Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twisted1984
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-02 01:06
Ik zoek zoals het topic al verklapt, een laptop voor werk.
Geen pre voor gamen (leuk als het wel kan).

Harde eisen
32gb RAM.
HDMI aansluiting.
Je kunt nooit teveel USB A+C aansluitingen hebben!

Soft eisen
Fingerprint sensor
Camera schuif

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt gebruikt voor werk.
Progamma's: MSSQL/MySQL. Power BI. Azure. Python. Visual Studio.
OS: Windows (Harde eis). Bij voorkeur zonder OS, gezien keys goedkoper zijn digitaal dan bij aanschaf laptop -€100 bij Lenovo b.v.

Wat is je budget?
Tot €2300. Maar... Bij voorkeur rond de €2000 max. Na 3 jaar is de laptop van mij. Tussentijds vertrek betekent dat ik resterend bedrag zelf moet afkopen

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Wordt voornamelijk 99.9% werk.
Sluit niet uit dat ik wellicht 1 game erop wil hebben haha.
En na 3 jaar gaat hij waarschijnlijk als gaming laptop naar vriendinlief als upgrade voor haar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nooit een laptop man geweest prive. Voorkeur gaat uit naar Lenovo ivm goede ervaringen betreft werk. Maar niet merk gebonden.
Zelf zal ik te denken aan de Legion Pro 5i Gen 9 (16" Intel), maar hoop dat iemand anders een betere laptop weet voor mijn werk / goedkoper alternatief zonder in te leveren op kwaliteit. Buiten dat, vind ik een second opinion van de experts hier altijd belangrijk voor een aankoop.

Legion Pro 5i Gen 9 (16" Intel) (Kan hem niet koppelen op tweakers, dus dan maar even zo)
Processor : 14e generatie Intel® Core™ i9-14900HX-processor (E-cores tot 4,10 GHz en P-cores tot 5,80 GHz)
GPU : NVIDIA® GeForce RTX™ 4070-laptop-GPU 8GB GDDR6
RAM : 32 GB DDR5-5600MHz (SODIMM) - (2 x 16 GB)
SSD : 1 TB SSD, M.2 2280, PCIe Gen4, TLC
Beeldscherm : 16" WQXGA (2560 x 1600), IPS, ontspiegeld, geen touchscreen, 100% sRGB, 300 nits, 165 Hz, smalle rand, weinig blauw licht
Camera : 1080p FHD met dubbele microfoon
Batterij : Li-polymeer met 4 cellen, 80 Wh
WLAN : Wi-Fi 6E 2x2 AX en Bluetooth® 5.1 of hoger
Poorten:
Links
USB-C 3.2 Gen 2 (DP1.4, 140 W PD, 10 Gbps)
USB-C 3.2 Gen 2 (DP1.4, 10 Gbps)
USB-A 3.2 Gen 1 (always-on)
Gecombineerde koptelefoon-/microfoonaansluiting

Rechts
2 x USB-A 3.2 Gen 1
3-in-1 MicroSD-kaartlezer
Knop voor e-schuifje
RJ45 (Ethernet-poort)

Achterkant
Gelijkstroomingang
HDMI™ 2.1

€1982.73

Mis hierop enkel de fingerprint sensor.

Zoals altijd, bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:03
Laptopschuif zou je ook een plakker van Ali voor kunnen gebruiken, mocht die ontbreken. Fingerprintreader lijkt me wel een vereiste voor een passwordmanager etc?

Deze al gezien? Best Buy Guide: Beste gamelaptops

Game in verband met budget.

[ Voor 32% gewijzigd door Jarno op 16-08-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Fingerprint zit al op de Ideapad 3, een 5 keer duurdere laptop zal dat toch wel hebben?

Even wat tips: zorg dat je met USB-C kan opladen en video-uit hebt. Je kan dan met 1 kabeltje 'alles' aansluiten en bij defecte/vergeten lader is USB-C (straks) gemeengoed.

Volgens mij gaat dat met Intel meestal wel, met AMD niet. Let er dan ook op hoeveel schermen je wil aansluiten, DisplayPort kan er volgens mij meer en HDMI niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:51
Wat een USB-C poort allemaal ondersteunt hangt af van de implementatie. Ook AMD laptops kunnen prima alles over 1 USB-C poort laten lopen. Al heb je bij laptops met een high end CPU en videokaart bijna altijd alsnog een losse niet-USB-C stroomadapter, omdat de laptop simpelweg te veel stroom vraagt om over USB-C te laten lopen.

Ik weet niet of je het nieuws over afgelopen tijd hebt gevolgd over de 13e en 14e generatie Intel desktop CPU's, maar iets om rekening mee te houden is dat een i9-14900HX zeer waarschijnlijk ook getroffen is door dezelfde versnelde degradatieproblemen als de desktop CPU's, omdat deze op dezelfde die is gebaseerd. Daarom kan het ook interessant zijn om naar een AMD CPU te kijken met vergelijkbare prestaties. Denk bijvoorbeeld aan:
https://www.lenovo.com/nl...-(16-inch-amd)/82wm00gpmh

[ Voor 3% gewijzigd door Henk12345678 op 16-08-2024 20:24 ]

Christus heeft in onze plaats de prijs voor onze zonden betaald aan het kruis. Een ieder die berouw toont en vertrouwt op Hem, zal behouden worden. Laat je niet misleiden door valse leren zoals het welvaartsevangelie of sektes als de Jehova's Getuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvanDuren
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-07 10:59
https://www.lenovo.com/nl...6-inch-intel)/len101g0033

De eerste optie van 1599,- is wel een goede deal alleen moet je dan nog wel een 16gb geheugenstickje toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is er een reden dat je 32GB RAM "nodig" hebt voor zaken als PowerBI en (lokale) SQL-instances draaien? Of, andersom, is 32GB wel genoeg voor je werk aangezien de laptop minstens 3 jaar moet voldoen maar ik weinig lees/zie over de data die je moet verwerken per dag (inclusief forecast qua groei). Ik heb klanten die zowel PowerBI draaien "binnen" hun gealloceerde 8GB RAM maar daar prima kleinere taken mee kunnen afhandelen. En ik heb ze met sessies van 64 tot 128GB RAM omdat dat enorme taken zijn.

Klein ander ding (maar mogelijk dat ik er te persoonlijk naar kijk); is 16" echt nodig? Als pure laptop zou ik het te groot / lomp vinden; en een beetje data/BI consultant gebruikt vaak/vaker een docking met meerdere schermen? Ik ken jouw exact werk, werkhouding en dagelijkse routine niet; 16" laptop met dedicated GPU + powerbrick etc tikt rap de 3kg aan; dat wil je niet te vaak op schoot of langdurig over je schouder dragen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:53
Effe een vraagje:

Je mag dus voor je werk een laptop uitzoeken en de baas betaalt.

Regel de baas ook een contract indien je laptop stuk gaat of hebben ze een reserve laptops liggen?
Mag je dan gewoon direct een nieuwe bestellen?

Indien je door een kapotte laptop een dag niet productief kan zijn, kost het je dan ook een vakantie dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@joke_name goed punt; sowieso de Lenovo uit de startpost heeft maar 2 jaar haal/breng-garantie. Op de site van Lenovo kan je dat ook niet uibreiden naar 3 jaar of nextday onsite.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:53
MAX3400 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:56:
@joke_name goed punt; sowieso de Lenovo uit de startpost heeft maar 2 jaar haal/breng-garantie. Op de site van Lenovo kan je dat ook niet uibreiden naar 3 jaar of nextday onsite.
Klopt.
Want geen zakelijke lijn.

Daarnaast vergeet niet deze te upgrade naar Windows 11 pro.
Dat zal IT beheer erg waarderen.

Daarnaast als je als consultant werkt, zou ik altijd voor een zakelijke lijn van een laptop kiezen, staat gewoon professioneler naar je klant toe.

Wat levert je werk standaard als laptop en waarom wil je echt eentje zelf kopen.

Of is dit een soort secundaire arbeidsvoorwaarden als loon in natura?

[ Voor 26% gewijzigd door joke_name op 16-08-2024 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
joke_name schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:51:
Effe een vraagje:

Regel de baas ook een contract indien je laptop stuk gaat of hebben ze een reserve laptops liggen?

Indien je door een kapotte laptop een dag niet productief kan zijn, kost het je dan ook een vakantie dag?
Een werkgever mag je niet verplichten een vrije dag op te nemen (mits in cao of ruim te voren geregeld), zeker niet omdat er iets stuk is.

Ik denk dat het een redelijk klein bedrijf is waar geen IT operations and support afdeling zit te zuchten als werknemer #23482 binnenkomt met een probleem met het RGB backlit keyboard van AliExpress.

Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt met een werkgever van het ondernemende type, liever daadkracht en aanpakken (duurste laptop bij de lokale winkel) dan maanden mitsen en maren over onderhoudscontracten en 'wat-als'.. Voor beide aanpak valt wat te zeggen... Dus misschien zit TS wel bij een groot concern met een variant van 'bring-your-own-device' (-and-we-will-pay-for-it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Genoeg bedrijven in de detachering en consultancy waar je gewoon voor x budget een laptop van de zaak uit kunt zoeken. Jouw laptop, jij beheert en enige dat je krijgt is een office licentie van de zaak.
En iedere 5 jaar een nieuwe laptop.

@Twisted1984 zo'n laptop moet het gewoon doen, dus ga voor de professionele lijnen van HP, Lenovo of Dell. Of een MacBook. En dan is het klikken en samenstellen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twisted1984
Jarno schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:47:
Laptopschuif zou je ook een plakker van Ali voor kunnen gebruiken, mocht die ontbreken. Fingerprintreader lijkt me wel een vereiste voor een passwordmanager etc?

Deze al gezien? Best Buy Guide: Beste gamelaptops

Game in verband met budget.
Ik wist niet eens dat er zo een topic bestond voor laptops (of vergeten, ga eens op mn gemaknlezen,, thanks!)

Het vreemde is, bij de andere modellen staat duidelijk een "nee". Bij het model in o.g. post staat niks vermeld en op de foto's lijk ik er ook geen te zien. En idd vandaar ook de voorkeur voor een laptop met 1 ipv een onhandige via USB haha
jnr24 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:57:
Fingerprint zit al op de Ideapad 3, een 5 keer duurdere laptop zal dat toch wel hebben?

Even wat tips: zorg dat je met USB-C kan opladen en video-uit hebt. Je kan dan met 1 kabeltje 'alles' aansluiten en bij defecte/vergeten lader is USB-C (straks) gemeengoed.

Volgens mij gaat dat met Intel meestal wel, met AMD niet. Let er dan ook op hoeveel schermen je wil aansluiten, DisplayPort kan er volgens mij meer en HDMI niet.
Goede tip! Bedankt!
Eerlijk gezegd, wist ik niet eens dat het een ding was. Maar wel even nuttig om te dubbel checken vooraf ik definitief een aankoop doe! Zie bovenstaand, ik kan geen fingerprint vinden op dit model, vond het ook al erg apart. Maybe omdat dit meer als een "gaming model" wordt ingezet ivm gfx.
Henk12345678 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:12:
Wat een USB-C poort allemaal ondersteunt hangt af van de implementatie. Ook AMD laptops kunnen prima alles over 1 USB-C poort laten lopen. Al heb je bij laptops met een high end CPU en videokaart bijna altijd alsnog een losse niet-USB-C stroomadapter, omdat de laptop simpelweg te veel stroom vraagt om over USB-C te laten lopen.

Ik weet niet of je het nieuws over afgelopen tijd hebt gevolgd over de 13e en 14e generatie Intel desktop CPU's, maar iets om rekening mee te houden is dat een i9-14900HX zeer waarschijnlijk ook getroffen is door dezelfde versnelde degradatieproblemen als de desktop CPU's, omdat deze op dezelfde die is gebaseerd. Daarom kan het ook interessant zijn om naar een AMD CPU te kijken met vergelijkbare prestaties. Denk bijvoorbeeld aan:
https://www.lenovo.com/nl...-(16-inch-amd)/82wm00gpmh
Eerlijk gezegd volg ik het nieuws al jaren niet meer. Ergens is er ooit een desinteresse gekomen, en kost het me teveel tijd om alle artikels te lezen. Is wel een erg goede tip om dan wss voor een earlier gen te gaan als dit een ding is. Of gewoon naar AMD. Laatste desktops zijn ook allemaal AMD geweest van me. Ben er ook niet merk gebonden in beide fabrikanten.
NvanDuren schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:20:
https://www.lenovo.com/nl...6-inch-intel)/len101g0033

De eerste optie van 1599,- is wel een goede deal alleen moet je dan nog wel een 16gb geheugenstickje toevoegen.
Op zich goede tip, maar 32gb is sws de ondergrens voor me. Op die laptop die je aangeeft is het 2x 8gb. Waardoor je de gehele set alsnog moet vervangen door 2x 16gb. Vraag me af of het prijsverschil dan nog erg groot gaat zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door Twisted1984 op 17-08-2024 13:11 . Reden: Meerdere quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted1984
MAX3400 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:21:
Is er een reden dat je 32GB RAM "nodig" hebt voor zaken als PowerBI en (lokale) SQL-instances draaien? Of, andersom, is 32GB wel genoeg voor je werk aangezien de laptop minstens 3 jaar moet voldoen maar ik weinig lees/zie over de data die je moet verwerken per dag (inclusief forecast qua groei). Ik heb klanten die zowel PowerBI draaien "binnen" hun gealloceerde 8GB RAM maar daar prima kleinere taken mee kunnen afhandelen. En ik heb ze met sessies van 64 tot 128GB RAM omdat dat enorme taken zijn.

Klein ander ding (maar mogelijk dat ik er te persoonlijk naar kijk); is 16" echt nodig? Als pure laptop zou ik het te groot / lomp vinden; en een beetje data/BI consultant gebruikt vaak/vaker een docking met meerdere schermen? Ik ken jouw exact werk, werkhouding en dagelijkse routine niet; 16" laptop met dedicated GPU + powerbrick etc tikt rap de 3kg aan; dat wil je niet te vaak op schoot of langdurig over je schouder dragen?
Mijn huidige laptop is 16gb en werkt grotendeels prima, wat langzaam hier en daar bij grote hope data. Dus ik had eigenlijk 32gb voor nu als een norm gezien. Maar wellicht heb je gelijk betreft vooruit kijkend! Zeker een optie waard om daar meer in te stoppen evt!

En haha nee hoor, niet te persoonlijk. Sluit me bij je aan. 16" is ook niet nodig. Werk zelf vanuit huis op een widescreen en op werk ook of met 2 schermen. Heb een USB-HDDMi adapter en werkt prima. Op mn laptop staat doorgaans enkel deezer en mail open. Werk er verder nooit op. Het was meer de andere specs van de laptop die me enthousiast maakte, tot ik de reactie las over die generatie cpu's hierboven...
joke_name schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:51:
Effe een vraagje:

Goed punt! Werkelijk geen idee! Ik ga daar eens achteraan! Niet eens bij stil gestaan om te vragen.
MAX3400 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:56:
Goed punt, bij deze mee genomen om uit te breiden naar 3 jaar. Had het wel gezien, maar niet eerder bij stil gestaan. Werk laptops worden doorgaans ook wat intensiever gebruikt imo. Dus kan zeker geen kwaad in het kade van "rather be safe than sorry"!
joke_name schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Klopt.
Want geen zakelijke lijn.

Daarnaast vergeet niet deze te upgrade naar Windows 11 pro.
Dat zal IT beheer erg waarderen.

Daarnaast als je als consultant werkt, zou ik altijd voor een zakelijke lijn van een laptop kiezen, staat gewoon professioneler naar je klant toe.

Wat levert je werk standaard als laptop en waarom wil je echt eentje zelf kopen.

Of is dit een soort secundaire arbeidsvoorwaarden als loon in natura?
Dat was ik inderdaad van plan! Vandaar ook bij voorkeur zonder OS (korting) en koop ik wel een seriële online die velen malen goedkoper is.

En vermoed dat het een economische keuze is geweest ivm afschrijvingen van ze. Ze hebben best veel werknemers en veelal personeelwisselingen (mensen die na 12 maanden worden over genomen b.v.). Gezien de reguliere afschrijving van 3 jaar, zitten ze anders denk ik met teveel laptops in het magazijn. Huidige werkgever werkt hetzelfde, zonder het eigendom. Na 3 jaar krijg je hem mee naar huis. Ervoor weg gaan krijg je de kans om hem gereduceerd over te nemen.
The Eagle schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:00:
Genoeg bedrijven in de detachering en consultancy waar je gewoon voor x budget een laptop van de zaak uit kunt zoeken. Jouw laptop, jij beheert en enige dat je krijgt is een office licentie van de zaak.
En iedere 5 jaar een nieuwe laptop.

@Twisted1984 zo'n laptop moet het gewoon doen, dus ga voor de professionele lijnen van HP, Lenovo of Dell. Of een MacBook. En dan is het klikken en samenstellen.
Mee eens, maar inmiddels toch al redelijk wat goede tips hier gaat waar ik ofwel niet bij stil heb gestaan ofwel de juiste artikels nooit heb gelezen. Zo ook voor zelf samenstellen. Maar qua merken heb ik inderdaad liever dit soort gedegen merken dan een "gaming" fabrikant met verplicht toetsenbord (mijn desktop pc is b.v. de meest saaiste case ever haha). Heb niks met al die leds etc. Plus zoals eerder gezegd komt het velen malen professioneler over dan een spectrum aan licht show haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Expliciet geen fingerprint volgens: https://psref.lenovo.com/...ion_Pro_5_16IRX9_Spec.pdf

Mmm, gezien 'Passkeys' (dat zou de toekomst van authenticatie moeten worden) vind ik fingerprint wel briljant werken.

Power input is een mij onbekende plug. Er zit wel DisplayPort op de usb-c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted1984
Hmmm dan vrees ik dat het sowieso geen optie gaat zijn helaas.
Toch maar beter dat ik hier weer eens heb nagvraagd met alle input van iedereen!
Pagina: 1