Mauer een verandering heeft toegepast in het bestaande model waardoor mijn 'oude' sleutels niet meer in nieuwe cilinders passen.

In technische termen, ik had een S-sleutel en S-cilinders, ze hebben nu SP-cilinders waarin S-sleutels dus niet meer passen. Ik heb toen nieuwe SP-sleutels gekregen waardoor ik wel weer alle cilinders kon openen met 1 sleutel. Andersom past het dus wel, SP-sleutels kunnen S-cilinders openen.
Pagina: 1