Hallo tweakers,
Sinds vorig jaar november zijn wij de eigenaar van een tussenwoning uit 1997.
Deze woning hebben wij in een aantal maanden grotendeels verbouwd (vloeren, keuken, badkamer, toilet, alles gestuct, etc.).
We hebben echter weinig gedaan aan energiebesparende maatregelen.
De woning is volledig geïsoleerd:
Vloerisolatie: 10cm eps
Muurisolatie: +/- 10 - 12cm glaswol
Dakisolatie: geen idee, standaard 1996
Kozijnen: kunststof kozijnen, hr++ glas inclusief ventilatieroosters.
De huidige cv/ww installatie bestaat uit een intergas HRE cv uit 2015 op zolder.
Daarnaast hebben we 8 zonnepanelen. +/- 2000kw overproductie per jaar.
Ventilatie gebeurd door middel van mechanische afzuiging en natuurlijke ventilatie door roosters.
Verwarming vindt uitsluitend plaats met vloerverwarming op de begane en eerste verdieping.
Ons verbruik gaat waarschijnlijk uitkomen op 1200m3 gas en zo'n 1300kw (zonder te verrekenen met teruglevering)
In eerste instantie was ik aan het kijken naar een hybride oplossing, maar na het lezen van wat topics begin ik langzaam ook te denken dat full electric ook mogelijk zou kunnen zijn. Volledig van het gas af lijkt mij wel aantrekkelijk.
Mijn idee is om dan voor een monoblock met r290 te gaan van +/- 8kw in de voortuin aangesloten op de cv buizen bij de vloerverwarming verdeler op de begane grond. Daarnaast een warmtepompboiler op zolder die lucht van binnen opneemt.
Is dit een verstandige optie?
Welke modellen komen hiervoor in aanmerking?
Wat voor prijs moet ik ongeveer aan denken?
Sinds vorig jaar november zijn wij de eigenaar van een tussenwoning uit 1997.
Deze woning hebben wij in een aantal maanden grotendeels verbouwd (vloeren, keuken, badkamer, toilet, alles gestuct, etc.).
We hebben echter weinig gedaan aan energiebesparende maatregelen.
De woning is volledig geïsoleerd:
Vloerisolatie: 10cm eps
Muurisolatie: +/- 10 - 12cm glaswol
Dakisolatie: geen idee, standaard 1996
Kozijnen: kunststof kozijnen, hr++ glas inclusief ventilatieroosters.
De huidige cv/ww installatie bestaat uit een intergas HRE cv uit 2015 op zolder.
Daarnaast hebben we 8 zonnepanelen. +/- 2000kw overproductie per jaar.
Ventilatie gebeurd door middel van mechanische afzuiging en natuurlijke ventilatie door roosters.
Verwarming vindt uitsluitend plaats met vloerverwarming op de begane en eerste verdieping.
Ons verbruik gaat waarschijnlijk uitkomen op 1200m3 gas en zo'n 1300kw (zonder te verrekenen met teruglevering)
In eerste instantie was ik aan het kijken naar een hybride oplossing, maar na het lezen van wat topics begin ik langzaam ook te denken dat full electric ook mogelijk zou kunnen zijn. Volledig van het gas af lijkt mij wel aantrekkelijk.
Mijn idee is om dan voor een monoblock met r290 te gaan van +/- 8kw in de voortuin aangesloten op de cv buizen bij de vloerverwarming verdeler op de begane grond. Daarnaast een warmtepompboiler op zolder die lucht van binnen opneemt.
Is dit een verstandige optie?
Welke modellen komen hiervoor in aanmerking?
Wat voor prijs moet ik ongeveer aan denken?