Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollahs
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09-2024
Mijn vraag
Ik heb mijn nieuwe inductiekookplaat aangesloten op een kookgroep (2 fase). Ik heb bij mijn weten alles precies gedaan zoals het moet, ik heb ook nog even geprobeerd blauw en grijs om te draaien maar dat helpt ook niet. De linkerkant werkt naar behoren maar de rechterkant geeft alleen een foutmelding (E4). Wie weet wat ik verkeerd doe?

Het betreft een inductiekookplaat van Ikea Rogestad: https://www.ikea.com/nl/n...-ikea-500-zwart-70559513/

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Meerdere filmpjes en plaatsjes van het internet bekeken en grijs en blauw omgewisseld. Zie de foto’s van mijn laatste opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXPH96v3gen1BZIOkL66c9J6WzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QO0m69iZwuOLoABahkEStgop.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZOFOIEF6ix9oA9mYiMJ9bFglVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQERFgnhf1OaZOZaW73wcmIB.jpg?f=fotoalbum_large

Links bovenin zit de kookgroep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIJ3FR_3DrkRyoW7-0ixQIngqWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlsOUuT4OuzM2Ts27FmvWcp6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdgnS7ZRtA9glnzC1lPH5ezWgLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aNIsbVSXJfXro9I3vqKu28J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLqq0GO7_9vEMtr_rOBUUrt2pFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxoKgA0suSHVbDFc30NcZRPN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kVlgQQvgYoJqBcCR4_6LwHTZEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkypR8fFuGGaYImXO2h78UZC.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is hoe de rest is aangesloten (conform het plaatje).

Tot slot nog even de foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s0sYgOaHw2B1OnOemhqhr-gH-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ASpyKT0cI7BwAG86pDQm01qz.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat er niet goed gaat?

P.S. Ik weet dat er wat dingen niet conforms de regels zijn in de meterkast, dit wordt nog gefixed

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Meet je perilex kabel eens door? Ik heb het idee dat de combinatie kleuren en pinnen anders is dan je vermoedt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:44
Edit: Sorry ik keek zelf niet goed.

[ Voor 82% gewijzigd door Nemm op 16-08-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 08:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Meten is weten. check met een multimeter of spanningzoeker of de fasen inderdaad 230V zijn en de nul 0V.
Je kunt ook de shunt tussen 4+4 (N1/N2) plaatsen en de grijze nuldraad loslaten. Als hij dan nog steeds een foutmelding geeft, dan wordt het terug naar de Ikea :-)

Theo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:37
Lijkt het zo, of heb je de randaarde niet aangesloten op de Perilex. Dat zou ook tot onverklaarbaar gedrag kunnen leiden.

Perilex is sowiso een standaard die wordt gebruikt voor verschillende fase/nul combinaties. Dus het is altijd belangrijk om hem door te meten. Ik meet altijd even welke pin-correspondeert met welke kleur aan het einde van de perilex-kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuzukiGSX-R
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-05 18:03
Ben ik de enige die denkt dat dit een 1 fase meterkast is? Iemand die dit beaamd of ontkracht? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:53
SuzukiGSX-R schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:46:
Ben ik de enige die denkt dat dit een 1 fase meterkast is? Iemand die dit beaamd of ontkracht? :?
Volgens mij heb je helemaal gelijk :) Hij moet dus aangesloten worden zoals het plaatje linksonder, met 1 fase/nul/aarde.

[ Voor 14% gewijzigd door Maverick op 16-08-2024 14:50 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:57
SuzukiGSX-R schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:46:
1 fase en daarom ook die kookgroep en geen 3 fasen groep voor de kookplaat denk ik.

@Wollahs ik hoop dat die onafgeschermde bruggen tijdelijk zijn? en idd ook even randaarde aansluiten om te controleren wat dat doet....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:14
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RMy9hp3.png

180 graden draaien maakt 't al wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
weertenaar schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

1 fase en daarom ook die kookgroep en geen 3 fasen groep voor de kookplaat denk ik.

@Wollahs ik hoop dat die onafgeschermde bruggen tijdelijk zijn? en idd ook even randaarde aansluiten om te controleren wat dat doet....
Volgens mij is dat geen kookgroep. Ik zou die grijze en zwarte draad in je meterkast ook los halen, want volgens mij kloppen die niet. Kan alleen maar voor verwarring zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:37
Maverick schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Volgens mij is dat geen kookgroep. Ik zou die grijze en zwarte draad in je meterkast ook los halen, want volgens mij kloppen die niet. Kan alleen maar voor verwarring zorgen.
Volgens mij klopt de meterkast-kookgroep wel. Hier is grijs de alternatieve kleur voor de nul (naast blauw). Bij een éénfase kooproep.

(los van de onbeschermde brug. Want hopelijk inderdaad tijdelijk is)

[ Voor 7% gewijzigd door BovenHond op 16-08-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
BovenHond schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

Volgens mij klopt de meterkast-kookgroep wel. Hier is grijs de alternatieve kleur voor de nul (naast blauw). Bij een éénfase kooproep.

(los van de onbeschermde brug. Want hopelijk inderdaad tijdelijk is)
Mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topic even snel doorgescrollt ik gok even snel dat dit weer het EMAT kookgroep probleem is waarbij je problemen krijgt zie o.a.: kabeltjekabel in "Oplevering meterkast 3x 25A, kookgroep op één fase?"

Als die Ikea kookplaat een enkele nulgeleider hebt weet je hoe laat het is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-05 13:45
De draden kloppen inderdaad. Maar je aansluitschema is voor 3 fase. Dus de kleuren gaan niet overeen komen.
Kijk bij dit filmpje. De N moet boven.
YouTube: Hoe moet je een perilex stopcontact aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maverick schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Slecht idee. Wanneer je niet weet hoe een kookgroep op perilex werkt is het handig om je er even in te verdiepen.

Perilex is voor een verbinding met 5 geleiders. In dit geval is de kookplaat te zwaar voor 1 automaat van 16A, daarom ook de gekoppelde automaten zodat je 2 keer 16A krijgt.

Je kunt dit aansluiten met 2 bruine en 2 blauwe draden maar dat is verwarrend. Daarom ook grijs en zwart, waarbij de kleuren uitstekend zijn aangehouden op de perilex.

@Wollahs meet even goed door of de pennen van de kabel ook overheen komen met de aderkleuren op de kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ja dus vanuit de kleuren van de meterkast naar de kookplaat. Bruint L1 - Zwart L2 - Blauw N1 - Grijs N2
En zoals @sypie zegt even kijken of de kleuren overeenkomen in de perilex
Edit: Kleuren komen al overeen zie ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Willempie27 op 16-08-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
True schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:01:
Topic even snel doorgescrollt ik gok even snel dat dit weer het EMAT kookgroep probleem is waarbij je problemen krijgt zie o.a.: kabeltjekabel in "Oplevering meterkast 3x 25A, kookgroep op één fase?"

Als die Ikea kookplaat een enkele nulgeleider hebt weet je hoe laat het is.
dat gaat over een kookgroep over 2 verschillende fasen aansluiten, dat kan hier niet gebeurd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Meet je met je multimeter wel spanning op de perilex?
En loop de doorverbindplaat wel helemaal door? Heeft het eerder wel gewerkt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0NgSIdeqXe7aF8WiKHaJI81K0E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/efvz8HMrg5iVFtaVi6EhZcjs.png?f=user_large

[ Voor 71% gewijzigd door Willempie27 op 16-08-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

weertenaar schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

dat gaat over een kookgroep over 2 verschillende fasen aansluiten, dat kan hier niet gebeurd zijn.
offtopic:
Ook deze: ZwarteIJsvogel in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" en er zijn wel meer posts te vinden van de combinatie: kookplaat (die blijkbaar geen gescheiden nulgeleiders heeft) met die prachtige (kuch) EMAT kookgroepen.

Ik wacht wel totdat TS gecontroleerd heeft dat de eindes van de draad bij de kookgroep overeenkomt met aders in de meterkast zodat we EMAT de schuld kunnen gaan geven (of Ikea omdat die niet helemaal duidelijk is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Wollahs wat je kunt proberen om een defect in de kookplaat snel uit te sluiten is grijs en zwart los te halen op de kookgroep én de kookplaat. Dan volgens schema rechtsboven (zie beneden) aan te sluiten met bruggen. Dit testen of je een storing krijgt LET OP JE DRADEN EN INSTALLATIE ZIJN WAARSCHIJNLIJK NIET GESCHIKT VOOR BELASTING
Als dit werkt test je de rechterkant van de kookgroep door daar beide bruine en blauwe op aan te sluiten.
Als dit werkt test je hetzelfde alleen met de grijze en zwarte i.p.v. de bruine en blauwe eerst weer rechts op de kookgroep en dan links op de kookgroep terwijl je die draden aansluit zoals schema rechtsboven.
Werkt dit ook weet je in ieder geval dat je aders van kookgroep tot aan groepenkast goed zijn aangesloten.

Je kunt ook met een verlengkabel/haspel de aders verbinden en met een multimeter weerstand gaan meten, dat is eventjes pielen maar dan kun je ook snel zien of je een kring maakt en alles goed aangesloten hebt.

Als blijkt dat je wel alles goed aangesloten hebt, maar het toch niet werkt, je EMAT vervangen.

Als je het wel werkend hebt sowieso alsnog EMAT vervangen zie deze post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb1h12R3l21A8Sn6bUfsTF_czec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VZT0pGRhfAxZDT3Nw0Tpe8iX.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
je kunt voor de test ook even de fases (en nullen) omwisselen, werkt dan de andere kant, dan zit het in de automaat of de bekabeling wat weer te testen is door de bekabeling aan de andere kant om te wisselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-05 21:44
True schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:27:
@Wollahs wat je kunt proberen om een defect in de kookplaat snel uit te sluiten is grijs en zwart los te halen op de kookgroep én de kookplaat. Dan volgens schema rechtsboven (zie beneden) aan te sluiten met bruggen. Dit testen of je een storing krijgt LET OP JE DRADEN EN INSTALLATIE ZIJN WAARSCHIJNLIJK NIET GESCHIKT VOOR BELASTING
Als dit werkt test je de rechterkant van de kookgroep door daar beide bruine en blauwe op aan te sluiten.
Als dit werkt test je hetzelfde alleen met de grijze en zwarte i.p.v. de bruine en blauwe eerst weer rechts op de kookgroep en dan links op de kookgroep terwijl je die draden aansluit zoals schema rechtsboven.
Werkt dit ook weet je in ieder geval dat je aders van kookgroep tot aan groepenkast goed zijn aangesloten.

Je kunt ook met een verlengkabel/haspel de aders verbinden en met een multimeter weerstand gaan meten, dat is eventjes pielen maar dan kun je ook snel zien of je een kring maakt en alles goed aangesloten hebt.

Als blijkt dat je wel alles goed aangesloten hebt, maar het toch niet werkt, je EMAT vervangen.

[Afbeelding]
Zou beginnen met het doorpiepen van de aders van het aansluitsnoer naar de pennen, Die aanpassen naar het NL aansluitschema. Doormeten of je perilex wcd ook zo aangesloten zit indien nodig aanpassen. Als dit niet werkt ligt het waarschijnlijk aan de kookplaat zelf. Mocht je niks kunnen meten dan beter iemand bellen die wel een duspol heeft.

Wel netjes trouwens de groepenkast hoger boven het meterbord. Kan er mooi wat zooi zo achter vallen met kans op geknetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:08
PotatoChip schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Zou beginnen met het doorpiepen van de aders van het aansluitsnoer naar de pennen, Die aanpassen naar het NL aansluitschema. Doormeten of je perilex wcd ook zo aangesloten zit indien nodig aanpassen. Als dit niet werkt ligt het waarschijnlijk aan de kookplaat zelf. Mocht je niks kunnen meten dan beter iemand bellen die wel een duspol heeft.

Wel netjes trouwens de groepenkast hoger boven het meterbord. Kan er mooi wat zooi zo achter vallen met kans op geknetter.
welke draad bij welke pen hoort staat gewoon op de stekker.
L1 = bruin
L2 = zwart
L3 = grijs
N = blauw
midden = geel/groen

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
pc_freak1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:18:
[...]

welke draad bij welke pen hoort staat gewoon op de stekker.
L1 = bruin
L2 = zwart
L3 = grijs
N = blauw
midden = geel/groen
Daar kan je vanuit gaan ja, extra zekerheidje toch maar even controleren. Zou onnozel zijn als het zoiets simpels blijkt te zijn achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Meten is weten is hier al een aantal manier benoemd maar TS is nog nergens op teruggekomen dus ik hoop dat het goed gaat daar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollahs
Meten is weten is hier al een aantal manier benoemd maar TS is nog nergens op teruggekomen dus ik hoop dat het goed gaat daar.
Nog geen schok gehad gaat goed hier :). Wel wat kunnen meten.
Meet je perilex kabel eens door? Ik heb het idee dat de combinatie kleuren en pinnen anders is dan je vermoedt.
Dit heb ik gedaan. Dit komt overeen met het schema op de foto.
Lijkt het zo, of heb je de randaarde niet aangesloten op de Perilex. Dat zou ook tot onverklaarbaar gedrag kunnen leiden.
Was op de foto idd zo, had toen net een aantal draden opnieuw vastgemaakt.

Ten aanzien van de bruggen: bedekking was er alleen even afgehaald zodat op de foto te zien zou zijn hoe dit zit. Ze lopen trouwens wel helemaal door (lijkt niet zo door de foto).

Dit heb ik geprobeerd blauw + bruin en grijs + zwart op 1 en 4 samen met de brug(begrijp ik nou ook goed dat ik dit ook moet testen op 2 en 5? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUr75GTZS8xmLcuaDBa5roYUdLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GNoH5OKLCpKt466zvjKmxpoL.png?f=user_large

met beide setjes doet de kookplaat het alleen aan de linkerkant.
Zoals ik het zie doen beide fase het dus wel gewoon?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:14
Wollahs schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:05:
[...]

[...]

[...]

Ten aanzien van de bruggen: bedekking was er alleen even afgehaald zodat op de foto te zien zou zijn hoe dit zit. Ze lopen trouwens wel helemaal door (lijkt niet zo door de foto).

[...]

Dit heb ik geprobeerd blauw + bruin en grijs + zwart op 1 en 4 samen met de brug(begrijp ik nou ook goed dat ik dit ook moet testen op 2 en 5?
Als die bruggetjes er tussen zaten bij het testen hoef je dat niet te doen.
Daar lijkt het wel op. Voor de zekerheid kan je nog even alle contacten van het perilex wcd meten om te kijken of deze kloppen. Maar als je al zoals bovenstaand hebt getest dan ligt het eigenlijk zeker aan de kookplaat.

Ik ben erg geschrokken van een aantal reacties hier trouwens. Als je geen idee hebt waar je het over hebt maar alleen een keer een youtube filmpje hebt gezien of een ander topic hier hebt gelezen, ga dan niet het topic lopen vervuilen en ts in de war brengen met foute aannames en verkeerd advies. Het was al direct duidelijk door de kleurtjes en schema's te volgen dat ts het gewoon goed had aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door jordje op 16-08-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 20:14

Illusion

(the art of)

De perilex wandcontactdoos lijkt verkeerd te zitten.
Maak eens een foto vanaf de voorkant met het deksel eraf, zodat we de labels kunnen zien.

Bij een enkelgase koogroep zitten bruin en grijs vaak precies verkeerdom in de perilex.
Zie ook: https://tweakers.net/ext/f/9Av8tjQQuDpsdArrF8yrFrn3/full.png

Grijs op L1 en bruin en op L3

[ Voor 45% gewijzigd door Illusion op 16-08-2024 22:21 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
perilex lijkt mij wel te kloppen.. thans als ik hem in mn hoofd spiegel / omdraai dat ik de voorkant zou zien....

maar @Wollahs kan gewoon even meten.. aarde ook even aansluiten.. meet gewoon even tussen L1 en L2 en aarde of daar 230V is..
tussen L1 en L2 zou 0V moeten staan..

L1 vs N / L3 zou ook gewoon 230V zijn..
idem voor L2 vs N / L3 230V..

tussen N en L3 zou 0V moeten zijn

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

[...]

[...]

[...]

Dit heb ik geprobeerd blauw + bruin en grijs + zwart op 1 en 4 samen met de brug(begrijp ik nou ook goed dat ik dit ook moet testen op 2 en 5? [Afbeelding]

Wat ik bedoel is dat je voor het testen het volgende doet, je plaats bruggen tussen 1&2 en tussen 4&5 gedurende de test, ook weet je dat je de kookplaat niet kunt belasten en dat het puur om te testen is.

Dan test je:
  • Bruin op 1, blauw op 4, grijs en zwart haal je los in de groepenkast --> geen E-meldingen, dan doorgaan.
  • Zwart op 1, grijs op 4, blauw en bruin haal je los in de groepenkast, grijs op N van de LINKER automaat, zwart op de niet-N op de LINKER automaat --> geen E-meldingen, dan doorgaan.
  • Dan beide testen opnieuw op de RECHTER automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
In principe lijkt die goed te zitten maar twijfel over de wantcontactdoos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urvqXpDD52KjKB0GRgWwOMADdLA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JlJ4QnuzSG5mYPhFu6j2bkml.png?f=user_large
Gaat tussen bruin en blauw de aarde erin?
Draad de contactdoos zo dat de aarde aan de bovenkant ingevoerd wordt. Links en recht moeten dan een N zijn. Dus Blauw en Grijs. Onder de fases dus Bruin en Zwart. Kost samengevat dus Bruin en Grijs omdraaien maar het is slecht te zien waar de aarde erin gaat. Om te controleren zou je dan tussen boven en onder 230V moeten hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyTFleQ5hYzZwNADH059mWmpCig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v66OO9r9Fzy5zcGnOwc5c3q9.webp?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Willempie27 op 16-08-2024 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

TS zou beter gewoon een duspol kopen of beter iemand inhuren die het wel kan. Dit schiet niet op of je moet elke dag uit eten willen gaan.

edit: zelfs met zoiets zou je al kunnen meten denk ikhttps://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/elektra/meetapparatuur/kopp-bipolaire-spanningstester-met-led-display-6400v-geel-zwart/5534419

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 17-08-2024 00:21 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Willempie27 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:36:
[Afbeelding]
Draad de contactdoos zo dat de aarde aan de bovenkant ingevoerd wordt. Links en recht moeten dan een N zijn. Dus Blauw en Grijs. Onder de fases dus Bruin en Zwart. Kost samengevat dus Bruin en Grijs omdraaien maar het is slecht te zien waar de aarde erin gaat. Om te controleren zou je dan tussen boven en onder 230V moeten hebben.
[Afbeelding]
Zo sluit ik een 1 fase kookgroep wel vaak aan... alleen op het aansluitsnoer zit de N1 en L3 (N2, grijs in dit geval) beide links. Dus dan sluit je de wcd ook zo aan. Aarde gaat inderdaad tussen N1 en L1 in. Maar inderdaad meten is weten en met de meest simpele duspol kan je heel snel dingen uitsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door PotatoChip op 17-08-2024 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:14
Willempie27 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En vervolgens maakt het snoer dan weer van grijs bruin, en van bruin grijs, en raakt iedereen nog meer in de war. Nee, lekker laten zitten zo, alleen misschien nog na meten.

Ik sluit perilex altijd op deze manier aan, of het nou 1 of 3 fasen is. Dat heeft een aantal voordelen:
- Je hoeft maar 1 kleurenvolgorde te onthouden
- Het is qua kleuren compatibel met kant-en-klare aansluitsnoeren zoals TS heeft
- Het is makkelijker bij de upgrade naar 3 fasen

Alleen in dit geval nog een blauw krimpkousje of tule over de grijze draden en alles is weer OK volgens de NEN.

Volgens de laatste test waarbij de fasen en nullen waren gebrugd werkte het ook niet, dus lijkt aan de plaat te liggen. 100% zekerheid heb je alleen door een en ander door te meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GForce1
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-12-2024
Volgens mij is de perilex aansluiting 90 graden verdraaid ten opzichten van het aansluitschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollahs
Daar lijkt het wel op. Voor de zekerheid kan je nog even alle contacten van het perilex wcd meten om te kijken of deze kloppen. Maar als je al zoals bovenstaand hebt getest dan ligt het eigenlijk zeker aan de kookplaat.
Ik heb het getest. Bruin en zwart geven 234 volt en blauw en grijs 0
De perilex wandcontactdoos lijkt verkeerd te zitten.
Maak eens een foto vanaf de voorkant met het deksel eraf, zodat we de labels kunnen zien.

Bij een enkelgase koogroep zitten bruin en grijs vaak precies verkeerdom in de perilex.
Zie ook: https://tweakers.net/ext/f/9Av8tjQQuDpsdArrF8yrFrn3/full.png

Grijs op L1 en bruin en op L3
Als ik dit omruil corspondeerd niets meer met de stekker en de kabels die de kookplaat in gaan.
Je gaat dan L1 0v geven en N2 234v Verkeerd om lijkt zo omdat het in spiegelbeeld zit.
Klopt hij gaat bovenin er in, zie mijn andere reactie als je zo aansluit corspondeert de rest niet meer. en zet je in de kookplaat stroom op een N
Zo sluit ik een 1 fase kookgroep wel vaak aan... alleen op het aansluitsnoer zit de N1 en L3 (N2, grijs in dit geval) beide links. Dus dan sluit je de wcd ook zo aan. Aarde gaat inderdaad tussen N1 en L1 in. Maar inderdaad meten is weten en met de meest simpele duspol kan je heel snel dingen uitsluiten.
Klopt, zie ook andere reacties van mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GForce1
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-12-2024
Op je eerste foto moet je bruin en grijs omdraaien aan de achterkant van de wcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollahs
Op je eerste foto moet je bruin en grijs omdraaien aan de achterkant van de wcd
Zie reacties. Heb ik geprobeerd. 1. het werkt niet. 2. je gaat dan in de kookplaat 230v op een plek zetten waar je 0v wilt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wollahs schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:35:
[...]

Zie reacties. Heb ik geprobeerd. 1. het werkt niet. 2. je gaat dan in de kookplaat 230v op een plek zetten waar je 0v wilt hebben
Gezien de vragen en onduidelijkheid wellicht even een fotootje van de voor én achterkant zodat het voor iedereen duidelijk is hoe die gedraaid is.

Maar wat eerder ook al gezegd is; meten is weten. Doormeten en je weet of je de aders goed hebt of niet. Heb je mijn testmethode al doorgelopen? Dat hoeft je nog geen 20 minuten te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:55
Zit er een brug tussen n2 en aarde in de kookplaat? Op de foto lijkt daar een stalen plaat te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mensen jullie worden allemaal op het verkeerde been gezet door de perilex kabel.
Het plaatje wat aan/bij de kabel zit is in spiegelbeeld (dus voor achterkant WCD)!
Eerste keer dat ik zo'n kabel gebruikte dacht ik wtf?!?
Dus (met inkeping boven, van voren gezien) links boven blauw, rechtsboven bruin, links onder grijs, rechts onder zwart op de WCD.
Er wel van uitgaande dat blauw+grijs N zijn en bruin+zwart L

Dus achterkant is zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9hl6cZBZwOGMyejbVHimS4IFYw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2LmxD9UnOMlsn1UGCXUZWS8Z.jpg?f=user_large

En dan de kookplaat zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSICn0YaFpogK32Jmg3VV-KsHkY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bAvhCbB7xgKVUE0XpEx2O3ZY.jpg?f=user_large

Het is ook mogelijk dat grijs niet is aangesloten in de meterkast.
Maak dan alleen een brug op N1 en N2 (en sluit grijs niet aan).

edit:
plaatje in topicstart zie je dat grijze is aangesloten en dit dus niet mogelijk is
Dan lijkt mij dat 1 van de 2 printplaten nu kapot is van je Gorenje (Ikea koopt het daar in) door verkeerd aansluiten.

[ Voor 90% gewijzigd door DJMaze op 20-08-2024 18:11 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Met alle tests die je gedaan hebt heeft één kant alleen nog maar een fout melding gegeven als ik het goed lees... volgens mij sluit je het allemaal prima aan. Blijft volgens mij maar één conclusie, je kookplaat is defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DJMaze schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:51:
Mensen jullie worden allemaal op het verkeerde been gezet door de perilex kabel.
Het plaatje wat aan/bij de kabel zit is in spiegelbeeld (dus voor achterkant WCD)!
Eerste keer dat ik zo'n kabel gebruikte dacht ik wtf?!?
Dus (met inkeping boven, van voren gezien) links boven blauw, rechtsboven bruin, links onder grijs, rechts onder zwart op de WCD.
Er wel van uitgaande dat blauw+grijs N zijn en bruin+zwart L

Dus achterkant is zo:
[Afbeelding]

En dan de kookplaat zo:
[Afbeelding]

Het is ook mogelijk dat grijs niet is aangesloten in de meterkast.
Maak dan alleen een brug op N1 en N2 (en sluit grijs niet aan).

[...]

Dan lijkt mij dat 1 van de 2 printplaten nu kapot is van je Gorenje (Ikea koopt het daar in) door verkeerd aansluiten.
Dat gaat niet zomaar werken en je wilt het ook niet zomaar aanbevelen!

Nee dat gaat sowieso niet werken; twee aders op de fase één gebrugde nul terug. Dan krijg je dus een kookgroep die op één nul -32A ziet en op de andere nul -0A terwijl die op beide fasen (en ja dat zijn dezelfde in dit geval) +16A ziet. Dat werkt niet. Dit nog even los van het feit dat je je moet afvragen of de gebruikte kabel geschikt is voor een nulstroom van 32A.

Dus A) het werkt niet met deze kookgroep en B) het is ontzettend slecht advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hfolkers schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:03:
Met alle tests die je gedaan hebt heeft één kant alleen nog maar een fout melding gegeven als ik het goed lees... volgens mij sluit je het allemaal prima aan. Blijft volgens mij maar één conclusie, je kookplaat is defect.
TS heeft naar mijn weten nog steeds niet zowel de fasen als de nul gebrugd getest dan sluit je kabelfouten uit terwijl de kookplaat wel zou moeten werken (hoewel je die niet kunt belasten(!)). Dan zie je die die E-fouten óf niet en lijkt de plaat wél te werken en zit het in de bekabeling (of kookgroep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
True schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:14:
Dus A) het werkt niet met deze kookgroep en B) het is ontzettend slecht advies.
Hoe kom jij aan jouw kennis dat het niet gaat werken?
Waar heb jij die onzin gelezen?

Het hangt namelijk af van het type aardlekautomaat.
Bij een aardlekautomaat met 2P en 1N is de grijze namelijk helemaal niet aangesloten (wat ik dus hierboven zeg) en dan gebruik je dus een brug (dat kan niet bij elke kookplaat en deze komt bijna niet voor in NL).
Bij een aardlekautomaat met 2P en 2N is de grijze dus wel aangesloten (sommige kookplaten hebben maar 1N, dus probleem).
Bij een aardlekautomaat van 3P en 1N is de grijze dus L.

[ Voor 18% gewijzigd door DJMaze op 20-08-2024 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
DJMaze schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Bij een aardlekautomaat met 2xL en 1xN is de grijze namelijk helemaal niet aangesloten (wat ik dus hierboven zeg) en dan gebruik je dus een brug (dat kan niet bij elke kookplaat).
Bij een aardlekautomaat met 2xL en 2xN is de grijze dus wel aangesloten.
Bij een aardlekautomaat van 3xL en 1xN is de grijze dus L.
Aardlekautomaat? Er zijn in de meterkast van TS gewoon losse aardlekschakelaars en installatie automaten aanwezig. Duidelijk te zien is dat het een 1 fase installatie is, waarbij een kookgroep gemaakt is van 2 B16 installatie automaten, waarbij de ene automaat blauw/bruin voor nul/fase heeft en de andere grijs/zwart.
Dus 2 keer een fase draad en 2 keer een nul. De 2 keer nul MOET aangesloten worden, anders kan er 32 A over een enkele nuldraad lopen. Daarnaast MAG er GEEN brug bij de kookplaat op de 2 nul aansluitingen zitten, omdat dan ook 1 nulgeleider meer dan de toegestane stroom kan krjjgen. @True heeft helemaal gelijk, in DEZE situatie is je advies onjuist en ronduit gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DJMaze schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Bij een aardlekautomaat met 2P en 1N is de grijze namelijk helemaal niet aangesloten (wat ik dus hierboven zeg) en dan gebruik je dus een brug (dat kan niet bij elke kookplaat en deze komt bijna niet voor in NL).
Bij een aardlekautomaat met 2P en 2N is de grijze dus wel aangesloten (sommige kookplaten hebben maar 1N, dus probleem).
Bij een aardlekautomaat van 3P en 1N is de grijze dus L.
Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten.
Ik heb de TS doorgelezen en goed naar de plaatjes gekeken, moet jij ook eens doen ;)

Dan zie je wat @Sikkek ook al zegt:
het betreft een dubbele installatieautomaat met een brug op uitschakelen van het met EMAT (voor zover je dat een merk kunt noemen), dit zijn eigenlijk gewoon twee B16 installatieautomaten waarbij bij een uitschakeling de andere mee wordt uitgeschakeld.
het betreft een één fase aansluiting.

Maar om antwoord te geven op je vraag: ik heb mijn kennis van havo natuurkunde + zelf opgedaan op o.a. GoT en internetbronnen die ik probeer in te schatten op betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Yes, my bad. Ik zag niet in TS dat de grijze wel is aangesloten.
Dan gaat de 1N met brug dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
True schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

TS heeft naar mijn weten nog steeds niet zowel de fasen als de nul gebrugd getest dan sluit je kabelfouten uit terwijl de kookplaat wel zou moeten werken (hoewel je die niet kunt belasten(!)). Dan zie je die die E-fouten óf niet en lijkt de plaat wél te werken en zit het in de bekabeling (of kookgroep).
Bekabeling en kookgroep kan je makkelijk meten met een duspol... dan blijft er maar een ding over... Dat is een beetje de normale werkwijze voordat je de stekker er in prakt en met een kapotte plaat zit.

[ Voor 4% gewijzigd door PotatoChip op 20-08-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DJMaze schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:10:
Yes, my bad. Ik zag niet in TS dat de grijze wel is aangesloten.
Dan gaat de 1N met brug dus niet op.
Ja en het feit dat je niet weet of de nul wel 32A kan terugvoeren (aderdikte én geschiktheid van de kabel) én het feit dat je in de TS kan zien dat hij geen krachtinstallatieautomaat c.q. krachtgroep heeft waardoor je ook niet kan werken met één nul op meerdere fasen (ongeacht of dat onderwater maar een één fase groepenkast is).

Volgende keer kijken, kijken, lezen en bij jezelf te rade gaan of je post wel hout snijdt en al helemaal als je zo'n toon gebruikt in een post. Dan moet je wel van goeden huizen komen ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PotatoChip schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:29:
[...]

Bekabeling en kookgroep kan je makkelijk meten met een duspol... dan blijft er maar een ding over... Dat is een beetje de normale werkwijze voordat je de stekker er in prakt en met een kapotte plaat zit.
Tja, als TS een duspol zou hebben en weet hoe hij die gebruikt waren de helft van de vragen/aannames in dit topic al beantwoordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK > DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weertenaar
@Wollahs doet hij het nu? Of lag het aan de kookplaat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wollahs
Hi allen,

Hartelijk dank voor alle antwoorden. Ondertussen hebben we bezoek gehad van een monteur vanuit de fabrikant. Het blijkt inderdaad aan de kookplaat zelf te liggen. De monteur komt binnenkort langs om een aantal onderdelen IN de plaat te vervangen.

We hadden dus kunnen blijven zoeken naar een fout in de aansluiting
Pagina: 1