Platte buis naar meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• americainperdu
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-08-2024
Beste klussers,

Ik moet nieuwe elektraleidingen van de meterkast naar mijn zolder leggen. Dankzij de muren kan ik geen leidingen in de muur plaatsen (en ik wil eigenlijk geen muren meer doorbreken en weer gipsen). Daarom zoek ik een eenvoudige en mooie oplossing. De huidige draden zijn soms bloot in de muren (naast hout!), soms in kleine buizen in de muur, en geen aardedraad. Het huis is héél oud. Ik vind het best om nieuwe leidingen te leggen.

Van de meterkast naar de zolder is het eenvoudig genoeg. De installateurs van mijn zonnepanelen heb dit al gedaan, maar eigenlijk op een lelijke manier. Ik wil gewone circulaire PVC-buizen vermijden, ik vind ze eigenlijk lelijk op de muur. Daarom denk ik aan platte buizen (zoals in de foto hieronder, omgecirkeled in groen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OcGNt0-RDOCROLkkzT-t-FmOxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1T7OFH8teLv2RTvAfuBrYeg.jpg?f=fotoalbum_large

En hier is een foto van de trappenhuis, waar de huidige zonnepanelen draden zijn (Y- of XVMK draad meestal in PVC-buis). In oranje wil ik 4 platte buizen in totaal: 3 voor elektra draden (inclusief de huidige zonnepanelen kabels), en de 4de voor een internetkabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwY_vvb7FAVBjge38aEowO3ZKUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xolfcQBv5BWdHvGjzjB3gO5E.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is: mag elektra draden (VD-draad) van de meterkast naar de zolder (waar bereikbare centraaldozen zal zijn) in platte buizen zijn? Ik ga een elektromonteur inhuren voor de verbindingen in de meterkast, maar eerst wil ik weten of dit (wettelijk) mag.

Bonus vraag: Is er een goede oplossing om het plafond te bereiken met een ladder? Met hulp, natuurlijk. Het plafond is moeilijk bereikbaar om wat buizen vast te leggen, omdat trappen eronder staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:13
americainperdu schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:55:
Beste klussers,

Ik moet nieuwe elektraleidingen van de meterkast naar mijn zolder leggen. Dankzij de muren kan ik geen leidingen in de muur plaatsen (en ik wil eigenlijk geen muren meer doorbreken en weer gipsen). Daarom zoek ik een eenvoudige en mooie oplossing. De huidige draden zijn soms bloot in de muren (naast hout!), soms in kleine buizen in de muur, en geen aardedraad. Het huis is héél oud. Ik vind het best om nieuwe leidingen te leggen.

Van de meterkast naar de zolder is het eenvoudig genoeg. De installateurs van mijn zonnepanelen heb dit al gedaan, maar eigenlijk op een lelijke manier. Ik wil gewone circulaire PVC-buizen vermijden, ik vind ze eigenlijk lelijk op de muur. Daarom denk ik aan platte buizen (zoals in de foto hieronder, omgecirkeled in groen).

[Afbeelding]

En hier is een foto van de trappenhuis, waar de huidige zonnepanelen draden zijn (Y- of XVMK draad meestal in PVC-buis). In oranje wil ik 4 platte buizen in totaal: 3 voor elektra draden (inclusief de huidige zonnepanelen kabels), en de 4de voor een internetkabel.

[Afbeelding]

Mijn vraag is: mag elektra draden (VD-draad) van de meterkast naar de zolder (waar bereikbare centraaldozen zal zijn) in platte buizen zijn? Ik ga een elektromonteur inhuren voor de verbindingen in de meterkast, maar eerst wil ik weten of dit (wettelijk) mag.

Bonus vraag: Is er een goede oplossing om het plafond te bereiken met een ladder? Met hulp, natuurlijk. Het plafond is moeilijk bereikbaar om wat buizen vast te leggen, omdat trappen eronder staan.
VD draad mag in een p25 goot. Alleen is dit mooi? Is er geen andere manier om op zolder te komen? door een koof of iets dergelijks?

Je kan ook nog overwegen om een grotere witte goot te pakken met toebehoren en daar alles in leggen in icm YMVK... kan die kabel van de panelen ook mee in mee. 4 gootjes naast elkaar is niet heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• americainperdu
PotatoChip schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:05:
[...]

VD draad mag in een p25 goot. Alleen is dit mooi? Is er geen andere manier om op zolder te komen? door een koof of iets dergelijks?

Je kan ook nog overwegen om een grotere witte goot te pakken met toebehoren en daar alles in leggen in icm YMVK... kan die kabel van de panelen ook mee in mee. 4 gootjes naast elkaar is niet heel mooi.
Goed idee, maar mag meer dan 1 groep in 1 buis zijn? Ik dacht dat elke groep van de meterkast naar de centraaldoos, moet in een aparte buis gelegd zijn. 4 buizen is idd niet zo mooi.

Misschien 4 gewone PVC-buizen in een soort L-vorm... zoals je hebt geschreven... in die foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLPhtu5d6MZpwR21uvMArMTrxmM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DeKZM5HxaCR2fSBBm71Nxy6L.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:13
americainperdu schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:12:
[...]

Goed idee, maar mag meer dan 1 groep in 1 buis zijn? Ik dacht dat elke groep van de meterkast naar de centraaldoos, moet in een aparte buis gelegd zijn. 4 buizen is idd niet zo mooi.

Misschien 4 gewone PVC-buizen in een soort L-vorm... zoals je hebt geschreven... in die foto: [Afbeelding]
Je mag meerdere groepen wel in 1 kabel goot/kanaal leggen zolang dit maar YMVK kabel is. Met losse VD-draad mag dit niet. Ik weet niet waar de groepen voor zijn en wat het leiding verloop op zolder wordt maar dan zou je daar moeten splitsen naar 1 kabel/groep per 1 buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:15
1 groep per buis idd, maar een in een grotere kabelkoker (leidingkanaal/ leidingkoker) mag meerdere groepen YMVK kabel wel.
Bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl...0mlQfTEAQYAiABEgL6IfD_BwE

[ Voor 71% gewijzigd door natural colour op 16-08-2024 19:30 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:07
Ik zou idd een grotere koker gebruike en een koofje maken. Stucen/ spuiten, valt minder op dan welke kabelgoot ook.

Als je kabel voor internet trekt: doe er meteen 2. Je weet nooit wanneer dat handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• americainperdu
whatyoudoing schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:27:
Als je kabel voor internet trekt: doe er meteen 2. Je weet nooit wanneer dat handig is.
Goed idee! Hier komt 1 kabel, van de netwerk switch op de begane grond naar een 2de switch op de 1e verdieping. Dan naar verschillende wandcontactdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• americainperdu
Bedankt iedereen voor de antwoorden. Ik zoek naar een profiel om 4 16mm PVC buizen te dekken. Daarom 40x40mm.
Pagina: 1