Richting aangeven en parkeerplaats claimen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-09 09:38
Op vakantie maakte ik het volgende mee (iedereen vast al wel eens overkomen):

We reden door een leuk dorpje in Kroatië, alle parkeerplaatsen waren bezet. Op een gegeven moment zag ik iemand de auto instappen om weg te rijden. Ik knipperlicht aan en half minuutje wachten, geparkeerde auto rijdt weg, komt er een tegenligger aan (die de binnenbocht had) en parkeerde haar auto voor mijn neus in het parkeervak. Uiteraard had zij mij gezien dat ik daar stond te wachten met knipperlicht om te parkeren.

Uiteraard geïrriteerd, wat van gezegd, en doorgereden om verder te zoeken. Na een kwartier verderop wat kunnen vinden. De vakantie ging vrolijk verder :) .

Ik was benieuwd, is er een ongeschreven regel dat je een parkeerplaats kan claimen met de richtingaanwijzer? Hoe kijken anderen hier tegenaan? :9 Zelf als ik een andere auto (zeker met knipperlicht) zie wachten op een parkeerplek rij ik uit beleefdheid door, maar kennelijk denkt niet iedereen hier zo over.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat wil je horen?

ja, het is niet beleefd.
Nee, er is geen wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:44
Zulke mensen brengen vast hun winkelwagentje ook niet terug.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 07:07
Je wacht gewoon op je beurt (net als bij de kassa) en zij dringt voor.
Wat zijn doet is gewoon asociaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:45
Modbreak:Laat dit soort opmerkingen achterwege aub

[ Voor 91% gewijzigd door Outerspace op 17-08-2024 01:02 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:40
Ik spreek nu even uit eigen ervaring (geboren in de Balkan)..

Recht van de snelste, klinkt alsof je niet snel genoeg was en dan ben je je plek kwijt... het is geen Nederland waar je rijd.

PSN: Europhea

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hiervoor kan je een TR indienen

[ Voor 88% gewijzigd door Outerspace op 17-08-2024 01:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 07:07
Razenko schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:22:

Recht van de snelste, klinkt alsof je niet snel genoeg was en dan ben je je plek kwijt... het is geen Nederland waar je rijd.
Kan inderdaad een cultuur dingetje zijn. In sommige landen zie je veel meer agressie in het verkeer, waar je in Nederland veel meer rekening met elkaar houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Klinkt als mijn ervaring met ov in Kroatië.
Dat is ook gelijk dringen en ellebogen gebruiken en niet eerst netjes wachten tot iedereen is uitgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 13:38
Hoewel goed bedoeld, is ie offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door Outerspace op 17-08-2024 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:52

Daarom is het altijd netjes van de uitparkerende auto als deze dat zodanig doet dat de auto die staat te wachten de parkeerplek kan claimen en niet iemand die snel even van de andere kant komt.

Dus, er even van uitgaande dat je vooruit ingeparkeerd staat, parkeer je of
- 'kort' uit; achteruit in de richting van de wachtende auto en zo gauw je het bochtje achter de naast je geparkeerde auto's langs kan maken vooruit wegrijden. Zo voorkom je dat auto's van de andere zijde voor jouw neus langs het parkeervak inschieten terwijl jij de wachtende auto blokkeert en blok je deze auto's vervolgens tijdens het wegrijden terwijl de wachtende auto achter jou aan het parkeervak in kan rijden.
- 'lang' uit; achteruit in de tegenovergestelde richting van de wachtende auto, zodat, voordat je vooruit wegrijdt, deze voor jouw neus langs het parkeervak in kan rijden terwijl jij auto's van de andere zijde blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:40
henri86 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:47:
[...]

Daarom is het altijd netjes van de uitparkerende auto als deze dat zodanig doet dat de auto die staat te wachten de parkeerplek kan claimen en niet iemand die snel even van de andere kant komt.

Dus, er even van uitgaande dat je vooruit ingeparkeerd staat, parkeer je of
- 'kort' uit; achteruit in de richting van de wachtende auto en zo gauw je het bochtje achter de naast je geparkeerde auto's langs kan maken vooruit wegrijden. Zo voorkom je dat auto's van de andere zijde voor jouw neus langs het parkeervak inschieten terwijl jij de wachtende auto blokkeert en blok je deze auto's vervolgens tijdens het wegrijden terwijl de wachtende auto achter jou aan het parkeervak in kan rijden.
- 'lang' uit; achteruit in de tegenovergestelde richting van de wachtende auto, zodat, voordat je vooruit wegrijdt, deze voor jouw neus langs het parkeervak in kan rijden terwijl jij auto's van de andere zijde blokkeert.
Dat zou inderdaad wel netjes zijn, maar dat is niet wat er in Kroatië of de andere Balkan landen gebeurd.

Er is geen wet die zegt wie er eerst mag, ook in Nederland is deze wet er bij mijn weten niet. Maar in Nederland hebben wij wat meer fatsoen in het verkeer en laten wij de wachtende auto over het algemeen voor.

PSN: Europhea

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
PigRush schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:24:

Ik was benieuwd, is er een ongeschreven regel dat je een parkeerplaats kan claimen met de richtingaanwijzer?
Ja, die staat voor de regel dat je als reactie of de banden mag laten leeglopen, of de deurgreep vol mag proppen met kauwgom. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jimster schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:40:
[...]

Kan inderdaad een cultuur dingetje zijn. In sommige landen zie je veel meer agressie in het verkeer, waar je in Nederland veel meer rekening met elkaar houdt.
Agressie != proaktiever het blik gebruiken. En ja, cultuur is zeker voor elk land apart en anders dan wat jij / ik gewend zijn.

Ik kan me kostelijk vermaken in de spits in de grotere (en oudere) Italiaanse binnensteden. Het is voornamelijk gridlocked omdat iemand altijd voor wi; veel handgebaren en branie; heb nog nooit iemand zien uitstappen en erop timmeren (in ieder geval niet in de 30 jaar dat ik in dat land kom). Er is waarschijnlijk een reden dat bijna geen enkele auto in dat land kras- en deukvrij is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28
PigRush schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:24:

Uiteraard geïrriteerd, wat van gezegd, en doorgereden om verder te zoeken. Na een kwartier verderop wat kunnen vinden. De vakantie ging vrolijk verder :) .
Denk dat dit het meest belangrijke is.. Is het netjes.. dat niet nee.
Maar goed, hopelijk heb je nog wel wat van het stadje kunnen zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:31
Cultuur speelt natuurlijk een grote rol. In Nederland is dit not done, ook rond rijden met een beschadiging aan je auto is hier not done. Auto's zijn hier, vergeleken met andere landen (en al helemaal Balkan) erg duur. Daar denkt men over die dingen anders. Het risico dat zo'n actie fout gaat en een kras/deuk oplevert is daar aanzienlijk meer geaccepteerd dan hier.

En voor iedereen die zegt 'WaT WiL jE MeT dIT ToPiC' - soms willen mensen gewoon dingen van zich af schrijven & delen. Ik snap dat zo'n dingetje (zeker als er meerdere mensen bij je in de auto zitten) toch even schrikken kan zijn.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-09 09:38
Wat wil ik met dit topic?

Gezien de respons, genoeg die het interessant vinden om erover mee te praten. Leuke verbazing/verwondering, niks meer niks minder.

Ik vind het simpelweg boeiend hoe bij ons de gewoonte erin is geslopen dat richting aangeven betekent dat we de parkeervak claimen, terwijl in andere landen ze daar complete schijt aan hebben.

Andere leuke verwonderingen zijn bijvoorbeeld de mensen die je bij krappe bergritten perse met gevaar voor eigen leven inhalen, om vervolgens 10 km verder gezamenlijk stil te staan bij een verkeerslicht of kruising. Maarja, die heb je in Nederland ook wel, we hebben hier alleen geen bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik verplaats je topic naar Mobiliteit.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:09

KroeT

[...]

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt op de parkeerplaats bij nota bene het Bakkerijmuseum in Hattem. Ik had al drie rondjes gereden en trof toen een vertrekkend gezin. Die hadden flink wat tijd nodig maar toen ze vertrokken ging ik inparkeren. Omdat de parkeerplaats rechts voor me lag en er geen ruimte was om vooruit in te parkeren reed ik er met richtingaanwijzer aan ongeveer vijf cm voorbij om achteruit in te steken. Vanuit de andere rijrichting knalde er toen een dame vooruit in, bijna mijn bumper schampend.

Ik was boos. Maar ik ben niet sterk genoeg om een auto op te tillen en weg te zetten en ik geef teveel fucks om mijn auto er uit principe gewoon in te rossen. Het is het conflict niet waard. Dus wat doe je dan. Een andere plek zoeken. Mopperen als je langs de auto van de aso wandelt. En vervolgens lekker broodjes eten bij het museum.

Ik voel je pijn. En er is niets aan te doen, ook al heb je gelijk. Een beetje zoals heel veel pijn in het leven, dat sowieso natuurlijk een tranendal is gevuld met een aaneenschakeling van teleurstellingen. 🫣

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:33
Grappig die ervaringen op de Balkan. Ik ben net 3 weken in Slovenië en Kroatië geweest, en ik vond de mensen daar juist veel relaxter en beschaafder in het verkeer (en omgang in het algemeen) dan hier, en zeker in vergelijking met Italië en Frankrijk.

Misschien is het in het binnenland anders?

Enfin, die parkeeractie is gewoon universeel een eikel. M'n vrouw stapt nog wel eens uit als we even op een plaatsje moeten wachten. Zeker als het druk is, een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07

Blokker_1999

Full steam ahead

Zwartoog schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:44:
Grappig die ervaringen op de Balkan. Ik ben net 3 weken in Slovenië en Kroatië geweest, en ik vond de mensen daar juist veel relaxter en beschaafder in het verkeer (en omgang in het algemeen) dan hier, en zeker in vergelijking met Italië en Frankrijk.

Misschien is het in het binnenland anders?

Enfin, die parkeeractie is gewoon universeel een eikel. M'n vrouw stapt nog wel eens uit als we even op een plaatsje moeten wachten. Zeker als het druk is, een goed idee.
Er zijn altijd uitzonderingen, ook hier bij ons zijn er genoeg verkeersdeelnemers die zichzelf het belangrijkste op de baan vinden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
bij rechts rijdend verkeer zoals we op het vaste land van europa hebben heeft de korte bocht voorrang: als jullie beiden indraaien komt dat immers van rechts.
blijft het natuurlijk een vrij horkerige actie.

iets anders is als je voorbij de parkeerplaats rijdt om achteruit in te parkeren, dan start je nl een bijzondere verrichting en moet je regulier verkeer altijd voor laten gaan.
Pagina: 1