Paspoort kopie door bedrijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:07
Hello!

Dit onderwerp is al vaker besproken en toch blijft het altijd maar vaag in het midden.. Ik heb het over het maken van kopieën van identiteitsdocumenten zoals een paspoort en ID.

Laten we voorop stellen dat het nog steeds van de zotte is dat het mogelijk is om identiteitsfraude te plegen met alleen een foto en BSN. Die discussie wil ik niet voeren. Helaas is dat simpelweg het geval, dus ben ik nogal voorzichtig met mijn paspoort.

Nu ga ik over een paar dagen op vakantie, verblijf ik in een hotel, dus dacht ik er weer aan: Hotels maken 99 van de 100 keer een kopie van het paspoort, terwijl dat eigenlijk niet mag. Een eigen kopie meenemen waarbij in ieder geval het zeer gevoelige BSN is weggestreept, worden niet aangenomen. Of zo'n mooi hoesje waar het paspoort in zit. "Nee, hebben alles nodig". Tsja.

Sta je aan de balie dan kun je twee dingen doen: De situatie slikken en "gewoon" inchecken met volledige paspoort kopie. Of weglopen. Dat laatste doe je niet zomaar, aangezien je de vakantie niet wilt afbreken of op zoek moet gaan naar een ander verblijf. Dus wat dan?

Ik ben zeer benieuwd hoe anderen hier nu over denken. Wat doen jullie? Datalekken zijn helemaal van deze tijd, dus is het een kwestie van tijd voor een kopie op straat ligt. En dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
Kun je de titel fixen? Instanties zijn dingen als een gemeente of belastingdienst. Je bedoelt 'bedrijven' of 'hotels' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zelf al vast een kopie maken, waarbij je zo'n kopie-hoesje er omheen doet. Ook meteen een print meenemen van de overheidswebsite waar op staat wie een kopie van jouw ID mogen vragen en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Fr33z schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:32:
Kun je de titel fixen? Instanties zijn dingen als een gemeente of belastingdienst. Je bedoelt 'bedrijven' of 'hotels' ;)
Kan ik niet zelf aanpassen.
sypie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:35:
Zelf al vast een kopie maken, waarbij je zo'n kopie-hoesje er omheen doet. Ook meteen een print meenemen van de overheidswebsite waar op staat wie een kopie van jouw ID mogen vragen en waarom.
Ja, maar dat wordt niet geaccepteerd. "Nee we hebben echt alles nodig". En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn reactie zou dan zijn "Mag ik dat dan zwart op wit van jou of je leidinggevende krijgen? Dan kan ik dat meesturen met de klacht naar de Autoriteit Persoonsgegevens." Vervolgens werk ik wel mee maar dat zet ze wel aan het denken.

Een beetje een Karen oplossing, maar we mogen wel wat beter op onze privacy letten allemaal, dan komt dit vanzelf minder voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso waar ga je naartoe op vakantie? Want dat hotel in Thailand gaat het echt geen drol uitmaken dat het niet zou moeten van de Nederlandse overheid. Wat die uitmaakt is wat van hun eigen overheid moet. (Dat en misschien nog wat kleinere kans dat CC transactie kan worden teruggedraaid).

Anyway wat ik doe? Ze mijn paspoort geven. Volgens mij hebben meeste iig geen kopie van gemaakt, maar wel wat opgeschreven, dus tja, geen idee wat die hebben opgeschreven. Kan je heel principieel over doen, maar dan slaap je slecht (lees: buiten). En zonder identiteitsfraude te willen bagatelliseren, maar zo groot schat ik dat risico nou ook weer niet in. Tot niet zo heel lang geleden kon je van letterlijke elke ZZP'er zo zijn BSN opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sissors schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:42:l
[…]
En zonder identiteitsfraude te willen bagatelliseren, maar zo groot schat ik dat risico nou ook weer niet in. Tot niet zo heel lang geleden kon je van letterlijke elke ZZP'er zo zijn BSN opvragen.
Idd, we kunnen wel de GDPR-bewuste Tweaker gaan uithangen maar de echte wereld werkt niet zo :p

Hoeveel hotelovernachtingen vinden er elke dag plaats en hoe vaak wordt daarbij een paspoortkopie misbruikt? 0.00000001% misschien?

Hoe lang is je paspoort of ID-kaart eigenlijk nog geldig? Geef ze dan die bijna afloopt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 16-08-2024 22:51 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Sissors schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:42:
Sowieso waar ga je naartoe op vakantie? Want dat hotel in Thailand gaat het echt geen drol uitmaken dat het niet zou moeten van de Nederlandse overheid. Wat die uitmaakt is wat van hun eigen overheid moet. (Dat en misschien nog wat kleinere kans dat CC transactie kan worden teruggedraaid).

Anyway wat ik doe? Ze mijn paspoort geven. Volgens mij hebben meeste iig geen kopie van gemaakt, maar wel wat opgeschreven, dus tja, geen idee wat die hebben opgeschreven. Kan je heel principieel over doen, maar dan slaap je slecht (lees: buiten). En zonder identiteitsfraude te willen bagatelliseren, maar zo groot schat ik dat risico nou ook weer niet in. Tot niet zo heel lang geleden kon je van letterlijke elke ZZP'er zo zijn BSN opvragen.
Italië, dus gewoon EU.

De keren dat ik in een hotel verbleef, in de EU, hebben allemaal een kopie gemaakt van mijn paspoort.

Het gaat overigens om de combinatie van pasfoto met BSN voor het plegen van identiteitsfraude, hetgeen wat allebei op je paspoort of ID staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Munki op 16-08-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
Als ze een kopie maken vraag ik hem altijd en streep ik de belangrijkste info door en schrijf ik erop hotel night bla bla bla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een foto is nou ook niet zo moeilijk te krijgen van de gemiddelde ZZP'er. Oké misschien niet in netjes pasfoto formaat, maar dat lijkt mij nou ook niet een onoverkomelijk probleem als je identiteitsfraude wil plegen.

Anyway, geen idee hoe de Italiaanse wetgeving is, vermoed dat het EU breed is dat je geen scans van een paspoort moet opslaan als hotel, maar één ding is zeker: Een Italiaans hotel ga je niet bang maken met claims over AP in te gaan lichten. (En blijkbaar zijn die wettelijk verplicht redelijk wat data over te nemen uit je paspoort).

Dus echt, je opties zijn:
1. Lekker slapen en van het hotel genieten
2a: Heel veel stampij maken, en misschien komt er een manager die het uiteindelijk toestaat
2b: Heel veel stampij maken, en je slaapt in je auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Sissors schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:04:
Een foto is nou ook niet zo moeilijk te krijgen van de gemiddelde ZZP'er. Oké misschien niet in netjes pasfoto formaat, maar dat lijkt mij nou ook niet een onoverkomelijk probleem als je identiteitsfraude wil plegen.

Anyway, geen idee hoe de Italiaanse wetgeving is, vermoed dat het EU breed is dat je geen scans van een paspoort moet opslaan als hotel, maar één ding is zeker: Een Italiaans hotel ga je niet bang maken met claims over AP in te gaan lichten. (En blijkbaar zijn die wettelijk verplicht redelijk wat data over te nemen uit je paspoort).

Dus echt, je opties zijn:
1. Lekker slapen en van het hotel genieten
2a: Heel veel stampij maken, en misschien komt er een manager die het uiteindelijk toestaat
2b: Heel veel stampij maken, en je slaapt in je auto
Precies, dat is ook precies wat ik in mijn TS aangeef. Laten gaan, wat eigenlijk echt niet oké is. En puur "machtsmisbruik" is van een hotel. Je wilt geen kopie maken? Daar is de deur. Terwijl het gewoon wettelijk geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Persoonlijke vraag, dus een verplaatsing naar AZ.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1