[RouterOS] Upgrade 7.14.3 naar 7.15.3 = rare verkeersstroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypso
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 19:44
Vandaag geprobeerd m'n 2 MikroTik's te upgraden naar 7.15.3 vanaf 7.14.3. Een CRS326-24S+2Q+ ("Core") en een CRS326-24G-2S+ ("Edge"). Onderling verbonden met 1 DAC kabel en met verschillende VLANs; server zit op "Core", mijn eigen werkplek ook (2.5 GBit), een aantal andere zaken (camera's, accesspoints, etc).

Upgrade an sich gaat goed, alleen als ik van mijn werkplek verkeer ga genereren van/naar "server" (dus op dezelfde switch, zelfde VLAN) zie ik met 7.15.3 op beide apparaten meteen het verkeer over de DAC enorm toenemen, zo erg dat ik effecten merk in de connectiviteit van aangesloten apparaten. Dit zag ik niet toen beide apparaten op 7.14.3 zaten.

Ik heb "Core" terug gebracht naar 7.14.3, en het probleem is weer weg. Opnieuw de update, en het is er weer.

Op zich heb ik een heel eenvoudige configuratie; op elke Mikrotik staat 1 bridge met enkele VLANs, alles is onderling netjes bereikbaar. Doe geen routeringsdingen, daarvoor heb ik een OPNSense op "server" draaien.

Ben een flink deel van vandaag bezig geweest om te proberen een vinger te krijgen waar het fout gaat - vooral omdat het op 7.14.3 (en eerder) nooit een probleem geweest is, doet me niet meteen de configuratie verdenken. Heb zelfs al een keer de hele config naar factory default gezet en gewoon een 1 VLAN bridge opgezet: nog steeds hetzelfde issue.

Klinkt dit wellicht iemand bekend - vooralsnog laat ik lekker "Core" op 7.14.3, maar de techneut in me wil toch heel graag weten waar het aan ligt 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

RouterOS is enorm aan het evolueren, waarbij werkende configs op een nieuwere versie minder efficient werken. Veroorzaakt door...de config. Als je op het MikroTik forum kijkt, wordt standaard om de config gevraagd. Bijna elke keer lijkt dat er iets in gewijzigd dient te worden.

Goed...dat gezegd hebbende:
Als de werkplek en de server in hetzelfde VLAN zitten, dan zou dat verkeer niet langs de router moeten gaan.

Ben dus erg benieuwd naar je config...misschien ook de moeite om dit probleem op het forum van MikroTik te delen.

Gebruik je eigenlijk RouterOS of SwOS?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:56
Have you tried turning everything off and on again? Het blijft toch software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypso
lier schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:22:
RouterOS is enorm aan het evolueren, waarbij werkende configs op een nieuwere versie minder efficient werken. Veroorzaakt door...de config.
Ja, op een gegeven moment heb ik zelfs, in 7.15.3, de hele config weggegooid en er een kleine nieuwe in gezet. Hetzelfde effect.
Als de werkplek en de server in hetzelfde VLAN zitten, dan zou dat verkeer niet langs de router moeten gaan.
Precies dat is dus wat me enorm verbaasd. Ik gebruik bewust geen routerfuncties, blif binnen het VLAN, en toch zie ik de hoeveelheid verkeer terug op de DAC kabel interfaces. Verder op "Edge" ook nergens anders, het gaat dus niet naar een andere interface ofzo.
Gebruik je eigenlijk RouterOS of SwOS?
RouterOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calypso
jadjong schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:04:
Have you tried turning everything off and on again? Het blijft toch software.
Vanzelfsprekend. I live up to my T-Shirt with that text :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:10
Welk verkeer zie je over je DAC lopen? Kun je eens torchen of sniffen aan de sfp-interface op je Edge-switch?

[ Voor 11% gewijzigd door nescafe op 17-08-2024 09:22 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Pagina: 1