Aardlek klapt eruit als strijkijzer in het stopcontact gaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:08
Hallo,

Als wij het strijkijzer in het stopcontact doen dan klapt de aardlekschakelaar eruit. Dit is nu een aantal weken geleden ook een keer. Na die ene dag een aantal weken geleden ging het goed. Tot nu toe.
Als ik ander apparaten in dat stopcontact doe dan heb ik geen probleem. Het enige wat permanent aan staat is de vriezer, koelvriescombinatie, cv en ventilator.
Cv is vervangen in april van remeha naar Intergas en vriezer is vervangen in oktober 2023. Maar de problemen zijn pas in mei begonnen 1x en nu al 2 dagen op rij. Waarbij het 1x wel goed is gegaan.
Mijn vermoeden is dat het strijkijzer kapot is.. wellicht als hij wordt bijgevuld dat dit ergens lekt?

Klopt mijn vermoeden en kan ik beter een nieuw strijkijzer kopen?
Ik hoor graag jullie mening.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-04 09:26
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Klinkt wel heel aannemelijk dat je strijkijzer stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:11
edit: reactie weggehaald, want die gaf verwarring.

[ Voor 91% gewijzigd door Toke_gt op 16-08-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Toke_gt schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:29:
Het kan zijn dat de apparaten bij elkaar net op het maximum van de groep zitten en dat de aardlek eruit gaat omdat je strijkijzer bij het opwarmen na bijvulling net te veel stroom gebruikt?
Gebeurt dit ook als je het strijkijzer op een contact in een andere groep aansluit? Zo ja, dan ligt het aan het apparaat en zou ik een nieuwe halen.
Dat kan niet een aardlekschakelaar doet niets met de hoeveelheid stroom en/of vermogen. Maar schakelt uit bij een aardlek, een lek van fase naar de randaarde (PE) of naar een 3e partij: water/vocht/naar de grond of via een persoon ergens heen. Feitelijk controleert een aardlekschakelaar of de terugvloeiende stroom gelijk is als de afgenomen stroom (fase & nul = gelijk).

Jij doelt op een installatieautomaat of een aardlekautomaat waarbij er respectievelijk gecontroleerd wordt op afgenomen stroom (in ampère) of zowel op lekstroom áls de afgenomen stroom.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

zeve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:23:
Hallo,

Als wij het strijkijzer in het stopcontact doen dan klapt de aardlekschakelaar eruit. Dit is nu een aantal weken geleden ook een keer. Na die ene dag een aantal weken geleden ging het goed. Tot nu toe.
Als ik ander apparaten in dat stopcontact doe dan heb ik geen probleem. Het enige wat permanent aan staat is de vriezer, koelvriescombinatie, cv en ventilator.
Cv is vervangen in april van remeha naar Intergas en vriezer is vervangen in oktober 2023. Maar de problemen zijn pas in mei begonnen 1x en nu al 2 dagen op rij. Waarbij het 1x wel goed is gegaan.
Mijn vermoeden is dat het strijkijzer kapot is.. wellicht als hij wordt bijgevuld dat dit ergens lekt?

Je weet zeker het dat de aardlekschakelaar is die afschakelt? Het is geen aardlekautomaat? Heb je wellicht een fotootje van het elektrisch component wat afschakelt? (graag leesbaar als er iets opstaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Vervangen kan altijd nog. Kijk eerst eens of stekker/kabel/aansluiting in orde zijn. Als je dat niet zelf kan, iemand vragen of bij een repair café langs gaan,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Toke_gt schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:29:
Het kan zijn dat de apparaten bij elkaar net op het maximum van de groep zitten en dat de aardlek eruit gaat omdat je strijkijzer bij het opwarmen na bijvulling net te veel stroom gebruikt?
Dit werkt niet zo. Een ALS gaat af als stroom wegvloeit via andere wegen dan de nul. Heeft niets met vermogen te maken.

Dit klinkt lomp maar een vals gevoel van veiligheid met netspanning is wat spannend.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:11
True schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Dat kan niet een aardlekschakelaar doet niets met de hoeveelheid stroom en/of vermogen. Maar schakelt uit bij een aardlek, een lek van fase naar de randaarde (PE) of naar een 3e partij: water/vocht/naar de grond of via een persoon ergens heen. Feitelijk controleert een aardlekschakelaar of de terugvloeiende stroom gelijk is als de afgenomen stroom (fase & nul = gelijk).

Jij doelt op een installatieautomaat of een aardlekautomaat waarbij er respectievelijk gecontroleerd wordt op afgenomen stroom (in ampère) of zowel op lekstroom áls de afgenomen stroom.
Klopt wat je zegt, ik doelde op de groep die uitvalt door overbelasting.

Ik heb mijn reactie al weggehaald, werkte verwarrend.

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 16-08-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:44:
[...]

Dit werkt niet zo. Een ALS gaat af als stroom wegvloeit via andere wegen dan de nul. Heeft niets met vermogen te maken.

Dit klinkt lomp maar een vals gevoel van veiligheid met netspanning is wat spannend.
Er zijn ook aardlekautomaten die schakelen af op te grote lekstroom (meestal meer dan 30mA) of op te grote stroom (meestal maar dan 16A).

https://info.elektroshop....penlijst/aardlekautomaat/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-04 09:26
Prisma16 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Er zijn ook aardlekautomaten die schakelen af op te grote lekstroom (meestal meer dan 30mA) of op te grote stroom (meestal maar dan 16A).

Alle aardlekschakelaars doen dat, want afschakelen bij 0 zou een onwerkbare situatie geven in huis.

De uitspraak van @True verdient dan ook enige nuance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
GoldenLeafBird schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Alle aardlekschakelaars doen dat, want afschakelen bij 0 zou een onwerkbare situatie geven in huis.

Goed lezen, is een verschil tussen aardlekschakelaar en aardlekautomaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeve
True schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Je weet zeker het dat de aardlekschakelaar is die afschakelt? Het is geen aardlekautomaat? Heb je wellicht een fotootje van het elektrisch component wat afschakelt? (graag leesbaar als er iets opstaat).
Zeker nee. Heb er weinig verstand van. Maar zo ziet de installatie eruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jz2bj1NyNIbhKBV0hHx9dv48At0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SUOEBh8cw3hPxS6ZH3lXXnK.jpg?f=fotoalbum_large
Is dit een automaat of aardlekschakelaar?
De nr 1 klapt er steeds uit. Ik heb het strijkijzer op een groep van schakelaar w gezet en die klapt er niet uit.
Als ik andere apparaten aan hetzelfde stopcontact hang of aardlek 1 zet heb ik tot nu toe geen probleem.
Kortom ik weet het even niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
goed dat je de foto laat zien.
Ik zou inderdaad maar eens goed naar dat strijkijzer en het stopcontact waar je het strijkijzer in steekt (laten) kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door Prisma16 op 16-08-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
Prisma16 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:00:
goed dat je de foto laat zien.
Ik zou inderdaad maar eens goed naar dat strijkijzer en het stopcontact waar je het strijkijzer in steekt (laten) kijken.
Oké prima. Maar met welke reden? Dan heb ik een idee waar ik over praat. :)

Want op een andere stop in dezelfde groep geprobeerd en hetzelfde probleem.
Zou het dan aan het stopcontact liggen?

[ Voor 14% gewijzigd door zeve op 16-08-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
zeve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:03:
[...]

Oké prima. Maar met welke reden? Dan heb ik een idee waar ik over praat. :)
Omdat de aardlekschakelaar aanspreekt "lekt" er soms ergens stroom weg. Dit kan gevaarlijk zijn.
Het kan zijn dat er ergens een draad niet meer goed vast zit in het strijkijzer of in de stekker van het strijkijzer.
Hierdoor kan er stroom op de behuizing of de aarde komen. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, als de fout in de kabel zit kan het mogelijk alleen voorkomen als je de kabel op een bepaalde manier buigt of beweegt. Hetzelfde geldt voor de stekker en het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
Prisma16 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Omdat de aardlekschakelaar aanspreekt "lekt" er soms ergens stroom weg. Dit kan gevaarlijk zijn.
Het kan zijn dat er ergens een draad niet meer goed vast zit in het strijkijzer of in de stekker van het strijkijzer.
Hierdoor kan er stroom op de behuizing of de aarde komen. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, als de fout in de kabel zit kan het mogelijk alleen voorkomen als je de kabel op een bepaalde manier buigt of beweegt. Hetzelfde geldt voor de stekker en het stopcontact.
Ah oké duidelijk. Maar als ik een ander stopcontact probeer binnen dezelfde groep van schakelaar 1 dan klapt hij er ook uit. Zodra de stekker erin gaat.
Als ik een stopcontact gebruik van schakelaar 2 dan geen probleem.
Maar wellicht zitten er teveel apparaten lijk op schakelaar 1, of kan dat niet?
Op 2 zitten er minder die constant aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Prisma16 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Ja dit is een beetje de definitie van een aardlekautomaat een installatieautomaat + een aardlekschakelaar in één elektronisch component.
Ware het niet dat TS duidelijk een aardlekschakelaar noemde. De aanname was hierin dan wel dat TS weet waar hij over praat. Vandaar de vraag voor een foto.
Maar jij draait de post die over een ALS (aardlekschakelaar) gaat nu om en zegt aardlekautomaat kan beide, ja goh ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

zeve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

Ah oké duidelijk. Maar als ik een ander stopcontact probeer binnen dezelfde groep van schakelaar 1 dan klapt hij er ook uit. Zodra de stekker erin gaat.
Als ik een stopcontact gebruik van schakelaar 2 dan geen probleem.
Maar wellicht zitten er teveel apparaten lijk op schakelaar 1, of kan dat niet?
Op 2 zitten er minder die constant aan staan.
Ik weet vrij zeker dat dit aardlekschakelaars betreft, zoals je zelf ook al aangeeft, enkel is de beschrijving niet duidelijk afleesbaar, kun je daar een betere foto van maken, zodat de tekst op de vermeende aardlekschakelaar ook afleesbaar is?

Als je bij een andere WCD hetzelfde gedrag ziet, is er dus iets met de aardlekschakelaar, of je strijkijzer (het 'ijzer' zelf of de kabel met de stekker) aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GoldenLeafBird schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Volgens mij is de enige nuance die ontbreekt in: True in "Aardlek klapt eruit als strijkijzer in het stopcontact gaat" dat de aardlek schakelt bij het detecteren van lekstroom Y waarbij Y voor een h-t-k-groep normaliter 30mA is en heel incident 300mA of iets anders is.
Of zeg ik iets anders wat niet (geheel) zou kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:17

Eix

zeve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Zeker nee. Heb er weinig verstand van. Maar zo ziet de installatie eruit.
[Afbeelding]
Is dit een automaat of aardlekschakelaar?
De nr 1 klapt er steeds uit.
Ik zie twee aanduidingen met “1”. Om misverstanden te voorkomen, welke klapt er precies uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
True schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:53:
[...]

Ik weet vrij zeker dat dit aardlekschakelaars betreft, zoals je zelf ook al aangeeft, enkel is de beschrijving niet duidelijk afleesbaar, kun je daar een betere foto van maken, zodat de tekst op de vermeende aardlekschakelaar ook afleesbaar is?

Als je bij een andere WCD hetzelfde gedrag ziet, is er dus iets met de aardlekschakelaar, of je strijkijzer (het 'ijzer' zelf of de kabel met de stekker) aan de hand.
Ik hoop dat dit duidelijkheid geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LBwEDSdaVGKt0aSwu29WS-_yJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nG0SMdZUp8wc1fQu6rGgxbgp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeve
Eix schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

Ik zie twee aanduidingen met “1”. Om misverstanden te voorkomen, welke klapt er precies uit?
Het is op het plaatje de linker schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:54
@zeve
Is het een strijkijzer of een stoomstrijkijzer?
Als er een lek zit in het water/stoom gedeelte van het strijkijzer dan kan er door dat vocht een beetje stroom via de aarde weglekken. En dat zorgt er voor dat de aardlekschakelaar uitschakelt. Niet verder over nadenken. Reparatie is bijna altijd duurder dan een nieuw apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

zeve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:02:
[...]

Ik hoop dat dit duidelijkheid geeft.

[Afbeelding]
Geen twijfel over mogelijk, dat is een aardlekschakelaar die bij een lekstroom van 30mA uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
devriesjande schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:12:
@zeve
Als er een lek zit in het water/stoom gedeelte van het strijkijzer dan kan er door dat vocht een beetje stroom via de aarde weglekken. En dat zorgt er voor dat de aardlekschakelaar uitschakelt. Niet verder over nadenken. Reparatie is bijna altijd duurder dan een nieuw apparaat.
Het is een stroomstrijkijzer.
Kan het dan zijn dat op de ene schakelaar meer stroom weglekt dan op de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
True schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Geen twijfel over mogelijk, dat is een aardlekschakelaar die bij een lekstroom van 30mA uitschakelt.
Oké. En wat betekent dat concreet. Dit om te begrijpen en ter lering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat tussen de inkomende en retourstroom een maximaal verschil mag zien van 30mA.

Wil je eens testen of de aardlekschakelaar er ook uitschiet wanneer je de stekker andersom in het stopcontact doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 20:22
ga naar een repair cafe, daar repareren ze hem gratis als het gaat. Kun je zelf meekijken hoe ze het doen.

[ Voor 22% gewijzigd door MijnCommentaar op 16-08-2024 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:11

dragonhaertt

@_'.'

zeve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

Oké. En wat betekent dat concreet. Dit om te begrijpen en ter lering :)
Een aardlekschakelaar klapt er uit als er stroom je huis binnenkomt (via de fase, L) en niet evenveel stroom weer via de nul je huis uit gaat.
Dat lekt er dus ergens stroom naar de aarde.

Deze schakelaar doet dat bij een verschil van >30mA
Een aardlek is meestal als er ergens een kabel of apparaat stuk is, of als een mens geëlektrocuteerd wordt.
Een belangrijke beveiliging dus.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

zeve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Nee, wat wel kan is dat er op het ene circuit al een apparaat zit dat een klein beetje lekt en dat daar je stoomstrijkijzer net dat zetje geeft.
EDIT: of dat de ene automaat gevoeliger is dan de andere natuurlijk (of kapot is). Heb je ze recentelijk getest?

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 16-08-2024 16:59 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
sypie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:44:
Dat tussen de inkomende en retourstroom een maximaal verschil mag zien van 30mA.

Wil je eens testen of de aardlekschakelaar er ook uitschiet wanneer je de stekker andersom in het stopcontact doet?
Uhm. Wat bedoel je met andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
franssie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

Nee, wat wel kan is dat er op het ene circuit al een apparaat zit dat een klein beetje lekt en dat daar je stoomstrijkijzer net dat zetje geeft.
Ah oké, duidelijk. De kans is groter dat dit dan gebeurt op de linker schakelaar ( nr 1) dan op de rechter aangezien daar meer apparaten op zit. Die constant aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

zeve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

Uhm. Wat bedoel je met andersom?
ondersteboven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

zeve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:00:
[...]

Ah oké, duidelijk. De kans is groter dat dit dan gebeurt op de linker schakelaar ( nr 1) dan op de rechter aangezien daar meer apparaten op zit. Die constant aan staan.
Zie ook mijn edit, het verschil kan ook in de automaten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zeve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Je stoomstrijkijzer (stroomstrijkijzer is wel een leuke typo trouwens ;-)) lekt blijkbaar een beetje stroom. Je aardlekschakelaar telt alle beetjes stroom die lekken door verschillende apparaten op de groepen die bewaakt worden op. Als dat totaal per aardlekschakelaar boven de 0.03 Ampere komt (30 mA) dan schakelt ie af.

Blijkbaar zitten er op aardlekschakelaar 1 al een paar apparaten die een beetje lekken, jouw stoomstrijkijzer is dan "de druppel" waarmee hij boven de 30 mA registreert en afschakelt.

Op aardlekschakelaar 2 wordt door andere aangesloten apparaten blijkbaar minder gelekt waardoor je daar je stoomstrijkijzer wel kunt gebruiken.

Je kunt erachter komen welke andere apparaten stroom lekken op aardlekschakelaar 1 door alle groepen uit te zetten, je stoomstrijkijzer aan te sluiten en aan te zetten en dan groepen in te gaan schakelen (als eerste de groep waar je stoomstrijkijzer op zit). Door apparaten in het stopcontact te doen of groepen in te schakelen zal op een bepaald moment de aardlekschakelaar weer ingrijpen. Het laatste apparaat wat je aansloot was lekte dan ook stroom. Kost wat tijd maar op die manier kun je de apparaten identificeren die stroom lekken.

[ Voor 23% gewijzigd door masaman op 16-08-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
dragonhaertt schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

Een aardlekschakelaar klapt er uit als er stroom je huis binnenkomt (via de fase, L) en niet evenveel stroom weer via de nul je huis uit gaat.
Dat lekt er dus ergens stroom naar de aarde.

Deze schakelaar doet dat bij een verschil van >30mA
Een aardlek is meestal als er ergens een kabel of apparaat stuk is, of als een mens geëlektrocuteerd wordt.
Een belangrijke beveiliging dus.
Als er een kabel kapot is is het dan zo dat het er bij alle apparaten uit moet klappen. Of werk dat niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeve
Geprobeerd en dat maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
masaman schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Je stoomstrijkijzer (stroomstrijkijzer is wel een leuke typo trouwens ;-)) lekt blijkbaar een beetje stroom. Je aardlekschakelaar telt alle beetjes stroom die lekken door verschillende apparaten op de groepen die bewaakt worden op. Als dat totaal per aardlekschakelaar boven de 0.03 Ampere komt (30 mA) dan schakelt ie af.

Blijkbaar zitten er op aardlekschakelaar 1 al een paar apparaten die een beetje lekken, jouw stoomstrijkijzer is dan "de druppel" waarmee hij boven de 30 mA registreert en afschakelt.

Op aardlekschakelaar 2 wordt door andere aangesloten apparaten blijkbaar minder gelekt waardoor je daar je stoomstrijkijzer wel kunt gebruiken.

Je kunt erachter komen welke andere apparaten stroom lekken op aardlekschakelaar 1 door alle groepen uit te zetten, je stoomstrijkijzer aan te sluiten en aan te zetten en dan groepen in te gaan schakelen (als eerste de groep waar je stoomstrijkijzer op zit). Door apparaten in het stopcontact te doen of groepen in te schakelen zal op een bepaald moment de aardlekschakelaar weer ingrijpen. Het laatste apparaat wat je aansloot was lekte dan ook stroom. Kost wat tijd maar op die manier kun je de apparaten identificeren die stroom lekken.
Dat is een goeie methode.

Maar kan het kwaad als er stroom wordt gelekt door apparaten of is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:33
devriesjande schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:12:
@zeve
Niet zo duurzaam, probeer eerst te repareren, als dat niet kan pas vervangen. Een in repair café hoeft dit wellicht niet zoveel te kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zeve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:10:
[...]
Maar kan het kwaad als er stroom wordt gelekt door apparaten of is dat normaal?
Veel apparaten lekken een beetje stroom, bijvoorbeeld een computer met een netfilter kan ook meetellen in kleine lekstromen. Een wasmachine, afwasmachine, droger zijn allemaal berucht om kleine lekstromen.
Daarom is de drempel van 30 mA gekozen zodat kleine lekstromen niet meteen zorgen voor een uitschakelende aardlekschakelaar. Maar in jouw geval is er waarschijnlijk ten minste 1 apparaat dat teveel lekt. Daar moet je wat mee: uitzoeken welke het is en laten repareren of vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
masaman schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:27:
[...]

Veel apparaten lekken een beetje stroom, bijvoorbeeld een computer met een netfilter kan ook meetellen in kleine lekstromen. Een wasmachine, afwasmachine, droger zijn allemaal berucht om kleine lekstromen.
Daarom is de drempel van 30 mA gekozen zodat kleine lekstromen niet meteen zorgen voor een uitschakelende aardlekschakelaar. Maar in jouw geval is er waarschijnlijk ten minste 1 apparaat dat teveel lekt. Daar moet je wat mee: uitzoeken welke het is en laten repareren of vervangen.
Duidelijk. Bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

deejeebv schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:17:
[...]

Niet zo duurzaam, probeer eerst te repareren, als dat niet kan pas vervangen. Een in repair café hoeft dit wellicht niet zoveel te kosten.
Ik ben het in principe met je eens op het gebied van duurzaamheid.

Maar ik vind dit wel tricky apparaten, en dit is niet echt een leuke failure mode. Veel kans dat de keramische liner van het verwarmingselement gecompromitteerd is. Dat moet dan wel echt volledig vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-04 08:02
zeve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:23:
Hallo,

...
Dit heb ik pas ook nog zelf ervaren: het bleek dat er veel stof van de kleding door de jaren heen tussen het strijkijzer is gaan zitten.

Dit zag ik pas nadat ik het strijkijzer had gesloopt. Een keer goed uitblazen met een compressor zou dus kunnen helpen.
Pagina: 1