Bandenmerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Hallo,

Afgelopen week een 2e auto gekocht. Hiervoor zoek ik een mooie oplossing zomer/ winter of allseasonbanden. We denken aan 2 opties:

- setje zomer en winterbanden van een wat goedkoper huismerk.
- het hele jaar door op een a merk allseasonbanden gaan rijden.

Het betreft een Opel Karl die max 9k kilometer per jaar gaat rijden. Hamvraag is dus of een huismerk band zomer en winter toch veiliger zal zijn dan een a merk allseasonband.
Iemand ervaring mee?

Edit: heb thuis alle middelen om zelf te wisselen en op te slaan. De 2e auto zal ook in de winter worden gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door petertje30 op 17-08-2024 08:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48
Ik zou altijd voor een A-merk band gaan.
Even kijken in de test wat het beste daaruit komt qua performance of qua prijs kwaliteit verhouding.
Tegenwoordig is 4 seasons van een A merk prima voor 90% van de automobilisten

[ Voor 22% gewijzigd door SniperGuy op 16-08-2024 19:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met 9K tot 12K per jaar, onder een Karl, ga ik er zomaar vanuit dat je geen circuits rijdt of Max Verstappen heet. Een setje "goede" banden moet dan echt wel 4 tot 5 jaar meegaan; ik vermoed dat prijstechnisch allseason voor jou beter is.

Vergeet ook niet dat je anders je tweede set altijd (goed) moet opslaan; 2x per jaar wisselen (als je het zelf kan, fijn, gratis) en dan moet je nog maar afvragen of je de auto met 7, 8 of 10 jaar nog hebt; want aan slijtage van banden zal het niet liggen.

Enige overweging voor echt 2 losse sets is jouw lokatie; buitengebied en/of heuvels (bijvoorbeeld zuidelijk Limburg) kan een allseason-band net wat minder goed werken als het echt gesneeuwd heeft.

Persoonlijk (maar dat is dus even je zelf aankijken); ik heb al 15+ jaar geen winterband onder mijn auto gehad in westelijk Nederland.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:30
Als geld een rol speelt;
Waarom niet een 2e hands zomer+winterset? En dan met een degelijk merk?

All season is t allemaal net niet, maar voor Nederland is all season meer dan prima als je normaal rijd.

Voor veiligheid ga je (ik) altijd voor een zomer en winterset.

Edit: @MAX3400 he ik kom toevallig uit het zuiden, maar dit is geen Belgische Ardennen of de Duitse Eiffel. Als je hier met een opel karl vast rijd met all seasons heb je gewoon je best daarvoor gedaan.

Maar stel de rijder wilt even naar de Ardennen met 4 seizoen banden in hartje winter, dan is het gewoon goed opletten.
Met achterwielaandrijving (zoals bij mij) dan ga ik dat niet doen met 4 seizoen.

Het is dus afhankelijk aan verschillende factoren waar rijgedrag toch wel heel belangrijk is, de locatie waar gereden wordt en om wat voor auto het gaat.

Voor NL is 4 seizoen icm normaal rijgedrag en een Karl meer dan genoeg.

[ Voor 54% gewijzigd door LopendeVogel op 16-08-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:09

-tom-562

Oliesjeik

Met die kilometrage zou ik voor nieuwe all-season banden gaan van b.v. Michelin.
2e hands is vaak ook allemaal net niet, of al half versleten of oude DOT codes

[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 16-08-2024 19:44 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:03
Een all season band lijkt mij een compromis tussen zomer en winter en zou ik persoonlijk voor zomer/winter optie gaan als geld geen rol speelt..

Voor nieuwe banden kijk ik ook even bij onze oosterburen.
https://www.adac.de/rund-...behoer/reifen/reifentest/

Daaruit blijkt dat er ook banden met minder goede eigenschappen zijn.
M.a.w. een prijs/kwaliteitsvraagstuk waarbij budget mede bepalend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@LopendeVogel eens met je edit/aanpassing; het is ook inderdaad waar je ermee heen gaat. Topicstart rept over een tweede auto; vaak (niet altijd) is dat voor lokaal verkeer. En voor Duitsland-gangers is er altijd de "verplichte discussie" wanneer & waarom je daar 100% winterbanden zou moeten hebben. :)

Ik heb net even snel bij Kwikfit gekeken (ja, iedereen staat vrij om elders te kijken): setje allseason + montage is ~400 Euro. Setje zomer + setje winter + ( opslag + 2x bandenwissel x 5 jaar x 2 seizoenen) komt je ver over de 1000 Euro uit. Nogmaals: dit is een voorbeeld als je niet zelf kan/wil wisselen en opslaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je zelf thuis een wielen wissel uitvoeren? Of moet je dan ook nog een krik, kruissleutel en momentsleutel kopen (plus evt een dop voor op je schroeftol)?

Wissel uit laten voeren mag je in de rij, reken op 6 weken wachttijd als je in november de fitter of garage belt. En kost je ook weer 50-75 euro als het niet meer is. Zelf doen sta je te prutsen in de kou.

Kun of wil je niet zelf, zou ik voor all seasons gaan :)

Hier hadden we op de vorige auto van Mrs Eagle een losse set winterbanden op velg, maar met haar nieuwe auto hebben we die laten zitten. Winters steeds zachter en als het echt nodig is pakt ze in de winter mijn auto met winterbanden maar, werk ik thuis.
Weet niet of dat bij jou een optie is?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Taatort schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:46:
Een all season band lijkt mij een compromis tussen zomer en winter en zou ik persoonlijk voor zomer/winter optie gaan als geld geen rol speelt..

Voor nieuwe banden kijk ik ook even bij onze oosterburen.
https://www.adac.de/rund-...behoer/reifen/reifentest/

Daaruit blijkt dat er ook banden met minder goede eigenschappen zijn.
M.a.w. een prijs/kwaliteitsvraagstuk waarbij budget mede bepalend is.
De huidige generatie All seasons zijn echt meer dan prima. Die zijn geen compromis meer, maar juist in veel meer omstandigheden goed dan de zomer of winterband. Daarmee dus over het hele jaar genomen in theorie veiliger, behalve als je de zomer-winter wissel exact op de juiste dag plant ;) .

Overigens zou ik als TS me ook afvragen hoe vaak je met slechte weersomstandigheden met de 2e auto op pad moet. De vraag is of all seasons of winter banden überhaupt zinvol zijn.

Ik zou dus kiezen tussen of alleen zomer of alleen all season.
Met zo’n laag jaar kilometrage rijdt je anders de banden niet op voor ze (te) oud zijn.

Oh en qua merk gewoon voor een A-merk gaan. Banden zijn het enige contact met de weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Smobbo op 16-08-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03:05
Hoeveel rijd je in de winter? Kan je hem laten staan bij slecht weer?

Als het een beetje mogelijk is zou ik gewoon alleen zomerbanden nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ben groot fan van allseasonbanden (Goodyear VECTOR 4SEASONS GEN-3 in mijn geval). Winterbanden zijn prima als het vriest, zomerbanden als het heet is, maar op de dagen dat het 's ochtends -2 is met lichte sneeuw en 's middags 15 graden, is een van de 2 op een van je dagelijkse ritten verre van ideaal.

Voor de wintersport: dit zijn banden met 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake). Alles wat dat niet heeft beschouw ik als zomerbanden. En zodra je profiel onder de 4 mm komt kan je ze ook als zomerbanden gaan beschouwen.

[ Voor 26% gewijzigd door RemcoDelft op 16-08-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 22:28

MJV

Als je niet naar buitenland (wintersport) gaat zou ik voor allseason gaan. Ik heb een zomer en winterset die ik zelf wissel, maar dat is puur voor de wintersport. Verder is het bijna zonde van de zomer en winterbanden omdat ik relatief weinig rijdt en ze eerder verouderen dan verslijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

RemcoDelft schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:58:
Ik ben groot fan van allseasonbanden (Goodyear VECTOR 4SEASONS GEN-3 in mijn geval).
Idem, ook voor hetzelfde merk/type. Op de auto van m'n moeder hadden we zomer en winterbanden. Maar de totale kosten van de banden + 2x per jaar omwisselen weegt niet op tegen een goed setjes all season, zeker als je niet te gek veel rijdt.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 16-08-2024 20:04 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
Michelin, Continental of Goodyear zit je wel goed met allseason. Vredestein was vroeger goed, zou ik tegenwoordig laten liggen.

Ik rijd na 7 jaar allseasonband rijden nu weer zomerbanden, maar voor de winter gaan de allseasons er weer op. Winterbanden hebben met de Nederlandse winters geen zin, dan is de allseasonband voor de winterdagen goed genoeg en voor de overige dagen gewoon beter.

Reden voor mij om terug naar zomerband te gaan was het aantal kilometers wat ik maak en mijn rijstijl. Ik had geen zin om met inmiddels gecupte achterbanden op vakantie naar Denemarken, dat geluid 8 uur lang had ik geen zin in. Stalen velgen voor mijn auto had ik gewoon liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Niet gaan voor 2 sets
Een setje banden gaat wel 50k mee, met rustig rijgedrag wel meer. Met 9k km's per jaar is dat 6 jaar voor een enkele set, maar dus 12+ jaar als je gaat wisselen. En als je dan bedenkt dat je achterbanden ook nog langer meegaan, dan zit je op banden van 20 jaar oud. Dat is ver voorbij de 10 jaar die wordt geadviseerd.

Als je 30-40k km per jaar zou rijden, dan kun je eenvoudiger een 2de set eruit halen. En maak je ook meer km's waarbij de winterband zijn meerwaarde heeft. Ook als de winterband bijna is versleten (<4mm) kun je dan makkelijker nog een paar k km's extra uit de band halen. Een maandje extra in het voorjaar is dan zo 2-3k km extra (5%). In jouw geval zit je dan op 750km extra, wat je nauwelijks merkt op de band.

Pak dus 1 goede set en zeker niet 2 middelmatige.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
Smobbo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:54:
[...]
De huidige generatie All seasons zijn echt meer dan prima. Die zijn geen compromis meer, maar juist in veel meer omstandigheden goed dan de zomer of winterband.

Oh en qua merk gewoon voor een A-merk gaan. Banden zijn het enige contact met de weg.
Helemaal mee eens! Ik heb sinds anderhalf jaar een Volvo XC40, die wordt nieuw standaard met Michelin Crossclimate 2 Allseasonbanden uitgeleverd,
Deze banden bevallen heel goed, ook op sneeuw zeer betrouwbaar. In veel vergelijkende testen op YouTube komen de Michelins er meestal als winnaar uit en houden zich ook prima tegen "echte" winter- of zomerbanden. Zeker voor normaal weggebruik! Rij je veel op circuits (lijkt me niet met een Karl), dan zou ik een A-merk zomer en winterband aanbevelen. Een B-merk legt het af tegen de top 3 A-merk Allseasons.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Dank voor het meedenken.
Ik heb de post even ge-edit: thuis kan ik namelijk zelf wisselen en opslaan, doen we met de 1e auto ook. Verder zal de 2e auto ook in de winter gebruikt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
petertje30 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:02:
Dank voor het meedenken.
Ik heb de post even ge-edit: thuis kan ik namelijk zelf wisselen en opslaan, doen we met de 1e auto ook. Verder zal de 2e auto ook in de winter gebruikt gaan worden.
Dan nog zou ik met 9k km per jaar voor all seasons gaan, of ga je er echt mee op wintersport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheGhostInc schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:29:
Niet gaan voor 2 sets
Een setje banden gaat wel 50k mee, met rustig rijgedrag wel meer. Met 9k km's per jaar is dat 6 jaar voor een enkele set, maar dus 12+ jaar als je gaat wisselen. En als je dan bedenkt dat je achterbanden ook nog langer meegaan, dan zit je op banden van 20 jaar oud. Dat is ver voorbij de 10 jaar die wordt geadviseerd.

Als je 30-40k km per jaar zou rijden, dan kun je eenvoudiger een 2de set eruit halen. En maak je ook meer km's waarbij de winterband zijn meerwaarde heeft. Ook als de winterband bijna is versleten (<4mm) kun je dan makkelijker nog een paar k km's extra uit de band halen. Een maandje extra in het voorjaar is dan zo 2-3k km extra (5%). In jouw geval zit je dan op 750km extra, wat je nauwelijks merkt op de band.

Pak dus 1 goede set en zeker niet 2 middelmatige.
Zolang je niet perse midden in de winter de Alpen in wil is dit inderdaad de overweging denk ik. Al kom je met 9k per jaar niet bij de Alpen in de buurt ;)

Het aantal kilometers is denk ik te weinig voor de dubbele set zomer/winter.
Met de huidige Nederlandse winter kun je bijna het jaar door wel op zomerbanden overigens.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:47
YakuzA schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:00:
[...]

Het aantal kilometers is denk ik te weinig voor de dubbele set zomer/winter.
Met de huidige Nederlandse winter kun je bijna het jaar door wel op zomerbanden overigens.
De afgelopen 10 jaar heb ik het ook alleen met zomerbanden gered en dat is goed voor zo'n 300.000km, het aantal dagen sneeuw dat het echt lastig werd was èèn dag (afgelopen winter) waarop ik samen met de rest van NL in een treintje heel rustig naar huis ben gereden. Het enige nadeel aan enkel zomerbanden is dat je in de winter(se omstandigheden) Duitsland niet in kunt en ik mijn ouders auto leen voor de wintersport. Dat laatste zou voor mij de reden zijn om zelf een wintervelgen set aan te schaffen als ik die tweedehands tegenkom want nieuw kost dat al gauw een 2 a 3 duizend euro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:55
Bobmeister schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:08:
[...]

De afgelopen 10 jaar heb ik het ook alleen met zomerbanden gered en dat is goed voor zo'n 300.000km, het aantal dagen sneeuw dat het echt lastig werd was èèn dag (afgelopen winter) waarop ik samen met de rest van NL in een treintje heel rustig naar huis ben gereden. Het enige nadeel aan enkel zomerbanden is dat je in de winter(se omstandigheden) Duitsland niet in kunt en ik mijn ouders auto leen voor de wintersport. Dat laatste zou voor mij de reden zijn om zelf een wintervelgen set aan te schaffen als ik die tweedehands tegenkom want nieuw kost dat al gauw een 2 a 3 duizend euro.
Een kwalitatief goede allseason band mag je gewoon Duitsland in omdat ze t keurmerk hebben.
Ik ben met allseason banden (crossclimate 2) gewoon hartje winter naar Noorwegen gegaan (vaak temperaturen van -20 en echt veel sneeuw) en daar hebben ze ook prima gepresteerd en nergens problemen gehad (naja 1x bij een hele stijle heuvel waar ik geen snelheid kon maken).

Mensen die denken of vinden dat ze met allseason banden niet veilig in winterse omstandigheden kunnen rijden… kunnen (mijn mening) gewoon niet autorijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 15:48
_JGC_ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:20:
Michelin, Continental of Goodyear zit je wel goed met allseason.
Hier kan je de relatief nieuwe Bridgestone (Turanza all season 6) ook aan toevoegen. Ik spreek uit ervaring, erg fijne band. Blijkt ook uit de tests.

Overigens ben ik een aantal keer met allseasons op wintersport geweest, zowel met die Bridgestones als met de Goodyear Vector Gen-2 die ik daarvoor had. Nooit problemen mee gehad en door sneeuw ging meer dan prima. Alle keren zijn de sneeuwkettingen ongebruikt in de auto blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:03
Smobbo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:54:
[...]

De huidige generatie All seasons zijn echt meer dan prima. Die zijn geen compromis meer, maar juist in veel meer omstandigheden goed dan de zomer of winterband. Daarmee dus over het hele jaar genomen in theorie veiliger, behalve als je de zomer-winter wissel exact op de juiste dag plant ;) .

Overigens zou ik als TS me ook afvragen hoe vaak je met slechte weersomstandigheden met de 2e auto op pad moet. De vraag is of all seasons of winter banden überhaupt zinvol zijn.

Ik zou dus kiezen tussen of alleen zomer of alleen all season.
Met zo’n laag jaar kilometrage rijdt je anders de banden niet op voor ze (te) oud zijn.

Meer info op https://www.adac.de/rund-...fenkauf/tipps-reifenkauf/

Het kan inderdaad zo zijn dat het meer dan prima is, maar onderstaande spreekt voor zich.
Zie quote hieronder.
Werden Ganzjahresreifen als Ersatz für Sommer- und Winterreifen verwendet, ist allerdings Folgendes zu bedenken: Ganzjahres- oder Allwetterreifen bleiben weiterhin ein Kompromiss, der an die Leistungen guter Spezialisten für Sommer und Winter nicht herankommt. Das haben ADAC Tests bewiesen.

Met name onderstaande zette mij aan het denken voor all seasons
"Mit Ausnahme einzelner Modelle zeigen alle getesteten Ganzjahresreifen mehr oder minder deutliche Schwächen auf trockener Fahrbahn, die sich vollbeladen und bei hochsommerlichen Temperaturen noch verstärken"

[ Voor 4% gewijzigd door Taatort op 23-09-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
Taatort schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:25:
[...]

Meer info op https://www.adac.de/rund-...fenkauf/tipps-reifenkauf/

Het kan inderdaad zo zijn dat het meer dan prima is, maar onderstaande spreekt voor zich.
Zie quote hieronder.
Werden Ganzjahresreifen als Ersatz für Sommer- und Winterreifen verwendet, ist allerdings Folgendes zu bedenken: Ganzjahres- oder Allwetterreifen bleiben weiterhin ein Kompromiss, der an die Leistungen guter Spezialisten für Sommer und Winter nicht herankommt. Das haben ADAC Tests bewiesen.

Met name onderstaande zette mij aan het denken voor all seasons
"Mit Ausnahme einzelner Modelle zeigen alle getesteten Ganzjahresreifen mehr oder minder deutliche Schwächen auf trockener Fahrbahn, die sich vollbeladen und bei hochsommerlichen Temperaturen noch verstärken"
Een band is altijd een compromis, want de omstandigheden zijn niet altijd exact zoals waar de band voor is gemaakt. In Nederland hebben we geen winters meer. Paar dagen koud, misschien een week sneeuw, maar dat is de winter tegenwoordig ook wel.
In het voorjaar en najaar heb je lage temperaturen in de ochtend, veel rotzooi op de weg, wil niet zeggen dat een zomerband daar per se beter is.

En wat die testen betreft, ze testen een beperkt aantal maten. Heb jij niet de geteste maat onder je auto en weegt je auto meer of minder dan de auto waar ze mee testen, is de test niet representatief voor jouw situatie.

Ik rijd nu een tweedehands 307 waar Vredestein Quatrac onder zit. Niet mijn keuze iig, ze worden door ADAC ook compleet afgefikt en staan ergens in de middenmoot, maar het rijdt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
@_JGC_ kan mij goed vinden in je beschouwing van Nederlands weer - juist daardoor lijkt een 'all season' band of iets wat er voor moet door gaan een steeds betere keuze, omdat die (afhankelijk van type) heel goed zijn in regen, oke zijn met droog weer en oke zijn met sneeuw. En daar regen c.q. nat wegdek veel voorkomt is dat wellicht de winst.

Zit zelf ook nog te twijfelen, maar recente testresultaten van ADAC gaan steeds meer naar all season / all weather.

Bijv de michelin climatecross recente versie scoort goed, de Bridgestone Turanza all season bijv ook. En dan goed in regen, droog en sneeuw. Ik reed altijd Micheling Pilot sport, maar heb daar nu de auto niet meer voor.

Ben benieuwd naar ervaringen van andere met dit soort nieuwe all weather banden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1