Hoort kit strak om doucheput te zitten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 15:26

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Na onze vakantie kwamen wij thuis tot de ontdekking dat er in de badkamer lekkage was ontstaan, door een zichtbare vochtplek in plafond woonkamer eronder.

Lekdetectie wees uit dat er een leiding lek was. Via de verzekering is er een bouwbedrijf langsgeweest die de vloer open heeft gebroken en de leiding heeft vervangen. Ook een nieuwe afvoerput is geplaatst.

Alles rondom weer gekit ook en naar mijn idee keurig afgewerkt. Nu is het kit afgelopen woensdag aangebracht (inmiddels bijna 60 uur geleden). Morgen willen en kunnen we de douche weer gebruiken.

Maar; ik inspecteer net de kitrand rondom de doucheput en zie dat deze op een punt niet helemaal aan lijkt te sluiten. Natuurlijk ben ik als de dood voor nieuwe lekkages en vraag mij daarom af of ik dit kan vertrouwen of toch niet? Het is minimaal en misschien maak ik mij zorgen om niets, maar toch even hier de vraag. Zie de foto’s…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyvxuJcMsGNrUDrwOlgx-elldiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTZ3tbiAXu5bYwxR8XBxroWe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7LWwPpyKgow953iFk8uet_zBTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Yfc0EYh8uh5MblMi7X7GuPH.jpg?f=fotoalbum_large

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:07
Tja. Dat is lastig te bepalen van een foto. Hoe diep is die kier wat los zit. Is dit 1mm en zit eronder wel nog 7mm aansluitende kit, dan zal het niet (snel) lekken, en is het alleen cosmetisch zeg maar.

Sluit het tot onder niet aansluitend, dan wel. Maar dat kan je zo niet zien vanaf een foto. Kan je dit niet voorzichtig bekijken?

Kan zijn dat het niet goed hecht omdat het niet goed ontvet is bv

Maar sowieso, als het niet glad is/ kiert en er blijft vuil van shampoo etc in zitten heb je snel broei plekken voor schimmels en laat het op de duur los. Had dus misschien wel iets netter gemogen :-)

Zou het dus gewoon even terugkoppelen naar de aannemer.

[ Voor 10% gewijzigd door Passie-m op 16-08-2024 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik kan het eigenlijk ook niet goed zien. Ik vermoed dat ze hem vol geblubberd hebben en met zeepsop afgestreken. Dan kun je wel eens krijgen dat het laatste stukje niet lekker hecht. Waarschijnlijk zit het daaronder wel aansluitend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
nee, dat is eigenlijk niet goed, dit krijg je doorgaans als zeepsop/finischer verkeerd wordt gebruikt. (niet ontvet kan ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
twain4me schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:03:
nee, dat is eigenlijk niet goed, dit krijg je doorgaans als zeepsop/finischer verkeerd wordt gebruikt. (niet ontvet kan ook)
En dat betekent? Weer lekkage op korte termijn?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:22
Heb zelf ook een x lekkage gehad in de badkamer na een verbouwing.
Het was gelukkig niet de kit, want die blijkt door veel verzekeraars niet gedekt te worden vertelde het herstelbedrijf me die voor de verzekeraar werkt.

Ik zou dit zo niet accepteren, want de kans op gezeik achteraf is natuurlijk aanwezig. Water kan in de naden kruipen...kan...maar meestal zit er zeker een halve cm aan kit onder het oppervlak.

En je bent er ook niet geruster op lees ik, dat is toch een duidelijke indicatie?
Kitter terug laten komen, die snijden het er met een minuutje of wat uit, schoonmaken en opnieuw strak laten kitten.

Vraag gelijk of de afwerking ook wat beter kan, dit doet mijn moeder nog beter 🤣

[ Voor 11% gewijzigd door sahinasappelsap op 16-08-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
sahinasappelsap schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:26:
Heb zelf ook een x lekkage gehad in de badkamer na een verbouwing.
Het was gelukkig niet de kit, want die blijkt door veel verzekeraars niet gedekt te worden vertelde het herstelbedrijf me die voor de verzekeraar werkt.

Ik zou dit zo niet accepteren, want de kans op gezeik achteraf is natuurlijk aanwezig. Water kan in de naden kruipen...kan...maar meestal zit er zeker een halve cm aan kit onder het oppervlak.

En je bent er ook niet geruster op lees ik, dat is toch een duidelijke indicatie?
Kitter terug laten komen, die snijden het er met een minuutje of wat uit, schoonmaken en opnieuw strak laten kitten.

Vraag gelijk of de afwerking ook wat beter kan, dit doet mijn moeder nog beter 🤣
Ik ga as maandag weer bellen ja. Ik gebruik dit weekend wel gewoon mijn douche, zo vaart zal het ook niet lopen, maar ik bel maandag wel weer zodat ze weer terugkomen en herstellen.

Maar dat wordt dan weer een dag of 3 niet thuis douchen. Eerst kit eruit, weer laten drogen, dan weer schoonmaken etc, nieuwe kit erin en weer 48 uur laten drogen…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 18:59
@freddyathlon Typisch geval van fout afkitten. Kit erin en dan meteen zeepsop erop en vervolgens afstrijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 16-08-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Masimo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:11:
@freddyathlon Typisch geval van fout afkitten. Kit erin en dan meteen zeepsop erop en vervolgens afstrijken.

[YouTube: Why Millions Get Silicone Caulk Wrong]
Ik ga maandag meteen weer bellen. Kan ik het weekend mijn douche wel gewoon gebruiken of is het risico erg groot op een nieuwe lekkage dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 18:59
Er is wel een risico op lekkage omdat het moeilijk in te schatten hoe de kit in de voeg heeft gehecht. Mocht het lekken dan zal het waarschijnlijk meevallen. Als je duct-tape in huis hebt zou ik het tijdelijk afplakken. Even alles drogen en de tape vanaf de tegels tot in de wand van het putje plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Masimo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:11:

[YouTube: Why Millions Get Silicone Caulk Wrong]
Al ben ik persoonlijk meer dan om eerst even met de vinger er overheen te gaan, om de kit in de naad te drukken, dan sprayen en met kitspatel er langs.
Als je meteen inspuit, dan maak je dus ook dat de kit niet meer verder kan hechten aan de aangrenzende vlakken, en werk je IMHO een situatie zoals bij de TS in de hand. En dat zie je dus ook in de video die je linkt.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 17-08-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:16
Het moeilijkste zelf vind ik het verwijderen van de oude siliconen kit. Dat zorgt voor een slechte hechting maar moet echt chemisch worden weggehaald of geschuurd.
Pagina: 1