Home assistant - Veranderingen in Netwerk, Waarop letten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espio auraforce
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-04 20:52
Dag Allemaal.

Ik heb thuis Home assistant draaien op een Lenovo NUC. Ik had destijds enkel de Modem van onze internet provider en heb dus gewoonweg alles daarop gedaan.
Nu wou ik thuis het wifi netwerk wat uitbreiden voor betere verbinding, en heb een TP Link Deco XE75 aangekocht.

Nu wil ik dit graag toevoegen en dus van een topologie gelijk deze :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1doP9CERMUKd3nsw_NJ3oMxBgDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/drrdyFXH1uSktGalMI06qSj6.png?f=fotoalbum_large

Naar deze gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4hsXtNVt3GQ6-Ztgexp6pDAhgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yl1gQWT4VaKhfWwj5ehIf1P4.png?f=fotoalbum_large

Ik ben een complete nieuweling wanneer het over netwerken gaat. Ik weet hoe de Deco aan te sluiten en heb dit ook werkende gekregen. Maar uiteraard wanneer je HA terug inplug in de switch (of in de "main" Deco) gaat er vanalles mis. De devices worden uiteraard niet meer gevonden Ik weet bv van Shelly dat ik het wifi netwerk waarop hij moet werken kan aanpassen in de shelly app. Maar ik vroeg mij af of ik dit ook kan doen in HA bijvoorbeeld. En zodra ik hem aanapste vond HA hem uiteraard niet meer, dus moet je hem dan opnieuw toevoegen en de oude verwijderen? maar wat dan met alle automations en dat soort zaken. Ik kon Home assistant nog bereiken op mijn computer, maar niet meer op mijn smartphone bijvoorbeeld en dat soort zaken.

Dus de vraag is eigenlijk een beetje: Wat moet ik doen om dit een beetje goed te krijgen? Ik zie inderdaad dingen van SSID aanpassen (wat gewoon de wifi naam is?) van het nieuwe netwerk naar het oude. Maar ik zou graag mijn IoT dingen zoals Shelly's en wat nog op een aparte IOT netwerk zetten (de Deco deco app heeft hier een functie voor).

Ik probeer wat op te zoeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer jammer genoeg. Vaak worden er direct termen gebruikt die mij nog niet bekend zijn, en kom ik er meer verward uit dan ik er aan begonnen was. Indien er goede guides, blogs of videos zijn over dit topic stuur ze maar door. (Ik ben nu beetje bij de basics begonnen en de Networking fundementals van Practical Networking op Youtube beginnen kijken, maar dit lijkt mij iets te veel diepgang zelfs).

Ik hoop dat de vraag niet al te vaag is. Ik heb al wat liggen proberen maar heb heel snel het terug naar het oude gebracht omdat ik na 3 uur niet veel verder was. Dus ik hoop in het weekend tijd te vinden om hier een dag aan te spenderen.

In ieder geval al veel dank voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:31
zolang je ip reeks hetzelfde blijven en die main deco geen dubbel NAT gaat doen, dan maakt het niks uit.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espio auraforce
pc_freak1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:49:
zolang je ip reeks hetzelfde blijven en die main deco geen dubbel NAT gaat doen, dan maakt het niks uit.
Dankje

Maar ehm. Hoe kan ik daar best voor zorgen dat IP hetzelfde blijft? Is dit dan IP van de main deco of?
En wat bedoel je met Dubbel NAT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:31
ik heb even de handleiding van je set opgezocht.
hij doet geen dhcp server zijn, dus mijn opmerking over ip reeksen mag je negeren.
en dubbel nat is dus ook niet van toepassing.

dan zou het enige waar je op moet letten zijn, zorgen dat je wifi naam en wachtwoord exact overeenkomt met die van je oude router, en die op de oude router uitzetten.
dan zouden apparaten het moeten snappen. wel zou het kunnen dat je IOT apparaatjes het niet snappen, dan zul je 5/6ghz uit moeten zetten. en alleen 2.5ghz gebruiken.
je kan voor je snelle apparaten een apart (nieuw) netwerk aanmaken dat wel 6ghz gebruikt.
maar de meeste IOT apparaten ondersteunen alleen 2.5ghz.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• Espio auraforce
Moest iemand hier ooit op uitkomen. Ik heb het kunnen proberen en dit zijn mijn bevindingen want het lukte niet vanaf de eerste keer:

Aanpassen nieuwe Wifi (van router) naam naar oude naam (die op de modem stond) met zelfde wachtwoord:
Dit werkt zonder problemen. IoT devices blijven actief.

Home assistant daarentegen kreeg problemen: Bevinding:
De router zat op een ander netwerk (192.168.68.x) dan home assistant (deze had een statisch IP adres van 192.168.128.x). Ik denk dat ik dit ooit had ingesteld via een youtube tutorial op statisch.
Hierdoor dat GSM app niet meer werkte. homeassistant.local:8123 deed het wel nog. Specifiek het IP adres (192.168.128.x:8123) deed het niet meer.

statisch IP adress van home assistant aanpassen bleek de oplossing te zijn. Bij mij zette home adress wel /32 erachter, na lang fout zoeken bleek dit de fout te zijn met een ingesteld subnetmask en moest dit aangepast worden naar /24

Vraag mij echter niet het waarom of wat ik als subnetmask had ingesteld. Indien een toekomstige tweaker dit probleem ondervind best even navragen in de forums hier, mogelijks refereren naar dit topic :).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ze maken het er bij TP-link niet makkelijker op maar zie gewoon "WAN types" en "NAT forwarding" staan, dus is gewoon ook een router (ook @pc_freak1).

En ook ik zou afraden om 2x een router / dubbele NAT te draaien. Dan zou ik kijken of je de doos van de provider in bridge kan zetten (of indien je glasvezel hebt, ertussenuit).

Daarnaast zou ik aanraden het statische IP van HA niet in HA te regelen maar een statisch adres te reserveren op je router. En welke range je instelt qua IP (en welk subnet) is gewoon aan jouw. Zolang al je apparaten maar gewoon in hetzelfde subnet zitten.

En als je nu toch van Wifi wisselt zou ik aanraden op zijn minst gewoon een logische naam en een onthoudbare passphrase te kiezen. En wil je echt aan de slag zou je losse SSID (op 2.4GHz) op kunnen zetten voor je smart devices
Pagina: 1